2018-06-12, 16:28
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
SD lider då inte av dåligt samvete, cachar loss som om himlen bara är blå och inga bekymmer finns.
Eftersom han var konstant otrogen mot sin fru och misshandlade åtminstone LW, kanske fler, har han nog ingen empati eller dåligt samvete att bry sig om.

Också slirar sh.Holmes lite på sanningen igen.
SD var anmäld för misshandel. Det är en väsenskillnad på att var dömd för detsamma.
Dvs, jag är inte misshandlare för att du amäler mig för det.
Du vill väl inte påstå att du är mer kompetent än åklagaren i det fallet?
Intressantare är vad dom återkommande behoven att demonisera GM beror på.
Måhända känns mordet inte så skrämmande nära om GM görs så olik oss andra "normala" så vi kan distansera oss från den våldsamma psykopaten.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-12 kl. 17:01.
Citera
2018-06-12, 16:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror iofs man missar en del av vitsen om man ser det som en diagnos snarare än ett tillstånd som GM befinner sig i. Diagnosen är inte utlösande heller, särskilt inte juridiskt.

Sen finns det mer eller mindre patologiska fall.

Jag tar gärna kritik på det.

Jag var lite otydlig med att jag utgick från hur vi människor tänker.
Man vill ha en enkel förklaring. Något som "känns" logiskt så att man tycker att man har någon slags koll på hur saker och ting fungerar.

"Ja, ja, men han var ju psykopat. Det var därför."

Inte skönt att tänka att min till synes normala, snälla och hjälpsamma granne plötsligt mördar, inte sin fru utan en annan granne.

Då vill man inte ha komplicerade förklaringsmodeller som man inte begriper.
Lite skönt att kunna skylla allt på psykopaterna. Om du förstår hur jag menar.
Lite svartvitt tänkande.....
Citera
2018-06-12, 16:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst kan man spekulera om att det inte står rätt till i huvudet på mördaren, och det är säkert en bra gissning utifrån vad han uppenbarligen är kapabel till.

Det jag syftade på var väl mer diagnoserna som den här SD får här i tråden. Först köper man rätt okritiskt åklagarens uppfattning att det är SD som har haft ihjäl LW, och sedan försöker man utifrån bilder och inlägg i sociala medier finna stöd för narcissism, psykopati och ADHD och allt vad det nu är. Jag menar att det här blir lite bakvänt.

Håller med helt och hållet.
Citera
2018-06-12, 17:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man vill ha en enkel förklaring. Något som "känns" logiskt så att man tycker att man har någon slags koll på hur saker och ting fungerar.

Inte skönt att tänka att min till synes normala, snälla och hjälpsamma granne plötsligt mördar, inte sin fru utan en annan granne.

Precis som psykopaterna själva vill ha det... Allting på rätt plats.

Ja, samhällets allmänna frälsning är förvisso avlägsen.

Lyckligtvis slår de flesta ihjäl sin fru, inte grannen, så så långt är allt ändå ganska gott och väl.

Men så finns det undantagen då.

F.ö. finns det numera hjälp att få för de flesta. Innan advokathjälp blir nödvändig. Simma lugnt.
Citera
2018-06-12, 17:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jodå, det är begärt (och betalt extra) för FÖRTUR. Problemet är bara att även den kön är oändligt lång. Den "trånga sektorn" som fördröjer alla utredningar och skapar onödigt långa häktningstider är NFC.

Ja, köerna verkade vara ett problem i det här fallet.
Kan förstå att det blir långa köer när varje fall har mängder av analyser.
Samtidigt undrar man hur problemet skall lösas?

Har följt fallet i Mantorp mot slutet och under rättegången. Läst en hel del av den enorma FUPen.

Man tog mängder av DNA prov, fingeravtryck, skoavtryck osv.
Blev väldigt imponerad av det arbetet som utfördes på brottsplatsen och på brottsoffren. Förstår hur viktigt det är att de som topsar runt på brottsplatsen måste förstå hur ett brott går till, var man ska topsa.

Ett exempel var att man topsat på ett specifikt ställe på ett byxben med positivt resultat från GM. Förmodligen hade gärningsmannen handskar på sig under tejpningen av benen, men har vid tejpningen fått motstånd av offret och råkat komma åt byxan ovanför tejpningen med sin bara arm, huvud eller på annat sätt besudlat just där.

Vissa ställen är förstås mer givna att topsa såsom dörrhandtag, skåpluckor, plånbok och mobil. Men andra ställen kan krävas ett perspektiv och gedigen för att tänka ut det perfekta stället att topsa. Från brottsplats och brottsoffer togs hundratals prover. Allt för att kunna sätta dit gärningsman.

Endast byxbenet och en plastbit från en handske(som hittades efter att man lindat av lager för lager från brottsoffrens huvuden) matchade GM.

Hade man slarvat här, inte fått positivt svar från DNA matchningen, hade man inte kunnat fälla Edvin för morden.

Kanske fanns hans DNA någon annanstans också. Det kan man inte veta. Man måste också begränsa antalet provtagningar så att det blir hanterbart.
Om man inte får något positivt svar eller det kommer fram ny information från förhör eller andra analyser, så kan man återkomma.
Men jag antar att det också kan vara en orsak till att man har ställen avspärrade under en längre tid.
Citera
2018-06-12, 17:30
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Ännu läbbigare blir det om man funderar på om någon man känner i en mycket speciell situation där hen blir tillräckligt provocerad kunnat göra detsamma.
Nu säger förstås vänner och bekanta att hen inte är kapabel att mörda, att han är ofarlig, och aldrig gjort en fluga förnär.
Vi har väl alla hört det förut.

Men "vanliga" människor är kapabla att mörda.
Två näraliggande exempel är den chef på Örebro universitet som tog sitt liv i häktet när polisen presenterat tung bevisning för att han 2010 mördat och styckat en 51-årig kvinna han haft en relation med. "Vänlig, lugn" var ord han beskrevs med av kolleger.

Den 25-åriga hästtjejen Jonna Henningsson, som arbetade som personlig assistent, mördade och styckade 2014 en några år yngre kvinna, som hon såg som en rival. De bisarra och brutala detaljerna i mordet tycktes inte ha några kopplingar till den lilla tjej jag såg i rättssalen.
Göm köksknivarna gott folk.

Pubicerad 23 aug 2017 kl 14:46 i Expressen fritt saxat utdrag av Britta Svenssons artikel.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-12 kl. 17:33.
Citera
2018-06-12, 17:38
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vad får du att han kan knytas till området via mobilmast ifrån? Är det ytterligare någonting du själv har hittat på?

Logiskt tänkande. Om han bevisligen befunnit sig i ett annat område när mordet skedde hade åklagaren fått svårt att få honom häktad.
Citera
2018-06-12, 17:46
Medlem
Snor-Johans avatar
Perspektiv på NFCs arbetsbelastning.

Polisen räknar med att göra omkring 30 000 DNA-topsningar under 2015 vilket är en rejäl nedgång. Under förra året gjordes 35 000 topsningar och året dessförinnan var antalet 40 000.

http://www.dagensjuridik.se/2015/09/dna-topsningar-har-minskat-med-25-procent-polisen-hinner-inte

Uppmärksammade ex.
https://www.svd.se/mordatal-for-mord-i-motionsspar = 800 topsningar.
.https://www.svd.se/mordatal-for-mord-i-motionsspar = 200 topsningar
Citera
2018-06-12, 17:57
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Ännu läbbigare blir det om man funderar på om någon man känner i en mycket speciell situation där hen blir tillräckligt provocerad kunnat göra detsamma.
Nu säger förstås vänner och bekanta att hen inte är kapabel att mörda, att han är ofarlig, och aldrig gjort en fluga förnär.
Vi har väl alla hört det förut.

Men "vanliga" människor är kapabla att mörda.
Två näraliggande exempel är den chef på Örebro universitet som tog sitt liv i häktet när polisen presenterat tung bevisning för att han 2010 mördat och styckat en 51-årig kvinna han haft en relation med. "Vänlig, lugn" var ord han beskrevs med av kolleger.

Den 25-åriga hästtjejen Jonna Henningsson, som arbetade som personlig assistent, mördade och styckade 2014 en några år yngre kvinna, som hon såg som en rival. De bisarra och brutala detaljerna i mordet tycktes inte ha några kopplingar till den lilla tjej jag såg i rättssalen.
Göm köksknivarna gott folk.

Pubicerad 23 aug 2017 kl 14:46 i Expressen fritt saxat utdrag av Britta Svenssons artikel.

Har läst någonstans att alla människor kan bli kapabla att döda under vissa förutsättningar och omständigheter. Det var många år sedan så minns inte källa men det har fastnat hos mig.
Citera
2018-06-12, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Just de här diagnoserna brukar dyka upp som ett brev på posten när det saknas konkret information. Man ser också tecken på en lite naiv och överdriven auktoritetstro. Många här tycks ju lita blint på åklagaren, trots att man ännu inte har en blekaste aning om vad hon anser sig grunda sina misstankar på. What is Åsa Hiding?
Det (av mig) fetade: Vilka är "man"?
Citera
2018-06-12, 18:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Har läst någonstans att alla människor kan bli kapabla att döda under vissa förutsättningar och omständigheter. Det var många år sedan så minns inte källa men det har fastnat hos mig.

Med så vida kriterier är det utan tvivel helt riktigt.

Redan efter en hastig blick måste man konstatera att världen i själva verket brottas med det motsatta problemet.
Citera
2018-06-12, 18:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Fetade: när man har en misstänkt, som dessutom väl mätte 2x2 meter eller så, så får man säkert också nya idéer. Jag föreställer mig att herrn Gyllensvaan bör ha svettats minst som vem som helst med den kroppsvikten, och man kan säkert spraya misstänkta områden eller hela liken för att se om det finns ”organiskt material”/kroppsvätska eller vad det nu ger utslag för.

Den intejpade fingertutten var ju särskilt lyckosam då, om jag minns rätt, redan tejpningen så långt ansågs dödande.

Jojo. Jag tänkte på svetten, svetten...

Vet inte om man kan spraya för annat än blod? Minns inte vad den blå fluorescerande vätskan heter som detekterar blod.

Ja, tänk om finger- tippen inte fastnat i tejpen. Om Edvin hade märkt det (kan tänka mig att han faktiskt inte märkte det förrän det var för sent) och han börjat om. Då hade det ju enbart funnits DNA provet från byxbenet.....Vilket inte enbart bara var tur. Här var det någon som tänkt till.

Hundratals prover som visade positivt enbart för det mördade paret eller deras barn.

Så man förstår varför NFC blir belastade.

Nu hoppas man på att brottsplatsundersökarna i detta fallet tänkt till ordentligt och lyckats få träff på gärningsmannen.

Vem var det som skrev något om att (ungefär som jag minns det) att hon/han önskade att man gjort kroppsundersökning påSD vid första gripandet.

Men det gör man väl alltid???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in