2018-06-12, 14:49
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Fyra veckor har passerat utan att dödsorsak, MP eller annan info framkommit.
Är detta normen för mordfall i Sverige?

Ja, det verkar så. Trodde att det spanades och drogs i trådar lite här och där. Men nä, polis verkar inte göra mer än skrivbordsjobb nu. Man brukar informera allmänhet hur läget är. Man brukar be allmänheten om hjälp. Inte något av detta har gjorts. Locket läggs på och sen glömmer vi detta. Låtsas som det aldrig hänt.Så känns det. Vad har hänt med svenska rättssystemet? Paradiset på jorden att begå grova brott är Sverige.
Våra ungdomar som cyklar utan lysa ska däremot jagas. Polisen ligger i bakhåll för detta. Jag har sett det själv.
Citera
2018-06-12, 14:51
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Är det ett faktum att SD saknar alibi? Var har du läst/fått den uppgiften?
Det är i så fall något jag missat.

Det är något jag nästan tar för givet eftersom det är svårt att bli häktad om man har ett vattentätt alibi, eller har jag fel?
OM han är oskyldig så låg han nog och sov ensam tänker jag.
Citera
2018-06-12, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Man kan ha det när någon är frisläppt också så länge skälig misstankegrad finns kvar. Det var därför media bl.a. frågade SD advokat om han fått reseförbud och han svarade nej. Jag blev chockad rent ut sagt.

Ok, jag tänkte fullständiga restriktioner,
du har rätt.
Citera
2018-06-12, 15:33
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Man kan ha det när någon är frisläppt också så länge skälig misstankegrad finns kvar. Det var därför media bl.a. frågade SD advokat om han fått reseförbud och han svarade nej. Jag blev chockad rent ut sagt.
Reseförbud utfärdas pga, risk att fly landet.
Du måste väl hålla med att risken är försumbar i SDs fall?
Citera
2018-06-12, 15:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Just de här diagnoserna brukar dyka upp som ett brev på posten när det saknas konkret information. Man ser också tecken på en lite naiv och överdriven auktoritetstro. Många här tycks ju lita blint på åklagaren, trots att man ännu inte har en blekaste aning om vad hon anser sig grunda sina misstankar på. What is Åsa Hiding?

Någon som vet något om henne?

Sen är det kanske inte så konstigt att diagnoserna dyker upp i fall liknande det här. Skulle tro att vissa av diagnoserna är överrepresenterade i en population av gärningsmän som begår grova våldsbrott. Det betyder förstås inte att det gäller alla våldsverkare.

Men det är väl skönt att ha en "förklaring".
Blir svårare att förstå om det saknas diagnos, tror jag.
Citera
2018-06-12, 15:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Reseförbud utfärdas pga, risk att fly landet.
Du måste väl hålla med att risken är försumbar i SDs fall?

Håller med. Trodde bara att det följde med automatisk vid skälig misstankegrad till mord.
Citera
2018-06-12, 15:58
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Sen är det kanske inte så konstigt att diagnoserna dyker upp i fall liknande det här. Skulle tro att vissa av diagnoserna är överrepresenterade i en population av gärningsmän som begår grova våldsbrott. Det betyder förstås inte att det gäller alla våldsverkare.

Nej man vill inte tro att en till synes "vanlig" människa är kapabel till mord. Då känns plötsligt världen omkring oss väldigt otrygg.
Citera
2018-06-12, 16:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Ja, det verkar så. Trodde att det spanades och drogs i trådar lite här och där. Men nä, polis verkar inte göra mer än skrivbordsjobb nu. Man brukar informera allmänhet hur läget är. Man brukar be allmänheten om hjälp. Inte något av detta har gjorts. Locket läggs på och sen glömmer vi detta. Låtsas som det aldrig hänt.Så känns det. Vad har hänt med svenska rättssystemet? Paradiset på jorden att begå grova brott är Sverige.
Våra ungdomar som cyklar utan lysa ska däremot jagas. Polisen ligger i bakhåll för detta. Jag har sett det själv.

Men gärningsmannen är där ute någonstans.
Jag tror att det är viktigt att hålla informationen man har och kommer att få så hemlig som möjligt tills man har tillräckligt på fötterna till en häktning och ett åtal. Man vill ju inte behöva släppa ut någon igen för att man släppt ut information som gm kan anpassa sin historia till.

På det viset är det väl bra att man varit restriktiv från början.
Många gånger har den misstänka som är häktad, fulla restriktioner.
I det här fallet har gärningsmannen full tillgång till all information som alla vi andra kan få.
Snart kommer provsvar och man arbetar igenom den information man samlat. Detta vill man använda sedan i förhör för att kunna se hur MGM historia passar ihop med bevisen.
Citera
2018-06-12, 16:20
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Jag tror starkt på att en del av bevisningen dom har kan vara eventuella sms dom hittat i SD:s telefon. Så ja, jag är övertygad om att dom träffades den kvällen. Men det räcker inte för att binda honom till brottet. Men allt är bara spekulationer.

Med andra ord tänker du att de eventuella sms:en inte innehåller info som talar emot att de setts på kvällen men att det inte går att avgöra att det var under tiden LW mördades.

Vi får hoppas istället att SD sagt att han inte träffat LW den kvällen och att sms motbevisar en sådan utsaga.
Citera
2018-06-12, 16:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Jag tror iofs man missar en del av vitsen om man ser det som en diagnos snarare än ett tillstånd som GM befinner sig i. Diagnosen är inte utlösande heller, särskilt inte juridiskt.

Sen finns det mer eller mindre patologiska fall.

Jag tar gärna kritik på det.
Citera
2018-06-12, 16:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Visst kan man spekulera om att det inte står rätt till i huvudet på mördaren, och det är säkert en bra gissning utifrån vad han uppenbarligen är kapabel till.

Det jag syftade på var väl mer diagnoserna som den här SD får här i tråden. Först köper man rätt okritiskt åklagarens uppfattning att det är SD som har haft ihjäl LW, och sedan försöker man utifrån bilder och inlägg i sociala medier finna stöd för narcissism, psykopati och ADHD och allt vad det nu är. Jag menar att det här blir lite bakvänt.
Citera
2018-06-12, 16:27
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Varför skulle han göra det så länge han inte har några restriktioner?
Skälig misstanke kommer ändå inte tas bort (tills det finns bevis som pekar mot någon annan) då han aldrig kan gå tillbaka och sudda ut hennes misshandelsanmälningar, faktum att de haft en affär, han avsaknad av alibi, att kan kan knytas till området via mobilmast. Enligt Leif GW är det bara dessa faktorer som krävs för den lägre misstankegraden.

Hade åklagaren haft mer hade hon sökt om restriktioner också.

Vad får du att han kan knytas till området via mobilmast ifrån? Är det ytterligare någonting du själv har hittat på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in