2018-06-12, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pierina
Hur kan man släppa en person som är misstänkt för mord? Om han mördar igen då, vem tar ansvar för det? Detta "rätts"-samhälle är sinnessjukt! Fifflar du med skatten, då j-r straffas du!

Håller med Mindre brott leder till fängelse och skattebrott långa fängelsetider men mördare får springa lösa Helt sjukt
Nej byt regering
Citera
2018-06-12, 09:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lägger upp lite text saxat ur dagen NA innan artikeln låses:

Inget nytt, men ett klarläggande från åkl hur länge SD kan vara skäligen misstänkt:

"Lena Wesströms misstänkte mördare är släppt ur häktet men något vanligt liv är svårt att leva.
– Hans hus är avspärrat och han kan inte bo hemma, berättar mannens advokat Ingvar Backman.
[...]
Det var i fredags som 44-åringen släpptes efter en vecka i häktet. Han är fortfarande misstänkt men på den lägre misstankegraden, något som han kan vara under en lång tid framöver.

Kan han vara skäligen misstänkt hur länge som helst?

– Ja, det kan han, i alla fall fram till brottet preskriberas, förklarar åklagare Åsa Hiding som håller i mordutredningen.

– Om man inte frihetsberövas så finns ingen tidsfrist.

Kommer du överklaga att han släpptes ur häktet?

– Nej, det är inget som jag har beslutat om just nu. Jag rättar mig efter tingsrättens bedömning, säger Åsa Hiding.

Mannen är fortfarande misstänkt men är fri och rör sig ute, känns det stressande?
[...]
Hur kan den försvåras?

– Det är ju en av grunderna för häktning, att den misstänkte på fri fot kan försvåra utredningen, och det var en av grunderna som jag framförde i tingsrätten. Men exakt vad han kan göra vill jag inte gå in på.

Finns det andra spår eller andra misstänka som ni utreder?

– Det vill jag inte kommentera, säger Åsa Hiding.
"

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/misstankt-mordares-hus-fortfarande-avsparrat-naturligtvis-en-jobbig-situation-for-honom

Här var de grundliga... Vad tråden har frågat efter också, väl?

Eftersom det inte finns någon preskriptionstid för mord så kan SD vara skäligen misstänkt till dagars ände. I praktiken åtalbar i 70 år vad jag förstod av Wiki. Så när han passerat de 100.

En annan möjlighet är förstås att erkänna och ta sitt straff.
Citera
2018-06-12, 10:03
Medlem
SPAMZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
På en av de få bilderna som inte är en selfie, utan där det ligger en mobil bredvid henne på bordet, så verkar hon (åtminstone 2016) ha vad som liknar en i-phone (?):
https://www.instagram.com/p/BBlXS2wR5A9/?hl=sv&taken-by=softpocahontas

Kan ju likaväl vara sonens iPhone eller personen som tar bilden som har lagt den på bordet och sen tar bilden med LW's telefon. Ser ut att ligga en laddsladd på bordet. Ägaren till iPhonen kanske ska/har laddat den och därför ligger den på bordet... :-)
Citera
2018-06-12, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Här var de grundliga... Vad tråden har frågat efter också, väl?

Eftersom det inte finns någon preskriptionstid för mord så kan SD vara skäligen misstänkt till dagars ände. I praktiken åtalbar i 70 år vad jag förstod av Wiki. Så när han passerat de 100.

En annan möjlighet är förstås att erkänna och ta sitt straff.
Är han helt skuldfri i detta fall bör han kontakta Aftonbladet att det råder en häxjakt på honom och be om hjälp att lösa detta
Citera
2018-06-12, 10:15
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
På en av de få bilderna som inte är en selfie, utan där det ligger en mobil bredvid henne på bordet, så verkar hon (åtminstone 2016) ha vad som liknar en i-phone (?):
https://www.instagram.com/p/BBlXS2wR5A9/?hl=sv&taken-by=softpocahontas

Även i sitt foruminlägg (se inlägg av Softpoc*hont*s kl. 12:33) framgår i slutet av inlägget "skickat från min iPhone med Tapatalk":
https://forum.geocaching.se/viewtopic.php?t=19076

Är väl sonen och dottern som är på bild och inte LW

Om du kollar övriga inlägg så står det exakt samma sak på dem
Citera
2018-06-12, 10:19
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
Är väl sonen och dottern som är på bild och inte LW

Om du kollar övriga inlägg så står det exakt samma sak på dem

Ja, det stämmer nog att det är dottern, ganska lika varandra ur den vinkeln.
Citera
2018-06-12, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Om jag var SD och (som han påstår) oskyldig till dådet så hade jag gjort allt för att rentvå mitt namn, samt åtminstone försöka påskynda processen att kunna leva något som liknar ett mer ”normalt liv” igen.

Hans liv nu är svårt såklart. LWs liv är utplånat för alltid. Två familjers liv (minst) är förstörda. Hoppas att han antingen erkänner, eller att de får fast den som gjort detta om det inte är han!!

Jag måste snart ta en paus härifrån, detta äter upp mig. Tycker det är fasansfullt. Hur ska då inte närstående och alla inblandade på nära håll uppleva det? Hur kunde det bli såhär? Tror man på allvar att det går att leva happy-go-lucky efter att man dödat någon, även om man inte åker fast?

Jo man blir påverkad av att läsa om all ondska, inte bara i denna tråd. Så nyttigt att pausa ibland. Men man vill ju inte heller missa något viktig info.
Citera
2018-06-12, 10:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Om jag var SD och (som han påstår) oskyldig till dådet så hade jag gjort allt för att rentvå mitt namn, samt åtminstone försöka påskynda processen att kunna leva något som liknar ett mer ”normalt liv” igen.

Hans liv nu är svårt såklart. LWs liv är utplånat för alltid. Två familjers liv (minst) är förstörda. Hoppas att han antingen erkänner, eller att de får fast den som gjort detta om det inte är han!!

Jag måste snart ta en paus härifrån, detta äter upp mig. Tycker det är fasansfullt. Hur ska då inte närstående och alla inblandade på nära håll uppleva det? Hur kunde det bli såhär? Tror man på allvar att det går att leva happy-go-lucky efter att man dödat någon, även om man inte åker fast?

Den här personen har inte tänkt så långt tror jag. Det är ”stundens hetta”, och en rejäl skopa narcissism. Det senare är ett visst ”skydd” mot skuldkänslor, men när/om det rinner av kanske effekten kan bli den omvända.

Den här personen har allt att vinna på att erkänna.

Finns säkert massor med spår också, och så sett så kanske åkl gör honom en tjänst genom att vila på hanen. Träd fram innan vi drar fram dig. Sork eller råtta. Du bestämmer.

Sen finns ju självmordsrisken...

Det sker nog en del grunnande nu på scandic i Örebro eller vart han håller hus.

Inget roligt läge.

Sen finns det en uppsättning försvårande omst., som det föraktfulla i att slita henne ur hennes hem där sonen tydligen sover och väntar på att bli uppvaktad. Och slå ihjäl henne, för att hon inte gör honom till lags. Det liknar liksom ingenting.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-06-12 kl. 10:31.
Citera
2018-06-12, 10:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
Är han helt skuldfri i detta fall bör han kontakta Aftonbladet att det råder en häxjakt på honom och be om hjälp att lösa detta

Det brådskar inte så. Verkar det.

Finns ju en ”skämstid” inom vilken det verkar suspekt att bråka om en rimlig misstanke.

Men... vore han oskyldig vore alla beslut lätta att ta...
Citera
2018-06-12, 10:31
Medlem
Citat:
Den här personen har inte tänkt så, långt tror jag. Det är ”stundens hetta”, och en rejäl skopa narcissism. Det senare är ett visst ”skydd” mot skuldkänslor, men när/om det rinner av kanske effekten kan bli den omvända.

Den här personen har allt att vinna på att erkänna.

Finns säkert massor med spår också, och så sett så kanske åkl gör honom en tjänst genom att vila på hanen. Träd fram innan vi drar fram dig. Sork eller råtta. Du bestämmer.

Sen finns ju självmordsrisken...

Det sker nog en del grunnande nu på scandic i Örebro eller vart han håller hus.

Inget roligt läge.

Sen finns det en uppsättning försvårande omst., som det föraktfulla i att slita henne ur hennes hem där sonen tydligen sover och väntar på att bli uppvaktad. Och slå ihjäl henne, för att hon inte gör honom till lags. Det liknar liksom ingenting.

SD lider då inte av dåligt samvete, cachar loss som om himlen bara är blå och inga bekymmer finns.
Eftersom han var konstant otrogen mot sin fru och misshandlade åtminstone LW, kanske fler, har han nog ingen empati eller dåligt samvete att bry sig om.
Citera
2018-06-12, 10:32
Medlem
Citat:
Det brådskar inte så. Verkar det.

Finns ju en ”skämstid” inom vilken det verkar suspekt att bråka om en rimlig misstanke.

Men... vore han oskyldig vore alla beslut lätta att ta...

Ja du har rätt det kan verka kineser och kidnappning Mats Alm om han är för tidig
Nej jag tror jag rest my case i detta fall då jag inte har nåt att tillföra Detta är mitt tredjespråk anyway hahahaha 😉
Citera
2018-06-12, 10:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
SD lider då inte av dåligt samvete, cachar loss som om himlen bara är blå och inga bekymmer finns.
Eftersom han var konstant otrogen mot sin fru och misshandlade åtminstone LW, kanske fler, har han nog ingen empati eller dåligt samvete att bry sig om.

Den risken finns. Absolut.
Mycket talar ju för det. Eller så är han bara speedad fortfarande.

Hade han varit en mentalt mer normal person hade han kanske kunnat hoppas lite på dråp med hänvisning till att LW hotade förstöra hans liv och semesterresor. Att han ilsknade till och förlorade besinningen.

Är han mer medfött narcissistisk så blir det nog svårare. Särskilt om han inte träder fram och visar ånger. Då framstår det bara som exempel på hänsynslöshet.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-06-12 kl. 11:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in