2018-06-12, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Du verkar tro att tryck och kraft är samma sak. Det är det inte och därför fungerar inte idén med pennan.

Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Du vet ju inte ens vad du pratar om? kraft från båda håll? Är det en påförd kraft? ska pennan röra sig måste du ju påföra en kraft.

Det är iofs bra att du inte är fullt övertygad om att din teori inte stämmer, eftersom den inte gör det.

Det är samma kraft som vattens lyftkraft som verkar på pennans båda änder, om pennan är ovässad på båda änder. Fast kraften är i jämvikt.

Jag är dock lite osäker kring det här med kraften som verkar på pennans ändar, om det är lika stor kraft från båda håll, men en "fördel" för den ovässade änden. Eller om det är olika stor kraft som verkar på de olika änderna. Så här tänker jag ungefär:

Tänk att du har en rund och rak träpinne, 2 cm i diameter, lika slät överallt. Greppa tag om pinnen med båda händer. En hand vid var ände. Håll på samma sätt med händerna vid båda änder, placera alltså händerna på samma ställe med båda händerna, men motsatt ände. Håll pinnen rakt horisontellt.

Grip nu åt runt pinnen med lika stor kraft med båda händerna. Håll fast fortfarande och tryck samtidigt händerna in mot varandra med lika stor kraft från båda händerna, utan att de faktiskt glider in mot varandra.

Om pinnens och händernas friktion är samma på båda sidor, då kommer varken pinnen eller händerna flytta sig, utan kommer vara i "jämvikt".

Tänk sen att du har oljat in ena handen, men krafterna är samma som innan. Pinnen kommer då troligen glida igenom den inoljade handen. Alltså samma kraft, men den icke-inoljade handen har en fördel. Eller heter det att den "verkande" kraften blir mindre från den inoljade handen?

Vet någon av er och kan förklara vad som händer?

Hur som helst så är det ungefär så jag tänker att den ovässade änden på pennan har en "fördel", pga strömlinjeformen på den vässade änden.
Citera
2018-06-12, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Det är samma kraft som vattens lyftkraft som verkar på pennans båda änder, om pennan är ovässad på båda änder. Fast kraften är i jämvikt.

Jag är dock lite osäker kring det här med kraften som verkar på pennans ändar, om det är lika stor kraft från båda håll, men en "fördel" för den ovässade änden. Eller om det är olika stor kraft som verkar på de olika änderna. Så här tänker jag ungefär:

Tänk att du har en rund och rak träpinne, 2 cm i diameter, lika slät överallt. Greppa tag om pinnen med båda händer. En hand vid var ände. Håll på samma sätt med händerna vid båda änder, placera alltså händerna på samma ställe med båda händerna, men motsatt ände. Håll pinnen rakt horisontellt.

Grip nu åt runt pinnen med lika stor kraft med båda händerna. Håll fast fortfarande och tryck samtidigt händerna in mot varandra med lika stor kraft från båda händerna, utan att de faktiskt glider in mot varandra.

Om pinnens och händernas friktion är samma på båda sidor, då kommer varken pinnen eller händerna flytta sig, utan kommer vara i "jämvikt".

Tänk sen att du har oljat in ena handen, men krafterna är samma som innan. Pinnen kommer då troligen glida igenom den inoljade handen. Alltså samma kraft, men den icke-inoljade handen har en fördel. Eller heter det att den "verkande" kraften blir mindre från den inoljade handen?

Vet någon av er och kan förklara vad som händer?

Hur som helst så är det ungefär så jag tänker att den ovässade änden på pennan har en "fördel", pga strömlinjeformen på den vässade änden.

Dessutom kom jag på nu att man kanske kan strunta i strömlinjeformen på pennans ena ände i vattnet, och istället "olja in" den och på så sätt skapa en fördel för den icke-inoljade änden.
Senast redigerad av a987 2018-06-12 kl. 16:02.
Citera
2018-06-12, 16:19
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Varför är min vind extern och inte din? Skillnaden är ju bara att jag definierar mitt "rum" som mitt experiment sker i som jorden/universum. Du sa inget om det.
Jag har inte sett något om det i någon definition som har givits mig, t.ex. texten från Wikipedia.

Det hittar ju ni på nu bara.

Din maskin är ju materia, alltså energi, varför räknas inte den som utifrån? Varför får du plocka in generatorer och grejer i ditt "rum", i ditt experiment, men jag får inte plocka in vad jag vill?

Citerar Hurt-Åke:
Du har helt missuppfattat vad en evighetsmaskin är

Men ok, om du sträcker ut din "maskin" till att innefatta hela universum så kan man kanske börja diskutera huruvida det är en "evighetsmaskin" eller inte. Jag hävdar ju att det *ändå* inte är det, då min uppfattning är att universum gavs en initial (ofantligt tokstor) mängd energi i "startögonblicket" och som sedan dessa är det som "driver" universum och att det en gång i en väldigt avlägsen framtid kommer en punkt då jämnvikt uppnås och inget mer energiutbyte sker och "maskinen" universum stannar...

Jag kommer dessutom aldrig gå med på att det är du som byggt "maskinen" så någon cred kommer du ändå inte få :-)

/K
Citera
2018-06-12, 16:20
Medlem
Citat:
Varför är min vind extern och inte din? Skillnaden är ju bara att jag definierar mitt "rum" som mitt experiment sker i som jorden/universum. Du sa inget om det.
Jag har inte sett något om det i någon definition som har givits mig, t.ex. texten från Wikipedia.

Det hittar ju ni på nu bara.

Din maskin är ju materia, alltså energi, varför räknas inte den som utifrån? Varför får du plocka in generatorer och grejer i ditt "rum", i ditt experiment, men jag får inte plocka in vad jag vill?
Här har du de tre typerna av evighetsmaskiner man pratar om:
https://en.wikipedia.org/wiki/Perpetual_motion#Classification

Du får mata in hur mycket som helst i en evighetsmaskin innan du sätter igång den, men när du satt igång den får du inte mata in något mer.

Visst kan du använda solenergi i en evighetsmaskin. Det finns inget som förbjuder det. Problemet är att hitta en sol som aldrig tar slut.
Citera
2018-06-12, 16:21
Medlem
Citat:
Dessutom kom jag på nu att man kanske kan strunta i strömlinjeformen på pennans ena ände i vattnet, och istället "olja in" den och på så sätt skapa en fördel för den icke-inoljade änden.
Nu låter det som att du är något på spåren. Testa det och återkom.
Citera
2018-06-12, 16:31
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Nu låter det som att du är något på spåren. Testa det och återkom.

Citera
2018-06-12, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Visst kan du använda solenergi i en evighetsmaskin. Det finns inget som förbjuder det. Problemet är att hitta en sol som aldrig tar slut.

Okej, men "ni" har på något sätt skapat ett vindkraftverk och en fläkt ovan som är /håller för evigt?

Om/eftersom ingenting varar för evigt så blir ju hela frågan akademisk, man har redan på förhand bestämt att det inte finns någon evighetsmaskin.
Citera
2018-06-12, 16:35
Medlem
Citat:
Okej, men "ni" har på något sätt skapat ett vindkraftverk och en fläkt ovan som är /håller för evigt?
Naturligtvis inte. Det är omöjligt.

Citat:
Om/eftersom ingenting varar för evigt så blir ju hela frågan akademisk, man har redan på förhand bestämt att det inte finns någon evighetsmaskin.
Lite så, men inte helt sant. Man har inte definierat en evighetsmaskin till att vara omöjlig att konstruera. Däremot är den definierad på så sätt att nuvarande kunskap inte tillåter dem, så att konstruera en fungerande evighetsmaskin skulle gå emot all nuvarande kunskap.
Citera
2018-06-12, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Jag är inte säker på att hen var ironisk.
Citera
2018-06-12, 16:40
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Jag är inte säker på att hen var ironisk.

Det är jag!
Citera
2018-06-12, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Det är jag!
Ja men alltså Rullerivare menade jag.
Citera
2018-06-12, 16:43
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:

Nejnej, exemplet med fläkten och vindkraftverket var ett sätt att illustrera konceptet "evighetsmaskin" då du uppenbarligen hade svårt att förstå vad som avsågs med ett sådant.

Självklart kommer det aldrig att fungera.

/K
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in