2018-06-12, 15:44
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mortuus82
Alltså vafan nu, jag beställde en sak från engelska amazon.co.uk slutet av maj, idag fick jag en lapp där postnord vill ha 102kr i avgifter wtf ? snacka om värdelös långsam shipping för en struntsak...

säljaren jag köpte av heter Amazon Marketplace Seller, LightInTheBox Europe.

alltså ska det ha skickats från EU men tracking number visar RUxxxxxNL så det har väl då gått från ryssland till holland och sen till sverige? detta är ju fusk det jag beställde var för 13 pund det stod ingenstand att det skickas från ryssland.. vad gör man nu kan man få pengarna tillbaka från amazon då jag inte tänker hämta ut det?
Står det NL på slutet det så är det därifrån det skickats. De första två bokstäverna i numret indikerar vilken tjänst som det gäller. https://en.wikipedia.org/wiki/S10_(UPU_standard)

Är det så att du får momsa för varorna eller vad är det Postnord vill ha pengar för?
Citera
2018-06-12, 15:46
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillaroda
Jag har beställt ca 10 paktet med aliexpress standard shipping och det är ungefär hälften som får avgift. Vågar inte beställa billigare saker som jag ändå vill ha pga att det är så opålitlig. Från fyndiq superbilligt har jag nog fått 15 eller fler paket utan avgift, synd att andra inte kör så.
Fick paketet. Sitter en lapp på där det står att dom inte kunde bedöma att mitt paket uppfyller kraven för att vara ett EU-paket (fullt med kinesiska på och står dessutom att det skickades därifrån, så det är nog lite svårt att överklaga).

Fick ett annat paket från Kina som studsade på liknande vis men det gick igenom snyggt och prydligt. Där var det inte någon kinesiska på.
Citera
2018-06-12, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Fick paketet. Sitter en lapp på där det står att dom inte kunde bedöma att mitt paket uppfyller kraven för att vara ett EU-paket (fullt med kinesiska på och står dessutom att det skickades därifrån, så det är nog lite svårt att överklaga).

Fick ett annat paket från Kina som studsade på liknande vis men det gick igenom snyggt och prydligt. Där var det inte någon kinesiska på.
Precis, det handlar om hur de klistrar på den nya etiketten! Dölja spåren
Citera
2018-06-13, 09:36
Medlem
mortuus82s avatar
Ok den amazon säljaren kommer skicka refund på mina avgifter, det va snällt men som sagt man går ju inte till amazon.co.uk o beställer för att åka på avgifter, då hade man ju bara beställt på ebay eller aliexpress o försöka chansa.. lite lurigt när dom skickar utanför EU klart man blir lite sne.. nu får man säkert vänta några veckor innan man får sitt paket suck..

På brevet jag fick står det enligt direktiv från tullverket ska postnord säkerhetställa att moms är betald innan försändelsen levereras.

Men om det skickas från holland ska det väl inte betalas moms, dom ljuger ju ?

Då vet jag nu att står det på en säljare Europe så kan man alltså inte lita på att det skickas via EU såvida inte posten har blivit helt tokiga och ska momsa EU paket då borde man ju anmäla dom. har skickat en fråga nu till deras kundtjänst och sagt varifrån jag beställt och varför dom kräver mig.

Dear Customer

We are sorry you've been charged tax for this order. The extra fee was charged by your local customs as duties/fee/tax when your parcel went through the customs clearance. We are sincerely sorry for this, but do hope you could understand that it's out of our control. What we can do is provide the best items and first class service for our customers.

As you are unaware of the extra charge, we will cover the tax for you this time as an exception. Please kindly provide us the tax invoice/receipt and send it as attachment by replying to this message. We will arrange refund for you as soon as we get the invoice. Is this plan ok to you?
We are looking forward to your reply.

Yours Sincerely
Ivy
Senast redigerad av mortuus82 2018-06-13 kl. 09:47.
Citera
2018-06-13, 09:41
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ok den amazon säljaren kommer skicka refund på mina avgifter, det va snällt men som sagt man går ju inte till amazon.co.uk o beställer för att åka på avgifter, då hade man ju bara beställt på ebay eller aliexpress o försöka chansa.. lite lurigt när dom skickar utanför EU klart man blir lite sne.. nu får man säkert vänta några veckor innan man får sitt paket suck..

På brevet jag fick står det enligt direktiv från tullverket ska postnord säkerhetställa att moms är betald innan försändelsen levereras.

Dear Customer

We are sorry you've been charged tax for this order. The extra fee was charged by your local customs as duties/fee/tax when your parcel went through the customs clearance. We are sincerely sorry for this, but do hope you could understand that it's out of our control. What we can do is provide the best items and first class service for our customers.

As you are unaware of the extra charge, we will cover the tax for you this time as an exception. Please kindly provide us the tax invoice/receipt and send it as attachment by replying to this message. We will arrange refund for you as soon as we get the invoice. Is this plan ok to you?
We are looking forward to your reply.

Yours Sincerely
Ivy

Även på amazon så skickas många saker direkt från länder utanför EU så man måste ha koll på vart varan finns, inte bara på vart säljaren finns/vart säljplatformen riktar sig.
Citera
2018-06-13, 11:29
Medlem
TredjeSolens avatar
Ja, hur svårt kan det va att sortera rätt?

"Borås" ok, då lägger jag det i Borås-högen.
"Gävle"..? Kan det va till Gävle-högen? Eller hur var det nu? Hmmm..

Kan ju inte krävas nån speciellt hög intelligensnivå för att skicka paketen åt rätt håll

Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Jepp - fullt planerad aktion från PostMord - ta 75:- kr från alla paket som kommer från utlandet, sedan köra paketen till tippen.

Dyrt och besvärligt att dela ut post, folk bor på de mest konstiga ställen.

Nä ut med en lockande bild på ditt paket, med tillhörande kravbrev.

Sedan får alla idioter stå där med lång näsa, när inget dyker upp, och inget vet var ditt paket är.

Folk är helflata i detta landet, i många andra länder hade det diglat postanställda från var och varannan lyktstolpe.

Men här - ingen bryr sig, och bedrägeriet blir bara värre och värre.
I dag 75:- för alla paket inom EU, i morgon får du kravbrev på inrikespost med.

Och i samtliga fall kommer posten att slängas, vem bryr sig alltså....
Citera
2018-06-13, 12:10
Medlem
Citat:

Ivy[/b]
Postnord verkar vara problemet, de gör egna lokala tolkningar av tullverkets direktiv utan att förstå att EU:s regler gäller.
Citera
2018-06-13, 19:30
Medlem
MrBraxs avatar
Första beställningen sen detta började nu då.

En nyckelring för 10kr, hoppas den inte fastnar i tullen
Citera
2018-06-13, 20:03
Medlem
448s avatar
Jag har faktiskt fått 100% av mina beställda paket nu , allt beställt i februari - haha vilken jävla tid.
Den dyraste saken var försvunnen i deras system ända sen ankomst men dök upp omomsad och otullad
dock helt plötsligt.
Ibland tog det två veckor efter avgiften var betald innan skiten dök upp , ibland registrerades inte betalningen och man fick göra om.Ibland tog det en månad efter betalning tills skiten dök upp
Citera
2018-06-14, 01:48
Medlem
svepets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Står det NL på slutet det så är det därifrån det skickats. De första två bokstäverna i numret indikerar vilken tjänst som det gäller. https://en.wikipedia.org/wiki/S10_(UPU_standard)

Är det så att du får momsa för varorna eller vad är det Postnord vill ha pengar för?

Man kan inte med säkerhet utläsa avsändarlandet genom de två sista bokstäverna i kollinumret, då många transportbolag bedriver verksamhet i flera länder. Kineserna kan till exempel välja att redan i Kina anlita Holländska posten och då får kollit ett holländskt kollinumret som slutar på NL. Även Postnords dotterbolag DirectLink utför transporter från Asien och dessa får kollinr som slutar på SE. Likaså får ofta DHL-paket ett kollinr som slutar på DE oavsett vilket land det skickats ifrån. Så de två sista bokstäverna visar snarare från vilket land den ursprungliga transportören kommer även om det oftast sammanfaller med avsändarlandet.
Citera
2018-06-14, 13:25
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Jag beställde ett spel från England men åkte på straffavgiften hos Postnord? Jag köpte ett spel för knappt 100 kronor och straffavgiften ligger på 90,22 kronor England är ju fortfarande med i EU. Det kan inte vara något annat vad jag vet, har inte beställt nånting på nätet förutom det där spelet.
Spelet kanske skickades från Jersey eller någon av de andra kanalöarna, det är vanligt och då får du tyvärr betala moms och avgift...
Citera
2018-06-14, 15:14
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Nej, det första man får lära sig att dom 75:- får du aldrig se mera.

Och det andra du får lära dig är att bilden på ditt paket är det sista du får se av det, innan det försvinner för gott.

Och det tredje du får lära dig är, att du kan inte klaga - ingen människa på denna planet kan bistå dig med någon hjälp.

Venezuela är vår regerings slutstation med vårt land. kaos och mörker sänker sig över vår stackars nation.

I Venezuela hade du kanske kunnat gå till en butik på stan eller flera och handla,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in