Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-19, 00:49
  #33565
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Ja nu är förhpnvs inte sista ordet sagt ännu, men om det är tyst pga att föräldrarna var så kallat fint folk så blir jag förb....! Släng korten på bordet snarast möjligt!

Problem blir det ju när de som vet något inte vill lägga upp det på bordet.
Citera
2018-06-19, 02:20
  #33566
Medlem
Har massor att läsa in mig på, är på ett ställe utan wifi...
men har hängt med så pass att jag noterar att Rockkungen har blivit utmanövrerad...dvs han orkar inte med alla ifrågasättanden och påhopp.

Medox tycker att det är bara bra om han drar sig tillbaka, för "du hjälper inte Agnes och Moa i alla fall"...

Tänk, jag trodde i min enfald att det var tvärtom, att kampen för att upprätthålla tron på sina släktingars livskvalitet, och i förlängningen, rätten till liv, var en av de faktorer som håller en anhörig uppe, när han/hon drabbats på detta vis.

Vem bestämmer vad som är bäst för någon annan i det skedet?

Någon av de som läser hans inlägg och inte kan tyda dem, kan ha en "kognitiv svikt" (vilket jag brukar finna hos mig själv emellanåt), någon annan vill ha ett färdigskrivet manus att kunna använda, och andra vill helt enkelt inte förstå.

I tillägg hade Oskar ett större kontaktnät än Hanna, efter vad jag fått med mig, klart han hade folk som har gillat honom men kanske bara gjort bekantskap med frun och döttrarna via hörsägen.

Ett par av hans vapendragare har framträtt relativt öppet i tråden - och blivit belagda med oegentligheter.
Rockkungen har inte farit med osanning någon gång hittills Att han ändrade sig om sjukdomen hos A, berodde på att det kom fram fakta, som var nya även för honom.

Man äger inte en annan människa, och dess förtroende, ens på nätet. Vill personen berätta, så...annars, tyvärr. Inget att gnälla över. Det kan finnas saker som man verkligen inte vill skrika ut i denna tråd - tänk om det vore era egna anhöriga.
Sjäklvklara saker. Eller?

Detta med gift - var det Ellis ide`, och som Medox plockade upp? Tror inte töserna har fått något annat än lugnande, under lång tid. I det akuta skedet har nog lite av varje hänt.
Citera
2018-06-19, 06:57
  #33567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
- Jag har svarat dej -
- och när du inte kunde öppna länken -
- på testament förklara ja hur du skulle göra-
- vad har jag svarar för otrevligt? -
- du skrev ja förfalskat testament -

- du skriver ngt enligt elli vet inte familjen -
- hur det dog -
- sen frågar du mej -
- då är det väl bättre du inväntar svar från elli?-

Ok, jag förstår och ber om ursäkt! Jag undrar om du vet hur de dog?
Citera
2018-06-19, 07:20
  #33568
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Har massor att läsa in mig på, är på ett ställe utan wifi...
men har hängt med så pass att jag noterar att Rockkungen har blivit utmanövrerad...dvs han orkar inte med alla ifrågasättanden och påhopp.

Medox tycker att det är bara bra om han drar sig tillbaka, för "du hjälper inte Agnes och Moa i alla fall"...

Tänk, jag trodde i min enfald att det var tvärtom, att kampen för att upprätthålla tron på sina släktingars livskvalitet, och i förlängningen, rätten till liv, var en av de faktorer som håller en anhörig uppe, när han/hon drabbats på detta vis.

Vem bestämmer vad som är bäst för någon annan i det skedet?

Någon av de som läser hans inlägg och inte kan tyda dem, kan ha en "kognitiv svikt" (vilket jag brukar finna hos mig själv emellanåt), någon annan vill ha ett färdigskrivet manus att kunna använda, och andra vill helt enkelt inte förstå.

I tillägg hade Oskar ett större kontaktnät än Hanna, efter vad jag fått med mig, klart han hade folk som har gillat honom men kanske bara gjort bekantskap med frun och döttrarna via hörsägen.

Ett par av hans vapendragare har framträtt relativt öppet i tråden - och blivit belagda med oegentligheter.
Rockkungen har inte farit med osanning någon gång hittills Att han ändrade sig om sjukdomen hos A, berodde på att det kom fram fakta, som var nya även för honom.

Man äger inte en annan människa, och dess förtroende, ens på nätet. Vill personen berätta, så...annars, tyvärr. Inget att gnälla över. Det kan finnas saker som man verkligen inte vill skrika ut i denna tråd - tänk om det vore era egna anhöriga.
Sjäklvklara saker. Eller?

Detta med gift - var det Ellis ide`, och som Medox plockade upp? Tror inte töserna har fått något annat än lugnande, under lång tid. I det akuta skedet har nog lite av varje hänt.
Tack för en bra analys. Instämmer till fullo!
Citera
2018-06-19, 07:39
  #33569
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vad var det som, egentligen, hände innanför väggarna på Björkvägen 3?
Det var tydligen en väldigt isolerad två-barns familj som skötte sig själva och artigt hälsade på omgivningen, men inte verkar ha släppt så många privata besök över tröskeln. Vare sig den faktiska tröskeln eller den bildliga personliga tröskeln.

Allt detta hysch hysch, detta hemlighetsmakeri. I slutändan återstår två mördade anonymiserade töser som ingen mer än "Missan27" och lite "Rockkungen" kunnat berätta några personliga detaljer om. "Social respektive intresserad av lärandet".

Det enda avtryck i livet dessa flickor har lämnat i media, på nätet och i denna tråd är att de företedde en "sjukdomssituation" som påstås fått deras föräldrar att mörda dem och utplåna familjen. Under stort hysch, hysch.

Måtte aldrig något annat barn sluta sina dagar som Agnes och Moa. Mördade i Sverige utan att svensk polis, rättväsendet eller media ger dem någon form av upprättelse genom att berätta deras historia. Deras liv har tagits ifrån dem och inget finns kvar, inte ens något personligt om dem som ofta finns för andra mördade barn Lisa, Engla, Eddie, Yara.

Oskars och Hannas testamente utelämnade totalt barnens existens och samhället gör detsamma.
Tiger om vad som hände dem. Det är riktigt sorgligt!
Sekretess och pietetsfull hänsyn till anhöriga i all ära, men ska verkligen allt om mordofferens liv och vad som hände dem därför tystas ner? Har de inte ens rätt till sin egen historia som mördade?

Vi hedrar offer för krig och katastrofer, man lägger kransar på årsdagar, minnestal, visar bilder, skriver ner berättelser. Estonia, Tsunamin, eldsvådor. Offren får en historia, deras berättelse återges. Om barnen Agnes och Moa nämns inte en stavelse.


Jag håller med och blir f-b rent ut sagt. I media, läs igen allt som de skrivit, så får man en bild av att det är föräldrarna som är offren. Den som inte ser debatten på FB tror att de kämpade med ljus och lykta för sina barn eller att svensk sjukvård inte velat hjälpa. Media borde rycka upp sig nu och berätta om fallet precis för vad det är, ett välplanerat mord på barn.
Citera
2018-06-19, 08:34
  #33570
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Jag håller med och blir f-b rent ut sagt. I media, läs igen allt som de skrivit, så får man en bild av att det är föräldrarna som är offren. Den som inte ser debatten på FB tror att de kämpade med ljus och lykta för sina barn eller att svensk sjukvård inte velat hjälpa. Media borde rycka upp sig nu och berätta om fallet precis för vad det är, ett välplanerat mord på barn.

Ju mer jag läser här ju snurrigare blir jag. Vart framkommer det att föräldrarna inte kämpade med ljus och lykta för sina barn?
Varför mördade dom barnen? Var dom arga och trötta på dem?
Citera
2018-06-19, 08:54
  #33571
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Oscar är född 1972-02-07. I folkbokföringsregistret står att han är avliden 2018-01-00. Mystiskt eller skriver man bara så när dödsdatum inte är fastställt.

Oscar är folkbokförd i Bjärred 2012-04-23. Jag har tyvärr bara tillgång till folkbokföringsuppgifter 3 år bakåt i tiden. Om du ringer till Skatteverkets folkbokföringsavdelning har de säkert uppgifter längre bakåt i tiden. Min uppfattning är dock att han troligen varit folkbokförd hos familjen i Göteborg och yrkat avdrag för dubbel bosättning och resor till och från Göteborg.

Tack.
Då förmodar jag att han var aktiv vid Lunds Universitet redan åren 2010-2012 och hade
någon form av bostad där då.Då var han väl funktionär i Borgeby FK vid den här tiden också.
__________________
Senast redigerad av Dr.Robert 2018-06-19 kl. 08:56. Anledning: Tillägg
Citera
2018-06-19, 08:57
  #33572
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Jag struntar i om de är äkta eller inte det var rockkungens påhopp och påstående som jag reagera på och det är möjligt det är rockkungen som delat och ellie kanske citerat. Kommer inte ihåg just nu och pallar inte leta. att dokumenten är äkta som rockkungen skickat tror jag på men själva testamentet i sig tror jag inte på. Det ser hemmaskrivet ut. Vad jag vet så har jag inte anklagat rockkungen för att förfalska uppgifterna det gjorde hen själv i så fall

Observera det fetade.

Ett testamentes giltighet är inte beroende av om en utomstående tror på det. Om dokumentet uppfyller vissa juridiska formkrav har det rättsverkan. Det ska vara undertecknat av testator/testatorer i två vittnens närvaro. Dessa vittnen ska bestyrka att de
1. bevittnat undertecknandet och
2. att testator/testatorer varit vid sina sinnes fulla bruk vid undertecknandet.
Ett testamente kan alltså vara "hemmaskrivet", handskrivet, fullt av stavfel och kaffefläckar etc. etc. Om formkraven är uppfyllda är det ett fullt korrekt och giltigt testamente, hur det än ser ut. Sen kan det bli svårt att tolka vad som står i ett slarvigt skrivet och fläckigt dokument, men det är en annan historia.

Ett testamente ska bifogas bouppteckningen som enligt lag ska ske inom 3 månader efter dödsfallet. Om någon som är arvsberättigad enligt ÄB vill klandra testamentet kan det ske i samband med bouppteckningen. När bouppteckningen är klar lämnas den till skattemyndigheten. Efter det att skattemyndigheten godkänt/registrerat bouppteckningen, inklusive testamentet kan arvskiftet ske.

I detta fall har ingen klandrat testamentet, tvärtom har OHs far lämnat sitt skriftliga godkännande.

De filer som Rockkungen försett oss med visar alltså att testamentet godkänts av skattemyndigheten, trots att det varit "hemmaskrivet".
Citera
2018-06-19, 09:49
  #33573
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ju mer jag läser här ju snurrigare blir jag. Vart framkommer det att föräldrarna inte kämpade med ljus och lykta för sina barn?
Varför mördade dom barnen? Var dom arga och trötta på dem?

När jag läser FB får jag en annan syn på tragedin än medias. Bl.a. att de inte kämpade med "ljus o lykta" för M som var frisk ett halvår innan hon mördades. Bara Elisabet H:s blogg som vågat beskriva hur ett friskt barn plötsligt ansågs sjukt av föräldrarna. Om FB:s rykte stämmer så planerade de dessutom morden bara några månader efter hennes insjuknande. Föräldrarna skulle i och för sig använt "ljus och lykta" för att hitta hjälp till sina egna problem. Kanske det som media bör belysa allra mest tillsammans med hur kollegor/släkt/vänner skall upptäcka och agera när något känns fel.
Citera
2018-06-19, 09:51
  #33574
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Observera det fetade.

Ett testamentes giltighet är inte beroende av om en utomstående tror på det. Om dokumentet uppfyller vissa juridiska formkrav har det rättsverkan. Det ska vara undertecknat av testator/testatorer i två vittnens närvaro. Dessa vittnen ska bestyrka att de
1. bevittnat undertecknandet och
2. att testator/testatorer varit vid sina sinnes fulla bruk vid undertecknandet.
Ett testamente kan alltså vara "hemmaskrivet", handskrivet, fullt av stavfel och kaffefläckar etc. etc. Om formkraven är uppfyllda är det ett fullt korrekt och giltigt testamente, hur det än ser ut. Sen kan det bli svårt att tolka vad som står i ett slarvigt skrivet och fläckigt dokument, men det är en annan historia.

Ett testamente ska bifogas bouppteckningen som enligt lag ska ske inom 3 månader efter dödsfallet. Om någon som är arvsberättigad enligt ÄB vill klandra testamentet kan det ske i samband med bouppteckningen. När bouppteckningen är klar lämnas den till skattemyndigheten. Efter det att skattemyndigheten godkänt/registrerat bouppteckningen, inklusive testamentet kan arvskiftet ske.

I detta fall har ingen klandrat testamentet, tvärtom har OHs far lämnat sitt skriftliga godkännande.

De filer som Rockkungen försett oss med visar alltså att testamentet godkänts av skattemyndigheten, trots att det varit "hemmaskrivet".

Tack för klargörande!
Och det är just det att man kan vara vid sitt sinnes fulla bruk när man undertecknar ett testament med tanke på att man planerar en familicid som gör mig mållös.
Citera
2018-06-19, 09:56
  #33575
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ju mer jag läser här ju snurrigare blir jag. Vart framkommer det att föräldrarna inte kämpade med ljus och lykta för sina barn?
Varför mördade dom barnen? Var dom arga och trötta på dem?

Samma här. Det blir mer och mer obegriplig. Särskild när det där med testamentet kom fram.
Och det är j*****t irriterande att ingen verka kunna eller villa tala klar språk. Ingen. Inte ens polisen. Jag hoppas verkligen att det klarna efterhand.
Citera
2018-06-19, 10:07
  #33576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Jag håller med och blir f-b rent ut sagt. I media, läs igen allt som de skrivit, så får man en bild av att det är föräldrarna som är offren. Den som inte ser debatten på FB tror att de kämpade med ljus och lykta för sina barn eller att svensk sjukvård inte velat hjälpa. Media borde rycka upp sig nu och berätta om fallet precis för vad det är, ett välplanerat mord på barn.
Ja, föräldrarna har kommit lindrigt undan. Även om de är döda tycker jag media ska granska allt kring familjen mer djupgående. Att försöka visa på om och hur barnen for illa borde väga mycket tyngre än hänsyn till anhöriga. Dessa borde väl också vilja veta mer om vad som hände.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback