Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Hovrätten angav följande skäl till att avfärda LP:s utpekande av CP som icke tillförlitligt:
1) Motljuset från Dekorima (hovrätten var på plats och konstaterade saken).
2) Det mycket hastiga tidsförloppet. Om LP överhuvudtaget såg GM var det under en så kort tid (1 sek?) att det var omöjligt att göra en identifikation.
3) LP:s chockade tillstånd. Hon var hysterisk och icke kontaktbar (av naturliga skäl).
4) Tiden mellan mordet och utpekandet var nästan tre år. Utrymmet för misstag var betydande.
Detta betyder sammantaget att jag för min del drar slutsatsen att LP inte kunde peka ut någon GM från mordplatsen. Det hade inte spelat någon roll om åklagaren visat henne någon annan person än CP. Hon kunde inte peka ut någon.
Det här betyder naturligtvis inte att LP är en icke trovärdig person. Så är det inte alls. Hon är säkert mycket trovärdig som människa. Välutbildad psykolog.
Det är alltså inte LP:s trovärdighet det handlar om. Det är LP:s obefintliga förutsättningar att identifiera GM.
IM har en minnesbild att hon verkligen tittade upp mot GM direkt efter skotten, men det är osäkert och även om hon gjorde det så var alltså förutsättningarna att identifiera någon urusla.
Det här betyder i sin tur att loppet inte är kört. I kommande tingsrätts- och hovrättsförhandlingar kan åklagarna hävda att någon annan man sköt Palme utan att behöva bry sig om LP:s uppgifter.
Förutsatt att det finns stark bevisning i övrigt mot den mannen.
Precis.
Om vi börjar med mordnatten. Lisbet pekade ut två mördare. Det påståendet kan spåras från Rimborn, via Gösta Welander till vice statsministern, plus ett antal ministrar till ÖBs dagbok. Med ett regeringssammanträde däremellan. Jag anser det vara bevisat att det var så. Sedan kan iesho svamla om Jimmy Åkesson hur mycket han vill.
Den hemlighetsfulle kommissarien Lars Christiansson hävdade att han var förste polis på Sabb. En direkt lögn. Han var hästlängder efter Rimborn. IL lade mycket energi på att klargöra vad han egentligen gjorde mordnatten. Utan att lyckas. Bevisligen så lämnade han inte rapporten om sitt förhör med LP till gropen. Vart är outrett.
Det finns okända förhör med Lisbet. Från Sabb. Trots att de kända. Vem/vilka som höll i förhören och vad hon då sade är okänt. Bevisligen hade det ingenting med att CP att göra. För då hade dem presenterats i samband med rättegångarna.
Dagen efter mordet. HH deklarerade klockan tolv på en presskonferens att Lisbet aldrig pratade om två gärningsmän på mordnatten. Utan att oss veterligen talat med vare sig LP eller de vittnen som hörde henne säga det. Efter det dekretet nämnde Lisbet aldrig mer 2 gärningsmän. Lika lite som att IC eller någon annan protesterade mot den lögnen. I stället hävdar Ulf Dahlsten, som närvarade på Sabb, att hon har fotografiskt minne. Ett minne som lätt slogs av en person som enligt egen utsago samtidigt befann sig i Borlänge. Ätandes vingummin. Något annat gummi var väl inte att tänka på tillsammans med Åsa.
Hans Holmer bestämde självsvådligt att LP inte skulle delta i en rekonstruktion. Lisbet var aldrig tillfrågad. Fakta som finns i tråden.
Jag kan inte komma till någon annan slutsats än att LP var styrd i en önskad riktning. Utan att jag kan bevisa det. Eftersom det aldrig blivit utrett.
Som du skriver. Med rätt coachning hade LP kunnat peka ut vem som helst. Utan att kunna peka ut mördaren. Förslagsvis Ölvebro.
http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html
Citat.
Varande i fyrtioårsåldern, ca 180 cm lång och med kompakt kropp med kort hals. Han var mörk men inte på ett sydländskt sätt utan håret mer brunaktigt. Slut citat.
Min kommentar. Alla som är iklädda en bullig täckjacka framstår som att ha en kompakt kropp med en kort hals. Dessutom vägrade HÖ berätta vad han jobbade med mordnatten...…
Beskrivningen passar utmärkt in på Anders Bengtsson. Iklädd blå något lite bullig täckjacka som gick en bit nedanför midjan. En av få saker jag är överens med Holmer.
Vittnet Lisbet är förbrukad som vittne. Ett eventuellt åtal med mycket stark bevisning sätter henne på pottkanten. 100-procentig säkerhet visade sig bli noll. Trots att hon både var skärpt och iakttagande enligt egen utsago. Det enda påstådda vittnet som håller med om att hon var både lugn och kontaktbar på mordplatsen var SE. Deltagaren i Filterbubblan. Decenniets tidningsanka. Eller ska vi snarare säga Fake News.
Liksom att SAP med IC och Dahlsten i spetsen framstår som förvirrade tomtar. Eller att man har något att dölja. Med dagens Löfven som litar på att det var CP. För att inte tala om den CP-skadade desinformatören Donald Forsberg. Så frågan är om det ens kan tillåtas från ansvarigt makthåll.