2018-06-11, 19:00
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Angående LP så har vi ju också Rimborns beskrivning av hans vittnesförhör på mordnatten.
Rimborn intervjuade LP på Sabbatsberg på mordnatten.

Kanske en minnesbild av gm kan växa fram eftersom men då är ju också risken stor att minnesbilden
grumlas av andra minnesbilder till exempel av Björkman osv.

Rikslarmet gick ut 02.05 gick ut baserat på Rimborns uppgifter.

"Statskupp i Slowmotion återger Rimborn arbetet-intervju Maj-87 nedan.

"Rikslarmen byggde på vittnesuppgifter från fru Lisbet Palme. För att kontrollera dessa uppsökte journalisten Maja-Lena Rådelius från tidningen Arbetet den 8 maj -88 kommissarie Åke Rimborn (se sid 110), som var den ende som förhört henne på sjukhuset:
-Du tror alltså fortfarande att det första rikslarmet var riktigt?
-Ja, svarade Rimborn. I sitt chocktillstånd sa Lisbet Palme att hon sett två gärningsmän och att hon kände igen dem. Hon var inte tveksam. Det enda var att hon knappt ville säga det där om Ustasja, men hon nämnde det i alla fall minst två gånger samt att ”de som gjorde det här var de som var i Gamla stan”. ”En av dem var den som sköt”."

Klippet är ganska kort 7 minuter.

https://www.youtube.com/watch?v=efy1tO6Sqik

Polisen Åke Rimborn teg om Palmemordet i 30år

Men tänk om hon faktiskt uppfattar två GM? En ljusklädd som strax efter hastar norrut och personen som drog Tunnelgatan österut? Hon kanske uppfattat någon ordväxling på språk hon uppfattar som främmande (varför hon ropar något AB uppfattar).
Citera
2018-06-11, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men tänk om hon faktiskt uppfattar två GM? En ljusklädd som strax efter hastar norrut och personen som drog Tunnelgatan österut? Hon kanske uppfattat någon ordväxling på språk hon uppfattar som främmande (varför hon ropar något AB uppfattar).

Det är ju det man skulle vilja klargöra, hade de två män hon sett tidigare nära hemmet med mordet att göra eller blev det ett missförstånd mellan LP och Rimborn så att uppgifterna rördes ihop.

Om det var korrekt av HH att ändra rikslarmet till en person, hur kunde han räkna ut det med så kort varsel utan att ha pratat med LP, alternativt att han på något sätt fått kontakt med LP innan kl 12 på lördagen 1 mars.
Citera
2018-06-11, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hittade en intressant detalj som Gunnar Wall skrivit.
Gunnar Wall har personligen pratat med Anders Björkman.

Citat av Wall
"Anders B har berättat att han såg hur Lisbeth vände sig mot honom som för att söka hjälp men att han inte var i stånd att göra något. Jag har själv talat med honom om det."

Har för mig att AB också säger sig göra någon avvärjande gest för att Lisbeth ropade något som han uppfattar som främmande språk han inte förstod.
Här stämmer ju AB i så fall med någon LP sett men bedömt som varandes någon var man inte kunde räkna på hjälp.
Citera
2018-06-11, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Denna man verkar väl lite beige, nån som vet vem han är?

https://imgur.com/a/kChm2XE

Håller verkligen med dig, om man ska gå efter LP's vittnes uppgifter angående klädsel och även just "kort hals" så står denna man "ihop tryckt" så det där verkar lite lustigt.. och att han står så nära o pratar ? Jag tror det ligger något i det där.
Citera
2018-06-11, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Mörkt klädd man, ca 180-185 cm, kraftigt byggd, bred ryggtavla, gick från platsen med långa bestämda steg, troligen mörk stickad mössa/keps, längre jacka/rock kanske till knähöjd...

Nej, det var ju inte en person som klätt sig för att vara lätt igenkännlig. En vit turban, svår hälta, dvärglängd och ett par röda brallor hade underlättat.

Men vem säger "kraftigt byggd"? Hage och Björkman verkar överens om en längre jacka, eller kortare rock (Hage säger trekvartskappa väl, vilket får mig att tänka på en såkallad car coat eller kort trench). Hon säger vidare bred rygg, kraftig över axlarna och för litet huvud, hon funderar över om det är en kapuschong som ger det intrycket (duffel?). Men jag funderar på om han kan haft en kavaj under rocken (eller jackan) detta händer ju i de överdimensionerade axelklaffarnas förlovade årtionde. Björkman säger att skytten sticker med spänstiga steg. Kroppsbyggare brukar inte se spänstiga ut.
Citera
2018-06-11, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigo
Håller verkligen med dig, om man ska gå efter LP's vittnes uppgifter angående klädsel och även just "kort hals" så står denna man "ihop tryckt" så det där verkar lite lustigt.. och att han står så nära o pratar ? Jag tror det ligger något i det där.

Verkar som han håller i något och pratar med någon i piketen. Journalist eller tekniker?
Citera
2018-06-11, 20:42
Medlem
Bacchus94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Hur lång var SE?

1,82.
Citera
2018-06-11, 21:00
Medlem
Glöm tidningarnas bilder på SE med keps, längre svart rock och skrikig halsduk. Om SE är mördaren var han iklädd en kortare blå rock utan slag, och troligtvis stickad mössa, inga glasögon. Vore intressant om någon Photoshop-kunnig kunde trixa till en sådan bild på honom.
Citera
2018-06-11, 21:13
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
Glöm tidningarnas bilder på SE med keps, längre svart rock och skrikig halsduk. Om SE är mördaren var han iklädd en kortare blå rock utan slag, och troligtvis stickad mössa, inga glasögon. Vore intressant om någon Photoshop-kunnig kunde trixa till en sådan bild på honom.
Det finns inget säkert signalement på GM. Det finns flera som säger täckjacka, t ex LJ som var bara några ifrån honom. Glasögon eller ej kunde någon knappast urskilja. Det mesta talar för mössa tycker jag också, men keps är inte uteslutet. Min gissning är stickad upprullad mörkblå mössa, mörkblå parkas, svarta herrbyxor, lågskor, inga handskar.
Citera
2018-06-11, 21:51
Medlem
SGDFs avatar
Nu har jag läst TP i Filter.

Om medlemsmatrikeln för Sveriges Radios pistolskytteförening fortfarande saknas, så råkar jag veta en som kanske minns. Jag skrattade rakt ut när jag såg att TP sökt svar på det, jag ringde SR och frågade förra sommaren. Sedan av världens händelse råkade jag snubbla på en, som troligtvis vet att berätta.

Jag har själv funderat en del kring den mannen, han är en av fem jag känner pulsen på.

Så, om pusselbiten saknas, och PU läser detta, sänd PM med kontaktuppgifter.
Citera
2018-06-11, 22:59
Medlem
Sobrilbils avatar
Här är samma bild som diskuterats i de senaste inläggen, men mindre inzoomad. Tagen från Tunnelgatan.

http://utsikterinsikter.blogg.se/2015/october/palmemordet-del-5-7.html
Citera
2018-06-11, 23:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ja, precis. Det var motljus i den vinkeln. Det gjordes rekonstruktion som kom fram till att hon ur den vinkeln i det ljuset inte kunnat urskilja ansiktet. Hon måste ha sett honom i en annan vinkel om hon ska ha kunnat se hans ansikte tillräckligt tydligt.
Mem hon såg någon som hon beskrev. Allt annat är myt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in