Blandade spånerier här:
Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
(min fetning)
Vet vi ens att nåt bygglov beviljats?
Att 'Sven-Gustaf' syrligt påpekar att en ansökan om bygglov lämnats in, betyder väl inte med automatik att bygglovet beviljas/beviljats?
Sven-Gustaf menar nog att han hittat en diarieanteckning om inlämnat bygglov.
En bygglovsansökan kan väl se ut hursomhelst, fast om den inte följer gällande byggregler så kastas den väl bara i papperskorgen.
Anteckningen är inte detsamma som att bygglovet har beviljats
Det var ett tag sedan sådant var aktuellt för mig så jag är dåligt uppdaterad
Vad jag minns är att det är dåligt att påbörja ombyggnation innan beslutet har kommit
Det är faktiskt dumt att göra så för då fattar ju Kommunen att man smygrenoverar och kan börja snoka om vilka som jobbar där...
Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Eller är det kutym på Gotland att man efter inlämnad ansökan bara kör igång med t ex en omfattande renovering? På det vis som klanen Nujen mha Akilov & Co har gjort.
Beviljas alla ansökningar på Gotland i efterskott?
Kanske 'Sven-Gustaf' kan upplysa oss?
The Amazing Nujens gör nog som de vill ändå
Problemet med ett obeviljat bygglov är ju dels böter, dels att fastigheten ska återställas till ursprungligt skick, alternativt rivas.
En fastighet som har ett sådant obeviljat bygglov men ändå blivit ändrad kan bli mycket svår att sälja för att köparen fattar att det kan bli en långbänk med Kommunen. Och att köparen fattar att det kan vara klumpigt gjort.
Egentligen handlar kravet om bygglov det att stommen får inte ändras av bland annat hållfasthetsskäl.
Man får tex inte heller sätta in eldstäder och skorstenar eller ändra på skorstenar hur som helst.
Kommuner vill inte ha dåligt byggda byggnader som rasar ihop ett halvår senare, och att ägaren smiter ifrån ansvaret. Så att Kommunen måste stå för rivningskostnaden mm.
Ja det är ju mycket vildbyggande nu, men i de flesta fall så är det altaner och liknande
Om byggnormerna inte har följts och det är ett vildbygge, ett skatbo, så kan Kommunen sätta ett sk nyttjandeförbud på fastigheten, dvs den får inte användas, varken som skola, bostad eller teater.
Är tex elen dragen av icke behörigt folk så har elbolaget rätt att säga upp elavtalet, koppla bort elen och plocka med sig mätaren och plombera proppskåpet
Eventuellt att F-Bolaget har rätt att säga upp försäkringen
Jag har svårt att fatta upplägget, om de nu är så täta de där Nujens- filurerna så då har de minsann kosing nog att göra allting vitt och enligt normerna - Det finns ju inga förmildrande omständigheter alls att hyra in svartjobbare och klydda med några idiotprojekt
Det är mycket korkat att göra så, för om någon skulle ha skadat sig illa under arbetet, eller tex större materiella skador, så blir det en långdragen rättsprocess, ofta gäller ju inte typ hemförsäkringen alls i sådana här lägen.
Inte heller Nujens bolags försäkring täcker detta eftersom (L)Özzen antagligen inte har anställningsavtal med de inblandade.
Stora materiella skador som tex skogsbränder, översvämningar etc kan ju rinna iväg till 10-/100-tals miljoner kronor.
Och det får Özzen stå för själv i så fall. F-Bolaget kommer att neka
Och dessa asylanter saknar såvitt jag vet någon form av drulleförsäkring,
dvs skada emot tredje man
Allt det här har ju inte dagens ungdomar lärt sig, för de är ju vana vid att Farbror Staten betalar allt typ...
Vad jag har förstått så får inte asylanter jobba förräns ett arbetstillstånd har beviljats, redan där så har (L)Özzen brutit emot sitt arbetsgivaransvar.
Och det är därför som (L)Özzen försöker skylla på dels svågern och dels den "hemliga entrepenören" för att inte betraktas som arbetsgivare/byggherre
Nej gissningsvis så håller (L)Özzen nu på att försöka tota ihop något lapptäcke av hittepåkvitton, hittepåintyg och lögner som ska förvirra och förhala ärendena
Om hen nu har någon kunnig inom området till hjälp alltså...
Enklast är väl bara att blåneka att Akilov aldrig varit där
Fast Krim lär nog hitta Akilovs fingeravtryck/DNA lite här och var på Tingstäde ändå...
Så det ser väl lite väl mörkt ut för Özzen nu...
Men saken skulle komma i ett annat läge om hen bara erkänner rakt upp och ner, något sådant ärende vet jag inte om det funnits tidigare att jämföra med ?