Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-06-10, 20:23
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Kräver väl bygglov sånt där?
Fast å andra sidan, varför skulle klanen Nujen bry sig om regler och bestämmelser gällande planer och byggen, när hela familjen med glatt humör finansierar uzbekisk extremism..?

Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
Ansöka om bygglov? Nujens skumrask affärer bedrivs utan behöva ansöka om något.
En ansökan om bygglov tycks ha kommit in, vilket har framgått i tråden. Om ni läste i stället för att bara leka skulle ni vara varse. Enligt nedanstående.

Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Har hittat uppgift i Byggnadsnämndens protokoll från 2013 att bygglov har sökts för militärförrådet, vet inte närmare detaljer om ärendet ännu: "Ombyggnad och ändrad användning från förråd till bostadshus (BN 2013/227)". Hittar inga uppgifter om ev bygglov för skolan och teatern. Ska se om bilder kan ordnas.
Citera
2018-06-10, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Har hittat uppgift i Byggnadsnämndens protokoll från 2013 att bygglov har sökts för militärförrådet, vet inte närmare detaljer om ärendet ännu: "Ombyggnad och ändrad användning från förråd till bostadshus (BN 2013/227)". Hittar inga uppgifter om ev bygglov för skolan och teatern. Ska se om bilder kan ordnas.

Det är ju ännu märkligare, om de har erhållit ett bygglov (nu framgår det inte om det har beviljats) så varför tar de då inte in någon riktig byggentrepenör ? Det går ju alltid att lösa om hur mycket entrepenören ska ha vitt och hur mycket svart.
Och varför hålla den hemlige "entrepenören" hemlig ?

Det verkar ju korkat att lägga in om bygglov men sen renovera i smyg, det fattar ju alla att det är korkat

Men jag gissar att Özzen inte har några kvitton alls att visa upp.

Om ombyggnaden kostat 6 miljoner så kan jag visst skriva ett kvitto på 6 miljoner, men det kvittot vill jag ha 6 miljoner för, hehe. Så Özzen får betala allting två gånger, vilket är det dumma med sådana här svartaffärer

Samtidigt är det ju mycket märkligt att bygglovsansökan lämnades in redan 2013, men det har inte varit klart förräns nu ? Eller har det varit bebott tidigare ?

The Amazing Nujens är nog ett gäng som vill väldigt mycket, men har inget tålamod, och när det väl händer någonting, då blir det bara kaos
Man skickar pengar kors och tvärs utan att fundera på konsekvenserna, typ...
Citera
2018-06-10, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Det är ju ännu märkligare, om de har erhållit ett bygglov (nu framgår det inte om det har beviljats) så varför tar de då inte in någon riktig byggentrepenör ? Det går ju alltid att lösa om hur mycket entrepenören ska ha vitt och hur mycket svart.
Och varför hålla den hemlige "entrepenören" hemlig ?

Det verkar ju korkat att lägga in om bygglov men sen renovera i smyg, det fattar ju alla att det är korkat

Men jag gissar att Özzen inte har några kvitton alls att visa upp.

Om ombyggnaden kostat 6 miljoner så kan jag visst skriva ett kvitto på 6 miljoner, men det kvittot vill jag ha 6 miljoner för, hehe. Så Özzen får betala allting två gånger, vilket är det dumma med sådana här svartaffärer

Samtidigt är det ju mycket märkligt att bygglovsansökan lämnades in redan 2013, men det har inte varit klart förräns nu ? Eller har det varit bebott tidigare ?

The Amazing Nujens är nog ett gäng som vill väldigt mycket, men har inget tålamod, och när det väl händer någonting, då blir det bara kaos
Man skickar pengar kors och tvärs utan att fundera på konsekvenserna, typ...

(min fetning)
Vet vi ens att nåt bygglov beviljats?
Att 'Sven-Gustaf' syrligt påpekar att en ansökan om bygglov lämnats in, betyder väl inte med automatik att bygglovet beviljas/beviljats?

Eller är det kutym på Gotland att man efter inlämnad ansökan bara kör igång med t ex en omfattande renovering? På det vis som klanen Nujen mha Akilov & Co har gjort.
Beviljas alla ansökningar på Gotland i efterskott?
Kanske 'Sven-Gustaf' kan upplysa oss?
Citera
2018-06-11, 00:15
Medlem
Blandade spånerier här:

Citat:
(min fetning)
Att 'Sven-Gustaf' syrligt påpekar att en ansökan om bygglov lämnats in, betyder väl inte med automatik att bygglovet beviljas/beviljats?

Sven-Gustaf menar nog att han hittat en diarieanteckning om inlämnat bygglov.
En bygglovsansökan kan väl se ut hursomhelst, fast om den inte följer gällande byggregler så kastas den väl bara i papperskorgen.
Anteckningen är inte detsamma som att bygglovet har beviljats
Det var ett tag sedan sådant var aktuellt för mig så jag är dåligt uppdaterad
Vad jag minns är att det är dåligt att påbörja ombyggnation innan beslutet har kommit
Det är faktiskt dumt att göra så för då fattar ju Kommunen att man smygrenoverar och kan börja snoka om vilka som jobbar där...

Citat:
Eller är det kutym på Gotland att man efter inlämnad ansökan bara kör igång med t ex en omfattande renovering? På det vis som klanen Nujen mha Akilov & Co har gjort.

The Amazing Nujens gör nog som de vill ändå
Problemet med ett obeviljat bygglov är ju dels böter, dels att fastigheten ska återställas till ursprungligt skick, alternativt rivas.

En fastighet som har ett sådant obeviljat bygglov men ändå blivit ändrad kan bli mycket svår att sälja för att köparen fattar att det kan bli en långbänk med Kommunen. Och att köparen fattar att det kan vara klumpigt gjort.

Egentligen handlar kravet om bygglov det att stommen får inte ändras av bland annat hållfasthetsskäl.
Man får tex inte heller sätta in eldstäder och skorstenar eller ändra på skorstenar hur som helst.
Kommuner vill inte ha dåligt byggda byggnader som rasar ihop ett halvår senare, och att ägaren smiter ifrån ansvaret. Så att Kommunen måste stå för rivningskostnaden mm.
Ja det är ju mycket vildbyggande nu, men i de flesta fall så är det altaner och liknande

Om byggnormerna inte har följts och det är ett vildbygge, ett skatbo, så kan Kommunen sätta ett sk nyttjandeförbud på fastigheten, dvs den får inte användas, varken som skola, bostad eller teater.

Är tex elen dragen av icke behörigt folk så har elbolaget rätt att säga upp elavtalet, koppla bort elen och plocka med sig mätaren och plombera proppskåpet
Eventuellt att F-Bolaget har rätt att säga upp försäkringen

Jag har svårt att fatta upplägget, om de nu är så täta de där Nujens- filurerna så då har de minsann kosing nog att göra allting vitt och enligt normerna - Det finns ju inga förmildrande omständigheter alls att hyra in svartjobbare och klydda med några idiotprojekt

Det är mycket korkat att göra så, för om någon skulle ha skadat sig illa under arbetet, eller tex större materiella skador, så blir det en långdragen rättsprocess, ofta gäller ju inte typ hemförsäkringen alls i sådana här lägen.
Inte heller Nujens bolags försäkring täcker detta eftersom (L)Özzen antagligen inte har anställningsavtal med de inblandade.

Stora materiella skador som tex skogsbränder, översvämningar etc kan ju rinna iväg till 10-/100-tals miljoner kronor.
Och det får Özzen stå för själv i så fall. F-Bolaget kommer att neka
Och dessa asylanter saknar såvitt jag vet någon form av drulleförsäkring,
dvs skada emot tredje man

Allt det här har ju inte dagens ungdomar lärt sig, för de är ju vana vid att Farbror Staten betalar allt typ...

Vad jag har förstått så får inte asylanter jobba förräns ett arbetstillstånd har beviljats, redan där så har (L)Özzen brutit emot sitt arbetsgivaransvar.

Och det är därför som (L)Özzen försöker skylla på dels svågern och dels den "hemliga entrepenören" för att inte betraktas som arbetsgivare/byggherre

Nej gissningsvis så håller (L)Özzen nu på att försöka tota ihop något lapptäcke av hittepåkvitton, hittepåintyg och lögner som ska förvirra och förhala ärendena
Om hen nu har någon kunnig inom området till hjälp alltså...
Enklast är väl bara att blåneka att Akilov aldrig varit där
Fast Krim lär nog hitta Akilovs fingeravtryck/DNA lite här och var på Tingstäde ändå...
Så det ser väl lite väl mörkt ut för Özzen nu...

Men saken skulle komma i ett annat läge om hen bara erkänner rakt upp och ner, något sådant ärende vet jag inte om det funnits tidigare att jämföra med ?
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2018-06-11 kl. 00:30.
Citera
2018-06-11, 00:29
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
(min fetning)
Har jag sagt det? Jag hänvisar till en annan medlem, Enne, som noterat att en ansökan är inkommen. Du däremot hävdar att ägarna är fullständigt likgiltiga angående bygglov.
Citat:
Kräver väl bygglov sånt där?
Fast å andra sidan, varför skulle klanen Nujen bry sig om regler och bestämmelser gällande planer och byggen, när hela familjen med glatt humör finansierar uzbekisk extremism..?
Citat:
Jag kunde upplysa dig om att det tycks ha inkommit en ansökan, eftersom detta syntes ha gått dig med flera förbi. Gotländska förhållanden har andra pratat om i tråden, jag är okunnig om dessa. Men det har ju sagts att godkännande i efterhand är vanligt förekommande.

Huruvida byggnadslovet beviljats eller inte, är ännu en öppen fråga. Ska jag gissa, så har det beviljats. Först ansöka, sedan bygga efter att ha fått avslag verkar lite för korkat. Så länge FUP inte kommit ut var de trygga med att ha baltbyggarna på platsen, efter att den släppts försvann dessa (källa Enne). Det omedelbara hotet mot familjen är alltså troligen avslöjande om anlitande av svart arbetskraft. Här har vi också hannesmullers berättelse att luta oss mot. Damm ville, falskeligen som det nu ännu mer ser ut, göra gällande att han i stort sett gjort hela jobbet själv.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2018-06-11 kl. 01:02.
Citera
2018-06-11, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om en anmälan görs till advokatsamfundet handlar det om advokatsamfundets regler om god advokatsed, och om advokaters ansvar beträffande pengar som advokaten handskas med, oavsett om advokaten är en byggherre, eller är en advokat som fått ett uppdrag att se till att allt går rätt till på ett bygge!

Frågan om det är acceptabelt med advokater som inte har en aaaning, är den centrala frågan i denna sak. Det handlar om ansvar och strikt ansvar.

Vad ska en advokat veta? Kan en advokat vara i god tro, eller rent allmänt okunnig när de tar in uppdrag, eller inte känna till grundläggande lagstiftning är ju intressantare än allt som rör bygget, i ett land där det råder renoveringshysteri. Där de flesta jobb görs utan bygglov, eftersom det inte är nödvändigt att söka lov när man skrapar och målar, putsar och fixar, och ser till att byggnader är i gott skick.

I dessa akademiska yrken så ska man veta ganska precis var ens egna gränser för det egna kunnandet går, det är ett krav i yrket i alla akademiska ämnen. Dvs man ska känna till att man vet att man inte vet allt. Och Debbie är verkligen ingen tonåring som nyss har tagit studenten. Nej hon ska så klart vara medveten om att fastighetsjuridiken den behärskar inte hon, så därför är det hennes skyldighet att ta reda på vad som gäller, eller att hon begär hjälp av någon mer kunnig i området. Det är ju därför man anlitar byggfirmor som har kompetensen i det här området.

Man skulle ju tex inte be en tandläkare utföra hjärnkirurgi utan att ha adekvat utbildning, eller hur ?
Om Debbie inte har en aaaning så låter det mycket Kawesa/ABK-varning över det hela
Debbie skulle ju heller inte ses som trovärdig om hon skulle få för sig att påstå sig vara pilot och flyga 747-or över Atlanten med hänvisning till att hon är advokat och kan i princip allt...

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Har jag sagt det? Jag hänvisar till en annan medlem, Enne, som noterat att en ansökan är inkommen. Du däremot hävdar att ägarna är fullständigt likgiltiga angående bygglov.

Jag kunde upplysa dig om att det tycks ha inkommit en ansökan, eftersom detta syntes ha gått dig med flera förbi.

Okej, ja då vet vi det att en ansökan är inlämnad 2013. Men det betyder inte att den är beviljad. Är den inte beviljad så är det alltså ett svartbygge.

Att bara hålla på och renovera och bygga om och chansa på att få ett bygglov i efterskott är bara stendumt tycker jag. Det kan dröja mycket lång tid. Är byggnaden farlig på något sätt så sätter Kommunen bara ett nyttjandeförbud på fastigheten, och man kan sen sitta där som en fågelholk på farstukvisten och sura. Nu är det ju längesedan jag hörde talas om sådana idiotprojekt, men visst har de funnits

Det finns åtminstone ett beviljat bygglov nämnt tidigare i tråden (på en av fastigheterna) men det gäller ett sk Attefallshus (dvs liknande Friggebod fast större), och verkar inte alls ha samband med ombyggnationerna/ändring av byggnadens användningsområde.

Nu vet jag inte om de är likgiltiga inför bygglovsbestämmelserna men helt klart verkar de likgiltiga kring anställning av svartjobbare, att de inte tar sitt ansvar som arbetsgivare/byggherre..
Och inte tänker på konsekvenserna alltså.. Man leker inte ostraffat med elden alltså...

Med byggherre som samtidigt är arbetsgivare menar jag alltså att man som ägare av fastigheten anställer arbetstagarna själv och därmed har fullt arbetsgivareansvar. Den modellen fanns ju förr, men bla pga momsregler och försäkringar, pensionsavtal mm så är det mycket lättare nuförtiden att anlita en byggentrepenör som har sina anställda under sig. Man är också mycket bättre skyddad om det skulle hända några dumheter under byggandet.

Citat:
Men det har ju sagts att godkännande i efterhand är vanligt förekommande.

Ja fast det gäller ju i regel bara mindre förändringar, Knappast en ombyggnad skola till teater
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2018-06-11 kl. 02:30.
Citera
2018-06-11, 02:28
Medlem
Citat:
Huruvida byggnadslovet beviljats eller inte, är ännu en öppen fråga. Ska jag gissa, så har det beviljats. Först ansöka, sedan bygga efter att ha fått avslag verkar lite för korkat. Så länge FUP inte kommit ut var de trygga med att ha baltbyggarna på platsen, efter att den släppts försvann dessa (källa Enne). Det omedelbara hotet mot familjen är alltså troligen avslöjande om anlitande av svart arbetskraft.

Ja de finns typ fyra möjliga scenarier här:
1. Man struntar i att skicka in ansökan om bygglov, och bygger om själv eller hyr svart arbetskraft, och Kommunen får inget veta om inte någon granne anmäler det. Eller att tex facket anmäler det
2. Man skickar in ansökan om bygglov, men börjar byggandet innan det är beviljat
3. Man skickar in ansökan om bygglov men får avslag, men börjar byggandet ändå
4. Man skickar in ansökan om bygglov och får det beviljat, och börjar byggandet

2-4 innebär ju att Kommunen vet att något är på gång där och kan komma och kontrollera i stort sett helt oanmält, och när som helst. Och vid kontroll så kan ju svartjobb upptäckas

1 Är ju vanligast om man vill gå helt under radarn men det lämpar ju sig inte alls för större projekt

Citat:
Damm ville, falskeligen som det nu ännu mer ser ut, göra gällande att han i stort sett gjort hela jobbet själv.

Alltså det är så korkat att det inte finns på kartan alls, En helt värdelös nödlögn. Återigen en fint för att förhala processen. Undrar om Damm blivit smittad av kurdkomikerns uppblåsta ego ? Eller blivit smittad av kurdgenerna ? Inte vet jag ?
Inte vet jag var bollen ligger just nu - är den hos SÄPO/EBM/SKV eller någon annanstans ?
Jag kan ju för mitt liv och kniv inte begripa hur de kan sätta ett så stort projekt i händerna på några baltbyggare och terroruzbeker som antagligen inte kan ett skit om att bygga hus här i det här landet ?
Förmodligen så kommer det här att innebära att det blir dödläge efter dödläge, och att byggnaderna står för fäfot under mycket lång tid, och till ingen som helst nytta
De kan ju också innebära att de blir svåra att belåna - Typ om ägarna vill få loss lite kapital
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2018-06-11 kl. 02:43.
Citera
2018-06-11, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Ja de finns typ fyra möjliga scenarier här:
1. Man struntar i att skicka in ansökan om bygglov, och bygger om själv eller hyr svart arbetskraft, och Kommunen får inget veta om inte någon granne anmäler det. Eller att tex facket anmäler det
2. Man skickar in ansökan om bygglov, men börjar byggandet innan det är beviljat
3. Man skickar in ansökan om bygglov men får avslag, men börjar byggandet ändå
4. Man skickar in ansökan om bygglov och får det beviljat, och börjar byggandet

2-4 innebär ju att Kommunen vet att något är på gång där och kan komma och kontrollera i stort sett helt oanmält, och när som helst. Och vid kontroll så kan ju svartjobb upptäckas

1 Är ju vanligast om man vill gå helt under radarn men det lämpar ju sig inte alls för större projekt

Alltså det är så korkat att det inte finns på kartan alls, En helt värdelös nödlögn. Återigen en fint för att förhala processen. Undrar om Damm blivit smittad av kurdkomikerns uppblåsta ego ? Eller blivit smittad av kurdgenerna ? Inte vet jag ?
Inte vet jag var bollen ligger just nu - är den hos SÄPO/EBM/SKV eller någon annanstans ?
Jag kan ju för mitt liv och kniv inte begripa hur de kan sätta ett så stort projekt i händerna på några baltbyggare och terroruzbeker som antagligen inte kan ett skit om att bygga hus här i det här landet ?
Förmodligen så kommer det här att innebära att det blir dödläge efter dödläge, och att byggnaderna står för fäfot under mycket lång tid, och till ingen som helst nytta
De kan ju också innebära att de blir svåra att belåna - Typ om ägarna vill få loss lite kapital

Tack för utförlig presentation och klargörande resonemang!
Det ser ut som om Nujens Gotlandsäventyr har potential att kunna bli hur spännande som helst! Kanske dags att ta direktkontakt med kommunens byggnadsinspektörer och be dem åka till Tingstäde och se sig omkring? Ha ett samtal med svåger Rickard Damm och advokat Debbie Nujen?
Vore i så fall bra om publikationen HelaGotland.se också blev informerade. Det har ju gått lång tid sedan artikeln om De Megalomana Nujens och deras teaterplaner skrevs. Läsarna av HelaGotland.se är väl nyfikna även de? Vi i tråden är det ju i alla fall..
Citera
2018-06-11, 10:34
Medlem
UPPDATERING!

Tingstäde Furbjärs 1:26 (Militärförrådet) finns bygglov där användningsområdet ändras till bostad.

Renoveringen där verkar alltså OK när det gäller tillstånd.

Tingstäde Nystugu 1:125 (Gamla skolan)

Här har någon under våren 2018 anmält till Gotlands Kommun om olovlig åtgärd. D.v.s att skolan används för bostadsändamål. Kommun har att följa upp detta. Inga pågående bygglovsärenden.

Bra att anmälan skett!

Tingstäde 1:142 (Gazeligården)

Inga pågående ärenden om bygglov/ändrad användning.
Senast redigerad av Midsommardagen 2018-06-11 kl. 10:37.
Citera
2018-06-11, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
UPPDATERING!

Tingstäde Furbjärs 1:26 (Militärförrådet) finns bygglov där användningsområdet ändras till bostad.

Renoveringen där verkar alltså OK när det gäller tillstånd.

Tingstäde Nystugu 1:125 (Gamla skolan)

Här har någon under våren 2018 anmält till Gotlands Kommun om olovlig åtgärd. D.v.s att skolan används för bostadsändamål. Kommun har att följa upp detta. Inga pågående bygglovsärenden.

Bra att anmälan skett!

Tingstäde 1:142 (Gazeligården)

Inga pågående ärenden om bygglov/ändrad användning.

MYCKET INTRESSANT!

Tack för den uppdateringen!
Nu ser vi svart på vitt att snacket från The Nujens om att starta teaterverksamhet i Tingstäde bara var just.. -snack!

Bra också att anmälan om 'olovlig åtgärd' inkommit till kommunen, tack för den! Det innebär att om inte tjänstemännen reagerar, så löper de risk att JO-anmälas.

Egentligen tragiskt att en hybrisdrabbad familj med ingående lika hybrisdrabbad egen jurist, inte kunde förstå vart allt detta fiffel skulle kunna komma att leda det politiska Sverige.
Till en extra boost för SD. Det är aldrig bra att grovt svartutnyttja asylanter och inte heller bra att mata dem med pengar för framtida terrorism.

En påminnelse: Vill påminna om diskussionen i tråden om den eventuella radikaliseringen av Ulas Nujens son. Den frågan är väl inte helt färdigutredd ännu..?
Citera
2018-06-12, 10:50
Medlem
Enligt nyheter idag så skall Özz stödja feministiskt initiativ. Karln begriper tydligen inte att nu blir det läge för fega journaliter att ta sig an Nujjen genom att fråga Fi:s ansvariga om deras syn på svartbyggen, svarta löner i största allmänhet. Sedan är det bara att fråga på om de har förtroende för Özz om det kommer fram lite av de underligheter som finns i denna tråd. Räknar med rubriker tmligen snart, avbokningar in masse osv. Grodan är i färd att koka sig själv inför öppen ridå.
Citera
2018-06-12, 11:24
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariztotelez
Enligt nyheter idag så skall Özz stödja feministiskt initiativ. Karln begriper tydligen inte att nu blir det läge för fega journaliter att ta sig an Nujjen genom att fråga Fi:s ansvariga om deras syn på svartbyggen, svarta löner i största allmänhet. Sedan är det bara att fråga på om de har förtroende för Özz om det kommer fram lite av de underligheter som finns i denna tråd. Räknar med rubriker tmligen snart, avbokningar in masse osv. Grodan är i färd att koka sig själv inför öppen ridå.

Härligt att Özz hjälper till att stjälpa Fi inför valet. Hoppas Özz får supporta Schyman i Almedalen. Han kan hjälpa till med att elda upp sina svarta pengar i Gudruns grill. Med sin klankompiz Soran kan han underhålla Fi's väljare med den kurdiska synen på kvinnor och hur dessa bäst behandlas.

Özz är lika populär som rännskita. Stinker av blotta åsynen och kletar fast på allt han rör vid. En perfekt partner för Schyman som verkligen lyckas hitta allt en normal människa inte vill komma i kontakt med.

Undrar hur många läsare Expressen tappat genom att låta Özz sprida sin svenskfientliga skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in