2018-06-11, 21:07
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
[...]
* Hur mycket av den högfrevkventa mobiltelefonin absorberas eller reflekteras av kläderna, som ofta täcker 90% av kroppen (100% för muslimska kvinnor)?
Så gott som ingenting. Vanligt tyg reflekterar inte mikrovågor så mycket så det märks.

Citat:
* Hur mycket tas upp av huden, som täcker ännu mer? Är det bara vågorna som råkar studsa ner i svalget när man öppnar munnen, som är farliga?
Det handlar inte bara om att täcka en yta men hud och annat köttigt och blött absorberar i alla fall mikrovågor ganska bra. Dock inte så det tar tvärstopp precis i ytan.

Citat:
* Hur mycket tar kroppen upp, och vilka delar av den? Om det var noll och radiovågorna gick rakt igenom, skulle de ju inte vara ett problem.
Det är ingen nämnvärd skillnad mellan olika kroppsdelar. Nu verkar du fokuserad på mikrovågor och de absorberas i ganska stor utsträckning av kroppen medan mer långvågig strålning kan passera igenom utan att växelverka så mycket med kroppens molekyler.

Citat:
I en mikrovågsugn är det vattnet som värms upp, och människokroppen består av 70% vatten. Skulle elöverkänsliga kunna skydda sig m.h.a. kläder med vatten insytt? Om de mår bättre efter att det har regnat och deras kläder är våta, tror jag att jag är något på spåret.
Nej kläder med insytt vatten skulle inte skydda nämnvärt, det blir ett alldeles för tunt lager vatten om man ska orka bära på det. För att få hyfsad dämpning mot mikrovågor måste man nog upp på minst 100 mm vattenlager utanpå kroppen och det skulle väga ett par hundra kg.

Citat:
Tala inte om för mig vad jag ska vara rädd för.
Det är väl relevant att tala om för folk om de har ogrundade rädslor, det behöver du inte klaga på.

Citat:
6 gånger 21% blir 126%.
Som Holmium påpekat så är det faktiskt inte ett dugg konstigt. Det kan vara hur många procent som helst. Om vi snackar atmosfärstryck så går det alldeles utmärkt att andas 100 % syrgas men går det under 15 % börjar man bli rätt trött och under 10 så är det riktigt illa.

Citat:
Varför skulle det vara annorlunda med lägre frekvenser?
Frekvensen gör en djävla skillnad.
Citera
2018-06-11, 21:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Som Holmium påpekat så är det faktiskt inte ett dugg konstigt. Det kan vara hur många procent som helst. Om vi snackar atmosfärstryck så går det alldeles utmärkt att andas 100 % syrgas men går det under 15 % börjar man bli rätt trött och under 10 så är det riktigt illa.
Jag har varit uppe på 5000 meter vilket ger syremängd motsvarande ca 11% vid atmosfärstryck. Man blir lätt andfådd andfådd om man inte är väldigt väl acklimatiserad men visst fungerar det. Höjdsjuka är dock en reell risk, inte alla klarar höjden.

Bästa skyddet mot oönskad strålning ger i alla fall foliehatten, eller än hellre en hel kostym av aluminiumfolie. Den klarar inte gammastrålning, men det mesta annat.
Citera
2018-06-11, 21:21
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
En lokförare utsätts för betydligt mer än det du beskriver och det finns lokförare som arbetat hela sitt yrkesliv utan att bli sjuka.

DOCK så finns det en förhöjd risk för lokförare att drabbas av olika cancerformer i hjärnan vilket man studerat på olika sätt.

Fast det tror jag också är en myt som spridits av "elallergiker".
Enligt EU forskningsråds samlade rapport finns det ingenting som indikerar att elektromagnetisk strålning och hälsoproblem har något samband.
Det där med lokförarna är en skröna
Citera
2018-06-11, 21:27
Medlem
Det man ska respekt för är den joniserande strålning man blir utsatt för inom sjukvården
och flygresor. Här råder full koncensus att den orsakar cancer. Här kan man själv göra
något att för att minska exponeringen. Tyvärr är folk i gemen mer rädd för en telemast eller
en telefon än den verkliga faran, flygresan till Thailand.
Citera
2018-06-11, 21:28
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Jag berättar inte varför det är viktigt att undvika E-types musik heller. Vad vill du ha sagt?
Vem pratar om E-type? Inte jag.

Citat:
Strålskyddsinstitutet verkar inte hålla med dig.
Jodå, det gör dom. Om du är av annan uppfattning så får du gärna visa källa och citera dom.

Citat:
Tala inte om för mig vad jag ska vara rädd för.
Du får vara rädd för vad du vill, du får ha vilka fobier som helst, varför skulle jag bry mej?
Citera
2018-06-11, 21:29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag har varit uppe på 5000 meter vilket ger syremängd motsvarande ca 11% vid atmosfärstryck. Man blir lätt andfådd andfådd om man inte är väldigt väl acklimatiserad men visst fungerar det. Höjdsjuka är dock en reell risk, inte alla klarar höjden.

Bästa skyddet mot oönskad strålning ger i alla fall foliehatten, eller än hellre en hel kostym av aluminiumfolie. Den klarar inte gammastrålning, men det mesta annat.
Tillvänjning och god fysik spelar säkert stor roll. Jag har inte provat själv men läst att under 10 % syrgashalt vid atmosfärstryck ska vara akut farligt men det gäller nog om man relativt snabbt kommer från normal luft till ett utrymme med låg syrgashalt.
Citera
2018-06-11, 21:49
Medlem
Det är nu 50 år sedan jag läste fysik o kemi på högskolan. Lite föråldrade kunskaper kanske. Poängen med Einsteins fotoelektriska effekt var väl att en minsta frekvens på strålningen krävdes för att rycka loss en elektron från en metallyta. Intensiteten betydelselös. Fungerar det på samma sätt när det gäller en bindning i en molekyl ? Om bindningen går sönder i ett protein eller dna molekyl leder det då till ev tråkigheter. ( kanske en biologifråga,skumt ämne som man inte kan förstå )
Citera
2018-06-11, 21:55
Medlem
Trolltestets avatar
@#Eliwood

Citat:
Ursprungligen postat av zookie
Bra tråd! Kan det inte vara bra att ta på sig kabeltröjor och skydda sig själv med destruktiv interferens, ifall att..? Jag ska nog fundera över detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Faktiskt inte. Så länge det finns ens en centimeters öppning i kostymen så far mikrovågor in och sedan studsar de runt därinne i kostymen fram och tillbaks fram och tillbaks, genom kroppen gång på gång på gång tills kroppen absorberat ALL energi utav strålen.

En foliehatt eller foliekostym gör således ingenting annat än att MAXIMERAR den skadeverkning som strålningen ger.

Skall du vara trygg från elektromagnetisk strålning så måste du klä HELA dig i en kroppsstrumpa av metallnät. Nätet behöver inte vara brett, men det behöver vara heltäckande.

Jag rekommenderar att ni utvecklar kopparnanorör, och lär er väva obruten textil av det.
Ni måste dock alltid stå vända mot mobilmasten om ni pratar i mobilen efter det, eftersom den inte längre kan sända genom er kropp.
Senast redigerad av Trolltestet 2018-06-11 kl. 22:07.
Citera
2018-06-11, 22:47
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Skall du vara trygg från elektromagnetisk strålning så måste du klä HELA dig i en kroppsstrumpa av metallnät. Nätet behöver inte vara brett, men det behöver vara heltäckande.

Måste metallnätet inte också vara jordat?
Citera
2018-06-11, 22:56
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Måste metallnätet inte också vara jordat?

Nej, jordning behöver man bara om man ämnar ta emot och neutralisera strålningen.

Det är vad jag TROR i alla fall. Nån som kan mer än mig får gärna fylla i här.
*host host* #skunkjobb
Citera
2018-06-11, 22:58
Medlem
Det som kommer från en mobilmast är elektroner. Det som man får cancer av är neutroner
och protoner. De kommer INTE från en telefon eller mobilmast.
Citera
2018-06-11, 23:06
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Det som kommer från en mobilmast är elektroner.

Nja.. Elektroner är inge vidare bra på att färdas genom luft..

Det som kommer från en mobilmast är en vibration, som färdas genom det flytande medium vi kallar luft, och den vibrationen innehåller information som endast kan avkodas av en mottagare som är förinställd på att översätta just den vibrationen till whatever output den skall bli.

Jämför det med när du har ett långt rep i handen och gör en snärtrörelse. Det är inte REPET som sänds till andra änden av repet och ruskar om mottagaren, det är VIBRATIONEN som färdas LÄNGS MED repet och som förmedlar själva informationen. Repet är varken kortare eller längre än det var när du gjorde din snärtrörelse. Repet stannar där det är, och det är snärtrörelsen i sig som är informationen som sänds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in