2018-06-11, 12:04
Bannlyst
Säg att jag sitter och filosoferar på den sämst tänkbara platsen på Stockholm Central, direkt bredvid en basstation hur en sån nu ser ut, och blir utsatt för 0,155 W/m² enligt den här artikeln. (Medelvärdet från olika ställen på Stockholms Central var betydligt lägre, ca 0,004 W/m²).

Då kommer majoriteten av strålningen från ett håll, såvida jag inte sitter i ett hörn med speglar på väggarna eller vad det nu är som får radiovågor att studsa effektivt. Jag antar att jag är vänd ditåt (eller bortåt), och att min silluett framifrån är uppskattningsvis 0,6 kvadratmeter (torsons bredd gånger höjd, och dubbla det för att få med armar, ben och huvud). Wikipedia skriver att hudarean hos en vuxen människa ligger mellan 1,5 och 2 kvadratmeter, så det stämmer säkert.

0,155 W/m² * 0,6 m² = ungefär 1/10 Watt. Inte direkt som att sitta i en mikrovågsugn på 800 W, men kanske otrevligt i längden för en livsorganism som har utvecklats under miljoner år utan att ha blivit van vid det, vad vet jag. Det räcker väl t.ex. med en ökning från 21% till 22% syre för att människor ska må dåligt? Men får man verkligen i sig all den där strålningen?

* Hur mycket av den högfrevkventa mobiltelefonin absorberas eller reflekteras av kläderna, som ofta täcker 90% av kroppen (100% för muslimska kvinnor)?
* Hur mycket tas upp av huden, som täcker ännu mer? Är det bara vågorna som råkar studsa ner i svalget när man öppnar munnen, som är farliga?
* Hur mycket tar kroppen upp, och vilka delar av den? Om det var noll och radiovågorna gick rakt igenom, skulle de ju inte vara ett problem.

I en mikrovågsugn är det vattnet som värms upp, och människokroppen består av 70% vatten. Skulle elöverkänsliga kunna skydda sig m.h.a. kläder med vatten insytt? Om de mår bättre efter att det har regnat och deras kläder är våta, tror jag att jag är något på spåret.
Citera
2018-06-11, 12:26
Medlem
Bra tråd! Kan det inte vara bra att ta på sig kabeltröjor och skydda sig själv med destruktiv interferens, ifall att..? Jag ska nog fundera över detta.
Citera
2018-06-11, 12:28
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Säg att jag sitter och filosoferar på den sämst tänkbara platsen på Stockholm Central, direkt bredvid en basstation hur en sån nu ser ut, och blir utsatt för 0,155 W/m² enligt den här artikeln. (Medelvärdet från olika ställen på Stockholms Central var betydligt lägre, ca 0,004 W/m²).

Då kommer majoriteten av strålningen från ett håll, såvida jag inte sitter i ett hörn med speglar på väggarna eller vad det nu är som får radiovågor att studsa effektivt. Jag antar att jag är vänd ditåt (eller bortåt), och att min silluett framifrån är uppskattningsvis 0,6 kvadratmeter (torsons bredd gånger höjd, och dubbla det för att få med armar, ben och huvud). Wikipedia skriver att hudarean hos en vuxen människa ligger mellan 1,5 och 2 kvadratmeter, så det stämmer säkert.

0,155 W/m² * 0,6 m² = ungefär 1/10 Watt. Inte direkt som att sitta i en mikrovågsugn på 800 W, men kanske otrevligt i längden för en livsorganism som har utvecklats under miljoner år utan att ha blivit van vid det, vad vet jag. Det räcker väl t.ex. med en ökning från 21% till 22% syre för att människor ska må dåligt? Men får man verkligen i sig all den där strålningen?

* Hur mycket av den högfrevkventa mobiltelefonin absorberas eller reflekteras av kläderna, som ofta täcker 90% av kroppen (100% för muslimska kvinnor)?
* Hur mycket tas upp av huden, som täcker ännu mer? Är det bara vågorna som råkar studsa ner i svalget när man öppnar munnen, som är farliga?
* Hur mycket tar kroppen upp, och vilka delar av den? Om det var noll och radiovågorna gick rakt igenom, skulle de ju inte vara ett problem.

I en mikrovågsugn är det vattnet som värms upp, och människokroppen består av 70% vatten. Skulle elöverkänsliga kunna skydda sig m.h.a. kläder med vatten insytt? Om de mår bättre efter att det har regnat och deras kläder är våta, tror jag att jag är något på spåret.

Du berättar inte varför det skulle vara så viktigt att undvika elektromagnetisk strålning.
I dom nivåerna du absorberar är det totalt ofarligt. Du borde vara rädd för massor av andra risker som är skyhögt farligare än EM. Typ vistas i trafiken.

Du vet väl att vanligt ljus är en form av EM? Men inte blundar du väl för det?
Citera
2018-06-11, 12:39
Medlem
Citat:
Det räcker väl t.ex. med en ökning från 21% till 22% syre för att människor ska må dåligt?
En sådan ökning känner du i huvud taget inte av. Vore man så känslig skulle man inte kunna vare sig klättra upp på berg eller dyka ned i havet. Vid dykning börjar syreförgiftning bli ett problem nedåt ~60 meter, dvs 6 gånger så mycket syre som vid markytan. Kroppen har för det mesta rätt goda säkerhetsmarginaler.
Citera
2018-06-11, 12:55
Medlem
Bulkninjas avatar
Solen avger ungefär 1000w/m²
Alltså 0.6x1000=600w

Så med ditt resonemang skulle jag passa mig för solljus
Citera
2018-06-11, 13:38
Medlem
Den enda påvisade biologiska effekten är uppvärmning. I mer än 100 år har
mänskligheten utsatts för elektriska och magnetiska fält utan att man påvisat
några andra effekter. I några fall har strålningseffekten varit så hög att t.ex
proteiner i ögat koagulerat eller blodproppar bildats i kroppen. Sådant händer
bara om man jobbar med sändarantenner eller radaranläggningar. Inte om man
pratar i mobilen eller bor nära en mobilmast.
Citera
2018-06-11, 15:09
Medlem
Det var länge sedan man kunde läsa artiklar om ett ev samband mellan mobilstrålning och hjärntumörer. Kan vi helt lägga detta till handlingarna ?
Citera
2018-06-11, 19:02
Medlem
borrizs avatar
En parallell till det du skriver är elallergikerna alla pratade om, men sedan blev det tyst.
Citera
2018-06-11, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Du berättar inte varför det skulle vara så viktigt att undvika elektromagnetisk strålning.

Jag berättar inte varför det är viktigt att undvika E-types musik heller. Vad vill du ha sagt?

Citat:
I dom nivåerna du absorberar är det totalt ofarligt.

Strålskyddsinstitutet verkar inte hålla med dig.

Citat:
Du borde vara rädd för massor av andra risker som är skyhögt farligare än EM. Typ vistas i trafiken.

Tala inte om för mig vad jag ska vara rädd för.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
En sådan ökning känner du i huvud taget inte av. Vore man så känslig skulle man inte kunna vare sig klättra upp på berg eller dyka ned i havet. Vid dykning börjar syreförgiftning bli ett problem nedåt ~60 meter, dvs 6 gånger så mycket syre som vid markytan. Kroppen har för det mesta rätt goda säkerhetsmarginaler.

6 gånger 21% blir 126%.

Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Solen avger ungefär 1000w/m²
Alltså 0.6x1000=600w

Så med ditt resonemang skulle jag passa mig för solljus

Kolla tabellen nere till höger här. Så snart det blir UV-, röntgen eller gammastrålning, som ligger över det synliga ljusets frekvens, blir det skadligt för människan i t.o.m. små doser. Varför skulle det vara annorlunda med lägre frekvenser?
Citera
2018-06-11, 19:56
Medlem
holmiums avatar
Citat:

Ursprungligen postat av Xenonen

6 gånger 21% blir 126%.

Du förstår tydligen inte, att det i Xenonens exempel, så är det syrets partialtryck som når en nivå där det är giftigt för organismen.
Citera
2018-06-11, 20:21
Medlem
Citat:
Jag berättar inte varför det är viktigt att undvika E-types musik heller. Vad vill du ha sagt?

Strålskyddsinstitutet verkar inte hålla med dig.

Tala inte om för mig vad jag ska vara rädd för.

6 gånger 21% blir 126%.

Kolla tabellen nere till höger här. Så snart det blir UV-, röntgen eller gammastrålning, som ligger över det synliga ljusets frekvens, blir det skadligt för människan i t.o.m. små doser. Varför skulle det vara annorlunda med lägre frekvenser?

Man måste skilja på joniserande radioaktiv strålning och icke joniserande radiostrålning.
Ibland har t.o.m myndigheter, spec. på kommunal nivå, svårt med det.
Citera
2018-06-11, 20:37
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:

En lokförare utsätts för betydligt mer än det du beskriver och det finns lokförare som arbetat hela sitt yrkesliv utan att bli sjuka.

DOCK så finns det en förhöjd risk för lokförare att drabbas av olika cancerformer i hjärnan vilket man studerat på olika sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in