Citat:
Ursprungligen postat av
Bucketshop
Det fungerar på samma sätt som på aktiemarknaden. Du har ett köppris och ett säljpris, och skillnaden kallas spread. Om jag är market maker kanske jag ställer priserna 99 - 101, dvs vill du köpa av mig får du betala 101 och vill du sälja till mig får du sälja för 99. Sen kan du ju räkna om spreaden till procent eller hur du nu vill, det som är relevant för dig är att du kommer köpa till priset 101 och sälja till det lägre priset 99.
Citat:
Ursprungligen postat av
gObbo
Cert ges ut av banker vilket medför att de är de enda MM i pappret, tror jag. Detta gör att de kan ställa en förutbestämd spread eftersom det oftast inte finns likviditet för att minska spreaden, kanske 1% eller något och eftersom de ligger på både köp och sälj så tjänar de 1% vid varje par av köp/sälj. Exempel:
Pelle köper på 100 kr, i nästa sekund säljer Sara på 101kr. MM är netto 0 med en vinst på 1kr samt väldigt lite i förvaltningsavgift.
Detta sker i standardiserade kontrakt så som option och terminer också. Kruxet är att i varje kontrakt kan det finnas hur många MM som helst så därför är populära optioner på SPY eller terminer på OMXS30 nere på en spread på en tick vilket gör att MM har svårt att tjäna pengar på att köpa på bid och sälja på ask.
Tack för svar! Men, gah
Menar. Helt med på att en MM vill ha hög spread, dvs. sälja så dyrt som möjligt och köpa så billigt som möjligt. Det som fuckar upp mitt huvud är detta med att spreaden är en kostnad. Såhär;
Jag köper en (1) Bull Olja för exempelvis MM:s säljpris om 100 SEK. MM:s köppris ligger på 98 SEK.
Förhoppningsvis rör sig kursen till min fördel och jag säljer mitt papper för 108 SEK i slutet av dagen. En avkastning på 8 SEK, eller 8 %. Vart landar spreaden som avgift/kostnad i denna ekvation?
Antar spread är detsamma som sälj genom köpkurs, dvs. 100/98 = 2,5 % (avrundat). Läggs det därmed på 2,5% på min investerade 100:ring - alltså 2,5 SEK - som "spreadavgift"? Min vinst blev därmed 5,5? (8-2,5=5,5)
Avanzas
"Vad kostar det" har man ett exempel längre ned med just spreaden som en ”avgift” då ”Märta” investerat i ett papper med 0,5% spread på 10 000 SEK, alltså 50 SEK
Märta investerar 10 000 SEK dag ett i ett bull-certifikat från Avanza Markets med hävstång 15 och en ränta på 3 %. När hon köper är spreaden 0,50 %. Hon säljer sedan dag två med samma spread. Då kommer hon ha betalat 0 i courtage eftersom hon som kund hos Avanza handlar courtagefritt i Avanza Markets, 11,67 SEK i ränteavgift och 50 SEK i spread. Detta blir totalt 61,67 SEK.