2018-06-11, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Tack! Köpa en call? Köp optioner eller säljoptioner?

Call är det engelska namnet för köpoption. Put är namnet för säljoption.

Läs på riktigt ordentligt innan du börjar med optioner så att du är 100% säker på vad du gör.
Citera
2018-06-11, 21:06
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Call är det engelska namnet för köpoption. Put är namnet för säljoption.

Läs på riktigt ordentligt innan du börjar med optioner så att du är 100% säker på vad du gör.

Såg det nu när jag läst lite! Tack för tipset.

ps. vad tror du om bull och bear certifikat med hävstång mot index eller olja?
Citera
2018-06-11, 21:12
Medlem
Citat:
Såg det nu när jag läst lite! Tack för tipset.

ps. vad tror du om bull och bear certifikat med hävstång mot index eller olja?

Det är inget som jag har hållit på med så jag har ingen åsikt.
Citera
2018-06-12, 02:25
Medlem
Sqrbankens avatar
Hm, alltså detta med SPREAD i börhanslande produkter som cert och minifutures; Vaffan fattar jag inte?

Jag begriper hur den funkar på aktiemarknaden. Mellan de närmaste varandra köp- och säljordrarna finns ett gap, en spread - som tenderar att vara lägre desto fler intresserade aktörer, och därmed likviditet, som är med och "slåss".

Observerat detta genom att jämföra exempelvis H&M:s ordersjup med "Lelles vattenkranar AB" eller vad det kan ha hetat på nån mindre känd börs.

Nåväl.

Har nu börjat nosa på Bull&Bear-cert och minifutures, och läst igenom hela Avanzas akademi om börshandlande produkter och menar att jag förstår mig på det mesta nu. Spreaden - som jag trodde jag begrep fårn aktiehandeln - är jag helt tappad inför nu dock och verkar här inte alls fungera på samma sätt som i vanlig aktiehandel? Kanske det förvisso gör men då har jag fattat det fel där med isf.

En Market Maker ger ut köp- och säljpriser. Absolut, men enligt avanza tjänar denna emittent spread på detta? Exakt hur?

Läggs skillnaden på rådande procentskillnad mellan köp- och säljpricer - spreaden - som en procentkostnad på ditt inveaterade kapital?

Exempelvis;

Om spreaden är 10% och du satsade 1000 spänn i certifikatet så tillkommer en extra kostnad om hela 100 (1000 x 1.1 = 1100) spänn på din investering tillfalla Marketmakern? Pissdyrt väll?

Vill påminna om att det är en nybörjartråd så var ödmjuka inför min okunskap!
Citera
2018-06-12, 07:25
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Hm, alltså detta med SPREAD i börhanslande produkter som cert och minifutures; Vaffan fattar jag inte?

Jag begriper hur den funkar på aktiemarknaden. Mellan de närmaste varandra köp- och säljordrarna finns ett gap, en spread - som tenderar att vara lägre desto fler intresserade aktörer, och därmed likviditet, som är med och "slåss".

Observerat detta genom att jämföra exempelvis H&M:s ordersjup med "Lelles vattenkranar AB" eller vad det kan ha hetat på nån mindre känd börs.

Nåväl.

Har nu börjat nosa på Bull&Bear-cert och minifutures, och läst igenom hela Avanzas akademi om börshandlande produkter och menar att jag förstår mig på det mesta nu. Spreaden - som jag trodde jag begrep fårn aktiehandeln - är jag helt tappad inför nu dock och verkar här inte alls fungera på samma sätt som i vanlig aktiehandel? Kanske det förvisso gör men då har jag fattat det fel där med isf.

En Market Maker ger ut köp- och säljpriser. Absolut, men enligt avanza tjänar denna emittent spread på detta? Exakt hur?

Läggs skillnaden på rådande procentskillnad mellan köp- och säljpricer - spreaden - som en procentkostnad på ditt inveaterade kapital?

Exempelvis;

Om spreaden är 10% och du satsade 1000 spänn i certifikatet så tillkommer en extra kostnad om hela 100 (1000 x 1.1 = 1100) spänn på din investering tillfalla Marketmakern? Pissdyrt väll?

Det fungerar på samma sätt som på aktiemarknaden. Du har ett köppris och ett säljpris, och skillnaden kallas spread. Om jag är market maker kanske jag ställer priserna 99 - 101, dvs vill du köpa av mig får du betala 101 och vill du sälja till mig får du sälja för 99. Sen kan du ju räkna om spreaden till procent eller hur du nu vill, det som är relevant för dig är att du kommer köpa till priset 101 och sälja till det lägre priset 99.
Citera
2018-06-12, 07:28
Medlem
Citat:

Nåväl.

Exempelvis;

Cert ges ut av banker vilket medför att de är de enda MM i pappret, tror jag. Detta gör att de kan ställa en förutbestämd spread eftersom det oftast inte finns likviditet för att minska spreaden, kanske 1% eller något och eftersom de ligger på både köp och sälj så tjänar de 1% vid varje par av köp/sälj. Exempel:

Pelle köper på 100 kr, i nästa sekund säljer Sara på 101kr. MM är netto 0 med en vinst på 1kr samt väldigt lite i förvaltningsavgift.

Detta sker i standardiserade kontrakt så som option och terminer också. Kruxet är att i varje kontrakt kan det finnas hur många MM som helst så därför är populära optioner på SPY eller terminer på OMXS30 nere på en spread på en tick vilket gör att MM har svårt att tjäna pengar på att köpa på bid och sälja på ask.
Citera
2018-06-12, 07:47
Medlem
Citat:
Tack! Köpa en call? Köp optioner eller säljoptioner?

Ja, calls=köpoption; puts=säljoption. Jag brukar använda engelska termer eftersom alla mina studier i ämnet har varit på engelska.
Citera
2018-06-12, 19:06
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Det fungerar på samma sätt som på aktiemarknaden. Du har ett köppris och ett säljpris, och skillnaden kallas spread. Om jag är market maker kanske jag ställer priserna 99 - 101, dvs vill du köpa av mig får du betala 101 och vill du sälja till mig får du sälja för 99. Sen kan du ju räkna om spreaden till procent eller hur du nu vill, det som är relevant för dig är att du kommer köpa till priset 101 och sälja till det lägre priset 99.

Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Cert ges ut av banker vilket medför att de är de enda MM i pappret, tror jag. Detta gör att de kan ställa en förutbestämd spread eftersom det oftast inte finns likviditet för att minska spreaden, kanske 1% eller något och eftersom de ligger på både köp och sälj så tjänar de 1% vid varje par av köp/sälj. Exempel:

Pelle köper på 100 kr, i nästa sekund säljer Sara på 101kr. MM är netto 0 med en vinst på 1kr samt väldigt lite i förvaltningsavgift.

Detta sker i standardiserade kontrakt så som option och terminer också. Kruxet är att i varje kontrakt kan det finnas hur många MM som helst så därför är populära optioner på SPY eller terminer på OMXS30 nere på en spread på en tick vilket gör att MM har svårt att tjäna pengar på att köpa på bid och sälja på ask.

Tack för svar! Men, gah

Menar. Helt med på att en MM vill ha hög spread, dvs. sälja så dyrt som möjligt och köpa så billigt som möjligt. Det som fuckar upp mitt huvud är detta med att spreaden är en kostnad. Såhär;

Jag köper en (1) Bull Olja för exempelvis MM:s säljpris om 100 SEK. MM:s köppris ligger på 98 SEK.

Förhoppningsvis rör sig kursen till min fördel och jag säljer mitt papper för 108 SEK i slutet av dagen. En avkastning på 8 SEK, eller 8 %. Vart landar spreaden som avgift/kostnad i denna ekvation?

Antar spread är detsamma som sälj genom köpkurs, dvs. 100/98 = 2,5 % (avrundat). Läggs det därmed på 2,5% på min investerade 100:ring - alltså 2,5 SEK - som "spreadavgift"? Min vinst blev därmed 5,5? (8-2,5=5,5)

Avanzas "Vad kostar det" har man ett exempel längre ned med just spreaden som en ”avgift” då ”Märta” investerat i ett papper med 0,5% spread på 10 000 SEK, alltså 50 SEK

Märta investerar 10 000 SEK dag ett i ett bull-certifikat från Avanza Markets med hävstång 15 och en ränta på 3 %. När hon köper är spreaden 0,50 %. Hon säljer sedan dag två med samma spread. Då kommer hon ha betalat 0 i courtage eftersom hon som kund hos Avanza handlar courtagefritt i Avanza Markets, 11,67 SEK i ränteavgift och 50 SEK i spread. Detta blir totalt 61,67 SEK.
Citera
2018-06-12, 20:14
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Tack för svar! Men, gah

Menar. Helt med på att en MM vill ha hög spread, dvs. sälja så dyrt som möjligt och köpa så billigt som möjligt. Det som fuckar upp mitt huvud är detta med att spreaden är en kostnad. Såhär;

Jag köper en (1) Bull Olja för exempelvis MM:s säljpris om 100 SEK. MM:s köppris ligger på 98 SEK.

Förhoppningsvis rör sig kursen till min fördel och jag säljer mitt papper för 108 SEK i slutet av dagen. En avkastning på 8 SEK, eller 8 %. Vart landar spreaden som avgift/kostnad i denna ekvation?

Antar spread är detsamma som sälj genom köpkurs, dvs. 100/98 = 2,5 % (avrundat). Läggs det därmed på 2,5% på min investerade 100:ring - alltså 2,5 SEK - som "spreadavgift"? Min vinst blev därmed 5,5? (8-2,5=5,5)

Avanzas "Vad kostar det" har man ett exempel längre ned med just spreaden som en ”avgift” då ”Märta” investerat i ett papper med 0,5% spread på 10 000 SEK, alltså 50 SEK

Märta investerar 10 000 SEK dag ett i ett bull-certifikat från Avanza Markets med hävstång 15 och en ränta på 3 %. När hon köper är spreaden 0,50 %. Hon säljer sedan dag två med samma spread. Då kommer hon ha betalat 0 i courtage eftersom hon som kund hos Avanza handlar courtagefritt i Avanza Markets, 11,67 SEK i ränteavgift och 50 SEK i spread. Detta blir totalt 61,67 SEK.

Du får tänka på att MM har (förhoppningsvis) ett bra orderflöde då det är fler än du som säljer och köper. Så om du köper till pris 100 så kan vi anta att MMs bid är 97 (dvs han har en 3kr spread). I en ideal situation for MM så kommer någon annan kund som vill sälja ett par minuter senare och säljer till MM för 97. Så han har då sålt till dig för 100 och köpt av en annan person för 97, har tjänat 3 och har ingen position längre. Detta tjänar han på i längden. Givetvis är det inte alltid så lätt att MM hinner sälja av det dom precis har köpt direkt så dom kommer att hålla positioner åt ett eller annat håll.

Men när du ska räkna på din vinst är det enda relevanta vad du betalade när du köpte relativt vad du fick betalt när du sålde. Så i ditt exempel köpte du för 100 och sålde för 108, du har tjänat 8. Oavsett vad MMs spread är har du tjänat 8.
Citera
2018-06-12, 21:04
Medlem
Citat:
Tack för svar! Men, gah

Exemplet är inte tydlig med vad Märta har sålt sin position för, så jag tolkar det som att priset har legat stilla och Märta måste då sälja på MMs ask. Hon köpte på bid så då förlorar hon 0.5%. "Spreadavgiften" är då 50kr men det förutsätter ju att priset legat still. I ditt exempel så har du ju tjänat 8kr-(eventuell ränta) oberoende vad spreaden är.

Spread i dessa produkter är ju något som MM sätter med förmodligen "rätt" pris som midprice. Så om en MM kan sälja på ask och köpa på teoretiskt "rätt" pris i ett instrument som är exakt samma som certifikatet, t.ex. termin, så har de fortfarande gjort en vinst. Alla MM i dessa produkter hedgar nog inte riktigt fullt ut utan ligger med en lång eller kort position i sitt eget papper men så mycket man kan hedga bort desto bättre.
Citera
2018-06-12, 21:12
Medlem
Citat:
Tack för svar! Men, gah

Enklaste sättet att "se" hur spreaden är en avgift är att tänka att du köper exempelvis ett oljecertifikat och klickar på köp (market maker säljer till dig för 100 kr). Men sekunden efter att du köpt så ångrar du dig och säljer igen (market maker köper tillbaka för 95 kr). Oljepriset har stått still under den sekunden du ägde certifikatet men ändå har du förlorat 5 kr. Om spreaden varit lägre, exempelvis säljkurs på 100 och köp på 99 så hade du ju i exakt samma scenario bara förlorat 1 krona.

I ditt exempel när du köper på 100 och säljer på 108 så ligger kostnaden i att om market makern inte haft en spread så hade du köpt på 99 och sålt på 109, d.v.s. tjänat 10 kr istället för 8. Väldigt förenklat såklart. Du betalar 100 kr för något som egentligen bara är värt 99 och du säljer det sedan för endast 108 kr fast det egentligen är värt 109. De två kronorna blir en "avgift".
Citera
2018-06-13, 21:09
Medlem
riskybizzys avatar
Vad krävs för att få värdepapperskredit på Avanza? Hur mycket pengar måste jag har på kontot tro samt vad gäller i övrigt? Hur mycket får man låna etc.?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in