Citat:
Ursprungligen postat av
Clarabesched
Jag hyser inga tvivel om att testamentet är äkta. När det finns ett testamente ska det bifogas bouppteckningen. När bouppteckningen är registrerad så är den offentlig handling, inklusive det bifogade testamentet.
Rockkungen kan ha fått tillgång till testamentet antingen genom att han/hon har begärt ut det från skattemyndigheten eller verkligen är en släkting och den vägen har fått en kopia av testamentet och kopia på OHs pappas accept.
Det är faktiskt slarvfelen i dokumentet som bevisar dess äkthet, enligt min bedömning. En förfalskare skulle i stället ha förvissat sig om att alla bokstäver och siffror var korrekta. Också detta enligt min egen erfarenhet och "magkänsla". Till detta kommer att kopians äkthet vid något tillfälle har bevittnats av personer vilkas identitet går att kontrollera.
Det som upptar mina tankar är i stället det som också andra postare ger uttryck för. Testamentet undertecknades den 3 januari. Den 5 januari sågs OH och en av döttrarna. Testamentet visar att mordet på flickorna var planerat. Under minst två dagar har åtminstone en av döttrarna levt med en eller två föräldrar som haft mord i sinnet. Om HB och systern redan var döda är okänt. Alla ord som kan användas för att beskriva situationen som flickan/flickorna befann sig i har redan använts gång på gång.
Fetade: Det finns inget som iofs bevisar att det inte funnits flera olika testamenten förberedda. Vad gäller paret Hanssons intyganden kan man förstås fråga, men det kan ha gjorts andra versioner vid andra tillfällen, även senare, med andra intygande. Formellt sett kan man ha sett olika alternativ framför sig (om ngn varit döende), och valt att ha olika versioner tillstädes — vilka då måste förberedas med viss framförhållning.
Vilken version som till slut valts och vid vilket tillfälle och av vilken anledning medger inte testamentet som sådant att man drar slutsatser om. Övriga versioner kan ha makulerats och burits ut till sopkärlet eller bränts eller slängts utanför hemmet.
Testamentet vinner inte full laga kraft (uttryckande en handling) förrän det registreras hos erforderlig myndighet och blir offentligt. Man har alltså inte sökt registrera det först för att därefter ta livet av familjen.
Testamentet är nu som det är men ska kanske inte utan vidare tolkas som något annat än vad det praktiskt vill uträtta, vilket får ses som ganska bagatellartat i sammanhanget.