2018-06-11, 10:55
Medlem
Lt.Columbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Har det retts ut om HD och SD skulle skilja sig eller ta nya tag? De hade flyttat isär men är gifta fortfarande....?

Det finns ingen ansökan om skilsmässa förberedd...?

Det är ju inte utan att blicken fastnar på det förhållandet att ”paret d-sson” synbarligen måste slå ihjäl vigselförrättaren för att äktenskapet ska bestå...

Där kan SD/HD ha både var sina och gemensamt motiv...

Höll SD på att glida mot LW? Eller tillbaka mot HD? Så att LW var desperat över att bli lämnad?

Eller har det gått ett steg längre, så att LW genom att inte kunna hålla mun tillsammans med sina framtida pojkvänner upplevs som ett hot mot SD:s familj? (Dvs om SD vänstrat trots att han lovat HD trohet — och det kan ödelägga för SD under överskådlig framtid?)

Jag söker en trigger igen.
Nånstans tidigare i tråden var det en som hittade en skilsmässoansökan som var inlämnad i mars i år (men det är 6 månaders betänketid från det datumet pga gemensamma barn)
Citera
2018-06-11, 10:57
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag citerat mig själv så ni förstår (menar inte att ni är dumma, men kan vara svårt att se sammanhanget).
Ovanstående uppgift känner jag är relevant om det är en känd GM och ett relationsdrama.
Ingen reagerar på att hennes senaste älskare hon dumpade verkar ha kommit hem den helgen.

Kan någon förklara varför inte detta granskas eller kommenteras av er?

Är jag dum och missat nått? (Förutom att många är låsta på SD och inte klarar tänka utanför boxen).

För att det är så uppenbart vad du håller
på med?

Ditt önsketänkande gör inte SD oskyldig.

Men jag tror att polleten är på väg att
trilla ner
Citera
2018-06-11, 10:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det påminner lite om fallet med Kaj Linna som misstänktes för ett rånmord i Norrbotten. Åklagaren hade (bl.a. genom att undanhålla handlingar som visade att utlandsresan var planerad sedan tidigare) försökt få det att se ut som att Linna hade "flytt landet". Andra hjälpte till genom att berätta att han var empatilös, och att man såg det i hans ögon. De av oss i den tråden som pekade på att ingenting egentligen talade för att han var inblandad i brottet (det visade sig senare att han var helt oskyldig) ansågs naturligtvis vara släkt med honom.

Jag tror att många här i tråden har en lite överdriven auktoritetstro, och de flesta som tror att SD är GM verkar i första hand grunda sina misstankar på det faktum att han blev häktad. Att man inte alls vet på vilka grunder han blev häktad spelar tydligen mindre roll.

Ja, det är sant. Vi vet verkligen inte vad som ligger till grund för "skäligen" i det här fallet.
Samtidigt ansåg åklagaren att hon hade tillräckligt för sannolikt, så det kanske finns lite substans i misstankarna kan man ju misstänka.

Citera
2018-06-11, 11:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja nog kan åkl ta nytt beslut om att SD skall gripas/anhållas och sedan till TR inkomma med en ny framställan om häktning vilken i sin tur kan leda till ett nytt beslut om häktning på skälig grad misstänkt för mordet.
Tror jag.

Edit: alltså under förutsättning att någon form av ny bevisning läggs fram

Nån måste kunna ta ett beslut om att en person måste frihetsberövas, oberoende av alla andra omständigheter — det förutsätter jag. Även relaterat till samma fall. Sen får man väl reda ut resten på plats och under hand.

Men vitsen med en sådan idé bör ju vara allmänhetens, utredningens och personens säkerhet. Så man gör det inte grundlöst. För att trakassera personen. Söder om Kalamark...

Så man får väl då göra en ny häktningsframställan. Och motivera varför man anser att personen bör förbli bakom galler trots oförändrad misstankegrad.

Kan ju vara att han förstört bevis (som skulle fått honom häktad på sannolika skäl) eller hotat vittne eller vad vet jag.

Allting kan förhandlas om.
Skulle jag tro.
Citera
2018-06-11, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Tror att Banannn har rätt om att man måste överklaga, men att det skall då gå till sannolika skäl och inte skäligen, även på befintlig bevisgrund.
Om nya bevis kommer fram så går man ju till sannolika skäl i detta fall.
Har det varit sannolika skäl och TR släpper GM, då är det mer fog att överklaga.

Tror jag rätt (lekman ju)

Ja om åkl överklagar så måste ju åkl i sin överklagan ange att hon anser att det föreligger sannolika skäl och för att sedan överklagan skall vinna gehör så måste ju högre rätt också dela den bedömningen. Så borde det ju vara.
Men beslutet att släppa SD måste väl överklagas inom en viss tid, 3 veckor? Om åkl inte överklagar inom denna tid men om tex några månader anser sig ha nya (sannolika) skäl så kan det väl bli en ny vända som teoretiskt kan resultera i en ny 'skälig' häktning? (el på sannolika)
Är alltså ej helt säker på turerna kring detta.
Citera
2018-06-11, 11:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Columbo
Nånstans tidigare i tråden var det en som hittade en skilsmässoansökan som var inlämnad i mars i år (men det är 6 månaders betänketid från det datumet pga gemensamma barn)

Uhuhuhu.....

Så om HD vart den drivande i ansökan om skilsmässa, och SD tvärt om, och LW vill få SD skild, så finns det en rejäl tunna dynamit färdig att fjutta på....

Aj aj.
Citera
2018-06-11, 11:33
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det är väl du som behöver släppa sargen och sluta tramsa. Om du påstår att åklagarna slentrianmässigt bryter mot Rättegångsbalken är det upp till dig att backa upp det påståendet, inte att snäsa av de som upplyser dig om vad lagen säger.

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Om du menar att åklagare regelbundet bryter mot Rättegångsbalken får du nog backa upp det en smula.

Slentrianmässigt och regelbundet. Backar upp det med bestämdhet.
Eftersom jag med detta hörsammat din uppmaning så yrkar jag din heder DreamTwister att medge du hade fel.?

Nedan länkar på några uppmärksammade fall om hur åklagare bryter mot intentionerna om opartiskhet i rättegångsbalken.

I undersökningen Advokaternas advokat 2017 uppger 7 av 10 brottmåls- och humanjuridiska advokater att de inte litar på förundersökningarna. Som motiveringar anges bland annat bristande objektivet från åklagarna.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2010/01/05/advokat-till-generalangrepp-mot-aklagaren-i-drapfallet/
http://www.dagensjuridik.se/2013/10/en-obehaglig-javssituation
https://www.norran.se/nyheter/blaljus/kritisk-mot-aklagare-och-polis-inte-objektiva/
https://www.svd.se/aklagaren-i-ranmalet-byts-utefter-javkritik-fran-advokater

Om åklagarens ansvar gällande missbruk av restiktioner och häkningstider.
Europarådets tortyrkommitté har sedan 1991 gjort fem besök i svenska häkten. Varje gång har Kriminalvården fått kritik. Och det är just de frekventa restriktionerna som stått i fokus. Även FN:s tortyrkommitté har kritiserat Sverige på liknande grunder och framfört krav på isoleringsbrytande åtgärder.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-11 kl. 12:11.
Citera
2018-06-11, 11:37
Medlem
Lonnrots avatar
Vad tyst det blev i tråden. Var det lunchtid, solen som tittade fram eller tanken som sjönk in?

Jag tycker ju ovan angivna motivbild står fram som en slagfältsmålning från stora nordiska kriget.
Citera
2018-06-11, 11:47
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Uhuhuhu.....

Så om HD vart den drivande i ansökan om skilsmässa, och SD tvärt om, och LW vill få SD skild, så finns det en rejäl tunna dynamit färdig att fjutta på....

Aj aj.

Ja, det låter som en trolig trigger.
Citera
2018-06-11, 11:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Uhuhuhu.....

Aj aj.

Ja, det har du rätt i...
Citera
2018-06-11, 11:51
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
JG har sommarstuga fanns många bilder från renoveringen av den i (lite osäker i minnet) åmmeberg
på han nerstängda Facebook

Edit
denna sommarstuga

https://www.facebook.com/pages/Fridenslund-%C3%85mmeberg/422078257980902?hc_ref=ARRoXKkwLsTSeu_-XKjkmqzLKYDko0YgLW67pkJrA8KsOiy-qjvJcgoFEjbu7h6k_Kc
En fråga, vad har JG med detta case att göra? Jag hänger inte med vem han är och varför han hela tiden återkommer här.
Citera
2018-06-11, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Columbo

Om den lämnades i mars stämmer det dåligt med ryktet om att de arbetade på att lappa ihop äktenskapet. Undrar fortf om det var så SD själv ville framställa saken. Kanske HD försökte behålla vänskaplig relation för barnens skull. Hon kanske rentav var rädd för honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in