2018-06-11, 10:27
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
’Polisen tror sig veta hur hon har dött’, har jag för mig jag läste... Kan ha fel.
Ja, preliminärt utlåtande från obduktion har nämnts
Citera
2018-06-11, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Häktningsframställan protokoll
Av den skäliga misstänkta Stefan Davidsson för mord på Lena Wesström

https://minfil.com/t2kePce7b8/DF04B138-8ED6-41BC-B031-C5B648701702.png

https://minfil.com/oek4Pfedb8/8250C19F-1FDB-49F3-BEEF-971C746F981C.png

https://minfil.com/W4kaP8e5b2/C446B836-12C6-4B64-B511-7F42CCDC836E.png

Åklagaren kan överklaga beslutet
Citera
2018-06-11, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Kan SD bli omhäktad efter en viss tidsperiod som skäligen, eller måste det gå till sannolika? (Andra brott är självklart, men detta brott?)

Ja nog kan åkl ta nytt beslut om att SD skall gripas/anhållas och sedan till TR inkomma med en ny framställan om häktning vilken i sin tur kan leda till ett nytt beslut om häktning på skälig grad misstänkt för mordet.
Tror jag.

Edit: alltså under förutsättning att någon form av ny bevisning läggs fram
Senast redigerad av Rubar 2018-06-11 kl. 10:33.
Citera
2018-06-11, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Åklagaren kan överklaga beslutet

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja nog kan åkl ta nytt beslut om att SD skall gripas/anhållas och sedan till TR inkomma med en ny framställan om häktning vilken i sin tur kan leda till ett nytt beslut om häktning på skälig grad misstänkt för mordet.
Tror jag.

Edit: alltså under förutsättning att någon form av ny bevisning läggs fram

Tror att Banannn har rätt om att man måste överklaga, men att det skall då gå till sannolika skäl och inte skäligen, även på befintlig bevisgrund.
Om nya bevis kommer fram så går man ju till sannolika skäl i detta fall.
Har det varit sannolika skäl och TR släpper GM, då är det mer fog att överklaga.

Tror jag rätt (lekman ju)
Citera
2018-06-11, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vad menar Du med att "andra brott är självklart, men detta brott"?
Hmmm.... vart det med otydligt?
Han kan självklart häktas nu skäligen eller sannolikt misstänkt, men för ett helt annat brott?!
Citera
2018-06-11, 10:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Otäckt lika förhållanden här....
Ja, Kalamarksfallet är ett bra exempel på hur illa det kan gå när man har bestämt sig på förhand för vem som skall vara GM, och sedan med hjälp av t.ex. rykten och byskvaller försöker finna stöd för den bilden.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Däremot kan de "blodiga" kläder man hittat kanske inte kopplas till mordet. Blodet kan varit från SD själv (geocaching t ex) eller inte kunnat analyseras entydigt. Vet dock för lite om de ganska krångliga DNA analyserna för att kunna uttala mig egentligen.
Även i Kaj Linnas fall hittade man blod (på ett ställe som hade koppling till honom själv, men inte till brottet) som antogs tala för att han var gärningsmannen. När det visade sig att det var Linnas eget blod så fick man ihop det ändå. Åklagaren löste det genom att helt enkelt hitta på en fantasifull historia om att Linna skulle ha skadat sig själv vid brottet.

Men nu vet jag ju ingenting om det här mordet på LW. Skulle det visa sig att blodet man har hittat i SD:s bil eller hus faktiskt kommer från LW så hamnar han naturligtvis i en svårare sits.
Senast redigerad av Draifos 2018-06-11 kl. 10:58.
Citera
2018-06-11, 10:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Exakt, det bästa för alla parter är ju att hitta den skyldige. Hur länge får han vara på fri fot (den här gången) som skäligen misstänkt? På någon kopierad lagtext jag läste här i tråden stod det max en vecka...Någon juridiskt kunnig som vet? Och hur blir det utifall fallet blir olöst?

Om man är hähtad på den lägre misstankegraden, skäligen misstänkt, då gäller en vecka till häktesförhandling. Om man inte kan få upp misstankegraden till skäligen misstänkt måste personen släppas.

Du kan ändå vara skäligen misstänkt för ett brott:

"När man har blivit skäligen misstänkt för ett brott ska man underrättas om detta. Det innebär bland annat att man har rätt att fortlöpande få veta vad som händer i förundersökningen. Dessutom ska man ska underrättas innan beslut om åtal tas av åklagaren (23 kap. 18 § RB). Likaså ska den som är skäligen misstänkt underrättas när ett beslut om att lägga ner förundersökningen tas (14 § första stycket FK). Men är man inte skäligen misstänkt underrättas man inte om när förundersökningen lagts ner (14 § tredje stycket FK)..

Vid skälig misstanke registreras man i misstankeregistret (3 § lag om misstankeregister). Men denna uppgift ska tas bort så fort förundersökningen har avslutats utan att åtal väckts (13 § lag om misstankeregister).
"

https://www.lawline.se/answers/hur-lange-pagar-en-forundersokning

Så om jag läser rätt är svaret på din fråga; så länge förundersökningen pågår och man inte lyckats få till ett åtal. Åtalet kan därför inte väckas utan förundersökningen avslutas därför.
Citera
2018-06-11, 10:46
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
För det första dömmer jag inget på förhand. Sedan försöker jag se helheten. Att det jag vet och känner till om SD ger ett engengmang, självklart?!
Men direkt jag hörde om försvinnandet så tänkte jag geocachingolycka.
Sedan när SD togs in, trodde jag inte mina ögon. Men konstigare saker har hänt, och drevet här hade jag förståelse för.
Han släpptes och for på den planerade redan till USA, inget konstigt tycker jag.
Då började det gå överstyr här med att han flydde, texter om hans ögon, 15år gamla inlägg (ryck ur sitt sammanhang) o.s.v.

Men jag när jag ser på dom kända fakta vi har, så är min magkänsla att vi har med en okänd gärningsman att göra.
Ju mer man fått reda på dess starkare och mer övertygad har jsg blivit.
Är det fel, eller vill ni bara ha ”Vi-hatar-SD” här på forumet?

Om jag dessutom försöker titta logiskt och objektiv, så går drevet fram för enkelspårigt. Logiken till bevis och uttalanden drunknar snabbt i bruset av ”Det måste vara SD i alla fall”

Om det är han och det skett p.g.a sjukdom, så ska han vårdas.
Om det är ett planerat mord av svartsjuka eller dölja nått, är jag den första som kommer örfila honom till skinnet trillar av!

"Om det är ett planerat mord av svartsjuka eller dölja nått, är jag den första som kommer örfila honom till skinnet trillar av!"

Bra!

"Om det är han och det skett p.g.a sjukdom, så ska han vårdas."
Man kan inte vårda en narcissist.
De är obotbara.
Citera
2018-06-11, 10:46
Medlem
Lonnrots avatar
Har det retts ut om HD och SD skulle skilja sig eller ta nya tag? De hade flyttat isär men är gifta fortfarande....?

Det finns ingen ansökan om skilsmässa förberedd...?

Det är ju inte utan att blicken fastnar på det förhållandet att ”paret d-sson” synbarligen måste slå ihjäl vigselförrättaren för att äktenskapet ska bestå...

Där kan SD/HD ha både var sina och gemensamt motiv...

Höll SD på att glida mot LW? Eller tillbaka mot HD? Så att LW var desperat över att bli lämnad?

Eller har det gått ett steg längre, så att LW genom att inte kunna hålla mun tillsammans med sina framtida pojkvänner upplevs som ett hot mot SD:s familj? (Dvs om SD vänstrat trots att han lovat HD trohet — och det kan ödelägga för SD under överskådlig framtid?)

Jag söker en trigger igen.
Citera
2018-06-11, 10:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
"Om det är ett planerat mord av svartsjuka eller dölja nått, är jag den första som kommer örfila honom till skinnet trillar av!"

Bra!

"Om det är han och det skett p.g.a sjukdom, så ska han vårdas."
Man kan inte vårda en narcissist.
De är obotbara.

Man måste räkna med att det finns kontextuella narcissister av olika slag. Det är ganska vanligt. Var och en får behandlas för sig.

Man får inte gå och skjuta dem. Det är så narcissisten tänker...
Citera
2018-06-11, 10:50
Medlem
Lt.Columbos avatar
Citat:
Kan SD bli omhäktad efter en viss tidsperiod som skäligen, eller måste det gå till sannolika? (Andra brott är självklart, men detta brott?)

Citat:
Tror att Banannn har rätt om att man måste överklaga, men att det skall då gå till sannolika skäl och inte skäligen, även på befintlig bevisgrund.
Om nya bevis kommer fram så går man ju till sannolika skäl i detta fall.
Har det varit sannolika skäl och TR släpper GM, då är det mer fog att överklaga.

Tror jag rätt (lekman ju)

Haha, verkade som du svarade på din egen fråga.

Jag sitter inte med nån fördjupad kunskap i detta men jag TROR att de kan omhäkta MGM om ny bevisning tillkommer men då att bevisen sannolikt höjer misstankegraden till sannolikt. Jag skummade igenom lite snabbt lagen om häktning och där står det att man omedelbart kan anhålla nån på grund av misstanke i nåt men att de sedan har 4 dagar på sig att begära häktning från TR (vid misstanke om brott som leder till mer än 1 års fängelse)
Citera
2018-06-11, 10:51
Medlem
Citat:
Hmmm.... vart det med otydligt?
Han kan självklart häktas nu skäligen eller sannolikt misstänkt, men för ett helt annat brott?!
Missuppfattade Dig, trodde Du jämförde detta grova fall med andra liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in