Citat:
Ursprungligen postat av
EmperorObservatory
Det är ett fascinerande land, enda egentliga undantaget till globalismen som råder i våra dagar.
Jag växte upp under kalla kriget och kommer ihåg vad spännande världen var på den tiden. Det var svårt och dyrt att flyga till många länder och det fanns en helt annan känsla av vi och dom då. Globalismen har tagit bort det exotiska i världen. Det finns inte längre kvar.
Även om jag knappast skulle trivas särskilt bra i Nk, för mycket onödigt våld, så kan jag fortfarande romantisera om att vara en del av en nation som är sluten, speciell och svåråtkomlig.
Du är inte ensammen om den inställningen. Sedan länder som Kina, Vietnam och Kuba har anslutit sig till globalismen återstår väl i princip Venezuela och Nordkorea. Många, särskilt på den politiska vänsterkanten, ser globalismen som slutmålet för Usakapitalismens imperialistiska ambitioner. Faller Venezuela och Nordkorea återstår inget, ingen frizon, inget utrymme för kampen eftersom globalismen blir befriad från fiender. Ironiskt nog är globalismens nya fiende Trump. Således kommer kampen mot globalism att komma ifrån höger istället för vänster.
Säkerligen har detta bidragit till den nya inriktningen från vänstern på det politiskt korrekta. Vem hade trott att Jonas Sjögren skulle idolisera Ben & Jerry?