2018-06-10, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-stav
"Zlarre"?
Det är samma snubbe som kallade oss rasister för att vi inte tyckte Olsson eller Durmaz är startspelare framför Claesson och Ludde.

Jag orkar inte svara mer på honom iaf. Verkar alldeles för hetsig och fanboyig
Citera
2018-06-10, 21:42
Medlem
Bara jag som snarare känner mig lugn när man läser/ser hur Lundh och Axén griper efter halmstrån i sin kritik mot Janne?

I höstas var det eufori, då var det kollektivet och lagsamarbetet som var de bästa. Jannes åtstramning från Hamréns tid var en succé.

Nu låter det istället att "vi skapar inga chanser" eller "vi har inte gjort mål på flera landskamper". Jag kanske har fel men i mina öron/ögon är det där journalister och experter som ständigt måste stå i opposition mot den dom granskar, alltid ha med det kritiska ögat. Det är bra, med viss reson.

Axéns främsta kritik efter Peru-matchen var i princip att Toivonen inte var en snabbare spelare. Detta var sannerligen inget bekymmer under kvalspelet, men nu när man letar alla tänkbara fel så är det plötsligt ett bekymmer. Vilken kritik blir det härnäst?

Lundh tycker inte vi skapade månag chanser, och det beror ju helt och hållet på hur man ser det. Vi skapade ett par stycken och med lite bättre manskap/tur så har vi 1-0 åtminstone. Sverige skapar väldigt sällan "många målchanser", annat än mot blåbären, det är liksom en naturlig följd av spelsättet med riskminimering. Öppnar vi upp oss och flyttar fram positionerna så kommer vi skapa mer, men också exponera oss mer och riskerar att åka på ett mål i baken. Klassisk svensk fotboll föredrar att stänga igen bakåt i första hand. Dvs samma system som experter och journalister nu hyllat under kvalet.

Men vad gör man inte som journalist och expert för att fortsätta vara relevant? Hade Axén och Lundh varit relevanta och intressanta för Cmore om de stod där i livesändningen och höll med Janne utan anmärkningar.

Jag tycker det är bra med ett kritiskt öga från sportjournalister och experter (det är på tok för mycket kompisstämning mellan spelare/jounalister oftast) men inte när analyserna och kritiken blri så här grund.
Citera
2018-06-10, 21:46
Medlem
ItsmeGlenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Det är samma snubbe som kallade oss rasister för att vi inte tyckte Olsson eller Durmaz är startspelare framför Claesson och Ludde.

Jag orkar inte svara mer på honom iaf. Verkar alldeles för hetsig och fanboyig

Herregud återigen skriver du massa sörja, aldrig skrivit att ludde eller claesson ej bör spela jag gillar dem. Det jag skrivit är att olsson presterat och att jag gärna ser honom från start på vänstermitt. Skulle ju ej förvåna om du nu vore rasist då du inte verkar vara den vassaste kniven i lådan.
Citera
2018-06-10, 21:51
Medlem
P-stavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Bara jag som snarare känner mig lugn när man läser/ser hur Lundh och Axén griper efter halmstrån i sin kritik mot Janne?

I höstas var det eufori, då var det kollektivet och lagsamarbetet som var de bästa. Jannes åtstramning från Hamréns tid var en succé.

Nu låter det istället att "vi skapar inga chanser" eller "vi har inte gjort mål på flera landskamper". Jag kanske har fel men i mina öron/ögon är det där journalister och experter som ständigt måste stå i opposition mot den dom granskar, alltid ha med det kritiska ögat. Det är bra, med viss reson.

Axéns främsta kritik efter Peru-matchen var i princip att Toivonen inte var en snabbare spelare. Detta var sannerligen inget bekymmer under kvalspelet, men nu när man letar alla tänkbara fel så är det plötsligt ett bekymmer. Vilken kritik blir det härnäst?
Ja, Toivonen är verkligen undermålig. Kritiken är berättigad. Att JA hyllar honom är obegripligt. Dock har jag inga konstruktiva förslag på vem som borde spela istället. Svenska forwards av rang är en bristvara. Tom "Zlarre" hade varit ett bättre alternativ.
Citera
2018-06-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-stav
Ja, Toivonen är verkligen undermålig. Kritiken är berättigad. Att JA hyllar honom är obegripligt. Dock har jag inga konstruktiva förslag på vem som borde spela istället. Svenska forwards av rang är en bristvara. Tom "Zlarre" hade varit ett bättre alternativ.
Fast nu blandar du ihop saker och ting. Toivonen har inte kritiserats för att han är dålig eller undermålig, utan - i det här fallet - för att han inte är tillräckligt snabb. Eller kanske mer korrekt: att vi inte har snabba spelare i landslaget.

Hur man än vrider och vänder på den kritiken så är det talande för hur grundlös den är, eftersom detta aldrig varit ett problem för landslaget tidigare. Axén drar fram något ur röven eftersom han inte hittar något annat att anmärka på.
Citera
2018-06-10, 21:59
Medlem
Intrumpadors avatar
Citat:

Lundh tycker inte vi skapade månag chanser, och det beror ju helt och hållet på hur man ser det. Vi skapade ett par stycken och med lite bättre manskap/tur så har vi 1-0 åtminstone. Sverige skapar väldigt sällan "många målchanser", annat än mot blåbären, det är liksom en naturlig följd av spelsättet med riskminimering. Öppnar vi upp oss och flyttar fram positionerna så kommer vi skapa mer, men också exponera oss mer och riskerar att åka på ett mål i baken. Klassisk svensk fotboll föredrar att stänga igen bakåt i första hand. Dvs samma system som experter och journalister nu hyllat under kvalet.

Men vad gör man inte som journalist och expert för att fortsätta vara relevant? Hade Axén och Lundh varit relevanta och intressanta för Cmore om de stod där i livesändningen och höll med Janne utan anmärkningar.

Jag tycker det är bra med ett kritiskt öga från sportjournalister och experter (det är på tok för mycket kompisstämning mellan spelare/jounalister oftast) men inte när analyserna och kritiken blri så här grund.
Sverige spelar väldigt defensivt inriktat och ingen förväntar sig att vi ska ha 20 målchanser per match och 4 mål. Däremot är det oroande om vi lyckas skapa 0-1 chanser per match. Det håller inte, särskilt inte med tanke på att vi har ganska dåliga forwards som inte kan konvertera dessa chanser tillräckligt ofta.

Finns andra lag som spelat ganska defensivt igenom turneringar som Grekland och Island, och de har haft bra mycket mer än en chans per match.
Citera
2018-06-10, 22:00
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Fast nu blandar du ihop saker och ting. Toivonen har inte kritiserats för att han är dålig eller undermålig, utan - i det här fallet - för att han inte är tillräckligt snabb. Eller kanske mer korrekt: att vi inte har snabba spelare i landslaget.

Hur man än vrider och vänder på den kritiken så är det talande för hur grundlös den är, eftersom detta aldrig varit ett problem för landslaget tidigare. Axén drar fram något ur röven eftersom han inte hittar något annat att anmärka på.

Toivonens brist på form är ett stort problem vare sig man vill eller inte. Axen nämnde snabbheten i och med att han knappast ville såga Ola längs fotknölarna så då drog han upp "snabbheten" på ett lite finare sätt. Uppenbarligen känner han liksom många andra som sett landskamperna att Toivonen är en akilleshäl just nu.
Citera
2018-06-10, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Vill man ha Zlatan i landslaget nu är man rätt lost.

Han tar sjukt lite defensivt ansvar och säg vad man vill om Berg/Toivonen men de gör mycket defensivt och vi drar stor nytta av det.

Sedan har han haft problem i MLS. Och MLS är verkligen skräp. Zlatan är en underbar ikon och stor legitim spelare sett till namn och historik men idag, nej.

Han platsar inte varken spelmässigt eller formmässigt imo. Och jag är en stor Zlatan fan.

Sen tycker jag folk överreagerar på hur illa vårt anfallsspel är för vi var giftigare än Peru igår tillexempel samtidigt som vårt försvarsspel är så ruggigt bra. Detta med Forsbergs forms-dipp.

Mer handlar om att Forsberg kommer i form än att Berg/Toivonen helt plötsligt är svinsnabba spelare i omställningspelet trots att de aldrig varit det.

Och jag tror inte det kommer vara ett problem för Forsberg spelar för att skylta sig i VM med. Hans motivation i tävlingsmatch kommer nog vara enormt mycket mer.

Så min oro kommer först efter ett eventuellt fiasko mot Sydkorea, som jag ser oss som favoriter i.

Tycker Zlatan visar prov på självinsikt som tackar nej till VM.
Han är självklart medveten om att hans tid som världsstjärna är förbi.
Henrik Larsson gjorde ju misstaget att låta sig övertalas när han passerar zenit. Gjorde ett patetiskt försök att bevara sin status genom att ta äran för ett mål hans lagkamrat gjort.
Zlatan gjorde en blek insats i EM, äldre och nyligen tillbaka från en allvarlig skada är han givetvis inte bättre. Helt riktigt att han blir ihågkommen som den storartade spelare han var för några år sedan.
Citera
2018-06-10, 22:02
Medlem
Intrumpadors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Toivonens brist på form är ett stort problem vare sig man vill eller inte. Axen nämnde snabbheten i och med att han knappast ville såga Ola längs fotknölarna så då drog han upp "snabbheten" på ett lite finare sätt. Uppenbarligen känner han liksom många andra som sett landskamperna att Toivonen är en akilleshäl just nu.
Isac Kiese Thelin är dock en exakt lika rutten spelare, en identisk spelartyp. Återstår att slänga in Guidetti och be till gudarna att han lyckas snubbla in något mål i en av sina tjurrusningar.
Citera
2018-06-10, 22:05
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intrumpador
Isac Kiese Thelin är dock en exakt lika rutten spelare, en identisk spelartyp. Återstår att slänga in Guidetti och be till gudarna att han lyckas snubbla in något mål i en av sina tjurrusningar.

Det är just det som är problemet. Vi har inga alternativ. Någon spekulerade innan i Strandberg och Ishak, ja frågan är om dessa inte hade gjort bättre ifrån sig. Våra anfallare har långt ifrån varit något att hurra över. Det är lite synd egentligen att Jannes system är så beroende av två anfallare, hade vi spelat 4-2-3-1 hade det problemet redan varit löst. Istället står vi för ett stort frågetecken inför VM.
Citera
2018-06-10, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intrumpador
Sverige spelar väldigt defensivt inriktat och ingen förväntar sig att vi ska ha 20 målchanser per match och 4 mål. Däremot är det oroande om vi lyckas skapa 0-1 chanser per match. Det håller inte, särskilt inte med tanke på att vi har ganska dåliga forwards som inte kan konvertera dessa chanser tillräckligt ofta.

Finns andra lag som spelat ganska defensivt igenom turneringar som Grekland och Island, och de har haft bra mycket mer än en chans per match.
Jag vet inte hur statistiken ser ut vad gäller skapade målchanser under kvalet, men en jämförelse mellan oss och Island hade varit intressant.

Jag är dock av åsikten att Island har - eller hade åtminstone - något fler spetsspelare än oss. Detta är ju deras tveklöst främsta generation genom tiderna, medan vi kanske sitter inne på vår svagaste på årtionden.

Grekland - under Otto förmodar jag? - är inte riktigt jäfmörbara. En enorm dödgrävarfotboll med kontringsspel. Är tveksam om dom ens skapade många målchanser, utan att de snarare var väldigt effektiva.

Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Jag känner inte igen mig i den tolkningen av Axéns uttalanden, och ser inte heller varför en oberoende expert skulle känna sig manad att skräda orden.
Citera
2018-06-10, 22:08
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Jag vet inte hur statistiken ser ut vad gäller skapade målchanser under kvalet, men en jämförelse mellan oss och Island hade varit intressant.

Jag är dock av åsikten att Island har - eller hade åtminstone - något fler spetsspelare än oss. Detta är ju deras tveklöst främsta generation genom tiderna, medan vi kanske sitter inne på vår svagaste på årtionden.

Jag känner inte igen mig i den tolkningen av Axéns uttalanden, och ser inte heller varför en oberoende expert skulle känna sig manad att skräda orden.

Jag har följt lite Toulouse i år och Toivonen har haft stora problem. Till skillnad från förra året fick han spela en del och var en ganska betydande spelare för laget, det gav även resultat i vårt VM kval inte minst mot Frankrike. Denna säsong har det varit långt ifrån samma visa. I vissa matcher har han inte ens fått plats i bänken, detta i ett lag som krigar för sin överlevnad i franska ligan. Det säger rätt mycket tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in