2018-06-10, 19:34
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broskfitta
Afghaneffekt absolut, men tror att K-B Bergström har rätt i att Löfvens urusla debatter har sänkt resultat just senaste månaderna (över längre tid finns det säkert fler förklarningar).

Angående uppskrivningar, nej, detta är faktiska uppgångar. När alla mätningar från alla 9 företag visar samma sak, då är det något som har hänt i opinionen.

Löfvens skrattretande dåliga insatser i debatterna kan inte ha undgått någon som sett dem (oavsett politisk hemvist) men de två enskilt största sakerna som verkligen gynnat SD tror jag är:
1) Valkompassen som mängder av människor besvarat och fått svart på vitt att SD är partiet som ligger närmast deras egna åsikter.
2) Efter det att S svängde i invandringsfrågan så blir man inte omedelbart per automatik utpekad som rasist om man har tveksamheter kring de öppna gränsernas politik.
2018-06-10, 19:37
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Att MP kommer åka ut är jag nästan övertygad om, och detta gynnar givetvis SD, den tidigare värsta antagonisten försvinner.

Anledningarna till MP:s sorti är två.
1. MP har vid tidigare val varit enormt överskattat i OM, huvudsakligen p.g.a. media ständiga gullande med partiet, helt utan kritiska frågor. Vid en valrörelse är situationen helt annan, då dels partiet får mothugg, och dessutom andra partier får framföra sina åsikter och synpunkter.
2. Partiledarna har allra lägst förtroende bland alla, och det fungerar aldrig med ledande företrädare alla vill pissa på!
Har t.ex. själv mycket större förtroende för Jonas Sjöstedt än MP:s språkrör, trots jag inte delar åsikt med någon.
Dessutom är det nog så att uppskattning i MSM inte gagnar MP längre. Lite grann som att man inte blev mer omtyckt i femtiotalets Moskva om man skönmålades av Pravda.
2018-06-10, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Själv tror jag att Almedalen kommer att spela en stor roll. Åkesson på bettet under veckan betyder mycket för opinionen.

Talade han inte om kvinnor och barn förra året. Undrar vad han ska tala om i år.

Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
9/9: Men ni kan ju inte ta valresultatet på allvar.

Jag har aldrig varit så förväntansfull inför ett val som den här gången. Jag räknade visserligen med att SD skulle komma in 2010 och att de skulle dubblas 2014, men detta är annorlunda. För första gången så finns det en reell chans till riktig förändring. Jag menar inte att jag tror att SD kommer att bilda regering efter valet, men jag tror att SD kommer att bli störst och att ett antal småpartier kommer att åka ut. 7K kommer för första gången att vara chockade på riktigt.

Jag har till och från varit opinionsnörd sedan 2005-2006, och jag känner när vinden blåser. Just nu är det för första gången orkanstyrka.

Jag tar av mig hatten för er som varit med länge, fattat tidigt och hållit ut. Jag var på vippen att rösta SD 2010, men tyckte de. var för pubertala. Veckorna efter valet ångrade jag min röst på M.

Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Proppen ur vänner!

Nu är SD:s medelvärde 23, vilket är det högsta någonsin. Skål!

Då är ändå de korrupta/inkompetenta OI medräknade. Rätt häftigt. Det blir spännande att följa valvakan. Champagne är givet. Jag måste tänka ut något trevligt tilltugg. Vilken tur man har hela sommaren att fundera på det.
2018-06-10, 19:57
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Det går fort nu. Hinner snart inte med. Glada nyheter varje dag!

Svårt att vara glad när miljöpartiet ökar, det viktigaste är att miljöpartiet åker ur riksdagen, sen om SD får 20 eller 25 % känns inte alls lika viktigt för mig.
2018-06-10, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Alla svenska mätinstitut börjar bitvis att återgå till de sanna siffrorna, för att inte tappa all trovärdighet när valresultatet kommer.

Det låter som en konspiration. Akta så ingen kastar foliehattar på dig. Du kan få spetsen i ögat...

Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Underbara siffror! SD framåt, S och M bakåt

"S problem är att partiet tre gånger i rad valt partiledare som sen visade sig relativt svaga – Mona Sahlin, Håkan Juholt och Stefan Löfven. Dessa är inte i samma division som Tage Erlander, Olof Palme, Ingvar Carlsson och Göran Persson." - KG Bergström

Det tror jag är en tvivelaktig förklaring. Nutiden har sprungit ifrån sossarna över hela Europa.

Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Och det är ändå en bra bit över 2 år sedan. Ilskan i folklagren är ännu värre nu. Ja 30% borde komma under sommaren. Jag misstänker att det kommer bli en spin-off-effekt när nu den mediala inställningen till SD inte är lika kall. Och överallt på sociala medier så vittnas det om att SD vinner mark lite överallt, i skolval, på arbetsplatser osv. Folk säger nu stolt och öppet att dom ska rösta SD. Frosten har försvunnit och marken är fuktig och bördig. Sommaren börjar bra!

Hoppas du får rätt och hoppas du överträffas 9/9.
2018-06-10, 20:19
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Löfvens skrattretande dåliga insatser i debatterna kan inte ha undgått någon som sett dem (oavsett politisk hemvist) men de två enskilt största sakerna som verkligen gynnat SD tror jag är:
1) Valkompassen som mängder av människor besvarat och fått svart på vitt att SD är partiet som ligger närmast deras egna åsikter.
2) Efter det att S svängde i invandringsfrågan så blir man inte omedelbart per automatik utpekad som rasist om man har tveksamheter kring de öppna gränsernas politik.

Detta förklarar inte M's ras på -2,4 %. Här tror jag deras omsvängning om att behålla värnskatten bidragit kraftigt. Vi har världens högsta marginalskatter på arbete och ändå vill de inte sänka dem. Det är lika stötande för M väljare som det är för S väljare att ljugande män utan asylskäl skall tryckas in i skola och omsorg som går på knäna. Jag tror även att M's utspel om att inte prata med SD biter dem kraftigt i baken. Folk är så innerligt trötta på detta spel.

Sen bidrar så klart att UK är hal som en ål. Vem kan ärligt gilla honom?
2018-06-10, 20:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Något du blir allt mer ensam om. I alla fall om vi ska tro opinionsundersökningarna.

Skulle faktiskt vara intressanta att kika på hur "hat"-faktorn utvecklats för SD. Dvs hur många som har dem som andra, tredje, fjärde bästa parti ned till sämsta parti. Det kan ju också ge en bild av den framtida utvecklingen, om man hittar en trendkurva där?

Det finns två stora faktorer för SD-problematiseringen. Det ena (det som ändrats till SD:s fördel) är attityden gentemot främlingar (invandrare,m flyktingar etc) och det är inget att orda om, så går samhällstrenden.

Det verkliga problemet är hur SD skall hantera en tänkt valvinst. Det är bara att extrapolera från förra valet och de märkliga individer som placerats i politiska befattningar. Det är populärt att "hata etablerade politiker", men de tabbar och märkligheter som observeras där är en mild västanfläkt mot vad som inträffar om SD fördubblas (igen).

Det kan naturligtvis tänkas att SD rekryterar kompetenta politiker (att arbeta politiskt är en verksamhet som kräver kompetens). Det skulle kunna bli partiets räddning, men huruvida gräsrötterna (väljarna) i så fall accepterar detta är ju mer oklart.
2018-06-10, 20:45
Medlem
Angående dagens demoskop mätning (som jag initialt missad hade släppts): måste man vara pantad för att få bli statsvetare på expressen? Ålderdomliga och direkt felaktiga analyser torgförs som expertkunskap. Be aware.

Citat:
Jenny Madestam jämförde sedan SD:s framgångar med de som Donald Trump hade under presidentvalskampanjen i USA:

– Det finns en allmän känsla i många grupper i samhället att man har ett utanförskap. Detta märkte man även i det amerikanska presidentvalet, där Trump lyckades rida på en sådan våg. Han sågs som en räddare som förstår vanligt folk. Samma sak kan man se hur Sverigedemokraterna uppfattas hos oss.
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/-s-och-m-backar-sd-nu-nast-storst/
2018-06-10, 20:45
Medlem
maxatdunders avatar
Kollar man på val.digital så är SD i första plats vilket inte hänt på ett bra tag, någon som kan summera lite snabbt varför S och M droppat så hårt eller varför SD ökat nu så kraftigt?
2018-06-10, 20:49
Medlem
P-stavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Kollar man på val.digital så är SD i första plats vilket inte hänt på ett bra tag, någon som kan summera lite snabbt varför S och M droppat så hårt eller varför SD ökat nu så kraftigt?
Trovärdighet. Vem kan göra jobbet?
2018-06-10, 20:50
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
M har haft 8 år på sig att plocka bort värnskatten och rejält sänka skatten för vanliga människor men man prioriterade att invandrare från de mest dysfunktionella länderna och våldsamma kulturer skulle få dessa pengar istället, tillsammans med globalisterna.

M med någon från denna tiden i ledningen är fullständigt icke trovärdiga - naturligtvis även UK!

Ja om något är förvånande så är det väl att de inte har drabbats hårdare. Värnskatten i kombination med Reinfeldts överbelastningsattack på välfärdsstaten . . .
2018-06-10, 20:51
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Och där kom Demoskop - SD ökar till 21, S backar till 23,1.

Juni 2018 (maj 2018)
Socialdemokraterna: 23,1 (26,3)
Sverigedemokraterna: 21,0 (19,4)
Moderaterna: 19,9 (22,3)
Centerpartiet: 9,8 (9,1)
Vänsterpartiet: 8,3 (7,7)
Liberalerna: 5,1 (4,9)
Miljöpartiet: 4,9 (4,4)
Kristdemokraterna: 3,8 (2,9)
Feministiskt initiativ: 2,3 (1,5)
Övriga: 1,9 (1,6)
Osäkra: 11,0 (12,5)

S, V, MP: 36,2 (38,4)
M, L, KD, C: 39,5 (39,1)

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/-s-och-m-backar-sd-nu-nast-storst/

Ännu ett väntat resultat; DÖskallarna har grävt sin egen grav under hela mandatperioden, men det är nu varet i såren verkligen börjat sippra ut och även en lekman kan se vad som händer; lukten av ruttet kött har varit tydlig, men fram till nu har godhetsknarkarna lyckats hålla för näsan på folket. De 9000 afghanhundarna var det som slutligen drog undan mattan för både sosseriet och Moderaterna; folket inser att S låter sig styras av miljötalibanerna och att en röst på M är en röst på C och öppna gränser. Dessa partier saknar trovärdighet i den fråga som väljarna inser är viktigast; invandringen och dess konsekvenser på alla plan. Löfven är nere på siffror sämre än Ljugholt så han lär få svårt att samla ihop sitt parti innan valet. Kristersson kan förmodligen lyckas bättre om han dumpar dårarna i C och upplöser alliansen helt. Men nu talar mycket för att SD blir största parti i valet och vad som än händer i övrigt är detta Gudi Behagligt för Sverige.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in