2018-06-10, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Visst spastiska anfall borde vara en indiktator, men det syftar ju på generella rörelser. Så långt begriper till och med jag det, men eftersom ordet användes istället för promenera, som alla förstår, leds man att tro något annat. Att det finns en nyansskillnad.
Det finns en nyansskillnad. Den skillnaden belyste du själv i trådstarten. Har du redan glömt det?
Citera
2018-06-10, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det finns en nyansskillnad. Den skillnaden belyste du själv i trådstarten. Har du redan glömt det?

Egentligen inte. Promenera i lugn och ro är överflödigt. En promenad är i regel lugn. Och att lägga till lugn och ro är ingen större konst
Citera
2018-06-10, 16:46
Medlem
Citat:
Egentligen inte. Promenera i lugn och ro är överflödigt. En promenad är i regel lugn. Och att lägga till lugn och ro är ingen större konst
En promenad är ofta lugn, men knappast som regel. Finns många som motionspromenerar. Och nej, det är ingen konst att lägga till "lugn och ro", men det känns lite onödigt när det finns ett utmärkt ord för det hela. Visade faktiskt upp den här tråden nyss för lite kompisar och de undrade vad fan du var för jävla ufo. Alla jag pratade med kände till det ordet.
Citera
2018-06-10, 16:50
Medlem
Citat:
En promenad är ofta lugn, men knappast som regel. Finns många som motionspromenerar. Och nej, det är ingen konst att lägga till "lugn och ro", men det känns lite onödigt när det finns ett utmärkt ord för det hela. Visade faktiskt upp den här tråden nyss för lite kompisar och de undrade vad fan du var för jävla ufo. Alla jag pratade med kände till det ordet.

Spelar ingen roll. Spatsera betyder promenera. Det betyder inte i lugn och ro promenera

http://synonymer.woxikon.se/sv/spatsera
Senast redigerad av Subzero1 2018-06-10 kl. 16:53.
Citera
2018-06-10, 16:57
Medlem
Ringleaders avatar
Det som stör mig mest är alla eufemismer som används av PK-människor, exempelvis papperslösa, nyanlända, ensamkommande, utmaningar (istället för problem) etc.
Citera
2018-06-10, 16:59
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll. Spatsera betyder promenera. Det betyder inte i lugn och ro promenera

http://synonymer.woxikon.se/sv/spatsera
Om du skulle säga spatsera om någon som är ute och motionspromenerar så skulle nog en del undra vad fan du håller på med. Vilket i och för sig inte är någon skillnad från oss i den här tråden.
Citera
2018-06-10, 17:03
Medlem
Citat:
Om du skulle säga spatsera om någon som är ute och motionspromenerar så skulle nog en del undra vad fan du håller på med. Vilket i och för sig inte är någon skillnad från oss i den här tråden.

Det står ingenting om att spatsera skulle vara mer avgränsat än promenera. Hur folk sen tolkar det är deras problem.
Citera
2018-06-10, 17:08
Medlem
Citat:
Det står ingenting om att spatsera skulle vara mer avgränsat än promenera. Hur folk sen tolkar det är deras problem.
Menar du verkligen allvar? Bara för att det inte står uttryckligen på en sida du har valt helt godtyckligt så är det inte så? Du måste ju fan ha en hjärnskada eller något.

Btw:

Citat:
promenera av*spänt för sitt nöjes skull
SO

Citat:
gå i lugn o. behaglig takt (o. för sitt nöjes skull
SAOB
Senast redigerad av RulleRivare 2018-06-10 kl. 17:20.
Citera
2018-06-10, 17:31
Medlem
Det här stör mig mer än spatsera.

Tågkontrollanten uppger att tåget stannar i bland annat... och sedermera radar upp alla hållplatser

Vet de inte vad bland annat betyder?
Citera
2018-06-12, 00:15
Bannlyst
Uttrycket "arbetsgivarna skriker efter (kvalificerad arbetskraft)" låter så fånigt. Det skriks inte alls och rekryteringstiderna är långa iallafall och arbetsgivarna är aldrig så desperata som "skriiker efter" antyder. Trams. Jag ser det här oskicket med det här uttrycket på Flashback / Arbetsmarknad varje dag.
Citera
2018-06-12, 06:02
Bannlyst
Finns dessutom en massa muppar som använder ordet "självkänsla" när de menar "självförtroende". Det stör jag också mig på. Jagbtror att de använder sig av fel ord för att de tycker att det låter snyggare.
Citera
2018-06-12, 06:14
Medlem
f30malmos avatar
Det finns knappt en trådstart just nu som går att läsa. Antingen kom de till Sverige för ett år sedan, eller så har de hoppat över grundskolan.

Jag klarar inte av när man inte kan skilja på exempelvis "min", "sin" och "din".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in