2018-06-09, 21:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Fina ord du/ni läst dig/er till, att åklagaren ska vara objektiv, men har du minsta erfarenhet av rättegångar, vilket du uppenbarligen inte har, så vet du att så fungerar det inte i praktiken.

Du sammanblandar trol. åklagarens roll som utredningsansvarig med rollen som talesperson för ”anklagarsidan” under offentlig rättegång. Det behöver inte vara, och är inte, samma sak.

Det förefaller otroligt att någon annan person än polis/åklagare är bäst skickade att också avgöra vad som talar för en persons oskuld under arbetets gång, och ha möjlighet att undersöka detta. Uppgiften under utredningens gång må vara att ”pina” den misstänkte, men knappast att sätta dit denne. Det vore i det större förmodligen inte heller kostnadseffektivt. Polis och åklagare vill få fast den skyldige, inte överbevisa ngn vem som helst om att denne inte kan bevisa sin oskuld och därför måste vara skurken.

Försvarsadvokaten bevakar den åtalades inteessen och rättigheter, men till åtal och rättegång ska det helst först gå om det är den skyldige som man hittat. Så att börja bekymra sig om vad som talar för klientens oskuld är i det skedet lite orättvist sent. Man åtalar såna som nekar till brott (mord talar vi om då), men man mordåtalar inte såna som är oskyldiga, om man kan hjälpa det. Att den åtalade formellt är oskyldig om denne frias är en annan sak.

Det är i praktiken och i normalfallet först när ”rättvisan” är övertygad om att en person är skyldig till mord som rättegången börjar. Vad som talar ”för och emot” den åtalade, dvs huruvida denne har begått ett mord eller inte har begått ett mord, måste avgöras långt långt tidigare.

Man är ju inte ”lite” skyldig till mord utan ”antingen eller”. Särskilt som anstiftan och medhjälp har samma påföljd som själva avdagatagandet.
Citera
2018-06-09, 21:44
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Om jag förstod det rätt i tråden var det en polisiär tekniskt val. SD fick inte reseförbud efter första anhållandet heller och polisen var nog informerad att dom skulle till USA och borde då gett klartecken, annars hade dom inte fått kliva på planet (Ja det tog stopp i USA, men det var nog att dom båda fanns med i en pågående polisutredning).

Nu var det andra häktningen och dessutom ville åklagaren häkta honom på sannolika skäl. Viss skillnad tror jag.
Ingen verkar veta om det är TR eller åklagare/polis som fattar beslut om reseförbud/anmälningsplikt.

Oavsett så verkar det inte gjort och jag tolkar det som en indikation på att dom inte ser SD som en huvudmisstänkt mer, men har givetvis kvar honom som skäligen.

Polisen spärrade säkert passet så när de kom till passkontrollen i USA var det bara att vända. Undrar om svenska staten kommer att betala för denna missade resa samt semestern de blev av med?
Citera
2018-06-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
En svindlande tanke är att mördaren sannolikt sitter och läser i denna tråd. Kanske får nya inputs hur han ska klara sig ur det hela...

Säkerligen är det så, verkligen läskit att hen faktiskt rör sig fritt därute någonstans. Och faktiskt kan slå till igen.
Citera
2018-06-09, 21:48
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
En svindlande tanke är att mördaren sannolikt sitter och läser i denna tråd. Kanske får nya inputs hur han ska klara sig ur det hela...

Du har förmodligen rätt.
Citera
2018-06-09, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
"För att en person ska kunna anses vara skäligen misstänkt för ett brott måste det finnas konkreta omständigheter som med viss styrka talar för att den misstänkte personen har begått det aktuella brottet".
Exakt, jag är så nyfiken på dessa "konkreta omständigheter" som åklagaren anser binda SD till brottet. Jag kan inte avskriva SD från fallet, med tanke på att det ju faktiskt måste finnas ´´något´´ på honom. Vad kan det vara?? Ett sms/chattkonversation om att dom skulle träffas den kvällen...

Det tror jag med En konversation mellan dem som finns på LW s mobil men raderad på SD s Därför skäligen misstänkt
Han svarar i förhör att vi träffades aldrig
Citera
2018-06-09, 21:52
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Har varit på åtskilliga, och mitt yrke ingår det att läsa åtskilliga domar.
Harvat igenom en (bråk)del av dina, mestadels fullständigt innehållslösa 553 st ( tro det )ordmattor i tråden och du kan inte med minsta trovärdighet påstå att du är kunnig i ämnet.
Avser inte ytterligare polemik .
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-09 kl. 21:59.
Citera
2018-06-09, 22:08
Medlem
Hur ser det ut nu vid SD villa? Någon som vet? Någon hemma?
Citera
2018-06-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Hur ser det ut nu vid SD villa? Någon som vet? Någon hemma?

Det var fortfarande avspärrat tidigare idag, var det någon som skrev.
Citera
2018-06-09, 22:14
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Men kanske inte avspärrat hos HD? Eller?
Citera
2018-06-09, 22:16
Medlem
Citat:

Han bor på hotell nu när det är avspärrat
Citera
2018-06-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ingen verkar veta om det är TR eller åklagare/polis som fattar beslut om reseförbud/anmälningsplikt.

Oavsett så verkar det inte gjort och jag tolkar det som en indikation på att dom inte ser SD som en huvudmisstänkt mer, men har givetvis kvar honom som skäligen.

Beslut om reseförbud tas av åkl (men kan även tas av rätten, tror jag).

Men om de har kvar SD som skäligen misstänkt så måste han väl även också vara huvudmisstänkt? Om de nu inte också har någon annan misstänkt på samma el högre grad?
Citera
2018-06-09, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Men kanske inte avspärrat hos HD? Eller?

Har det varit avspärrat hos HD öht? Vill inte minnas att jag läst om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in