2018-06-09, 21:22
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Jo, åklagaren har ett objektivitetskrav:

Saxat från Åklagarmyndighetens etiska riktlinjer RåR 2014:1, riktlinje 2, sid. 3, näst sista stycket (hittad via Google):

”Under en förundersökning har den misstänkte och försvararen inte någon ovillkorlig rätt att få ta del av utredningsmaterialet eller att få kunskap om hur utredningen fram- skrider (jfr dock 23 kap. 18 § och 24 kap. 9 a § RB). Detta innebär inte att åklagaren kan lämna oriktiga uppgifter eller undanhålla den misstänkte, försvararen eller rätten uppgifter som talar för den misstänktes oskuld. Det följer av kravet på objektivitet att åklagaren ska redovisa även sådana omständigheter som inte entydigt talar till den misstänktes förmån men som skulle kunna vara av betydelse för hans eller hennes försvar (jfr nr 3, 4, 5 och 16 i praxissammanställningen). När den misstänkte själv inte verkar för sitt försvar bör åklagaren också ta ett särskilt ansvar för att omständigheter som annars skulle ha lyfts fram av försvararen blir belysta under förundersökning och rättegång.”

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är likförbannat en lagstadgad plikt. Man ser faktiskt tämligen ofta isakframställningen vid åtal att åklagaren tar upp invändningar som gjorts, eller kan göras med kommentar till varför de inte beaktas etc. Processekonomiskt är det rätt vettigt så slipper man ägna timmar av huvudförhandlingen till att älta dem i absurdum.

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det är väl du som behöver släppa sargen och sluta tramsa. Om du påstår att åklagarna slentrianmässigt bryter mot Rättegångsbalken är det upp till dig att backa upp det påståendet, inte att snäsa av de som upplyser dig om vad lagen säger.

Fina ord du/ni läst dig/er till, att åklagaren ska vara objektiv, men har ni minsta erfarenhet av rättegångar, vilket ni uppenbarligen inte har, så vet du att så fungerar det inte i praktiken.

Ni har fritt tillträde till mängder av öppna rättegångar för det uppenbara behovet av förkovran i ämnet.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-09 kl. 21:25.
Citera
2018-06-09, 21:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Återigen. NEJ, DET FINNS INTE BEVIS I MASSOR!!!

Vad är det i den meningen du inte fattar eller förstår?
Du säger ju själv att inget annat än tidigare historik pekar mot MGM...
För att i nästa mening säga att MASSOR av bevis finns.

Det finns en anledning att tingsrätten släpper MGM. Och det är för att bevisgraden inte räcker till.
Trots att åklagaren nu hävdar detta.
Uppenbarligen gör de en stor värderingsskillnad på "bevismaterialet". Ovanligt stor.

Därför är jag väldigt nyfiken på vad det är konkret som man inte är överens om mellan åklagare/tingsrätt.

Att dom hittar DNA på kläder är inga bevis överhuvudtaget. Hittar dom däremot DNA på kläder som möjligtvis inte borde vara där så kan vi snacka om bevisvärde. Du tycks inte förstå den skillnaden.

Fynden av kläderna har inte givit någon teknisk bevisning överhuvudtaget som du kanske vet. Vare sig som pekar mot MGM eller i en annan riktning.

Absolut är tiden för avspärrningarna en parameter som talar om hur pass intresserad av en specifik plats polisen/teknikerna är.
Här togs den bort snabbare än blixten. Medans den funnits kvar i +3 veckor på andra platser och där långt mer aktivitet förekommit.

En annan sak är att när kroppen är gömd såhär så är det i princip alltid en annan MP.

Det har dock skett i nära anslutning till fyndplats. Bilen, eller Bo´s hem, MGM´s hem eller i direkt anslutning till dessa platser.

Fyndplatsen i sig tyder också rent statistiskt på en person i bekantskapskretsen. Leif GW har varit inne på det också.

Fyndplatsen är förmodligen avslöjande. GM känner med sannolikhet till området väl. Bor förmodligen där. Vem skulle annars komma på tanken att lämna/gömma en död person där om man inte känner till platsen?

Observera att bilden är från 2011- bullerstaketet är ombyggt och högre som det ser ut på medias bilder.

https://www.google.se/maps/@59.2890672,15.186019,3a,75y,176.41h,90.74t/data=!3m6!1e1!3m4!1srSAulHFgYypqKP2f8wuyZQ!2e0!7i1 3312!8i6656

På bilderna från brottsplatsen kan man inte heller se särskilt mycket blodspill. Möjligen är gräset något blekare och nerlegat, men för oss är det svårt att dra slutsatser om det. Det kan bero på att människor trampat runt i gräset efteråt.

https://images.mmcloud.se/api/v1/images/d59be7fb-1c9a-462b-b72a-14f082a89b65/1200.jpg

http://forumbilder.se/H750N/1200

Personligen tror jag att kroppen och ansikte blivit märkt av det läge det legat i i värmen. Bakom bullerstängslet cirkulerar inte luften fritt och det kan säkert ha blivit väldigt varmt i det vindskyddade läget. Inte osannolikt att kroppen efter att ha legat i hög värme i flera dagar "förändrats " och blivit mörkfärgad på fr a de lägre liggande partierna, men säkert även på perifera delar av kroppen.

Om kroppen flyttats kommer det att synas vid obduktion då blodet alltid följer tyngdlagen och sjunker mot de partier som är lägst liggande. Vid förflyttning av en död kropp kommer detta att synas.

Bevisen som idag inte är tillräckliga, kan senare fyllas på och tillsammans bilda en indiciekedja. DNA som hittats kanske inte är konklusivt, men ändå finns där.

Man kommer att fortsätta utredningen.

Ett alibi kan vara bräckligt. Att sova i samma säng en natt, hur säkert alibi är det?
- Jag var uppe och kissade.
- Ja, jag märkte att du gick upp, men somnade om.

Vittnen som berättar. Vad de såg, vet, hört, inte hört.

Någon vet förmodligen mer än vad som berättats.
Citera
2018-06-09, 21:24
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är skillnad på att bli ifrågasatt på ett ödmjukt och respektfullt sätt i syfte att föra en dialog och bara rätt ut ifrågasatt som en lögnare i syfte att bevisa att man själv har rätt eller dylikt.

JAG har inte kallat åklagaren dum. Det måste vara någon annan. Jag sade att hon möjligtvis förhastade sig, blev kanske för personlig pga brottets hemskhet och vill därför få det löst så fort som möjligt osv. Lägg inte ord i min mun.

Det verkar vara ett genomgående tema här bland ett par postare att tro det värsta om de som inte tänker likadant som de själva. Ni läser med de värsta tänkbara glasögon på er t ex har jag ALDRIG sagt att åklagaren är DUM. Det är vad NI HAR UTLÄST SJÄLVA.

Nu har jag fått nog. Jag undanbeder mig vänlig men bestämt negativa kommentarer på mina inlägg. JAG vet att jag inget illa menat så OM NI LÄSER DET SÅ får ni hålla det för er själv. Jag accepterar inte att bli behandlad respektlöst och bli kallad vad som helst även i ett sådant här forum där det uppenbarligen verkar vara okej att säga vad som helst till varandra.

Vill man att jag svarar på frågor så ställer man dem på ett hövligt sätt. Vett och etikett får råda annars ignorerar jag. Det är min rättighet att bli behandlad väl.

Tack och välkommen till de som vill diskutera som folk.

Tack och farväl till dem som inte kan då de kommer ignoreras.

Men man kan väl ifrågasätta din egen förmåga till vett och etikett om du själv avvisar en länkad relevant källa och verkade läsa den som fan läser bibeln och hävdade att det stod som du argumenterade för? Det är väl inte konstigt om du blir ifrågasatt om du hävdar något som med vanligt språkbruk inte alls visas i texten. Jag pratar inte om lagtexten jag svarade med som visade behörigheterna polis och åklagare utan redogörelsen på åklagarmyndighetens sida som länkades till och är avfattad på ganska enkel svenska då den är riktad till en bredare allmänhet.
Citera
2018-06-09, 21:25
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Fina ord du/ni läst dig/er till, att åklagaren ska vara objektiv, men har ni minsta erfarenhet av rättegångar, vilket ni uppenbarligen inte har, så vet du att så fungerar det inte i praktiken.

Ni har fritt tillträde till mängder av öppna rättegångar för det uppenbara behovet av förkovran i ämnet.
Ok, du har med andra ord ingen aning, tomma tunnor, löst prat.
Då kan du lämpligen diskutera ditt hat mot rättsväsendet i för ändamålet tillämpliga forum. Har svårt att se vad det har med topic att göra.
Citera
2018-06-09, 21:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Har varit på åtskilliga, och mitt yrke ingår det att läsa åtskilliga domar.
Citera
2018-06-09, 21:29
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kauwt
Tänk om......

LW sitter i slår in paket till sonen som fyller år. Plingar till i telefonen och SD skriver "kom igen, ska vi ses på vårt vanliga ställe, jag kan va där om fem?"
Glad i idéen traskar hon de korta metrarna dit.
De kör lite honkahonka. Och efteråt småpratar de lite. SD tar upp sin geocatchapp och "Ooooh här uppe i trädet finns ju en catch."
Samtidigt ser LW en huggorm i gräset och skriker för full hals och hjälper gärna till att ta ner cachen och genom ormrädsla hoppar hon upp i trädet, atletisk som hon är.
Ty hon snavar och faller ner och landar på nacken. Adjöss goodbye.

SD får panik och inser att "shit det här blir svårt att snacka sig ur"

Nej jag vet. Men likt alla andras teorier så....

Det här var väl precis den ”handbroms” som behövdes för att hejda dagens något hätska stämning! Ajdå, kanske ”den enögde ormen” som har ställt till det igen
Citera
2018-06-09, 21:30
Medlem
Citat:

När man väl sitter på den tilltalades bänk i en rättegångssal så ska åklagaren vara övertygad om att man är rätt GM. Så i de fallen förstår jag om du tycker att åklagaren känns partisk. Men i FU som förekommit ett ev åtal har kanske ett flertal misstänkta GM utretts och med tiden också avförts från utredningen utifrån objektivitetskravet.

Din förutfattade mening om att jag aldrig närvarat vid rättegångar är tyvärr helt felaktig.
Citera
2018-06-09, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Du ljuger om att Leif GW sagt detta. Hans enda uttalande gjordes mycket tidigt i utredningen. Då sa han att det är naturligt att en före detta anmäld person plockas in. Vilket det ju också är.

Han har aldrig påstått att detta är det ENDA som polisen/åklagaren har.

Du ser väl själv vad som behöver uppnås för en skäligen misstankegrad?

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/gw-darfor-ar-mannen-intressant-for-polisen/

En man i 40-årsåldern sitter häktad skäligen misstänkt för mordet på Lena Wesström, 45.

Mannen har tidigare utretts för misshandel av samma person.

– Det är väl därför polisen bedömer honom som intressant, säger professor Leif GW Persson till Metro.

Om det faktum att mannen har plockats in av polisen tidigare säger Leif GW Persson till tidningen:

– Jag kan inte säga något bestämt om det, annat än att om polisen hade haft något vitalt på honom så skulle han inte ränna ut och in på det viset.
Senast redigerad av Filttoffla 2018-06-09 kl. 21:36.
Citera
2018-06-09, 21:35
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är skillnad på att bli ifrågasatt på ett ödmjukt och respektfullt sätt i syfte att föra en dialog och bara rätt ut ifrågasatt som en lögnare i syfte att bevisa att man själv har rätt eller dylikt.

JAG har inte kallat åklagaren dum. Det måste vara någon annan. Jag sade att hon möjligtvis förhastade sig, blev kanske för personlig pga brottets hemskhet och vill därför få det löst så fort som möjligt osv. Lägg inte ord i min mun.

Det verkar vara ett genomgående tema här bland ett par postare att tro det värsta om de som inte tänker likadant som de själva. Ni läser med de värsta tänkbara glasögon på er t ex har jag ALDRIG sagt att åklagaren är DUM. Det är vad NI HAR UTLÄST SJÄLVA.

Nu har jag fått nog. Jag undanbeder mig vänlig men bestämt negativa kommentarer på mina inlägg. JAG vet att jag inget illa menat så OM NI LÄSER DET SÅ får ni hålla det för er själv. Jag accepterar inte att bli behandlad respektlöst och bli kallad vad som helst även i ett sådant här forum där det uppenbarligen verkar vara okej att säga vad som helst till varandra.

Vill man att jag svarar på frågor så ställer man dem på ett hövligt sätt. Vett och etikett får råda annars ignorerar jag. Det är min rättighet att bli behandlad väl.

Tack och välkommen till de som vill diskutera som folk.

Tack och farväl till dem som inte kan då de kommer ignoreras.

Du måste skoja?!
Du bestämmer om vi ska kommentera dina inlägg?!
Och ifrågasätter vi dina påståenden så är vi negativa. Jag kommenterar precis vilka inlägg jag vill. Detta är ett fritt forum. Och om du vill svara eller ej upp till upp till dej.

Ditt utbrott i kombination med att du säger dig inte vara van att bli ifrågasatt ger ett narcissistiskt intryck.

Men oavsett - så anser jag att Stefan Davidsson är den som vet mest om hur Lena togs av daga.
Citera
2018-06-09, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Arbogakvinnan JM, fick inte reseförbud efter häktning, och där ser vi ju hur det gick.
Om jag förstod det rätt i tråden var det en polisiär tekniskt val. SD fick inte reseförbud efter första anhållandet heller och polisen var nog informerad att dom skulle till USA och borde då gett klartecken, annars hade dom inte fått kliva på planet (Ja det tog stopp i USA, men det var nog att dom båda fanns med i en pågående polisutredning).

Nu var det andra häktningen och dessutom ville åklagaren häkta honom på sannolika skäl. Viss skillnad tror jag.
Ingen verkar veta om det är TR eller åklagare/polis som fattar beslut om reseförbud/anmälningsplikt.

Oavsett så verkar det inte gjort och jag tolkar det som en indikation på att dom inte ser SD som en huvudmisstänkt mer, men har givetvis kvar honom som skäligen.
Citera
2018-06-09, 21:37
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fyndplatsen är förmodligen avslöjande. GM känner med sannolikhet till området väl. Bor förmodligen där. Vem skulle annars komma på tanken att lämna/gömma en död person där om man inte känner till platsen?

Observera att bilden är från 2011- bullerstaketet är ombyggt och högre som det ser ut på medias bilder.

https://www.google.se/maps/@59.2890672,15.186019,3a,75y,176.41h,90.74t/data=!3m6!1e1!3m4!1srSAulHFgYypqKP2f8wuyZQ!2e0!7i1 3312!8i6656

På bilderna från brottsplatsen kan man inte heller se särskilt mycket blodspill. Möjligen är gräset något blekare och nerlegat, men för oss är det svårt att dra slutsatser om det. Det kan bero på att människor trampat runt i gräset efteråt.

https://images.mmcloud.se/api/v1/images/d59be7fb-1c9a-462b-b72a-14f082a89b65/1200.jpg

http://forumbilder.se/H750N/1200

Personligen tror jag att kroppen och ansikte blivit märkt av det läge det legat i i värmen. Bakom bullerstängslet cirkulerar inte luften fritt och det kan säkert ha blivit väldigt varmt i det vindskyddade läget. Inte osannolikt att kroppen efter att ha legat i hög värme i flera dagar "förändrats " och blivit mörkfärgad på fr a de lägre liggande partierna, men säkert även på perifera delar av kroppen.

Om kroppen flyttats kommer det att synas vid obduktion då blodet alltid följer tyngdlagen och sjunker mot de partier som är lägst liggande. Vid förflyttning av en död kropp kommer detta att synas.

Bevisen som idag inte är tillräckliga, kan senare fyllas på och tillsammans bilda en indiciekedja. DNA som hittats kanske inte är konklusivt, men ändå finns där.

Man kommer att fortsätta utredningen.

Ett alibi kan vara bräckligt. Att sova i samma säng en natt, hur säkert alibi är det?
- Jag var uppe och kissade.
- Ja, jag märkte att du gick upp, men somnade om.

Vittnen som berättar. Vad de såg, vet, hört, inte hört.

Någon vet förmodligen mer än vad som berättats.

Oj är den där bilden alltså tagen efter mordet? Det ser ju ut som något blått på gräset fläckvis, kanske någon kemikalie som teknikerna använt?

Sedan ligger det någon form av behållare eller skräp uppe till vänster i bilden, nära stängslet. Vad är det?
Senast redigerad av Browndawg 2018-06-09 kl. 21:42.
Citera
2018-06-09, 21:39
Medlem
mercys avatar
En svindlande tanke är att mördaren sannolikt sitter och läser i denna tråd. Kanske får nya inputs hur han ska klara sig ur det hela...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in