Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Det är lite intressant att formellt jämföra med ulricehamnsfallet, där en tysk grabb häktades på skälig misstanke, och där det fanns en historik mellan BO och den kvinna den häktade var inneboende hos, nära BP. Grabben var på FB kort efter mordet, i princip så nära inpå som det skulle tagit att promenera från BP, och hade gått i backen under en cykeltur/skatingtur, och skulle just äta rumpstek med möjlige anstiftaren. Några dagar eller så efter att han sen släpps blir han aktuell igen vid hans kvinnliga rumskamrats suspekta självmord i Åre. Vad man kallar en busy vecka.
Sen visar det sig långt senare att polisen trots avsaknad av offentliggjorda uppgifter om det ändå haft många och ingående vittnesuppgifter om den egentlige GM:s framfart i spåret — till form och utseende om än inte till namnet. Vilket borde gjort dem relativt klara i övertygelsen att tysken och denne inte var samme kille.
Så mordet visade sig vara ett ”impulsmord”, inte överlagd hämnd, men den då klockrena motivbilden (bortsett från att det kräver sin ”man” att få till ett anstiftat hämndmord utan tydligt ekonomiskt motiv, och allt dessutom var lite för bra för att vara sant) — av den vart det intet.
Det finns påtagliga skillnader gentemot detta fall, men det är en påminnelse om att på en liten ort finns det alltid ”en historia”, och slump och närhet i tid och rum får en annan kontur. BO var tjänsteman och alla i U-hamn kunde sägas bo nära. Så chansen att hitta någon med en ”anknytning” till BO blir ju betydande.
Skälig misstanke måste ju ändå redas ut. Teoretiskt tar annars någon annan (kanske okänd aktör) saken i egna händer, eller den misstänkte blir ovetandes lidande i sitt fortsatta liv.
Så i princip betyder skälig misstanke inget annat än att någon i samhället lägger ihop två och två. Och sen går rykten. Etc.
I det här fallet är saker lite annorlunda, men man får ge sig till tåls.
Jag har också haft Ulricehamnsfallet i bakhuvudet när jag tänkt på hur lätt alla dömde den först gripne (han blev väl aldrig häktad, enbart gripen som jag minns det, men sedan HELT friad från misstankar). Jag har inget minne heller av att denne killes "hyresvärd" hade någon historik med BO, men kan minnas fel där. Jag fick för mig att han möjligen var på fel ställe vid fel tidpunkt. Helt klart kändes det ganska tungt för killen och allt "tråkigt trassel" som han svärtades ner av. Två döda inom någon vecka, misstänkt i bägge fallen (?). Helt friad.
I det fallet kan man väl prata om att det var "för mycket slump" runt honom för att det kunde vara möjligt att vara oskyldig. Men oskyldig var han.
Det finns som du säger på en liten ort en historia, som du kallar det, mellan olika personer på olika sätt. Och i det här fallet blir det ju lite extra "trångt" i Hjärsta med ex hit och dit och den täta kontakt folk har haft med varandra genom geocachingen. Vill absolut inte raljera med detta tragiska fall, men det påminner ju lite om ett avsnitt ur Morden i Midsomer.
Så, man kan ha det i åtanke när man dömer en person genom enbart ha de fakta vi får via media (torftigt och osäkert) och via fb (färgat, partiskt och overifierat).
Jag har stor förståelse för de personer som känner de olika personerna som figurerar i detta drama. Det är smärtsamt att se att någon person man känner bli mördad och sedan en till synes vanlig person bli misstänkt.
Jag tror dock inte på en lösning som pekar på "den man minst anar" som i Morden i Midsomer, utan tvärtom.