2018-06-09, 18:04
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Menar du att en berättigad fråga är liktydigt med agg? I så fall har jag bemöts med mycket agg, men jag upplever det inte så utan försöker besvara och ev erkänna att jag slirade på tangenterna+rätta mitt inlägg. Jag har inga problem med det.
Det menar jag om man upprepar den tillräckligt många gånger.
Avser inte gå i polemik mer om det.
Detta drunknade i OT: Förövrigt är departementsrådet Ulla Gustavsson utsedd att vara rådman Örebro tingsrätt så sent som 17 maj i år.
Sådelses ny i stolen dock med gedigen erfarenhet.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-09 kl. 18:07.
Citera
2018-06-09, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
just det SKÄLIGEN
risken är att det fortfarande är någon annan GM som är ute i det fria som ingen har tänkt på

Utredningsinsatserna pågår och snart rullar det in resultat från NFC.
Citera
2018-06-09, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Detta drunknade i OT: Förövrigt är departementsrådet Ulla Gustavsson utsedd att vara rådman Örebro tingsrätt så sent som 17 maj i år.

Vet du vilket departement hon har erfarenhet från?
Citera
2018-06-09, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag känner det är ett agg ja när samma postare har kallat bl.a mina inlägg för "idiotiska" igår kväll. Indirekt kallat mig för lögnare, också det igår eller i morse kanske det var. Och nu i eftermiddag med dessa frågor som må vara berättigad om det varit en enskild händelse men nu är den inte det. Utan som jag känner det ett motargumenterande mot vad jag än säger. Om människan tycker jag är besvärlig kanske hen ska vara tyst istället för att vara så kränkande och ja, framstå som fylld av agg.

Varför inte svara på frågan, vet du vilket underlag som åklagaren presenterat för rätten som utgör grundlag för dess beslut?
Citera
2018-06-09, 18:23
Medlem
sommarljums avatar
Undrar vad SD gör nu? Hemma är han inte i alla fall. Huset fortfarande avspärrat. Likaså LWs.
Citera
2018-06-09, 18:31
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Och du vet att det är just hon som satt i häktningsförhandlingen? Det finns fler domare i Örebro TR så jag bara undrar...
Citera
2018-06-09, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Undrar vad SD gör nu? Hemma är han inte i alla fall. Huset fortfarande avspärrat. Likaså LWs.
Njuter antagligen av en mysig grillfest med familj och vänner..Som han gjorde då han blev hemskickad från Staterna (Finns en del intressant att läsa om man söker på hans namn på FB och offentliga inlägg)
Citera
2018-06-09, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum

Tagit familjesemester någonstans i Sverige?
Eller hos resp föräldrar?
Citera
2018-06-09, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Njuter antagligen av en mysig grillfest med familj och vänner..Som han gjorde då han blev hemskickad från Staterna (Finns en del intressant att läsa om man söker på hans namn på FB och offentliga inlägg)

Möjligt dom är hos HDs föräldrar i Falkenberg? Det var väl där grillfesten skedde. Hennes pappa var ju med på geo-cachingen där.
Citera
2018-06-09, 18:40
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vet du vilket departement hon har erfarenhet från?
Hon har iaf varit på Regeringskansliet. Är det viktigt egentligen?

Edit: Och Finansdepartementet
Senast redigerad av DreamTwister 2018-06-09 kl. 18:42.
Citera
2018-06-09, 18:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är lite intressant att formellt jämföra med ulricehamnsfallet, där en tysk grabb häktades på skälig misstanke, och där det fanns en historik mellan BO och den kvinna den häktade var inneboende hos, nära BP. Grabben var på FB kort efter mordet, i princip så nära inpå som det skulle tagit att promenera från BP, och hade gått i backen under en cykeltur/skatingtur, och skulle just äta rumpstek med möjlige anstiftaren. Några dagar eller så efter att han sen släpps blir han aktuell igen vid hans kvinnliga rumskamrats suspekta självmord i Åre. Vad man kallar en busy vecka.

Sen visar det sig långt senare att polisen trots avsaknad av offentliggjorda uppgifter om det ändå haft många och ingående vittnesuppgifter om den egentlige GM:s framfart i spåret — till form och utseende om än inte till namnet. Vilket borde gjort dem relativt klara i övertygelsen att tysken och denne inte var samme kille.

Så mordet visade sig vara ett ”impulsmord”, inte överlagd hämnd, men den då klockrena motivbilden (bortsett från att det kräver sin ”man” att få till ett anstiftat hämndmord utan tydligt ekonomiskt motiv, och allt dessutom var lite för bra för att vara sant) — av den vart det intet.

Det finns påtagliga skillnader gentemot detta fall, men det är en påminnelse om att på en liten ort finns det alltid ”en historia”, och slump och närhet i tid och rum får en annan kontur. BO var tjänsteman och alla i U-hamn kunde sägas bo nära. Så chansen att hitta någon med en ”anknytning” till BO blir ju betydande.

Skälig misstanke måste ju ändå redas ut. Teoretiskt tar annars någon annan (kanske okänd aktör) saken i egna händer, eller den misstänkte blir ovetandes lidande i sitt fortsatta liv.

Så i princip betyder skälig misstanke inget annat än att någon i samhället lägger ihop två och två. Och sen går rykten. Etc.

I det här fallet är saker lite annorlunda, men man får ge sig till tåls.

Jag har också haft Ulricehamnsfallet i bakhuvudet när jag tänkt på hur lätt alla dömde den först gripne (han blev väl aldrig häktad, enbart gripen som jag minns det, men sedan HELT friad från misstankar). Jag har inget minne heller av att denne killes "hyresvärd" hade någon historik med BO, men kan minnas fel där. Jag fick för mig att han möjligen var på fel ställe vid fel tidpunkt. Helt klart kändes det ganska tungt för killen och allt "tråkigt trassel" som han svärtades ner av. Två döda inom någon vecka, misstänkt i bägge fallen (?). Helt friad.

I det fallet kan man väl prata om att det var "för mycket slump" runt honom för att det kunde vara möjligt att vara oskyldig. Men oskyldig var han.

Det finns som du säger på en liten ort en historia, som du kallar det, mellan olika personer på olika sätt. Och i det här fallet blir det ju lite extra "trångt" i Hjärsta med ex hit och dit och den täta kontakt folk har haft med varandra genom geocachingen. Vill absolut inte raljera med detta tragiska fall, men det påminner ju lite om ett avsnitt ur Morden i Midsomer.

Så, man kan ha det i åtanke när man dömer en person genom enbart ha de fakta vi får via media (torftigt och osäkert) och via fb (färgat, partiskt och overifierat).

Jag har stor förståelse för de personer som känner de olika personerna som figurerar i detta drama. Det är smärtsamt att se att någon person man känner bli mördad och sedan en till synes vanlig person bli misstänkt.

Jag tror dock inte på en lösning som pekar på "den man minst anar" som i Morden i Midsomer, utan tvärtom.
Citera
2018-06-09, 18:42
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Nej. Du påstår att du vet att skälen för att SD endast är skäligen misstänkt är si och så. Men faktum är, trots att du påstår dig vara en av få verkligt objektiva i den här tråden, att det är bl a du själv som påstått detta tills det blivit en trådsanning som du själv hänvisar till.

Jag undrar över din agenda? Du är klart skenhelig. Alternativt är du ett troll som tycker det är kul att skapa kaos i en tråd som handlar om en mördad trebarnsmor. Oavsett vilket så är det riktigt dåligt av dig.

Hen försvarar SD med näbbar och klor.
Hur många i SDs närhet vet vi om som är
från USA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in