2018-06-09, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Att be Henrik Oscarsson definiera "populism" är som att be djävulen att definiera godhet.
Det är inte hans definition, det är den gängse statsvetenskapliga definitionen återgiven på hans enkla svenska. Kan vara bra att ha som komplement till killgissardefinitionen “populism = de såm fålket vill ha!!”, eftersom den är felaktig (men populär).
2018-06-09, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nja. Populism är inte lika med folkförankring, lyhördhet eller “det som är populärt”.
Man kan vara populister och bara ha stöd av 0,002%.

Populism är, för att citera Henrik Oscarsson:
a) förenklade svartvita budskap och lösningar, grundat i b) anspråk på att vara den enda uttolkaren av den sanna folkopinionen och som c) ställer ETT folk mot EN monolitisk samhällselit.
Jag är tveksam till delen om “förenklade svartvita budskap” i SDs fall, deras budskap är betydligt mer komplext än UT MED PACKET/THEY TOOK OUR JOBS! Däremot stämmer b till stor del och c till hundra procent.

Exempel på populism: När Göran Hägglund ställde upp en dikotomi mellan “verklighetens folk” och “kultureliten som vill styra våra liv”, eller när Sarah Palin gjorde samma mellan “the Washington media elite” och vanliga knegare.

Inte exempel på populism: När Jonas Sjöstedt propagerar för stoppade vinster i välfärden med hänvisning till att en majoritet vill ha det.

Det låter mer som en definition som passar de som vill använda populism just för att kunna använda det för att misskreditera andra.

Jag tycker det är väldigt klart att det är inte så greta75 använder begreppet:

Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Här skall du få lite hjärnjympa som kanske kan hjälpa dig i din mentala utveckling: Försök komma på någonting som SD tycker som INTE är uppenbarligen populistiskt. Berätta gärna vad du kom fram till.

Exempel: Höjd skatt i allmänhet, bensinskatt, flygskatt, höjd pensionsålder etc.

Citat:
Svaret mina vänner är att SD är ett populistiskt parti och tar bara i sånt som pöbeln gillar.

Så min kritik av hur greta75 använder populism tycker jag passar bra i det här fallet.
2018-06-09, 16:52
Medlem
Citat:
Ditt namn och språkbruk skvallrar om att du är väldigt ung. Du får växa till dig lite.

Vad bekvämt för dig att smita iväg med att låtsas bli upprörd över språkbruket. Det är ju mycket enklare än att svara på kritiken.

Och så länge du inte faktiskt är 75 år gammal, så som ditt namn antyder, så satsar jag på att jag både är är äldre än dig (och har fler högskolepoäng... och då menar jag riktiga högskolepoäng där en vecka är 1 poäng och inte 1,5 poäng som dagens ungdomar får)
2018-06-09, 16:53
Medlem
Myhr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Är du pantad! Man slänger bensin på elden förstås! Varför skulle något annat kunna fungera?

I vissa kretsar är jag säkert det, kan man belysa något som ett problem behöver man nödvändigtvis inte ha en lösning på det men det kanske någon har.
Ogillar att man på grund av sina politiska åsikter eller kritik som inte stämmer överens med någon annans kategoriseras man som korkad.
Krävs två för diskussion så då är vi två som är korkade.
2018-06-09, 16:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
DN-intervjun igår visar att Kristersson helt sätter sitt hopp till att SD ska släppa fram en Alliansregering utan förhandling. Jag skulle önska att Åkesson kunde skjuta ned de här planerna redan före valet, men tyvärr så tycks han vara öppen för det.
Åkesson borde gå ut hårt med det han sagt innan att Cs migrationspolitik inte får gälla i en sådan regering; han borde höja insatsen och säga att C inte får ingå i en Alliansregering i överhuvud taget för då sänker han den. Ge C den roll MP haft så alla ser att M kan aldrig få makten om de släpar runt det radikala globalistpartiet. C måst få samma pariastämpel som MP
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broskfitta
Det låter mer som en definition som passar de som vill använda populism just för att kunna använda det för att misskreditera andra.

Jag tycker det är väldigt klart att det är inte så greta75 använder begreppet:
Ja, och greta75 använder det fel. “Tar bara i sånt som pöbeln gillar” är just den felaktiga definition många använder för att kunna misskreditera politiska partier som okunniga puckon som slickar pöbelns röv. Den definitionen är inte bara fel utan också mindre smickrande än den korrekta.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Det är ytterst relevant att fundera på vad som krävs för att få en ny regering och budget. Jag är bekymrad för att ett SD på 25 procent inte kommer att ge någonting.

Så som budgetprocessen fungerar så är det den budget som får flest röster som går igenom. S’s budget kommer att få med sig V. Men kommer SD’s budget att få med sig någon? Tror inte det om inte S gör något fullständigt galet förslag så att M tvingas att rösta på SD.

Återstår att SD röstar på M’s budget. Men om jag har förstått det rätt så är ju det ju endast två budgetar kvar i sista röstningsomgången så då finns inte M’s budget kvar att rösta på. Då vinner S ändå.

Jag befarar att Alliansens SD skräck kan få skräckväldet att fortsätta. Det hade nästan varit bättre att M var större än SD för då skulle det stå mellan S och M i sista omgången och då skulle SD kunna rösta på M och fälla S.

Ja, absolut, men det har jag sagt tidigare, att SD kommer att utestängas från regeringsmedverkan även efter detta val. Det blir fortsatt skräckvälde i någon form, massinvandring as usual - tills allt är förstört, DÅ inser idioterna att endast AfS - SD kan lösa problemen.
2018-06-09, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Manegen är krattad för M och SD (och KD- men de lär knappast vara kvar i leken), däremot har jag svårt att se att Åkesson skulle kunna bli statsminister. En självklarhet på pappret månne om SD skulle vara större än M, men inga andra partier än då dessa skulle rösta igenom en sådan regering. Men det är en senare fråga.

Givetvis kommer S och V skrika om dödsknarkarnazister men det är knappast den bästa strategien och frågan är då hur C och L (om de nu finns kvar) kommer att positionera sig.

Någon form av storkoalition- ett slags DÖ 2- för att till varje pris bilda front mot SD är förstås möjligt, men samtidigt politisk harakiri.

KD ryker.

Jag tror S och M kommer göra allt för att hålla SD ute. Om man inte ville det skulle man kunna vända på en femöring och håva in tiotals pe på nolltid. 60-80% vill minska invandringen!

Ponera att SD och M bildar regering. Allt talar för att SD och i så fall JÅ ska ha statsministerposten. Han är den partiledare som suttit längst av alla. UK ca ett år. Det stora avgörandet för SD är om de får igenom invandringsstopp och massivt återvändande. Får de inte igenom det kan de lika gärna stå utanför regeringen och vänta på egen majoritet. Man kan göra nästan på vilka eftergifter som helst till M, bortsett från euro-anslutning och Nato.

SD i regeringsställning som sviker sina väljare i invandrings/återvändarfrågan kan snabbt hamna på 4%. SD är inte 25 eller 30%. SD är helt oskyldiga till allt Sverige och svenskarna drabbats av hittills. Den sverigevänliga rörelsen som fattat att det brinner i knutarna och hoppas på en förändring är än så länge 25-30%.

Statsminister Åkesson kan placera rätt moderater som finansminister, justitieminister och försvarsminister. Inga PK-globalister utan äkta moderater.
2018-06-09, 17:01
Medlem
Citat:
Ja, och greta75 använder det fel. “Tar bara i sånt som pöbeln gillar” är just den felaktiga definition många använder för att kunna misskreditera politiska partier som okunniga puckon som slickar pöbelns röv. Den definitionen är inte bara fel utan också mindre smickrande än den korrekta.

När det gäller språk och få folk att använda korrekta definitioner så har jag för länge sedan gett upp.

Den definition som folk faktiskt använder är den korrekta, sedan kan akademiker och ordböcker ha hur många "korrekta" definitioner som helst då de är betydelselösa om de inte används så i verkligheten.
2018-06-09, 17:04
Medlem
Citat:
Det är inte hans definition, det är den gängse statsvetenskapliga definitionen återgiven på hans enkla svenska. Kan vara bra att ha som komplement till killgissardefinitionen “populism = de såm fålket vill ha!!”, eftersom den är felaktig (men populär).
Ja den liberala tradition han verkar i (ett fält som näppeligen kan benämnas vetenskap) är ju helt fri från liberala idéströmningar (eller den marxistiska) (de två ledande idéströmningar, vilket statsvetare plägar att bekänna sig till)? Är du helt hjärndöd i din jakt på väderkvarnar?
2018-06-09, 17:07
Medlem
Citat:
När det gäller språk och få folk att använda korrekta definitioner så har jag för länge sedan gett upp.

Den definition som folk faktiskt använder är den korrekta, sedan kan akademiker och ordböcker ha hur många "korrekta" definitioner som helst då de är betydelselösa om de inte används så i verkligheten.
Jo, men eftersom det är på det sättet som t ex rasism kom att betyda precis vad fan som helst som en pk-politruk vill att det ska betyda för stunden istället för definitionen i ordboken så brukar jag försöka kämpa emot, väl medveten om att det är ungefär som att försöka hålla maskrosor borta från gräsmattan.
2018-06-09, 17:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Herrejävlar, du måste ha gått någon kurs via Expo eller något annnan vänstertomteorganisation i "Hur man bemöter rasister på nätet". Här lyckas du använda ett annat av mina favoritbegrepp "enkla lösningar".
Ok.
Så vi har ett problem. Vi har en lösning. Lösningen är enkel. VAD FAN MER VILL DU HA? Något som inte är en lösning? En komplicerad lösning? Låtsas som att det inte är ett problem och prata om välfärdsfrågor istället?
Det är som att du rapar upp punkter från en powerpoint presenterad av en 25-årig fat-positive tjej med rosa hår.
Nu väntar jag bara på att du ska säga något om att "ställa grupper mot varandra" så har vi täckt top-3 listan på idiotargument från vänstertomtar.

Det kanske är S nya plan för att vända opinionen; så här skall de återta SD-väljare och få 45 % i valet:
-Vi i S har endast svåra lösningar
-Vi i S har endast opopulära förslag (Eller om man går på betydelsen populus från latin: Endast ofolkliga förslag)
-Vi i S vill bara ha nöjda väljare för vi är minsann inget missnöjesparti!

Tja det är inte så långt ifrån deras plan faktiskt, greta75 kanske har en hög position i S som sitter på sådan insikt. SD kan ju nästan ta en långsemester till valdagen för S sköter sin egen utplåning alldeles utmärkt själva.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in