2018-06-09, 10:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Det är lätt att säga att folk inte vågar svara SD i opinionsundersökningarna och att SD ligger högre än vad som redovisas. Kan säkert ligga en del i det, i opinionen alltså.

Men det finns säkerligen en ännu större press nedåt på Sverigedemokraterna där väljarna på valdagen känner att nu är det verkligen allvar och att man då röstar som man alltid gjort. Alltså på Socialdemokraterna och Moderaterna.

Tycker du det stämmer med historisk fakta, blev det så i tidigare val? Nu är snarare väljare livrädda att låta 7Ks vansinne fortgå, det är allvar nu.
2018-06-09, 10:23
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
De gamla ryggmärgssossarna ersätts av invandrare. Men alla gamla är inte sossar utan de som är klara i knoppen har bytt till Sd.
Verkliga händelser tränger sig på och tvinga de äldre att tänka om. Vet en gammal kvinna som så gott som varje gång hon åker tunnelbana har någon som tränger sig i in genom spärren bakom ryggen på henna och det är invandrare eller svenskt vänsterslödder.
Hon tycker det är otroligt obehagligt men vågar inte säga ifrån. En säker röst på Sd blir det däremot.

(Min fetning)

Anekdotiskt bevis på att dina ord stämmer: Farsan och morsan, 81 år och 79 år, fullt klara i knoppen och kroppsligt pigga. Kom till Sverige som kvotflyktingar från Ungern via Kroatien 1957. Båda tidigare mitten- och S-röstare. 2010, 2014 och nu 2018 SD-väljare. Farsan genomskådade Reinfeldts MÖK med MP direkt och varnade grannarna om vad som var i görningen - dessvärre blev han utskrattad då. Ingen skrattar åt honom idag.

Just i denna grupp: ungrare, kroater, serber, slovener, tjecker, slovaker, polacker, italienare, kristna libaneser, bosnier kommer SD att få ett massivt stöd i valet.
Senast redigerad av Smoothman 2018-06-09 kl. 10:26.
2018-06-09, 11:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Det är ytterst relevant att fundera på vad som krävs för att få en ny regering och budget. Jag är bekymrad för att ett SD på 25 procent inte kommer att ge någonting.
Så som budgetprocessen fungerar så är det den budget som får flest röster som går igenom. S’s budget kommer att få med sig V. Men kommer SD’s budget att få med sig någon? Tror inte det om inte S gör något fullständigt galet förslag så att M tvingas att rösta på SD.
Återstår att SD röstar på M’s budget. Men om jag har förstått det rätt så är ju det ju endast två budgetar kvar i sista röstningsomgången så då finns inte M’s budget kvar att rösta på. Då vinner S ändå.
Jag befarar att Alliansens SD skräck kan få skräckväldet att fortsätta. Det hade nästan varit bättre att M var större än SD för då skulle det stå mellan S och M i sista omgången och då skulle SD kunna rösta på M och fälla S.
Men det har den effekten att det kommer stå mellan S och SD: Det blir tydligt vilka som är oppositionen. SD kommer fortsätta växa till ett ev. extra val. Det blir också en intern debatt inom alliansen; genom att avstå att rösta på SDs budget hjälper de igenom S budget som idag egentligen.
2018-06-09, 11:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxmord
http://science.sciencemag.org/content/360/6393/1116.editor-summary
25% eller straxt under kan mycket väl vara där SD ligger idag, så isf kan debattläget nog snart slå om med kraft. Finns ju alla tecken på det redan nu.
Men SD har inte 25 % öppna följare ännu så de sprider inte sin åsikt. Jag tror det krävs 25 % som försvarar SD i vanliga diskussioner.
2018-06-09, 12:35
Moderator
Tinuviels avatar
OT raderat. Socialdemokraternas eventuella hjärntvätt av pensionärer är INTE OnT i tråden. En radda inlägg har också flyttats till (FB) Möten med opinionen

// mod
2018-06-09, 12:36
Medlem
Van Nostrands avatar
Spännande opinionsläge. Som vanligt lyfter SD när grillen åker fram och folk börjar prata med varandra. Och så den huvudlösa amnestin på detta. Har ni märkt hur tyst det är om "alliansen" inom just alliansen? Jag tror man positionerar om sig nu. Centern och moderaterna är oförenliga och det vet Kristersson. Den som vill ha makt (och det vill alla, makt trumfar alltid ideologi) behöver liera sig med SD. Vi kommer de trevanden och sedan närmast inviter från moderaterna. Möjligen kommer SD-anhängare stödrösta in KD. Idag är det i realiteten SD som styr svensk politik. Och efter att nu ha läst igenom partiprogrammet har jag bestämt mig. Det blir SD till hösten
2018-06-09, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Fast det är ju precis detta som "Einstein-fraktionen" har förutspått (utan att jag har varit inblandad), så mycket till argument för en icke-manipulation från Lysenko-delarna av tråden är det inte. Jag säger inte att det är skapat av någon, men det är ju precis enligt de sk foliehattarnas prediktioner. Det bevisar inget, men det gör heller inte Lysenko-fraktionens försök att bevisa, tja något. Ingen av oss kommer att kunna bevisa något alls, så är det ju bara. Förrän en OI-avhoppare talar ut. Det kommer nog också

Vet inte riktigt hur du tänker där. Ifall skillnaderna mellan Sentio/Yougov och PKOI inte minskar så är det ju 100%* bevisat att teorin om att "OI höjer SD ju närmare valet vi kommer" inte stämmer. Det omvända förhållandet gäller ju inte. Tittar du på skillnaden mellan Sentios/Yogovs SD-siffror och så gott som samtliga andra PK/OI:s så finns det ju ingen trend som visat att gapet minskat regelbundet mellan 2014-2018. Om det forstätter som det gjort nu till valet så kommer skillnaden mellan Sentio/Yougov och PKOI ha varit mindre vid ett flertal tillfällen under den perioden vilket är ett vattentätt bevis för att teorin är felaktig.

* Möjligtvis med undantag för ifall man hävdar att Sentio/Yougov manipulerar också för att komma närmare PKOI
2018-06-09, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Nej jag erkänner att det är mer känslomässigt än matematiskt tänkande. Jag har bara så svårt att acceptera att ryckigheten beror på opinionen. Jag har alltså känslan av att de olika OI jämkar sina undersökningar efter de övriga OI:s resultat.

Jag har också svårt att acceptera ryckigheten. Sentio är ju allra värst. Liberalernas öknng i juni var ju ett skämt.
2018-06-09, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Jag har också svårt att acceptera ryckigheten. Sentio är ju allra värst. Liberalernas öknng i juni var ju ett skämt.

På sidan 5 på FranzLisztBlevEj75 modell kan du själv se att Sentio tillsammans med Yougov tvärtom är ett av de bästa instituten att mäta opinionen på alla partier. Förvisso sträcker sig FranzLisztBlevEj75 modell bara till april 2016.
https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit
2018-06-09, 13:09
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
På sidan 5 på FranzLisztBlevEj75 modell kan du själv se att Sentio tillsammans med Yougov tvärtom är ett av de bästa instituten att mäta opinionen på alla partier. Förvisso sträcker sig FranzLisztBlevEj75 modell bara till april 2016.
https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit
Trist nog är inte Franz kalibrerad sedan länge. Vad tror du om dagsläget?
2018-06-09, 13:21
Medlem
Sannolikt ett stort mörkertal som kommer att rösta på SD, de flesta säger det inte rakt ut för att MSM och PK har stigmatiserat det bortom all sans. 1/4 kommer att rösta på SD, dvs 25%. Helt säker.
2018-06-09, 13:21
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Spännande opinionsläge. Som vanligt lyfter SD när grillen åker fram och folk börjar prata med varandra. Och så den huvudlösa amnestin på detta. Har ni märkt hur tyst det är om "alliansen" inom just alliansen? Jag tror man positionerar om sig nu. Centern och moderaterna är oförenliga och det vet Kristersson. Den som vill ha makt (och det vill alla, makt trumfar alltid ideologi) behöver liera sig med SD. Vi kommer de trevanden och sedan närmast inviter från moderaterna. Möjligen kommer SD-anhängare stödrösta in KD. Idag är det i realiteten SD som styr svensk politik. Och efter att nu ha läst igenom partiprogrammet har jag bestämt mig. Det blir SD till hösten

Manegen är krattad för M och SD (och KD- men de lär knappast vara kvar i leken), däremot har jag svårt att se att Åkesson skulle kunna bli statsminister. En självklarhet på pappret månne om SD skulle vara större än M, men inga andra partier än då dessa skulle rösta igenom en sådan regering. Men det är en senare fråga.

Givetvis kommer S och V skrika om dödsknarkarnazister men det är knappast den bästa strategien och frågan är då hur C och L (om de nu finns kvar) kommer att positionera sig.

Någon form av storkoalition- ett slags DÖ 2- för att till varje pris bilda front mot SD är förstås möjligt, men samtidigt politisk harakiri.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in