2018-06-09, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Han är och ska vara misstänkt givetvis även om han till synes är ett ex och verkar ha gått vidare. Det finns ju trots allt oroväckande historik dem emellan.

Men om det nu är så att han gått vidare, då är hennes nuvarande vänner mer misstänkta.

Det finns flera möjliga GM, menar jag. Det är farligt att låsa fast sig vid en fram tills att man har goda bevis vilket man uppenbarligen inte har.

Har man en utredning som hållit på såhär länge och med de goda förutsättningar som faktiskt funnits (om man gjort sitt jobb) så hade det idag funnits spår till alternativ GM om en sådan har funnits.

Vilket det uppenbarligen inte gör.

Dessutom hittade man ännu fler besvärande omständigheter mot nuvarande MGM efter senaste veckan.
Trots det räckte det inte.

Man har haft all tid i världen och du kan vara säker på att rätt MGM suttit häktad.

Annars kan vi ju fråga honom själv. Han har ju enligt egen utsago en egen berättelse över hur detta har gått till

Citat:
Tror inte att polisen hunnit undersöka alla hennes vänner eftersom man haft för mycket fokus på att hitta bevis mot SD. Sedan kanske det fanns någon ny vän som ingen visste om ännu.

Ja SD var gift och otrogen mot HD. Håller med om att det är vidrigt.

Finns ingen anledning att undersöka alla vänner. Räcker med de relevanta och de är inom en väldigt snäv krets. Det kan du vara säker på.
Det är ju onödigt att undersöka dem som bevisligen inte varit på platsen under aktuell tidpunkt exempelvis
Enkelt att kolla väldigt snabbt genom spårbarhet på mobilmaster, vittnen, förhör och alibin.

Detta har ju såklart gjorts.

Citat:
Om man i efterhand häller syra på en kropp i syfte att utplåna DNA-spår, skulle det gå?

Den där syran är endast en trådsanning.
Citera
2018-06-09, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ska du läsa igen och revidera din åsikt?

Självklart har dom säkrat bevis i massor. Inget dom delger oss. Åklagaren säger t.o.m att dom har bevis.

Finns det något annat uttalande att dom inte hittat bevis? Jag har läst att dom tog kläder från FP, från bil och från SD:s hem.
Garanterat har dom massa olika DNA, både analyserade och ligger i kö, efter prioriteringsordning.

Och jag säger att inget av dom bevis dom säkrat pekar i tillräckligt hög omfattning att häkta SD på sannolika skäl.

Vad i detta har jag misstolkat?

Angående dina säkra åsikter om att kroppen flyttats dit och att MP är någon annanstans. Detta grundar du endast på att du tycker teknikerna var där för kort tid.
Jag VET att tekniker har avslutat mer komplexa MP på kortare tid. Men nu är detta polemik.
Hur förklarar du, som proffsutredare att dom bärgade kläder från FP? Självklart kan dom lossnat vid släpande av kroppen, men sannolikt? Nä...
Hur fick GM över kroppen över ett staket (jag menar inte bullerplanket)?
Du bortser från skriken, det gör inte jag, jag tror dom har ett samband. Vad var det annars? Polisen har knackat dörr i området, så det kan ju ge mer eller en förklaring.

Jag idiotförklarar inte dig, jag tror bara på en annat skeende.

Återigen. NEJ, DET FINNS INTE BEVIS I MASSOR!!!

Vad är det i den meningen du inte fattar eller förstår?
Du säger ju själv att inget annat än tidigare historik pekar mot MGM...
För att i nästa mening säga att MASSOR av bevis finns.

Det finns en anledning att tingsrätten släpper MGM. Och det är för att bevisgraden inte räcker till.
Trots att åklagaren nu hävdar detta.
Uppenbarligen gör de en stor värderingsskillnad på "bevismaterialet". Ovanligt stor.

Därför är jag väldigt nyfiken på vad det är konkret som man inte är överens om mellan åklagare/tingsrätt.

Att dom hittar DNA på kläder är inga bevis överhuvudtaget. Hittar dom däremot DNA på kläder som möjligtvis inte borde vara där så kan vi snacka om bevisvärde. Du tycks inte förstå den skillnaden.

Fynden av kläderna har inte givit någon teknisk bevisning överhuvudtaget som du kanske vet. Vare sig som pekar mot MGM eller i en annan riktning.

Absolut är tiden för avspärrningarna en parameter som talar om hur pass intresserad av en specifik plats polisen/teknikerna är.
Här togs den bort snabbare än blixten. Medans den funnits kvar i +3 veckor på andra platser och där långt mer aktivitet förekommit.

En annan sak är att när kroppen är gömd såhär så är det i princip alltid en annan MP.

Det har dock skett i nära anslutning till fyndplats. Bilen, eller Bo´s hem, MGM´s hem eller i direkt anslutning till dessa platser.

Fyndplatsen i sig tyder också rent statistiskt på en person i bekantskapskretsen. Leif GW har varit inne på det också.
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2018-06-09 kl. 12:53.
Citera
2018-06-09, 12:52
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är lite intressant att formellt jämföra med ulricehamnsfallet, där en tysk grabb häktades på skälig misstanke, och där det fanns en historik mellan BO och den kvinna den häktade var inneboende hos, nära BP. Grabben var på FB kort efter mordet, i princip så nära inpå som det skulle tagit att promenera från BP, och hade gått i backen under en cykeltur/skatingtur, och skulle just äta rumpstek med möjlige anstiftaren. Några dagar eller så efter att han sen släpps blir han aktuell igen vid hans kvinnliga rumskamrats suspekta självmord i Åre. Vad man kallar en busy vecka.

Sen visar det sig långt senare att polisen trots avsaknad av offentliggjorda uppgifter om det ändå haft många och ingående vittnesuppgifter om den egentlige GM:s framfart i spåret — till form och utseende om än inte till namnet. Vilket borde gjort dem relativt klara i övertygelsen att tysken och denne inte var samme kille.

Så mordet visade sig vara ett ”impulsmord”, inte överlagd hämnd, men den då klockrena motivbilden (bortsett från att det kräver sin ”man” att få till ett anstiftat hämndmord utan tydligt ekonomiskt motiv, och allt dessutom var lite för bra för att vara sant) — av den vart det intet.

Det finns påtagliga skillnader gentemot detta fall, men det är en påminnelse om att på en liten ort finns det alltid ”en historia”, och slump och närhet i tid och rum får en annan kontur. BO var tjänsteman och alla i U-hamn kunde sägas bo nära. Så chansen att hitta någon med en ”anknytning” till BO blir ju betydande.

Skälig misstanke måste ju ändå redas ut. Teoretiskt tar annars någon annan (kanske okänd aktör) saken i egna händer, eller den misstänkte blir ovetandes lidande i sitt fortsatta liv.

Så i princip betyder skälig misstanke inget annat än att någon i samhället lägger ihop två och två. Och sen går rykten. Etc.

I det här fallet är saker lite annorlunda, men man får ge sig till tåls.

Jag hade kunnat förstå dina försök till jämförelse med andra impulsmord ifall hon hade varit ute på joggingtur eller liknande. Men när hon försvinner från hemmet har jag svårt att se att någon helt random mördare lurar ut henne mitt i hennes sysslor hemma.

Skälig misstanke betyder absolut inte att "samhället lägger ihop två och två, och rykten går". Var har du fått det ifrån?

Skälig misstanke betyder "konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser".
Inget annat.
Citera
2018-06-09, 13:13
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren

Det finns en anledning att tingsrätten släpper MGM. Och det är för att bevisgraden inte räcker till.
Trots att åklagaren nu hävdar detta.
Uppenbarligen gör de en stor värderingsskillnad på "bevismaterialet". Ovanligt stor.

Därför är jag väldigt nyfiken på vad det är konkret som man inte är överens om mellan åklagare/tingsrätt.

Att dom hittar DNA på kläder är inga bevis överhuvudtaget. Hittar dom däremot DNA på kläder som möjligtvis inte borde vara där så kan vi snacka om bevisvärde. Du tycks inte förstå den skillnaden.

Fynden av kläderna har inte givit någon teknisk bevisning överhuvudtaget som du kanske vet. Vare sig som pekar mot MGM eller i en annan riktning.

Absolut är tiden för avspärrningarna en parameter som talar om hur pass intresserad av en specifik plats polisen/teknikerna är.
Här togs den bort snabbare än blixten. Medans den funnits kvar i +3 veckor på andra platser och där långt mer aktivitet förekommit.

En annan sak är att när kroppen är gömd såhär så är det i princip alltid en annan MP.

Det har dock skett i nära anslutning till fyndplats. Bilen, eller Bo´s hem, MGM´s hem eller i direkt anslutning till dessa platser.

Fyndplatsen i sig tyder också rent statistiskt på en person i bekantskapskretsen. Leif GW har varit inne på det också.

Värst vad du domderar då. Vi vet ingenting om vilka bevis som finns. Det kan finnas hur mkt bevis som helst, och det kan finnas nada. Varken du eller jag vet. Om du nu inte jobbar i utredningen.

Det vi vet är att det finns inte nog med bevis mot SD. I övrigt vet vi inte så mkt om bevisläget.

Något som kan peka på att det finns viss bevisning är detta;

"Polis och åklagare har inte presenterat några bevis, men enligt uppgifter till Expressen anser utredarna att utredningsläget ser mycket gynnsamt ut."

Upp till var och en att tolka vad det nu kan innefatta...
Citera
2018-06-09, 13:18
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Om man i efterhand häller syra på en kropp i syfte att utplåna DNA-spår, skulle det gå?

Ja, det tror jag. Om GM haft behov av att denaturera DNA:t (bryta ner kvävebindningarna så att man får två enkelkedjor) kan hen ha använt ett ämne med extremt lågt eller högt PH-värde (syra eller bas). Halva ”DNA-stegar” absorberar mer UV-ljus vilket förstör dem. Syror eller basiska ämnen gör att kvävebaserna blir laddade och stöter bort varandra. Det hade nog varit efffektivast med ett starkt basiskt ämne då det bl.a. är mer frätande samt att det även är fettlösande vilket löser upp de membran som skyddar cellen och DNA:t.

Jag gissar att, om GM använt bas eller syra, tror jag syftet var att vanställa BO. GM önskade, gissar jag, förvandla den person, som ”tjusat” så många med sitt utseende, till ett osmakligt monster. Om BO hittades liggandes på mage, som det spekulerats kring, tänker jag att GM medvetet placerat henne så. Närhelst hon sedan skulle hittas och vändas runt visste GM att hennes uppenbarelse skulle chocka och ”äckla” människor. Så hade inte varit fallet under oräkneliga år tidigare. Att förvandla den vackra till något groteskt tror jag behagade GM.
Mina spekulationer.
Citera
2018-06-09, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren

....
Jag läser och förstår att DU inte tycker/tror att det finns några eller få bevis. Du behöver inte skrika...

Ja, jag säger fortfarande, hur mycket du än skriker, att det finns garanterat massa olika bevis säkrade, både analyserade och såna som ska analyseras.

Och ja, jag säger att dom bevis som analyseras inte pekar på SD (han släpptes väl?!)

Det är väl inget motsatsförhållande?

Och ja, som jag ser det, är det ända som pekar åt SD:s håll, av vad vi vet är den där anmälan?!
Citera
2018-06-09, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Har du tillgång till loggen på LWs och SDs mobil?

Nej. Har du?
Citera
2018-06-09, 13:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag läser och förstår att DU inte tycker/tror att det finns några eller få bevis. Du behöver inte skrika...

Ja, jag säger fortfarande, hur mycket du än skriker, att det finns garanterat massa olika bevis säkrade, både analyserade och såna som ska analyseras.

Och ja, jag säger att dom bevis som analyseras inte pekar på SD (han släpptes väl?!)

Det är väl inget motsatsförhållande?

Och ja, som jag ser det, är det ända som pekar åt SD:s håll, av vad vi vet är den där anmälan?!

Anmälningarna, inget alibi då han troligtvis sover sent en vardagkväll, mobiltelefon på samma mast eftersom de bodde i samma område räcker gott och väl för skäligen nivå tror jag.
Citera
2018-06-09, 13:29
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Värst vad du domderar då. Vi vet ingenting om vilka bevis som finns. Det kan finnas hur mkt bevis som helst, och det kan finnas nada. Varken du eller jag vet. Om du nu inte jobbar i utredningen.

Det vi vet är att det finns inte nog med bevis mot SD. I övrigt vet vi inte så mkt om bevisläget.

Något som kan peka på att det finns viss bevisning är detta;

"Polis och åklagare har inte presenterat några bevis, men enligt uppgifter till Expressen anser utredarna att utredningsläget ser mycket gynnsamt ut."

Upp till var och en att tolka vad det nu kan innefatta...

Det viktigaste är hur tingsrätten tolkar det. Dom VET vilka bevis som finns. TR anser ej att bevisen är tillräckliga. Då ska man veta att TR inte brukar gå emot åklagaren. Nu har de gjort det vid två tillfällen. Ni måste väl ändå tro på tingsrättens beslut???
Citera
2018-06-09, 13:31
Medlem
Redan några timmar efter att LW upptäckts försvunnen gick polisen ut till tidningarna med nyheten och att svartsjuka kunde finnas med i bilden (se Trojans trådstart). Det tyder på att man genast ansåg att det fanns anledning att misstänka ett brott och att man inte på något sätt ifrågasatte uppgiftslämnaren. Det är anmärkningsvärt.
Citera
2018-06-09, 13:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
[/b]

Det viktigaste är hur tingsrätten tolkar det. Dom VET vilka bevis som finns. TR anser ej att bevisen är tillräckliga. Då ska man veta att TR inte brukar gå emot åklagaren. Nu har de gjort det vid två tillfällen. Ni måste väl ändå tro på tingsrättens beslut???

Ja sannerligen det ska mycket till för att Tingsrätten ska gå emot åklagaren i ett mordfall och släppa ut en mördare på gatorna igen.
Citera
2018-06-09, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Redan några timmar efter att LW upptäckts försvunnen gick polisen ut till tidningarna med nyheten och att svartsjuka kunde finnas med i bilden (se Trojans trådstart). Det tyder på att man genast ansåg att det fanns anledning att misstänka ett brott och att man inte på något sätt ifrågasatte uppgiftslämnaren. Det är anmärkningsvärt.

Och huvudmisstänkt redan från början var väl SD?

Hade verkligen velat vara en fluga på väggen hos åklagaren så man kunde få höra vad arbetshypotesen är och vad det är för graverande omständigheter som de har på SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in