2018-06-09, 00:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Vad kan göras för att förhindra att sossarna hjärntvättar alltför många pensionärer?
SD borde ha ett eget starkt pensionärsförbund. Som kan tala med andra pensionärer.
2018-06-09, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Det är inte så lite komiskt att läsa de hysteriska överreaktionerna från godhetsvänstern efter gårdagens OU, då insikten kryper på dem att SD inte kommer att förpassas ur riksdagen m h a deras hatkampanjer, utan istället växa till Sveriges största parti (även om det kanske sker efter årets val).
Kanske borde det startas en humortråd om utbrotten, även om det kan vara bättre att vänta med en som fångar upp humorn efter De Godas™ valförlust i höst.
Några axplock, där det alltså inte handlar om folk med ett hundratal följare.

Niklas Strandh 14,9 k följare (expert på soclala media med egen podcast): https://twitter.com/deeped/status/1004761526891417601

Ola Spännar, kommunikationschef Centerpartiet (från Gagnef) 3,4 k följare: https://twitter.com/olaspannar/status/1004809172951752704

Marcus Larsson, lärare i SO-ämnen och känd debattör i skolfrågor, 5,8 k följare: https://twitter.com/Skolinkvisition/status/1004968407408799745

Finns det fler exempel på roliga och stolliga överreaktioner?

Godis för ögonen. Vänta bara tills Finspångrättegången slår upp dörrarna, då kan man tala om att börja bli rädd.

Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Jag tyckte nationaldagen var mindre sverigefientlig än den brukade vara, nog har det skett en attitydförändring på senaste.

De nationalistiska vindarna blåser över hela Europa. Det är val om 3 månader. PK är normalt sett lika smidiga som att smyga i barnens rum i mörkret med grodfötter på när allt legot och stenkulorna ligger framme, men även PK begrep väl att inte ha en rappare från gettot på Lucia och inte läsa ur Koranen på Nationaldagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Jag tror att skolan är ganska neutral.

Skolan är inte neutral. Mina barn är runt mellanstadiet och där är sannolikt majoriteten av de andra barnen hjärntvättade. Mina barn räddar jag, men samtidigt måste jag tala om för dem att det här säger vi hemma det får ni inte prata om i skolan. Allting från tiggarna till negerboll till genusvansinnet. Flera gånger har jag känt att jag bor i DDR.

Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Hur pass stora måste SD bli om dom ska bli det största blocket? Det skulle bli väldigt intressant om dom blev det. Då kan ju inte sjuklövern köra sitt "största blocket styr"-tjafs och D.Ö. 2.0 om dom vill hålla SD utanför. Säg att MP och KD inte klarar sig in i riksdagen, skulle ett SD på 30% räcka då?

Som någon skrev åker MP och KD ur kan det mycket väl räcka med 30%. Jag tror dock att skulle s eller M lyckas bilda ett större block med ett småparti så kan SD alltid rösta igenom det andra blockets budget. Hur länge kommer S vilja regera med en M budget eller M med en S budget. Lägger de ingen budget så kommer deras egna väljare undra varför deras parti inte vill driva sin politik. Hur man än vänder och vrider på det så kommer det bli ett satans komplicerat läge i september om inte SD får makt. Därför tror jag att S och M kommer försöker sno ihop något. S kommer aldrig regera med SD. M skulle kanske men UK som den köpta globalist han är kommer aldrig göra det.
2018-06-09, 00:50
Medlem
Måttligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Liberalerna bli tokigare och tokigare, vid det här laget måste deras hjärnor blivit ersatta av tvättsvamp. Känn på det här, smaka på det, fundera på det - och inse att det är vad liberalernas vassaste hjärnor kan komma på:

https://www.svd.se/mycket-talar-for-en-bred-mittenregering

bakom betalvägg

Här är texten för den som vill läsa:

De senaste partisympatiundersökningarna från SCB och Novus ställer regeringsfrågan på sin spets. Socialdemokraterna har ett tufft opinionsläge. Men även Moderaterna har i dag ett svagare väljarstöd än valförlusten 2014. Att de flesta partier förutom SD backar gör det osannolikt att vare sig de rödgröna eller allianspartierna ensamma kan bilda en hållbar regering efter valet. Valet ser därför i praktiken ut att stå mellan en mörkblå moderat regering med stöd av SD och en progressiv frihetlig mittensamverkan.

Inlägg redigerat med hänsyn till regel 1.02 Upphovsrätt.
/Mod.
Senast redigerad av Siegfrid 2018-06-09 kl. 06:09.
2018-06-09, 00:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Möjlighet för att växa även bland invandrare för SD? kanske tom bland muslimska invandrare?

https://www.expressen.se/ledare/sofie-lowenmark/nastan-alla-jag-talar-med-vill-minska-invandringen/
2018-06-09, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulSurvivor
Det var väl ändå inte det som var frågan. Frågeställningen var mycket intressant tyckte jag, sen ger jag mig inte in på om den är realistisk eller inte förutom att säga att den inte kan vara 100% orealistisk.

Säg att MP och KD bägge åker ut, men ändå samlar på sig 7,5 % tillsammans. FI, AfS m fl småpartier drar ihop sammanlagt 3,5%. Det ger att de sex partier som väljs in i Riksdagen samlar på sig 89%.
S+V 29,5%. M+C+L 29,5%. SD 30% och blir på så sätt det största blocket.

Hur kan det vara av intresse att diskutera scenarier, bara de "inte är 100% orealistiska"? Ditt scenario är visserligen inte 100% vanvettigt, men ändå så pass fjärran verkligenheten att det blir löjligt.
2018-06-09, 01:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Måttlig
Här är texten för den som vill läsa:
De senaste partisympatiundersökningarna från SCB och Novus ställer regeringsfrågan på sin spets. Socialdemokraterna har ett tufft opinionsläge. Men även Moderaterna har i dag ett svagare väljarstöd än valförlusten 2014. Att de flesta partier förutom SD backar gör det osannolikt att vare sig de rödgröna eller allianspartierna ensamma kan bilda en hållbar regering efter valet. Valet ser därför i praktiken ut att stå mellan en mörkblå moderat regering med stöd av SD och en progressiv frihetlig mittensamverkan.

Inlägg redigerat med hänsyn till regel 1.02 Upphovsrätt.
/Mod.

Fetat: De kan bara inte glömma sin allians! De skriver redan innan att KD kanske åker ut, C och M står allt längre ifrån varandra och de efterblivna socialliberalerna fortsätter att tjata om Reinfeldts djävla allians. Den gick på livsuppehållande syrgas redan 2010-2014 och dog med DÖ.
Senast redigerad av Siegfrid 2018-06-09 kl. 06:12.
2018-06-09, 01:12
Medlem
Smoothmans avatar
Med tanke på den snöboll som nu är i rullning - och de senaste dagarnas ordval i olika rubriker i Expressen - skulle jag inte bli förvånad om Demoskop spräcker 22-procentsvallen för SD i junimätningen. Ska vi säga 22,1% (+2,7)?
2018-06-09, 08:17
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Hur kan det vara av intresse att diskutera scenarier, bara de "inte är 100% orealistiska"? Ditt scenario är visserligen inte 100% vanvettigt, men ändå så pass fjärran verkligenheten att det blir löjligt.

Det är ytterst relevant att fundera på vad som krävs för att få en ny regering och budget. Jag är bekymrad för att ett SD på 25 procent inte kommer att ge någonting.

Så som budgetprocessen fungerar så är det den budget som får flest röster som går igenom. S’s budget kommer att få med sig V. Men kommer SD’s budget att få med sig någon? Tror inte det om inte S gör något fullständigt galet förslag så att M tvingas att rösta på SD.

Återstår att SD röstar på M’s budget. Men om jag har förstått det rätt så är ju det ju endast två budgetar kvar i sista röstningsomgången så då finns inte M’s budget kvar att rösta på. Då vinner S ändå.

Jag befarar att Alliansens SD skräck kan få skräckväldet att fortsätta. Det hade nästan varit bättre att M var större än SD för då skulle det stå mellan S och M i sista omgången och då skulle SD kunna rösta på M och fälla S.
Senast redigerad av FruLibertas 2018-06-09 kl. 08:35.
2018-06-09, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Det är ytterst relevant att fundera på vad som krävs för att få en ny regering och budget. Jag är bekymrad för att ett SD på 25 procent inte kommer att ge någonting.

Så som budgetprocessen fungerar så är det den budget som får flest röster som går igenom. S’s budget kommer att få med sig V. Men kommer SD’s budget att få med sig någon? Tror inte det om inte S gör något fullständigt galet förslag så att M tvingas att rösta på SD.

Återstår att SD röstar på M’s budget. Men om jag har förstått det rätt så är ju det ju endast två budgetar kvar i sista röstningsomgången så då finns inte M’s budget kvar att rösta på. Då vinner S ändå.

Jag befarar att Alliansens SD skräck kan få skräckväldet att fortsätta. Det hade nästan varit bättre att M var större än SD för då skulle det stå mellan S och M i sista omgången och då skulle SD kunna rösta på M och fälla S.
SD kan ju i ett sådant läge rent taktiskt lägga fram M:s budget?
2018-06-09, 09:02
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
SD kan ju i ett sådant läge rent taktiskt lägga fram M:s budget?

He he

Men allvarligt, problemet är att M är så marinerade i PK syfilis att de skulle lägga ner sina röster och avstå att rösta på sin egen budget om det står SD i rubriken.

Så sjuka är Alliansen. PK syfilisen har kopplat om deras hjärnor för gott och gjort hål i skelettet.
2018-06-09, 09:31
Medlem
http://science.sciencemag.org/content/360/6393/1116.editor-summary

Citat:
Tipping points in social convention

Once a population has converged on a consensus, how can a group with a minority viewpoint overturn it? Theoretical models have emphasized tipping points, whereby a sufficiently large minority can change the societal norm. Centola et al. devised a system to study this in controlled experiments. Groups of people who had achieved a consensus about the name of a person shown in a picture were individually exposed to a confederate who promoted a different name. The only incentive was to coordinate. When the number of confederates was roughly 25% of the group, the opinion of the majority could be tipped to that of the minority.

25% eller straxt under kan mycket väl vara där SD ligger idag, så isf kan debattläget nog snart slå om med kraft. Finns ju alla tecken på det redan nu.
2018-06-09, 09:50
Medlem
Stakeholders avatar
Det är lätt att säga att folk inte vågar svara SD i opinionsundersökningarna och att SD ligger högre än vad som redovisas. Kan säkert ligga en del i det, i opinionen alltså.

Men det finns säkerligen en ännu större press nedåt på Sverigedemokraterna där väljarna på valdagen känner att nu är det verkligen allvar och att man då röstar som man alltid gjort. Alltså på Socialdemokraterna och Moderaterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in