2018-06-08, 22:34
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja skolvalen är ofta extrema men det är intressant att se att så många väljer SD trots den intensiva propagandan i skolorna. Det finns hopp om ungdomen när de kan stå emot en sådan indoktrinering.

Min fetning.

"Trots" är ett lite knepigt sätt att se det. Det kanske är på grund av den intensiva propagandan som ungdomarna blir intresserade och beslutar sig för att läsa mer om saken. Något som osökt gör att de får läsa en uppsjö av saker som pekar på att allt annat än en röst på SD är som en röst på satan personifierad.

Vi vet t ex också att SD har gått framåt vid skandaler och negativ publicitet. Detta möjligtvis främst för att det är en så överdriven och onyanserad slagsida åt ena hållet från de som går ut med skandalerna. Man kan tänka sig att man samma mönster, SD går framåt vid negativ PR, skulle kunna hittas på skolor runt om i landet.
2018-06-08, 22:49
Medlem
Liberalerna bli tokigare och tokigare, vid det här laget måste deras hjärnor blivit ersatta av tvättsvamp. Känn på det här, smaka på det, fundera på det - och inse att det är vad liberalernas vassaste hjärnor kan komma på:

Citat:
”Mycket talar för en bred mittenregering”

Annie Lööf som statsminister och Jan Björklund som vice, med stöd av S och MP. I det osäkra parlamentariska läget är det ett av de minst osannolika alternativen till ny regering, skriver Daniel Färm, chef för Tankesmedjan Tiden.

https://www.svd.se/mycket-talar-for-en-bred-mittenregering

bakom betalvägg

Och vad gör SD? Ingenting, utom att glatt se på när deras siffror rusar några snäpp till opinionen..
2018-06-08, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Exakt.

Skolans vänsterpropaganda och flyktingvurmeri sker från årskurs 1 ända upp till gymnasiet. Ändå lyckas V och Mp inte skrapa ihop fler röster bland skolungdomar
Jag tror att skolan är ganska neutral.
2018-06-08, 22:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Jag tror att skolan är ganska neutral.
Det stämmer inte direkt överens med typ alla vittnesmål de senaste 40 åren.
2018-06-08, 22:55
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
I regel tycker jag är folk i den här tråden är fullständigt från vettet med vissa av gissningarna som jag tolkar som ganska överdrivna och mindre återhållsamma; särskilt de som gladeligen proklamerar siffror bortåt hela 30%.

Men det blir lite intressant med t ex Novus senaste mätning om man kör den via OI-fixaren:

Intressant är givetvis också att man ganska tydligt ser den historiska överskattningen Novus har för mindre partier.
Vilket drömresultat det skulle vara! Det enda problemet som jag ser det är att M+L+C blir någon procentenhet större än S+V, vilket sannolikt innebär att Annie skulle kräva en allijansrejejing.
2018-06-08, 23:15
Medlem
Alltså så här har jag känt dom sista dagarna nu (sista dagars heliga) att vanligt folk som jag möter HELT tappat förtroendet för S. Och det medför att man måste söka sig någon annanstans. Det gäller även folk med gråsosseattityd.

Man finner inga riktigt bra alternativ, men man tycker att SD:s linje varit trovärdig och därför belönas SD nu i opinionen. Det får också som följd att, vilket många experter här på Flashback har svårt att ta till sig, M sjunker inte som S utan kan nå 22,0%, möjligen 22,5%. Jag kan inte beräkna hur mycket Sossarna kommer att tappa, men på valdagen kan Soffan slå till mycket hårt i baken.

Jag har ändrat min bedömning dom två sista veckorna....jag tror nu att SD blir största parti. Men något är sjukt hos vissa OI, man försökte trycka ned SD extra mycket några månader efter UK-effekten och där manipulerade man. Så chockhöjningarna nu för SD är större än vad dom borde vara, man ger tillbaka och jag vet inte om det egentligen är bra. Kan det ge en extra skjuts? Det återstår att se.
2018-06-08, 23:39
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Hur pass stora måste SD bli om dom ska bli det största blocket? Det skulle bli väldigt intressant om dom blev det. Då kan ju inte sjuklövern köra sitt "största blocket styr"-tjafs och D.Ö. 2.0 om dom vill hålla SD utanför. Säg att MP och KD inte klarar sig in i riksdagen, skulle ett SD på 30% räcka då?
2018-06-08, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Hur pass stora måste SD bli om dom ska bli det största blocket? Det skulle bli väldigt intressant om dom blev det. Då kan ju inte sjuklövern köra sitt "största blocket styr"-tjafs och D.Ö. 2.0 om dom vill hålla SD utanför. Säg att MP och KD inte klarar sig in i riksdagen, skulle ett SD på 30% räcka då?

Nope. Och glöm 30+% för SD. Redan 25% måste anses mycket tillfredsställande.
2018-06-08, 23:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Liberalerna bli tokigare och tokigare, vid det här laget måste deras hjärnor blivit ersatta av tvättsvamp. Känn på det här, smaka på det, fundera på det - och inse att det är vad liberalernas vassaste hjärnor kan komma på:
https://www.svd.se/mycket-talar-for-en-bred-mittenregering
bakom betalvägg
Och vad gör SD? Ingenting, utom att glatt se på när deras siffror rusar några snäpp till opinionen..
Man vet ju inte exakt vad de skriver men de är alltid i det förflutna. Opinionssiffrorna springer i kapp dem. Snart är det en samlingsregering med alla sju partier som gäller.
2018-06-08, 23:57
Medlem
SoulSurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Nope. Och glöm 30+% för SD. Redan 25% måste anses mycket tillfredsställande.

Det var väl ändå inte det som var frågan. Frågeställningen var mycket intressant tyckte jag, sen ger jag mig inte in på om den är realistisk eller inte förutom att säga att den inte kan vara 100% orealistisk.

Säg att MP och KD bägge åker ut, men ändå samlar på sig 7,5 % tillsammans. FI, AfS m fl småpartier drar ihop sammanlagt 3,5%. Det ger att de sex partier som väljs in i Riksdagen samlar på sig 89%.
S+V 29,5%. M+C+L 29,5%. SD 30% och blir på så sätt det största blocket.
2018-06-09, 00:06
Medlem
HejaFinlands avatar
jag vet inte om denna artikel från SVT varit uppe? Lokalnyhet för Stockholm. 60 % upp från valet men då vet man ju inte hur mycket underskattade SCB är. Kan man hoppas på en fördubbling i Stockholms län? Stockholms Stad 10,3. (Menar de kommunalvalet?) Kommunalvalet fick de 5,16. Fördubbling i SCB! Stockholm kan bli en stor skräll i valet, viktigt då länet har 2,2 miljoner invånare så en fördubbling blir många röster nationellt.

"SD i Stockholms län fick i SCB:s mätning nu i maj 16,2 procent – att jämföra med SCB-mätningen i november då man fick 13,7 procent. I valet till riksdagen 2014 fick man 9,7 procent av rösterna i Stockholms län. "

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sverigedemokraterna-4
Det finns en graf i bilderna också lite intressant att man bara har med S och SD; huvudmotståndarna i valet?
https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/K/kommun/01/80/index.html
2018-06-09, 00:07
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulSurvivor
Det var väl ändå inte det som var frågan. Frågeställningen var mycket intressant tyckte jag, sen ger jag mig inte in på om den är realistisk eller inte förutom att säga att den inte kan vara 100% orealistisk.

Säg att MP och KD bägge åker ut, men ändå samlar på sig 7,5 % tillsammans. FI, AfS m fl småpartier drar ihop sammanlagt 3,5%. Det ger att de sex partier som väljs in i Riksdagen samlar på sig 89%.
S+V 29,5%. M+C+L 29,5%. SD 30% och blir på så sätt det största blocket.

Det där scenariot är faktiskt inte alls så långsökt som många säkert tror. Inte så troligt, men långtifrån omöjligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in