2018-06-09, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Kan någon förklarar för mig varför man skriver ett testament när man tänker att döda sina barn, där man först av allt nämnar rättigheter och inkomster efter en bok, som man har publicerad? Vilka belopp handlar det om?

Verkar helt absurt för mig. Galn. Sjukt. Riktigt sjukt.

Finns det någon annan förklaring?

Testamentet är daterat den 3 januari

Kropparna hittades den 9 januari

Enl uppgifter inträffade inte dödsfallen på samma dag

Ojämn elförbrukning under dessa dagar

När sågs flickorna sist i livet?

Är det mer än jag som känner kalla kårar utefter ryggraden?
Citera
2018-06-09, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjivik
Testamentet är daterat den 3 januari

Kropparna hittades den 9 januari

Enl uppgifter inträffade inte dödsfallen på samma dag

Ojämn elförbrukning under dessa dagar

När sågs flickorna sist i livet?

Är det mer än jag som känner kalla kårar utefter ryggraden?

Agnes och Oskar sågs senast vid liv 5/1
Citera
2018-06-09, 00:46
Medlem
Finns det någon sammanfattning tillgänglig?
Citera
2018-06-09, 00:53
Medlem
Citat:
Men hur det än var, tror ni inte att polisen har pratat med paret Han*so* och hört vad de har sagt.
Om de såg texten eller om den inte var synlig, om både verkligen undertecknade, om de har undertecknad, hur stämningen var etc.? Alltså hade polisen fattat misstankar i den berättelsen, så hade man väl inte gått ut med att man tror att det var samförstånd. Testamentet måste väl ändå har varit en anledning att man gick ut med den informationen. Jag är fortfarande osäker på det där med samförstånd. Trots allt. Men jag förstår konklusionen kring samförstånd bättre nu.

Har polisen sagt något om ett testamente? Var det inte ett efterlämnat ”självmordsbrev” det handlade om? Testamentet kan vara avförd av polisen, för paret H kanske redan har uppgett att deras namnteckningar är förfalskade.
Citera
2018-06-09, 02:58
Medlem
AH ochJH bor i bjärred,de kände säkert familjen väl annars hade dom inte bevittnat testamentet
Citera
2018-06-09, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Agnes och Oskar sågs senast vid liv 5/1

Varför har inte Skatteverket även noterat att H sågs i livet den 3 januari?
Citera
2018-06-09, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Har polisen sagt något om ett testamente? Var det inte ett efterlämnat ”självmordsbrev” det handlade om? Testamentet kan vara avförd av polisen, för paret H kanske redan har uppgett att deras namnteckningar är förfalskade.

Men tror du någon hade vedimerad testamentet i mars om den hade avfärdats av polisen?
Citera
2018-06-09, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Varför har inte Skatteverket även noterat att H sågs i livet den 3 januari?

Jag undrar samma sak.
Citera
2018-06-09, 08:43
Medlem
Citat:
Men tror du någon hade vedimerad testamentet i mars om den hade avfärdats av polisen?

O:s firma togs över samtidigt av hans syster så testamentets giltighet måste vara ok enligt polisen.

Jag skulle tippa att testamentet är det absolut mest avgörande för polisens uttalande den 19 januari. Brevets, brasklappens, äkthet verkade polisen inte intresserad av. Intervjuerna kunde nog bara återge vad O respektive H delat med sig.
Citera
2018-06-09, 09:14
Medlem
Citat:
O:s firma togs över samtidigt av hans syster så testamentets giltighet måste vara ok enligt polisen.

Jag skulle tippa att testamentet är det absolut mest avgörande för polisens uttalande den 19 januari. Brevets, brasklappens, äkthet verkade polisen inte intresserad av. Intervjuerna kunde nog bara återge vad O respektive H delat med sig.
Du behöver nog kolla upp vad en brasklapp är för nåt. Det känns som att du använder det utan att förstå innebörden av ordet. Det känns som att du använder ordet som en beskrivning för ett mindre viktigt dokument för att förringa föräldrarnas självmordsbrev, ursprunget till begreppet brasklapp är faktiskt det helt motsatta. Det är ett oerhört viktigt dokument. På samma sätt som en brasklapp är oerhört viktig i sitt rätta sammanhang är naturligtvis ett självmordsbrev lika viktigt i sitt sammanhang. Men dom har sällan samma syfte.
Sen kan du även fundera på vad en sammantagen uppfattning är som polisen skriver att dom har. Tror du att den baserar sig på ett dokument, eller på många faktorer som pekar åt samma håll?
Citera
2018-06-09, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du behöver nog kolla upp vad en brasklapp är för nåt. Det känns som att du använder det utan att förstå innebörden av ordet. Det känns som att du använder ordet som en beskrivning för ett mindre viktigt dokument för att förringa föräldrarnas självmordsbrev, ursprunget till begreppet brasklapp är faktiskt det helt motsatta. Det är ett oerhört viktigt dokument. På samma sätt som en brasklapp är oerhört viktig i sitt rätta sammanhang är naturligtvis ett självmordsbrev lika viktigt i sitt sammanhang. Men dom har sällan samma syfte.
Sen kan du även fundera på vad en sammantagen uppfattning är som polisen skriver att dom har. Tror du att den baserar sig på ett dokument, eller på många faktorer som pekar åt samma håll?

OT. Vad du ”känner” vet jag. Gå vidare. Du vet vad jag syftar på, en handskriven lapp.

Polisens sammantagna uppfattning vet vi inte vad den innehåller men jag tror att testamentet är det avgörande.
Citera
2018-06-09, 09:54
Medlem
Citat:
Polisens sammantagna uppfattning vet vi inte vad den innehåller men jag tror att testamentet är det avgörande.

Men då måste också ingå det som kommer fram vi obduktion och andra fynd. Och då var det inget som talade emot samförstånd. Ingen kursanmälan? Ingen som hjälpte H att dö?

För mig står det utom all tvil att det var O som är författaren till testamentet. Annars hade aldrig hans bok hamnad överst. Som du skrev tidigare: det som är viktigast kommer först. Hur kan man tänka på sådant när man tänka döda sina barn? Det måste vara för honom en av de viktigaste sakerna han efterlämnade. Det speglar arbetets betydelse för O, tror jag.

Testamentets formulering gör mig illamående. Förstår nu att de som har läst avskedsbrevet och uttalade sig om att det är sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in