2018-06-08, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nä det kanske bara är tre kring reklampelaren men de syns inte mer exakt samtidigt, och då AB hör inte ihop med de andra två. Ska inte svära att iesho har exakt detta scenario men jag håller öppet för att det kan vara så. SE är på mer avstånd från dem.

Så vi har på denna yta om inte alltför många meter Engström, vi har den beige mannen och vi har Björkman. Vi har en man som skjuter Palme utan att någon av ovanstående eller någon annan heller för den delen noterar detta. Vilket på förhand måste ses som självklart eftersom hela arrangemanget bygger på att vi också har en sorts figurant med handen på Palmes axel som simulerar statsministermord.

Var står Holmér i förhållande till alla dessa? Hänger han också vid reklampelaren? Och pratar skidvalla med Gunnarsson?
Citera
2018-06-08, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag menar att om någon hotat honom att inte berätta vad han sett, då skulle han knipa käft istället för att göra allt för att få höras och synas så mycket som möjligt.

I ett sådant här läge finns det absolut ingen anledning för ett vittne att på egen hand anstränga sig för att vilseleda polisen. Ett sådant vittne blir rädd och kniper käft, alternativt berättar för polisen om hotet.
Han kanske drog sin ambition att vara till lags och därmed rädda sitt eget liv lite väl långt?

Den hotsituation han kan ha varit utsatt för och det beteende han därigenom uppvisat kan vara signaler som vi feltolkat.

Psykologi grundkurs 1.
Citera
2018-06-08, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det kan ha funnits upp till 6-7 personer nära pelaren: 3 från banklokalen, AB, SE, skarpskytt, man i beige. Men få lade märke till dem på grund av dramat vid Dekorima.

Haha. Du höll mig på sträckbänken länge men nu är jag med. Skämtare där.
Citera
2018-06-08, 23:55
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Han kanske drog sin ambition att vara till lags och därmed rädda sitt eget liv lite väl långt?

Den hotsituation han kan ha varit utsatt för och det beteende han därigenom uppvisat kan vara signaler som vi feltolkat.

Psykologi grundkurs 1.
Då är vi återigen inne på metaspekulationer som uppstår titt som tätt i tråden.

Generellt sett, nästan alltid, säger vittnet så lite som möjligt och ibland berättar det om hotet.

Nu är du inne på en spekulation som kommer sig ur en spekulation. Visst kan det vara som du säger, men:

1. Sådana fall är extremt ovanliga.

2. Det hade räckt för SE att säga att han såg en blödande man, några vittnen osv.

Hotsituationen skulle mycket väl kunna vara invecklad om han på något sätt var inblandad i mordet. Men om han inte hade något med mordet att göra och bara var ett vittne I mängden, då hade ett hot inneburit att han skulle berätta minsta möjliga.
Citera
2018-06-09, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Konstigt att han går in till skyltfönstret och ”tittar på klockan”.
Det låter konstruerat. Framför allt när ett mord har begåtts 20 meter därifrån.

Troligtvis för att det är konstruerat. Han diktar ihop klockprylen för att kunna vara viktigt Palme-vittne utan att ha sett något. Han är för sen. Det störde honom antagligen grymt.
Citera
2018-06-09, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ingen har sagt att AB uppehåller sig vid Dekorima-hörnan. Han väntar utanför bankomaten 20-30 meter därifrån. Ska vi utesluta att så var fallet i strid mot både hans och vännernas vittnesmål enbart för att IM inte observerat honom? Kräver onekligen en väldig tillit till IM som bevisligen misstagit sig på annat.

Sant, AB säger inget om att han dröjt sig kvar utanför bankomaten i ett par minuter. Men han säger heller inget om att han följt efter sina bankomatvänner en bit norrut och samtalat med dem vilket de vittnar om. Innebär det att vi ska "nöja oss med att köpa ett felaktigt vittnesmål"? Nej, det innebär att vi måste göra en samlad bedömning. Vittnen lämnar oriktiga, motstridiga och ofullständiga uppgifter. AB säger att han iakttar GM och paret Palme i... minuter. Det går så klart helt emot hans vittnesmål i övrigt. Men det hindrar oss inte från att bena ut det som är fundamenta i hans redogörelse. Han väntar utanför bankomaten. Styrkt av flera vittnen. Han befinner sig ett tiotal meter bakom Palme vid mordet. Styrkt av flera vittnen. Jag fyllde ut tiden där emellan, där vi saknar uppgifter, med vad jag tycker är rimligast.
Då har vi alltså isolerat honom någonstans mellan bankomaten och Dekorima. , och därmed högst 12 meter från porten som han efter det att gärningsmannen avvikit gömde sig i. Gott så, men var har han varit under tiden?
På promenad? Stillastående? Var? Borde han inte ha varit lika synlig för IM som gärningsmannen i porten under dessa minuter? Borde inte AB själv sett gärningsmannen som stått på högst 15 meters avstånd under 2-3 minuter?
Och inte heller sett Palme passera.
Standardförklaringen är väl att han druckit en whisky till kaffet kl 18? Jag skriver inte under på den analysen utan vidare.
Citera
2018-06-09, 00:09
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Nä, jag vet. Jag ville skoja till det lite jag med.
iesho skojar inte. iesho försöker med "impressionistisk regression" hitta fram till lösningen. Regression är ett ganska komiskt ord i det sammanhanget. Impressionism skulle jag vilja byta ut till surrealism. Men det kanske beror på att jag själv är expressionist.
Citera
2018-06-09, 00:11
Medlem
halberts avatar
de påstods ha comradios ? som i denn här filmen

https://www.youtube.com/watch?v=s8ajRErIOsc

flera team som de här åxå ?

de var åxå av nord europesik utsende ?
Senast redigerad av halbert 2018-06-09 kl. 00:22.
Citera
2018-06-09, 00:18
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Troligtvis för att det är konstruerat. Han diktar ihop klockprylen för att kunna vara viktigt Palme-vittne utan att ha sett något. Han är för sen. Det störde honom antagligen grymt.
Just den grejen är inte konstig. För det första visste han inte att ett mord hade begåtts när han tittade på klockan, och för det andra var ljuset bättre vid skyltfönstret. Jag tror dock inte att det är sant, men det beror på andra saker.

Det är ofantligt ologiskt att han inte tittade på klockan innan han gick ut på gatan, när han hade så bråttom.
Citera
2018-06-09, 00:24
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du har ljugit om detta förr. Obduktionen visar att det icke var ett påsittande skott. I obduktionsintervjun utvecklade Kari Ormstadt detta och säger att avståndet bedömts mha just krutrester.

I min teori är SB inblandade och de kriminaltekniska undersökningarna är lika opålitliga som PU.

När BKA sammanfattade undersökningen av Olof Palmes kläder blev slutsatsen "Herr Palme sköts i ryggen på ett avstånd av 10 till 30cm". Obduktionen visade på samma sak och det gör också vittnesmålen från mordplatsen. Ingenstans finns några dolda skyttar på 30meters håll.

Din teori bygger enbart på tro och är noll förankrad i de fakta som finns. Du anklagar mig för att ljuga när jag lägger fram fakta men själv fabulerar du friskt med teorier som saknar varje form av substans i verkligheten.
Citera
2018-06-09, 00:25
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Gärningsbeskrivningen går alltså ut på att nån ska förvilla vittnen genom att på nära håll låtsas skjuta Palme medan den riktige mördaren står 30 meter bort och prickskjuter Palmes kroppspulsåder med en grovkalibrig revolver, förvissad om att ingen uppmärksammar honom. Detta för att "de vill vara säkra på att Palme inte överlevde".

Här en illustration av anstiftaren av detta mordscenario när han skalar sitt frukostägg på morgonen.

https://media.npr.org/assets/img/2012/07/03/rubegoldberg_photo_gal_4153_photo_846993380_lr-1-_custom-ecf7c547a1f17966a258fa8bd21286bc9b6d3619-s7 00-c85.jpg

Klaga inte på Ieshos kreativitet! Det finns hela tiden nya upptäcker att göra.
Dock har han inte ännu inte kommit fram till sanningen om MOP. Men det har jag!. Och det för redan 7 år sen. Läs och begrunda: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2018-06-09, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Då är vi återigen inne på metaspekulationer som uppstår titt som tätt i tråden.

Generellt sett, nästan alltid, säger vittnet så lite som möjligt och ibland berättar det om hotet.

Nu är du inne på en spekulation som kommer sig ur en spekulation. Visst kan det vara som du säger, men:

1. Sådana fall är extremt ovanliga.

2. Det hade räckt för SE att säga att han såg en blödande man, några vittnen osv.

Hotsituationen skulle mycket väl kunna vara invecklad om han på något sätt var inblandad i mordet. Men om han inte hade något med mordet att göra och bara var ett vittne I mängden, då hade ett hot inneburit att han skulle berätta minsta möjliga.
”Extremt ovanliga” ?
Du kanske har statistik på hur ovanligt det är att inte berätta att man utsatts för hot och påtryckningar som vittne till ett grovt brott?
Jag har inte det underlaget, men gissar ändå att det ligger lite i sakens natur att man inte ska berätta om sådant...

Metaspekulationer?
Blanda inte in mig.

Tror egentligen att vi förstår varandra bättre än vad diskussionen ger sken av.
Senast redigerad av gida 2018-06-09 kl. 00:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in