Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-08, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, och vad förespråkar AfS då? (vi talar alltså inte om personer som är i Sverige illegalt, utan personer som är i Sverige legalt enligt nuvarande regler).

SD förespråkar frivillig återvandring med incitament. Vad är AfS linje i denna fråga rent praktiskt?

En kuriös sak är ju att SD gick ut med begreppet återvandring och "Återvandringsverket" några veckor innan AfS lanserades. Undrar om det någonsin kommer fram om detta var en slump eller ej.

Jag har ju i åratal propagerat för en mycket ambitiös återvandring som jag förgäves försökt sälja in till samtliga partier, utifrån deras egna respektive premisser. Tystnaden har varit kompakt från SD-lojalister om att partiet haft en politik värd namnet på området - för avvisning av personer utan uppehållstillstånd är ju mer en polisiär fråga om att följa gällande lag.

Kommer det att heta att SD alltid haft återvandring som den viktigaste beståndsdelen i sin politik?

Jag menar ju att man ska satsa alla resurser på ett fullständigt spektrum åtgärder och incitament: både piska och morot, för att vända migrationspolariteten. Stärkta gränser, lägre bidrag i Sverige, inväxlad biståndsbudget för massiva projektanställningar av hundratusentals människor i utanförskap - i deras hemländer.

Tror du att SD kommer vara mer öppna för mina förslag framöver? Eller förstår de "återvandring" som företrädelsevis att avvisa illegaler?
Citera
2018-06-08, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Kan du vara snäll och visa vad som skiljer mellan SD:s och AfS:s partiprogram rent konkret?
Att backa bandet till en hållbar nivå kommer ta årtionden. Landet kommer sldrig rensas etniskt om det är det du är ute efter. Skadan är redan skedd
Citera
2018-06-08, 22:58
Medlem
Citat:
Nu är du ute på rätt djupt vatten. Jag läser INGENSTANS i det länkade programmet att det ska vara något annat än frivillig återvandring, för de som vistas i Sverige legalt och skött sig under sin vistelse. Visa gärna.

Givetvis tycker även SD att de som är här på illegala grunder, eller inte sköter sig, ska ut med huvudet före.

Du vet ju inte ens vad dit parti står för eller vilken politik dom bedriver så du hittar på egna saker som du tycker låter bra men som i själva verket inte SD står för alls.
Citera
2018-06-08, 22:58
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Skojar du eller. Då får du nog fan läsa på bättre om du på fullt allvar tror att det endast handlar om frivillig återvandring.

Alltså, detta blir väldigt tröttsamt och roligt samtidigt. Du länkar till en text, där det ingenstans talar om annat än frivillig återvandring för dem som är helt på legala grunder och sköter sig.

Och jag frågar var det står om något annat. Och svaret blir "du får nog fan läsa på bättre".

Drömmer du, eller tolkar du in dina egna önskemål som inte står där?

Jag till och med citerar från din länkade text:
Även den frivilliga återvandringen är viktig för oss. De personer som redan har svenskt medborgarskap men som längtar efter att återförenas med sitt hemland ska kunna få generös ersättning för att avsäga sig sitt svenska medborgarskap och återvända till sitt hemland.

Det är närmast identiskt med vad SD säger om frivillig återvandring med incitament.
Citera
2018-06-08, 23:04
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Problemet är att paradis inte existerar. Andra länder och mäniskor kommer inte anpassa sig efter ditt drömsamhälle snarare utnyttja det och din naivitet. Det samhället du förespråkar är det aom kommer förinta sig själv genom att importera andra som inte har sådana värderingar och är desutom starjare på det sättet att de tex föder mer barn.

Imponerande att du fick allt det där från vad jag skrev
Citera
2018-06-08, 23:05
Medlem
Citat:
Alltså, detta blir väldigt tröttsamt och roligt samtidigt. Du länkar till en text, där det ingenstans talar om annat än frivillig återvandring för dem som är helt på legala grunder och sköter sig.

Och jag frågar var det står om något annat. Och svaret blir "du får nog fan läsa på bättre".

Även den frivilliga återvandringen är viktig för oss. De personer som redan har svenskt medborgarskap men som längtar efter att återförenas med sitt hemland ska kunna få generös ersättning för att avsäga sig sitt svenska medborgarskap och återvända till sitt hemland.

Det är närmast identiskt med vad SD säger om frivillig återvandring med incitament.
Som jag skrev tidigare, det finns inget lagrum i FN:s folkrätt att höra folkstatslösa utan giltigt skäl. Vill vi bli invaderade av FN trupper och få iran-sanktioner så är det bara att bryta med FN och leka ryssland. Vill till att sverige har en enorm egen självförsörjande ekonomi. Tror inte det. Betydligt billigare att skicka med en bunt sedlar.
Citera
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Jag har lite svårt att förstå din kritik mot SD dock. Inse att den Sverigevänliga rörelsen har vuxit till drygt 25% och det är fantastiskt.

Lite klipp från SD's Facebook-sida senaste tiden:
- Sverige behöver återvandring
- Sverige bör följa Danmark och införa ett burkaförbud
- Sverige förtjänar vackra städer
- Islamiseringen av samhället måste stoppas
- För att bli svensk medborgare ska det krävas kunskaper om vår historia, kultur och seder

Allt ovanstående är rubriker som är plankade rakt av från SD's Facebooksida de senaste veckorna, vad är det för trams om att SD är mjäkiga? Ovanstående budskap har nått hundratusentals svenskar de senaste veckorna och gör en enorm skillnad.

När Richard Jomshof gick med i SD 1989 ville de införa dödsstraff, utvisa alla invandrare som kommit hit efter 1970 och man ville förbjuda utomeuropeiska adoptioner. Det var det parti Jomshof gick med i. Han gillade inte allt men tyckte det inte var så illa att han inte kunde gå med.

Nu säger SD att AfS, som vill ompröva alla uppehållstillstånd sedan 2000, inte utvisa utan ompröva, är ett extremistiskt parti för sparkade.

SD var inte bara för återvandring av kriminella, de som ljugit, de som var utomeuropéer, man var för utvisning på etnisk grund, rakt av.

Jag har lyssnat på Åkessons alla större tal (nästan) sedan 2014 och inte i ett enda tal talar han om återvandring. När SD fick 27% i Sentio 2015 var han lyrisk och såg framför sig ett nytt block i svensk politik, SD+M+KD. Sedan gick han in i väggen 2016 och EXPO-Karlsson tog över. Fram till 2017 var det eftergift, efter eftergift, i Expressen var Åkesson öppen för att förbjuda NMR. De kunde jämställas med terrorister, enligt Åkesson, i intervjun med Niklas Svensson, från Expressen.

SD har sedan 2015 varit passiva, undfallande, uteslutit eldsjälar, allt för att behaga Moderaterna. Man har uteslutit och skapat sådan rädsla att gräsrötterna helt passiviserats. Säger de något fel blir de föremål för medlemsutskottet.

Återvandring är det vi måste ha nu. Men Åkesson har istället talat om att kriminella måste ut och att integrationen måste bli bättre. I februari 2018 tog man upp återvandring en gång på ett internt möte då man förstod att det var AfS huvudfråga. Som jag skrev, Åkesson har aldrig ens nämt det i något tal sedan 2014. Återvandring är inget SD driver eftersom målet är att få samarbeta med M eller S.

Din lista kunde lika gärna vara hämtad från KD. Inför varje val försöker alla partier vinna väljare som inte minns eller förstår.

SD har haft som strategi att närma sig Sjuklövern. Nu är det inte utvisning sedan 1970 som gäller utan öppen svenskhet. Sköt dig och du är välkommen. Åkesson är tydlig med att man är beredd att kompromissa med M, bara man får vara med.

Min lösning är AfS. När de får inflytande, 2018, 2022 eller 2026 då kommer uppehållstillstånden omprövas. De som har fått det på felaktiga grunder ska ut. Svårare än så är det inte,

Förr eller senare kommer svenska folket ge AfS sitt stöd. Desto längre vi väntar, desto tuffare blir det för oss och mer kostsamt.

Utan AfS är det helt kört.
Citera
Medlem
Citat:

"Samtliga uppehållstillstånd som delats ut sedan år 2000 ska omprövas. Personer som saknar medborgarskap kommer att utvisas om Återvandringsverket finner att de ljugit eller mutat sig till uppehållstillstånd, levt på bidrag en ansenlig del av sin vistelse, inte lärt sig svenska eller varit kriminella."

Jag vet inte om du är efterbliven eller något men tycker du detta låter som en frivillig återvandring.
Citera
2018-06-08, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggnet
Korrekt. Det handlar om folkrätten. Man kan inte dra in ett medborgarskap ogrundat, dvs det måste finnas synnerliga skäl som ex att det är utfördat på falska grunder, felaktig identitet, mutat, eller kriminalitet. Finnes inga skäl återstår att köpa ut personen så denne avsäger sig sitt medborgarskap och utvandrar. Men något tvångsmedel finns inte.Många kommer förr eller senare att begå brott och då dras medborgarskapet in.
Många kommer utföra subversiva illojala handlingar, som stt vilja ha sharialagar o dylikt och militanta imamer, sådant kastas ocå ut

Du vet tydligen inte ens vad folkrätt betyder och innebär.

Det är bara att ändra grundlagen, nån annan svensk lag och frånträda ett par obskyra internationella konventioner, sen kör vi, om man nu vill att allt ska skötas enligt gällande lagar och regler.
Citera
2018-06-08, 23:09
Medlem
Citat:

"Att av ekonomiska skäl tvingas stanna i ett land där man inte trivs och inte vill leva är destruktivt för såväl landet som för den enskilde individen. Ett aktivt och generöst stöd skall därför ges till de invandrare som önskar återvända till sina hemländer."

Här är SDs återvandringspolitik. Ser du någon skillnad.
Citera
2018-06-08, 23:09
Medlem
Citat:
"Samtliga uppehållstillstånd som delats ut sedan år 2000 ska omprövas. Personer som saknar medborgarskap kommer att utvisas om Återvandringsverket finner att de ljugit eller mutat sig till uppehållstillstånd, levt på bidrag en ansenlig del av sin vistelse, inte lärt sig svenska eller varit kriminella."

Jag vet inte om du är efterbliven eller något men tycker du detta låter som en frivillig återvandring.

Det är alltså återvandring för de som är här på illegala grunder eller inte sköter sig.

Måste jag fråga igen; vad är skillnaden mot att de som är är på illegala grunder eller inte sköter sig ska fås att återvandra (SD). Detta är verkligen en tragisk diskussion där du verkar vilja projicera någon sorts politik på AfS som jag inte läser in i programmet. På Återvandringsområdet är programmet närmast identiskt med SD's.
Citera
2018-06-08, 23:12
Medlem
Citat:
"Att av ekonomiska skäl tvingas stanna i ett land där man inte trivs och inte vill leva är destruktivt för såväl landet som för den enskilde individen. Ett aktivt och generöst stöd skall därför ges till de invandrare som önskar återvända till sina hemländer."

Här är SDs återvandringspolitik. Ser du någon skillnad.

Nej, det betyder ju exakt samma sak. Om man har levt i landet i 18 år utan att ha lärt sig språket, så ska man inte leva där. Och SD's formulering är "aktivt och generöst stöd" och AfS skriver "generös ersättning".

Jag fattar verkligen inte vad den principiella skillnaden är.

En skillnad kan vara att SD möjligtvis är något tuffare i och med skrivelsen "destruktivt för såväl landet som för den enskilde individen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in