2018-06-08, 22:24
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Rättvisan är knepig ibland, men vi har ju den ordningen att man ska fria hellre än fälla för att undvika felaktiga domar i största mån.

Om det är SD tror jag att sanningen kryper fram förr eller senare. Lojaliteterna i den tajta grupp som umgåtts har ju skakats i sina grundvalar, och om den skyldiga finns bland dessa skulle jag tro att det kryper fram. Det är en tung hemlighet att bära.
Jag är inte hundra på att det är SD ska jag ärligt säga. Det finns ett par stycken andra som jag antar att polisen kikar på också, men SD hade ju en massa andra saker som talade emot honom (misshandelsanklagelser). Dessa är svåra att förbise, men det skulle ju också kunna vara känt av en annan mördare...

Risken finns ju alltid att det är en "tredje" person; någon hittills okänd person. Jag tror inte det, och det är det nog inte speciellt många andra som gör heller, men så länge det andra inte går att visa tydligt så är det här vi står.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hon har haft sannolika skäl 2 gånger nu och inte lyckats. Tredje gången måste det verkligen vara något med stort bevusvärde för att hon ska våga prova igen tänker jag? Och tyvärr är jag tveksam till att de hittar det nu efter så lång tid eller vad tror ni?

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Har väldigt svårt att tänka mig att utredarna inte skulle hitta dna-spår från GM på BO's kropp. Mordet har sannolikt skett i någon form av affekt, och då begår GM oftast "misstag" och lämnar spår efter sig. Provresultaten får utvisa.

Vad har SD för "massa annat" emot sej? Berätta.
Andra fetningen:Nä, dom kommer med all sannolikhet inte hitta något på SD iaf.
Tredje: Tror du på fullt allvar att det finns provresultat som inte kommit? Detta fall hade absolut högsta prioritet. Första tiden är såå viktig i en mördarjakt. Det är väl om de tagit jordprover i SD:s trädgård i natt då, på uppmaning av virrpannan. Hon kan ju inte ha klart för sej vad som menas med sannolika skäl?? Hon låter lika säker varje gång.
Citera
2018-06-08, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Utdrag från Expressen;
"Inför omhäktningsförhandlingen berättade åklagare Åsa Hiding att hon yrkar på att han ska häktas på sannolika skäl, den högre misstankegraden.

"– Jag har gjort min bedömning att det föreligger sannolika skäl. Men vad de sannolika skälen består i vill jag inte kommentera, säger Åsa Hiding tidigt på fredagsmorgonen".

Jag upplever hela utredningen som sådan. Att det "inte finns något att kommentera". Av vilken anledning går dom inte ut med mer information tror ni? Eller fastställer dödsorsak?

När det gäller dödsorsak så sa åklagare Åsa Hiding idag att de har en bild av dödsorsaken,
de har fått ett preliminärt obduktionsutlåtande.

Samt att det var inget som hon ville kommentera, vilket inte är speciellt underligt i detta
läge.
Citera
2018-06-08, 22:26
Medlem
Citat:
Har väldigt svårt att tänka mig att utredarna inte skulle hitta dna-spår från GM på BO's kropp. Mordet har sannolikt skett i någon form av affekt, och då begår GM oftast "misstag" och lämnar spår efter sig. Provresultaten får utvisa.

Ja, har hon t. e.x. misshandlats svårt eller kämpat emot för allt hon var värd vore det finnas DNA från GM på kroppen. Har denne även hanterat kroppen på något sätt, genom transport och ansträngt sig för att dölja kroppen med grenar, ris etc. tycker man att det bör finnas någon form av DNA från GM på BP. Det gäller också att hitta och säkra dessa samt hoppas på en träff.

Alla förutsättningar finns för utredningen att lyckas med detta ärende då de har kroppen och dödsorsak mm. Ibland räcker det ändå inte om inte bevisningen finns där.
Citera
2018-06-08, 22:32
Medlem
Browndawgs avatar
Är det fastslaget i tråden att N*a är hennes son? Kollade på instagram och finns inget som skulle ens antyda på att personens mor blivit mördad. Lagt upp flera selfies med nån klyschig text som vanligt, även efter mordet.

Bland annat en 27 maj med texten "nu märker jag hur fort vi växer men se på våra sorger, de är få. Jag kanske borde ringa hem ikväll".

Måste ju vara fel person? Det kan ha diskuterats tidigare och jag har missat det.
Senast redigerad av Browndawg 2018-06-08 kl. 22:36.
Citera
2018-06-08, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Finns ingen tidsgräns längre för mord. Och dråp.
Lite andra regler gäller för unga personer.

Se på t ex Helena Andersson-fallet. 26 år har gått och misstankar florerar om än den ena än den andra och de blir aldrig riktigt av med dessa misstankar. Där har två personer varit anhållna och blivit släppta, åtminstone en tredje är misstänkt av polisen. Nu är en av dem död och genast ska han och hans död misstänkliggöras igen. Den personen har halvvuxna barn idag som också måste leva med dessa rykten. För djävligt.
Många fler misstänks genom byskvallret.

Fast i det fallet har ju inte kroppen återfunnits. Tänker att det kan ju inte vara så roligt att leva livet som "skäligen misstänkt" om man är oskyldig. Om dom inte hittar mer bevisning eller någon annan GM.
Citera
2018-06-08, 22:34
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Med risk för att låta extremt fördomsfull så säger min egen erfarenhet mig: AKTA ER för nordafrikaner för helvete flickor (och pojkar).

Nu tror jag i och för sig inte på just denne granne, det vore väl för slumpartat, men eftersom vi inte har den information polisen har så visst, intressant, undrar vilken granne det är. Någon som bor väldigt nära i alla fall.

I övrigt så känner jag inte alls igen mig i beskrivningen av oss svenskar, har bott på flera ställen där det har sprungits emellan rätt friskt. Det är kul. Skulle själv inte dra mig för att gå till närmaste grannarna om något akut fattades till matlagningen men oftast springer jag ner till affären som för min del ligger nära.

(OBS! För er som kan läsa så är nedanstående OT. Bara exempel på hur vissa människor drar till sig oönskade beundrare som kan missförstå.

Känner igen det där att vissa personer kan dra till sig ej avsett intresse och efterhängsna beundrare bara genom sitt sätt att vara. Har en sådan i min närhet. Hon är väldigt glad och hjälpsam, skojar med folk och är verkligen intresserad av dem hon möter. Det har lett till en del beundrare som hon inte har avsett att skaffa sig, hon har bara varit sig själv och är sådan mot kvinnor också. Hon har till sin förvåning på sitt jobb och i sin yrkesutövning fått förfrågningar från kunder om att gå ut och äta, och andra inviter och flörtanden som hon inte vet hur hon ska bära sig åt med för att inte såra någon. De kommer med blommor och choklad. Åtminstone en person tycker hon har blivit obehaglig då han har ringt hem till henne och skickat julkort mm. Kommer till hennes jobb med en godisask och stirrar och hon låtsas då inte se. Numera jobbar hon inte kvar men det blev så att de andra på jobbet snabbt sa till henne "nu är han här" så att hon inte skulle visa sig eller så såg de till att hon kunde gå därifrån snabbt. Dumt nog tyckte hon det var såpass obehagligt att hon inte ville prata med honom alls till slut och vågade inte säga ifrån heller. Hennes chef erbjöd sig men det blev inget av med det. Allt det började med att han såg så oändligt sorgsen ut och hon lyssnade länge på honom och var snäll. Sedan tyckte hon att de där ögonen bara var obehagliga.
Hon lyckas alltid hamna i sådana situationer, och hon måste ju få vara som hon är.)

Vill inte heller låta fördomsfull - och försöker verkligen in i det sista låta bli att vara det - MEN kan tillägga att just detta IG-inlägg där LW spontant ringt på hos sin okände granne, kommenterades med "Så bra!" av en handläggare från LW's förra arbetsplats, dvs. ensamkommande flyktingar. (Absolut ingen misstanke mot denne handläggare, men faktum att han uppmuntrar just LW's glädje över spontanbesöket hos den okände grannen, leder tankarna till att den okände grannen möjligtvis kan vara av utländsk/nysvensk? bakgrund).

Oavsett om man är rädd för att trampa någon icke-svensk på tårna, så är det nog viktigt att vända på alla möjliga och omöjliga stenar om man vill ha fast LW's mördare innan klockan tickar iväg. Och det känns som att dessa stenar ligger någonstans i LW's eget grannskap/kvarter.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-06-08 kl. 22:58.
Citera
2018-06-08, 22:35
Medlem
Citat:
Men om inte DNA:spåren visar på någon känd person då?

Då kan åtminstone SD avskrivas helt från fallet...
Citera
2018-06-08, 22:35
Medlem
Citat:
Med risk för att låta extremt fördomsfull så säger min egen erfarenhet mig: AKTA ER för nordafrikaner för helvete flickor (och pojkar).

Jag nämnde ganska tidigt i tråden och undrade om paret som bor på 3:an de förekommer på lexbase och har en inneboende N*s*ou*ti = a. Paret som som bor i huset De*ibes är ca 55 och har en inneboende som är 63år hmm

De bor inte långt ifrån planket. Kan det ha hänt något där? Gick LW över för att låna något? Kanske missförstod mannen något och det urartade? Behöll liket några dagar och drog sedan ut det bakom planket ca 15-30 meter...

Jag skrev om detta tidigt då jag tyckte det var konstigt att ha en inneboende i typ nästan samma ålder.. lite avvikande för mig men kanske helt normalt. LW beskriver att hon fått nya vänner som hon lånar tomater av och som är av utländsk bakgrund så fan vet om min magkänsla hade nån substans eller inte?
Citera
2018-06-08, 22:37
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Är det fastslaget i tråden att N*a är hennes son? Kollade på instagram och finns inget som skulle ens antyda på att personens mor blivit mördad. Lagt upp flera selfies med nån klyschig text som vanligt, även efter mordet.

Bland annat en 27 maj med texten "nu märker jag hur fort vi växer men se på våra sorger, de är få"

Måste ju vara fel person? Det kan ha diskuterats tidigare och jag har missat det.
Tror han citerar en låttext, har nämnts tidigare i tråden. Och jag tror det är knepigt att lista ut hur tonåringar mår, både från deras sociala medier och irl.
Citera
2018-06-08, 22:37
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Mitt fetade: oavsett vilka känslor "Sys*erhax" må ha hyst för sin tidigare geocache-bekant "Sof*pocahon*as", så känns detta inlägg som ganska osmakligt, sett i ljuset av det nyligen inträffade mordet

Vem är BaSoa51?
Citera
2018-06-08, 22:39
Medlem
Om man nu skall utläsa något av det som åkl sagt i media, så är väl en viktig poäng att SD fortfarande anses som skäligen misstänkt till mord på LW, vilket är den lägre misstankegraden. Ingenting av analyssvaren har i alla fall uteslutit honom som potentiell GM. Det finns m.a.o. alltså ingenting som pekar mot en annan specifik individ just nu i alla fall för då hade man plockat in någon annan samtidigt som man hade gått ut och friat SD helt från misstankar.
Detta betyder inte att det ändå kan vara en annan GM än den nu MT. Det skall bli intressant att följa vad nästa steg blir. Kommer SD häktas ånyo snart eller någon helt annan? Kanske står utredningen och stampar?

Obs Spekulation!
Citera
2018-06-08, 22:40
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Tror han citerar en låttext, har nämnts tidigare i tråden. Och jag tror det är knepigt att lista ut hur tonåringar mår, både från deras sociala medier och irl.

Jo. True. Ska nog kanske inte analysera det mer och låta barnen vara i fred. Det var bara så konstigt. Ett inlägg någon dag före mordet där han skriver "Snart?" med en bild på sig själv. Det kan ju betyda vad som helst... Ska nog inte över-analysera. Folk har skrivit om honom här tidigare redan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in