Citat:
Ursprungligen postat av
GilGrissom82
Nej, maträtten shakshhouka är egentligen mer nordafrikansk/tunisisk, se t.ex.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Shakshouka
Det behöver inte vara maträtten som hon själv har på bild, utan jag får snarare intryck av att efter att hon ringt på 3-4 gånger hos olika grannar som inte öppnar, så träffar hon slutligen på någon okänd ny bekantskap och hamnar i matdiskussioner.
Denne främmande grannen kommenterar väl också något i stil med "Svenskar gör inte så. Det är som i hemlandet" över att hon spontant ringt på dennes dörr. Utifrån att hon kallar personen "vän" och hashtaggar "välkommen till sverige" och "shakshuka" får jag intryck av att det kan röra sig om en manlig granne av exempelvis nordafrikansk härkomst.
Och vem vet, kanske denne nybekante granne misstolkat hennes sprudlande personlighet
Funderade därför om denna "nya grannbekantskapen" varit uppe för diskussion som möjlig GM.
Med risk för att låta extremt fördomsfull så säger min egen erfarenhet mig: AKTA ER för nordafrikaner för helvete flickor (och pojkar).
Nu tror jag i och för sig inte på just denne granne, det vore väl för slumpartat, men eftersom vi inte har den information polisen har så visst, intressant, undrar vilken granne det är. Någon som bor väldigt nära i alla fall.
I övrigt så känner jag inte alls igen mig i beskrivningen av oss svenskar, har bott på flera ställen där det har sprungits emellan rätt friskt. Det är kul. Skulle själv inte dra mig för att gå till närmaste grannarna om något akut fattades till matlagningen men oftast springer jag ner till affären som för min del ligger nära.
(OBS! För er som kan läsa så är nedanstående OT. Bara exempel på hur vissa människor drar till sig oönskade beundrare som kan missförstå.
Känner igen det där att vissa personer kan dra till sig ej avsett intresse och efterhängsna beundrare bara genom sitt sätt att vara. Har en sådan i min närhet. Hon är väldigt glad och hjälpsam, skojar med folk och är verkligen intresserad av dem hon möter. Det har lett till en del beundrare som hon inte har avsett att skaffa sig, hon har bara varit sig själv och är sådan mot kvinnor också. Hon har till sin förvåning på sitt jobb och i sin yrkesutövning fått förfrågningar från kunder om att gå ut och äta, och andra inviter och flörtanden som hon inte vet hur hon ska bära sig åt med för att inte såra någon. De kommer med blommor och choklad. Åtminstone en person tycker hon har blivit obehaglig då han har ringt hem till henne och skickat julkort mm. Kommer till hennes jobb med en godisask och stirrar och hon låtsas då inte se. Numera jobbar hon inte kvar men det blev så att de andra på jobbet snabbt sa till henne "nu är han här" så att hon inte skulle visa sig eller så såg de till att hon kunde gå därifrån snabbt. Dumt nog tyckte hon det var såpass obehagligt att hon inte ville prata med honom alls till slut och vågade inte säga ifrån heller. Hennes chef erbjöd sig men det blev inget av med det. Allt det började med att han såg så oändligt sorgsen ut och hon lyssnade länge på honom och var snäll. Sedan tyckte hon att de där ögonen bara var obehagliga.
Hon lyckas alltid hamna i sådana situationer, och hon måste ju få vara som hon är.)