2018-06-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Men SD är alltså fortfarande skäligen misstänkt? Hur länge kan han vara det? Finns det någon sk "tidsbegränsning" innan fallet avskrivs? Fruktansvärt tragiskt, för alla inblandade, om det inte skulle bli uppklarat...
Ja, han är fortfarande skäligen misstänkt.
Vet inte hur länge han kan vara det.
Ja, det skulle vara mycket tragiskt om mordet inte blev uppklarat.
Citera
2018-06-08, 22:00
Medlem
crawlys avatar
Rättvisan är knepig ibland, men vi har ju den ordningen att man ska fria hellre än fälla för att undvika felaktiga domar i största mån.

Om det är SD tror jag att sanningen kryper fram förr eller senare. Lojaliteterna i den tajta grupp som umgåtts har ju skakats i sina grundvalar, och om den skyldiga finns bland dessa skulle jag tro att det kryper fram. Det är en tung hemlighet att bära.
Jag är inte hundra på att det är SD ska jag ärligt säga. Det finns ett par stycken andra som jag antar att polisen kikar på också, men SD hade ju en massa andra saker som talade emot honom (misshandelsanklagelser). Dessa är svåra att förbise, men det skulle ju också kunna vara känt av en annan mördare...

Risken finns ju alltid att det är en "tredje" person; någon hittills okänd person. Jag tror inte det, och det är det nog inte speciellt många andra som gör heller, men så länge det andra inte går att visa tydligt så är det här vi står.
Citera
2018-06-08, 22:03
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Nej, maträtten shakshhouka är egentligen mer nordafrikansk/tunisisk, se t.ex. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Shakshouka

Det behöver inte vara maträtten som hon själv har på bild, utan jag får snarare intryck av att efter att hon ringt på 3-4 gånger hos olika grannar som inte öppnar, så träffar hon slutligen på någon okänd ny bekantskap och hamnar i matdiskussioner.

Denne främmande grannen kommenterar väl också något i stil med "Svenskar gör inte så. Det är som i hemlandet" över att hon spontant ringt på dennes dörr. Utifrån att hon kallar personen "vän" och hashtaggar "välkommen till sverige" och "shakshuka" får jag intryck av att det kan röra sig om en manlig granne av exempelvis nordafrikansk härkomst.

Och vem vet, kanske denne nybekante granne misstolkat hennes sprudlande personlighet

Funderade därför om denna "nya grannbekantskapen" varit uppe för diskussion som möjlig GM.
Med risk för att låta extremt fördomsfull så säger min egen erfarenhet mig: AKTA ER för nordafrikaner för helvete flickor (och pojkar).

Nu tror jag i och för sig inte på just denne granne, det vore väl för slumpartat, men eftersom vi inte har den information polisen har så visst, intressant, undrar vilken granne det är. Någon som bor väldigt nära i alla fall.

I övrigt så känner jag inte alls igen mig i beskrivningen av oss svenskar, har bott på flera ställen där det har sprungits emellan rätt friskt. Det är kul. Skulle själv inte dra mig för att gå till närmaste grannarna om något akut fattades till matlagningen men oftast springer jag ner till affären som för min del ligger nära.

(OBS! För er som kan läsa så är nedanstående OT. Bara exempel på hur vissa människor drar till sig oönskade beundrare som kan missförstå.

Känner igen det där att vissa personer kan dra till sig ej avsett intresse och efterhängsna beundrare bara genom sitt sätt att vara. Har en sådan i min närhet. Hon är väldigt glad och hjälpsam, skojar med folk och är verkligen intresserad av dem hon möter. Det har lett till en del beundrare som hon inte har avsett att skaffa sig, hon har bara varit sig själv och är sådan mot kvinnor också. Hon har till sin förvåning på sitt jobb och i sin yrkesutövning fått förfrågningar från kunder om att gå ut och äta, och andra inviter och flörtanden som hon inte vet hur hon ska bära sig åt med för att inte såra någon. De kommer med blommor och choklad. Åtminstone en person tycker hon har blivit obehaglig då han har ringt hem till henne och skickat julkort mm. Kommer till hennes jobb med en godisask och stirrar och hon låtsas då inte se. Numera jobbar hon inte kvar men det blev så att de andra på jobbet snabbt sa till henne "nu är han här" så att hon inte skulle visa sig eller så såg de till att hon kunde gå därifrån snabbt. Dumt nog tyckte hon det var såpass obehagligt att hon inte ville prata med honom alls till slut och vågade inte säga ifrån heller. Hennes chef erbjöd sig men det blev inget av med det. Allt det började med att han såg så oändligt sorgsen ut och hon lyssnade länge på honom och var snäll. Sedan tyckte hon att de där ögonen bara var obehagliga.
Hon lyckas alltid hamna i sådana situationer, och hon måste ju få vara som hon är.)
Citera
Medlem
Citat:
Mitt fetade: oavsett vilka känslor "Sys*erhax" må ha hyst för sin tidigare geocache-bekant "Sof*pocahon*as", så känns detta inlägg som ganska osmakligt, sett i ljuset av det nyligen inträffade mordet
Det känns osmakligt, kusligt och skumt :-(
Citera
Medlem
Det är större risk att GM gör bort sig om han inte sitter i häktet.
Citera
2018-06-08, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Om SD har gjort det här så är han så pass slipad att det inte finns några relevanta spår (ännu). Att han i så fall skulle röja sig finns bara i TV-serier. Han är kanske skyldig eller oskyldig, det är upp till Åklagaren att bevisa och det har hon inte lyckats med ännu.

Att åkl misslyckats med att häkta den MT på sannolika skäl idag kan ju bero på olika orsaker vara en kan vara att man inte lyckats samla ihop bevisning som pekar mot en specifik person eller att de säkrade spår/fynd trots analyser i slutändan inte kunde påvisa mot en specifik individ. Åkl kanske ansåg att det säkrats en hel del fynd och spår på både FP och på kroppen och hade förhoppning om att få någon träff mot den MT eller mot någon annan individ, men när analyssvaren började komma in var majoriteten av dem ofullständiga. Eftersom jag inte har insyn i denna utredning vet jag inte vad som skickats in till NFC för analys, men det brukar vara en hel del. Vilka svar som eventuellt fortfarande kan väntas in vet jag inte, men ibland kan man behöva göra fler tester på samma fynd/spår. Man kan även få svar på olika frågeställningar som utredningen kan tänkas ha kring själva gärningen, dödsorsak mm. som även NFC kan hjälpa till att få svar på. Sannolikheten till svaren kan variera på en skala mellan +/- 1-4.

Vad en avlyssning och/eller span kan ge för information i en utredning är naturligtvis varierande och har till stor del att göra med vilken typ av personlighet och beteende individen äger. Människan gör vissa saker av vana och det är vanligt att man begår misstag. Det finns flera exempel på detta som du kan hitta i diverse FUP.

Du påstår att SD är slipad och skulle ligga lågt och därav skulle en avlyssning eller span på honom inte ge något. Hur vet du detta, känner du honom så pass bra att du vet hur han reagerar och agerar under den press som per automatik måste uppstå när man är misstänkt för mord på sin älskarinna?

Frågan om SD eventuella skuld måste efter alla omständigheter utredas för hans och för alla de andras skull så att parterna kan gå vidare. Det skulle vara väldigt onödigt av FUL att inte använda sig av alla de resurser denne är berättigad till vid en mordutredning såsom t.e.x span e.d. Tycker du inte?
Citera
2018-06-08, 22:04
Medlem
Förstår inte varför många gnäller på åklagren och kallar henne för en manshatare etc - det är hennes arbete att få GM dömd så självklart vill hon detta då hon anser att hon har tillräckligt med bevisning.
Att MGM har span på sig tar jag för naturligt - och även om han vet detta kan han ju göra missstag som leder till något. Finns det några andra bevis som polisen inte hittat så tror jag att det finns en stor sannolikhet att MGM försöker att få bort dessa (om de kanske bara gömts snabbt och slarvigt). Han skickar kanske någon som han delat sin hemlighet med.
Än kan det komma fram mycket bevisning - personer som kanske inte kopplat samman vad de sett eller hört med mordet etc.
Jag tror fortfarande att SD är GM men om han inte är det så tyder ju allting på att det är någon närstående (familj, älskare etc).
Alla skriver här om SD och hans narcissistiska läggning - tror inte alls han är narcissist (jämnför med Madsen t ex) - verkar bara väldigt öppen och skojfrisk - att han flirtar med tjejerna i dykarklubben är väl inte så farligt - många män gör långt värre saker. Däremot får jag känslan av att LW verkar vara en väldigt dominant och manipulerande person - hon har ju uppenbarligen problem med sina barn som anser henne vara för kontrollerande och hård.
Tror hon är den typen av person som inte ger sig när hon vill ha något och kan mycket väl tänka mig att hon stalkade SD och ville prata med honom pga att han skulle resa till USA med sin exfru - något LW inte gillade då hon villa ha tillbaks honom.
Citera
2018-06-08, 22:05
Medlem
GilGrissom82s avatar
Har väldigt svårt att tänka mig att utredarna inte skulle hitta dna-spår från GM på BO's kropp. Mordet har sannolikt skett i någon form av affekt, och då begår GM oftast "misstag" och lämnar spår efter sig. Provresultaten får utvisa.
Citera
2018-06-08, 22:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Varför tror du svårare att få honom häktad igen förutsatt åklagaren presenterar nya uppgifter som styrker sannolika skäl?.
Det är strikt juridik och inte åklagarens ansikte det handlar om.

Hon har haft sannolika skäl 2 gånger nu och inte lyckats. Tredje gången måste det verkligen vara något med stort bevusvärde för att hon ska våga prova igen tänker jag? Och tyvärr är jag tveksam till att de hittar det nu efter så lång tid eller vad tror ni?
Citera
2018-06-08, 22:11
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Men SD är alltså fortfarande skäligen misstänkt? Hur länge kan han vara det? Finns det någon sk "tidsbegränsning" innan fallet avskrivs? Fruktansvärt tragiskt, för alla inblandade, om det inte skulle bli uppklarat...
Finns ingen tidsgräns längre för mord. Och dråp.
Lite andra regler gäller för unga personer.

Se på t ex Helena Andersson-fallet. 26 år har gått och misstankar florerar om än den ena än den andra och de blir aldrig riktigt av med dessa misstankar. Där har två personer varit anhållna och blivit släppta, åtminstone en tredje är misstänkt av polisen. Nu är en av dem död och genast ska han och hans död misstänkliggöras igen. Den personen har halvvuxna barn idag som också måste leva med dessa rykten. För djävligt.
Många fler misstänks genom byskvallret.
Citera
2018-06-08, 22:13
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Har väldigt svårt att tänka mig att utredarna inte skulle hitta dna-spår från GM på BO's kropp. Mordet har sannolikt skett i någon form av affekt, och då begår GM oftast "misstag" och lämnar spår efter sig. Provresultaten får utvisa.
Men om inte DNA:spåren visar på någon känd person då?
Citera
2018-06-08, 22:18
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Det var också väldigt osmakligt när trippelmördare Ragnar slog ihjäl sina styvsyskon och styvfar med yxa. Tyvärr så händer det att ungdomar ger sig på andra i familjen. Ragnar var 21, den äldste sonen snart 17 och alltså fysiskt kapabel.

Var rätt säker på att kroppen skulle bli väldigt svårfunnen och troligen hittas långt ute i vildmarken kring Örebro, eventuellt aldrig återfinnas. Att den hamnade bakom planket gjorde att man fick tänka ett varv till gällande typ av GM.

Det verkar alltså inte finnas så mycket på SD och då ska vi spekulera även kring det osmakliga.
Kommer på ett annat fall just nu också. Kvinnan utanför Skara någonstans som mördade sina föräldrar och låtsades att någon okänd hade kommit in i huset. Det är väl ett 20-tal år sedan nu. Såg att hon figurerade i ett annat (mycket lindrigare) fall för något år sedan så hon har fortfarande problem.

Tycker nog också att ingen får vara för helig för att diskuteras om det finns fog för det, inte bara för att, taget ur luften. Man kan bara hoppas att polisväsendet inte drar sig för att undersöka alla möjliga eventuellt misstänkta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in