2018-06-08, 21:20
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Då förstår jag inte alls varför hon var så tydlig med att det var Hon som ville plocka in honom och inte polisen.
Hon uttalar sig i egenskap av ledare av, och talesperson för, utredningen. Förstår inte att du finner det så märkligt.
Citera
2018-06-08, 21:22
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Då förstår jag inte alls varför hon var så tydlig med att det var Hon som ville plocka in honom och inte polisen.

Kan bero på frågan av journalisten. Om journalisten frågade något i stil med "när/hur bestämde polisen sig för att ta in honom"... Vet inte vad dom frågade henne så svårt att säga.
Citera
2018-06-08, 21:25
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Hon uttalar sig i egenskap av ledare av, och talesperson för, utredningen. Förstår inte att du finner det så märkligt.

Det var ju inte bara jag som tyckte det var märkligt. Vi var flera som diskuterade det då men är kanske inte så relevant för fallet just nu. Tingsrätten höll inte med henne och som Jag tror var utredarna också skeptiska till att plocka in SD så snabbt utan ville vänta och göra det senare men åklagaren förhastade sig. Bara min tanke att döma av Tingsrättens utslag bland annat.
Citera
2018-06-08, 21:28
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Det var ju inte bara jag som tyckte det var märkligt. Vi var flera som diskuterade det då men är kanske inte så relevant för fallet just nu. Tingsrätten höll inte med henne och som Jag tror var utredarna också skeptiska till att plocka in SD så snabbt utan ville vänta och göra det senare men åklagaren förhastade sig. Bara min tanke att döma av Tingsrättens utslag bland annat.
Vi ser det verkligen annorlunda...
Vad skulle vinnas med att vänta som inte fortfarande kan åstadkommas?
Citera
2018-06-08, 21:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Vi ser det verkligen annorlunda...
Vad skulle vinnas med att vänta som inte fortfarande kan åstadkommas?

Kanske tillräckligt för häktning på sannolika skäl på SD? Längre tid med span på honom, avlyssning, spårhundarna i trädgården, husrannsakan och allt sådant kunde gjorts medan han var ute.
Eller inte slösa tid på skälig häktning på honom utan arbeta brett en tid för att utesluta alla alternativa GM för att vara mer säkra på att SD är den rätte.
Vet inte. Jag är ingen expert. Men om SD är skyldig så blev han i så fall enbart fri på grund av att åklagaren var för snabb med häktningen.

Det blir ju svårare för henne nu att begära häktning en tredje gång även om hon tror sig ha sannolika skäl när hon redan gjort bort dig 2 gånger.
Senast redigerad av Rosamund 2018-06-08 kl. 21:37.
Citera
2018-06-08, 21:39
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Kanske tillräckligt för häktning på sannolika skäl på SD? Längre tid med span på honom, avlyssning, spårhundarna i trädgården, husrannsakan och allt sådant kunde gjorts medan han var ute.
Eller inte slösa tid på skälig häktning på honom utan arbeta brett en tid för att utesluta alla alternativa GM för att vara mer säkra på att SD är den rätte.
Vet inte. Jag är ingen expert. Men om SD är skyldig så blev han i så fall enbart fri på grund av att åklagaren var för snabb med häktningen.

Det blir ju svårare för henne nu att begära häktning en tredje gång även om hon tror dig ha sannolika skäl när hon redan gjort bort dig 2 gånger.
Alla spår om samlats in finns kvar, inget har ändrats. Om du nu inte är anhängare av teorin att GM skulle återvänt till bullerplanket för att odla sina minnen.

Du är ingen expert säger du, men ändå vet du hur det är? Ja vi säger så, jag avbryter det stickspåret här.
Citera
2018-06-08, 21:43
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Ursäkta om det redan varit uppe i tråden .

Tänk om LW satt i köket och hörde det skrik som skrivits om i tråden och det har även lämnats vittnesuppgifter till polis.
Hon rusar ut och avbryter något som räddar den personens liv men LW blir påhoppad och dödad. Personen som springer därifrån kanske inte har information om att ett mord skett eller är förhindrad av någon annan att anmäla. Det första kan ev varit en påbörjad våldtäkt.
Jo, det har varit upp förut. Tror inte det fick någon vidare respons. Inte omöjligt i alla fall då det vi har fått höra är att hon har blivit avbruten mitt uppi någonting som det verkar och det skulle kunna vara att hon har sett något utanför som har varit alarmerande och reagerat spontant på det. Att den teorin inte har mottagits med någon vidare entusiasm beror väl på att polisen misstänkte SD och någon random människa är svårt att fantisera fram om det inte finns några spår. Måste vara det värsta som kan hända polisiärt, att det är någon som inte känner offret som är skyldig, någon som försvinner efter dådet och är svår att hitta senare. Finns ju sådana fall. En del har man funnit med lite tur efter många år.
Citera
2018-06-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Idag togs ett ganska stort steg till statistiken för "Ouppklarade mordgåtor i Sverige" i och med att man inte har mer på MGM.

Man är ju ruskigt nyfiken på utredningen nu alltså. Vad är det som gör att Åklagare och Tingsrätt har så olika syn på detta. I två häktningsframställan i rad...
Även nu när misstankegraden förstärkts ytterligare mot MGM under senaste veckan.

Man är jävligt nyfiken.

Så hur har vi hamnat här? Att efter så pass lång tid inte ha någon som helst teknisk bevisning eller något hett spår i någon annan riktning än nuvarande MGM.
Dåligt polisiärt arbete? Dålig åklagare? En kombination av båda?

En snabb googling på Åklagaren visar ju inga större meriter.

Att rätt GM varit häktad är för mig helt självklart. Annars hade spår funnits i annan riktning vid det här laget.
Såtillvida att det inte är ett spöke som utfört dådet.

Nu blir det nog ytterst svårlöst. Har man ingen teknisk bevisning idag så har man det inte imorgon heller.

För att få detta till ett indiciemål så krävs det fler "indicier" och det kan absolut framkomma under resans gång. Så det är absolut inte kört.

Man hade alla förutsättningar i världen med en kropp endast 100m ifrån bostaden. Redan där började problemen när man inte hittade den förrän efter 4 dagar.
Har svårt att se att avgörande saker skulle ha gått förlorade under den tiden då vädret var perfekt, men man vet aldrig.

Det är mycket som är märkligt i det här fallet. Från första minut fram tills idag.
Och den totala tystnaden är ju också nästan unik. Vilket får till följd att spekulationerna drivs på ännu mera.

Idag fanns chansen att lösa gåtan. Den togs inte.

Nu tror jag tyvärr det blir mycket, mycket svårt.

Exakt, jag är ruskit nyfiken på åklagarens "sannolika skäl". Varför vill hon inte kommentera dessa? Inte tillräckligt starka, enligt TR...vad kan dom då innefatta?
Jag tror som du, att det lär bli ett svårlöst fall.
Citera
2018-06-08, 21:52
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Exakt, jag är ruskit nyfiken på åklagarens "sannolika skäl". Varför vill hon inte kommentera dessa? Inte tillräckligt starka, enligt TR...vad kan dom då innefatta?
Jag tror som du, att det lär bli ett svårlöst fall.
För att förundersökningssekretess råder?
Senast redigerad av DreamTwister 2018-06-08 kl. 21:55.
Citera
2018-06-08, 21:55
Medlem
Men SD är alltså fortfarande skäligen misstänkt? Hur länge kan han vara det? Finns det någon sk "tidsbegränsning" innan fallet avskrivs? Fruktansvärt tragiskt, för alla inblandade, om det inte skulle bli uppklarat...
Citera
2018-06-08, 21:58
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duracella
Såhär skriver Systerhax den 26 maj:
”När de tänka semesterplanerna ändrades var det bara att anpassa sig till situationen. Sent på fredagen bestämde vi oss för att ta en tur till Filipstad dagen efter då det skulle släppas nya burkar. I den röda bilen som for i väg på morgonkvisten satt BaSoa51, Herrteamdavidsson och jag. Under dagen loggades några FTFer samt ett antal GeoTourburkar. Väl hemma igen blev det en mysig grillkväll med resten av släkten.”

Mitt fetade: oavsett vilka känslor "Sys*erhax" må ha hyst för sin tidigare geocache-bekant "Sof*pocahon*as", så känns detta inlägg som ganska osmakligt, sett i ljuset av det nyligen inträffade mordet
Citera
2018-06-08, 21:58
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:

Det blir ju svårare för henne nu att begära häktning en tredje gång även om hon tror sig ha sannolika skäl när hon redan gjort bort dig 2 gånger.
Varför tror du svårare att få honom häktad igen förutsatt åklagaren presenterar nya uppgifter som styrker sannolika skäl?.
Det är strikt juridik och inte åklagarens ansikte det handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in