2018-06-08, 15:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
För att citera LGWP, när han försökte lugna Sven Aner: vittnesmålen har inte den exakticiteten.

Hur vet du eller jag om YN såg en fladdrande rock och bögslunga på DBG? Hon kanske såg en alkis, och först nedanför trappan en fladdrande man.

Men folk är tvärsäkra. Skottordningen är fel. Sekunder räknas. Steg tas.

Vittnena ger en övergripande dimmig bild, det är allt. Klarast tycker jag Delsborn och Hage drömmer.

Ett matchande vapen, DNA på frimärket på skelleftehamnsmannens brev, DNA på Palmes rock, ett par upphittade glasögon, det är något annat det. Fascinerande, hur många som har en fullkomligt klar bild av vad som har hänt, och inte, på Sveavägen 1986.

Själv tänker jag konfrontera en tänkbar GM i helgen.
Det är för mycket begärt att någon ska hitta juridiskt bindande bevis. Man får ta vad man har.

Det ska nog gå att få fram vad som hände med konstruktivt tänkande.
Citera
2018-06-08, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
För att S E har iakttagit L J på en plats, från en position och vid en tidpunkt då gm befann sig på trappkrönet. Det gör honom omöjlig som gm. Nej detta med skåpsupandet vet vi inget om det har du rätt i. Vad gäller A B så måste han ju befunnit sig någonstans oavsett hur full eller nykter han än var. Han har ju inte supit sig osynlig i alla fall. Det verkar inte föreligga något större intresse varken i PU eller bland sk privatspanare att reda ut den saken. Det har blivit en gissningslek som spänner över ett helt kvarter. Det tycker jag är märkligt. När man inte hittar nägot vettigt svar så börjar man i stället måla ut honom som fullständigt bortkopplad från verkligheten. Hans egna berättelser går helt enkelt inte ihop. Tycker han kommer för lättvindigt undan. Man vet inte var han varit varken i tid eller rum. När det gäller bankomatuttagen så var tiderna 23.15-23.16. Om A B gjort som han sagt borde han nästan hunnit ner på tunnelbaneperrongen från ingången vid Kungsgatan 250 meter söderut, men han hann bara knappt tio meter. Var var kompisarna? Borde inte dom varit kvar? Har A B egentligen blivit kvar på platsen, och i så fall varför? Det borde funnits ett intresse att utreda detta, men det gjorde det inte.

Jag vet inte hur du kan veta att varifrån GM skulle kunna ha iakttagigt LJ och var denne befann sig då. Det kan knappast uteslutas. Ta inte vittnesmålen så bokstavligt. Det finns säkert fel av varierande grad i samtliga.

En teori skulle kunna vara att AB blev så chockad att han inte längre har koll på att han följde efter de andra och sedan vände tillbaka. Den verkar onekligen som han var ambivalent. Är tiden för Bankomatuttagen efter en korrektion av felaktig klocka? ÅG uppger 23:16 och 23:17.
Citera
2018-06-08, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
För att citera LGWP, när han försökte lugna Sven Aner: vittnesmålen har inte den exakticiteten.

Hur vet du eller jag om YN såg en fladdrande rock och bögslunga på DBG? Hon kanske såg en alkis, och först nedanför trappan en fladdrande man.

Men folk är tvärsäkra. Skottordningen är fel. Sekunder räknas. Steg tas.

Vittnena ger en övergripande dimmig bild, det är allt. Klarast tycker jag Delsborn och Hage drömmer.

Ett matchande vapen, DNA på frimärket på skelleftehamnsmannens brev, DNA på Palmes rock, ett par upphittade glasögon, det är något annat det. Fascinerande, hur många som har en fullkomligt klar bild av vad som har hänt, och inte, på Sveavägen 1986.

Själv tänker jag konfrontera en tänkbar GM i helgen.
Djävulen finns i detaljerna.
Eller gud om man så vill.
Ver inte om det var GW som sa det, men det kan det ha varit.

Exakta sekunder är det svårt att pricka in.

Poängen med beräkningen är att försöka avgöra om SE sett LJ vid en tidpunkt av ca 45 sek efter mordet, med utgångspunkt från den plats han uppger att han befann sig i skottögonblicket. Tycker att det verkar kunna stämma väldigt väl.

Spännande helgaktivitet!

Hade gjort det samma om jag haft en kandidat i levande livet.
Tyvärr tror jag han är död sedan länge.
Lycka till ändå. Du har min support!
Senast redigerad av gida 2018-06-08 kl. 15:45.
Citera
2018-06-08, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikapa
Vid 4:20 påstår göransson att PU håller med filter om att avförandet av SE från utredningen var fel. Vid 4:50 låter det som att Göransson har inblick i polisens arbete. Sedan vid 5 minuter uppger han att åklagarens samtal med Lisinsky handlar om spåret Engström. ”Han gjorde det i generella ordalag, vi visste vad han pratade om men det visste ingen annan”, tillägger han. Vid 6 minuter gör Göransson ett tillägg till artikeln som jag inte riktigt känner till. SE ska ha talat om mordet på ett sätt som gjorde honom misstänkt ”in i det sista”.

Det låter som att Göransson antyder att filter har insiderkunskap från utredningen. De redovisar inte närmare hur de drar slutsatserna.

Tycker det låter orimligt självsäkert. Vi får väll se om PU kallar till pressträff om sex månader, presenterar lösningen och lägger ned förundersökningen. Annars är det risk att filter pajat sin renommé för en lång tid framöver.

Filter måste ha något mer än det de publicerat.

Eller veta att PU sitter på nåt saftigt rörande SE som motiverar publicering av det torftigare materialet.

Om inget av ovanstående gäller så är detta en praktfull publicistisk kalkon.
Citera
2018-06-08, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
En bra sammanfattning! Klart, koncist och enbart utgående från kända Basfakta.

Här har jag ingenting att klaga på.

Efter att LJ talat om för Lars Christiansson på åsen, Nisse på Åsen, att mördaren hade blå täckjacka eskorterades han till mordplatsen för att där till en kvinnlig polis avge ett väldigt tidigt vittnesmål.

Undrar om det vittnesmålet idag finns tillgängligt hos PU. Eller om det försvann i villervallan.

Det skulle också vara intressant att höra från LJ om han minns vilken kontakt han hade med övriga vittnen på mordplatsen och mer specifikt om SE var en sådan person. Fanns ett sådant utbyte är SE:s uttalande om LJ än mindre spektakulärt. Då känner han till LJ:s förehavanden utan att nödvändigtvis bevittnat dem.
Citera
2018-06-08, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
För att S E har iakttagit L J på en plats, från en position och vid en tidpunkt då gm befann sig på trappkrönet. Det gör honom omöjlig som gm. Nej detta med skåpsupandet vet vi inget om det har du rätt i. Vad gäller A B så måste han ju befunnit sig någonstans oavsett hur full eller nykter han än var. Han har ju inte supit sig osynlig i alla fall. Det verkar inte föreligga något större intresse varken i PU eller bland sk privatspanare att reda ut den saken. Det har blivit en gissningslek som spänner över ett helt kvarter. Det tycker jag är märkligt. När man inte hittar nägot vettigt svar så börjar man i stället måla ut honom som fullständigt bortkopplad från verkligheten. Hans egna berättelser går helt enkelt inte ihop. Tycker han kommer för lättvindigt undan. Man vet inte var han varit varken i tid eller rum. När det gäller bankomatuttagen så var tiderna 23.15-23.16. Om A B gjort som han sagt borde han nästan hunnit ner på tunnelbaneperrongen från ingången vid Kungsgatan 250 meter söderut, men han hann bara knappt tio meter. Var var kompisarna? Borde inte dom varit kvar? Har A B egentligen blivit kvar på platsen, och i så fall varför? Det borde funnits ett intresse att utreda detta, men det gjorde det inte.

Skulle lägga min slant på att AB dröjer sig kvar en stund utanför banken efter att ha skiljts från vännerna för att invänta jobbsällskapets eftersläntrare som han tror är på väg upp från Kungsgatan. Han ger upp och börjar gå söderut. Hinner inte långt innan skotten faller. Behöver detta kompliceras ytterligare?
Citera
2018-06-08, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om det fanns en skarpskytt vid reklampelaren så är mannen i beige åtminstone nära den personen när LP såg honom några sekunder efter att hon själv blivit beskjuten.

Men här hänger jag med dåligt märker jag. Trodde din beige man var samme snubbe som på tio meters håll skjuter kotpelaren av Palme i halvmörker med revolver. Men vi har alltså Lucky Luke och beige gubben och snubben som lägger handen på Palmes axel och avfyrar lösplugg?
Citera
2018-06-08, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Filter måste ha något mer än det de publicerat.

Eller veta att PU sitter på nåt saftigt rörande SE som motiverar publicering av det torftigare materialet.

Om inget av ovanstående gäller så är detta en praktfull publicistisk kalkon.

Måste ju röra sig om någon form av läcka från hemligstämplat utredningsmaterial. Pusslet blir nog oändligt mycket lättare att lägga.
Noterar att Krister Peterson inte avfärdar någon.
Kan det vara så att man börjat provskjuta 38or från SE s polare?
Citera
2018-06-08, 17:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Djävulen finns i detaljerna.
Eller gud om man så vill.
Ver inte om det var GW som sa det, men det kan det ha varit.

Exakta sekunder är det svårt att pricka in.

Poängen med beräkningen är att försöka avgöra om SE sett LJ vid en tidpunkt av ca 45 sek efter mordet, med utgångspunkt från den plats han uppger att han befann sig i skottögonblicket. Tycker att det verkar kunna stämma väldigt väl.

Spännande helgaktivitet!

Hade gjort det samma om jag haft en kandidat i levande livet.
Tyvärr tror jag han är död sedan länge.
Lycka till ändå. Du har min support!
Om SE ingår i en konspiration så kan han fått info från en medkonspiratör. Vem var det, förutom SE, som påstod sig peka ut vägen för piketpoliserna? Denne kan ha varit den som såg LJ vid barackerna. Teoretiskt.
Citera
2018-06-08, 17:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Men här hänger jag med dåligt märker jag. Trodde din beige man var samme snubbe som på tio meters håll skjuter kotpelaren av Palme i halvmörker med revolver. Men vi har alltså Lucky Luke och beige gubben och snubben som lägger handen på Palmes axel och avfyrar lösplugg?

Nä det kanske bara är tre kring reklampelaren men de syns inte mer exakt samtidigt, och då AB hör inte ihop med de andra två. Ska inte svära att iesho har exakt detta scenario men jag håller öppet för att det kan vara så. SE är på mer avstånd från dem.
Citera
2018-06-08, 17:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det är den tanken som jag undersöker. Men det var inte från 10 utan från 30 meters avstånd. Han behövde inte kunna dra snabbt, men vara mycket pricksäker. De ville garanterat vara säkra på att Palme inte överlevde.
Citera
2018-06-08, 17:54
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nä det kanske bara är tre kring reklampelaren men de syns inte mer exakt samtidigt, och då AB hör inte ihop med de andra två. Ska inte svära att iesho har exakt detta scenario men jag håller öppet för att det kan vara så. SE är på mer avstånd från dem.
Det kan ha funnits upp till 6-7 personer nära pelaren: 3 från banklokalen, AB, SE, skarpskytt, man i beige. Men få lade märke till dem på grund av dramat vid Dekorima.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in