Citat:
Ursprungligen postat av
gida
Nej, jag har inte räknat in tidpunkten då han lämnade Skandia, eftersom osäkerhetsfaktorn är för stor.
Jag räknar utifrån skottögonblicket och en minut framåt.
Det är det enda säkra data vi har.
Vi vet utifrån SE:s och LJ:s vittnesmål var de befann sig.
Vi känner till avståndet och kan göra en ganska korrekt beräkning av hur lång tid det tog för GM att ta sig upp för trappan.
LJ är naturligtvis inte en del av någon konspiration, och han har inte heller identifierat SE. Däremot har ju SE identifierat LJ från en position och vid en tidpunkt som mördaren inte kan ha gjort.
Om SE har en roll i en konspiration vet inte jag, men enl vad jag redogjort för så kan han omöjligen vara mannen som springer från mordplatsen.
För att citera LGWP, när han försökte lugna Sven Aner: vittnesmålen har inte den exakticiteten.
Hur vet du eller jag om YN såg en fladdrande rock och bögslunga på DBG? Hon kanske såg en alkis, och först nedanför trappan en fladdrande man.
Men folk är tvärsäkra. Skottordningen är fel. Sekunder räknas. Steg tas.
Vittnena ger en övergripande dimmig bild, det är allt. Klarast tycker jag Delsborn och Hage drömmer.
Ett matchande vapen, DNA på frimärket på skelleftehamnsmannens brev, DNA på Palmes rock, ett par upphittade glasögon, det är något annat det. Fascinerande, hur många som har en fullkomligt klar bild av vad som har hänt, och inte, på Sveavägen 1986.
Själv tänker jag konfrontera en tänkbar GM i helgen.