2018-06-08, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
kan det vara så att testamentet faktiskt är skrivet 2017 , någon ville kanske ha det klart? Och med motiveringen att barnen ändå iaf ärver hälften så ville man fördela övriga tillgångar. Sen blev det brottom i januari och man ändrade datum.

Jag var också först inne på den tanken, men då borde testamentet sett annorlunda ut. Man brukar i ett "vanligt" testamente normalt utgå ifrån att makar ärver varandra vid den enes frånfälle, och som ett andra steg skriva vad som sen ska ske efter bådas död. Att kvarlåtenskapen testamenteras till HBs och OHs respektive syskon tyder klart och tydligt på att de, när testamentet skrivs, vet att båda barnen ska dödas. Det är så fruktansvärt obehagligt att inse att det måste ha varit på det sättet. Att det blev fel årtal beror nog på ovana att skriva det nya årtalet. Det var ju bara tre dagar in på 2018.

Citat:
Ursprungligen postat av Kost27
Lite konstigt annars att dom tycks varit så iskalla o oberörda ett par dagar innan dom raderar hela familje och att vittnena inte anat oråd?!

Det är just det jag också undrar över.
Citera
2018-06-08, 13:47
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Inte bara det.
Läs texten som kommer under Ort och Datum:

"Undertecknade särskilt anmodade testamentsvittnen intygar härmed att Hanna Brenton och Oskar Henkow, denna dag vid sina sinnens fulla bruk och av egen fri vilja i vår samtidiga närvaro förklarat för oss att ovanstående förordnande är Hanna Brentons och Oskar Henkows yttersta vilja och att testamente samt egenhändigt undertecknat testamentet."

Obs. det fetade: känns som texten är inte färdigredigerad.
Fyra siffror i syskonens/testamenttagarnas personnummer saknas. Inte för att allt detta spelar ngn roll längre men känns lite som ett hastverk.
Inte ett ord om barnen.
Om man har minderåriga barn brukar föräldrarna skriva på vilket sätt familjens kvarlåtenskap ska förvaltas fram tills barnen når myndighetsåldern.
Detta testamente är skrivet ad hoc, med mord i sinnet. Riktigt läbbigt!..
Om HB och OH skriver ner slutraderna gemensamt - är det troligt att båda två är så ouppmärksamma att de missar att ett "att" ska bort ur texten? Övrigt innehåll i testamentet är felfritt.
Citera
2018-06-08, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag var också först inne på den tanken, men då borde testamentet sett annorlunda ut. Man brukar i ett "vanligt" testamente normalt utgå ifrån att makar ärver varandra vid den enes frånfälle, och som ett andra steg skriva vad som sen ska ske efter bådas död. Att kvarlåtenskapen testamenteras till HBs och OHs respektive syskon tyder klart och tydligt på att de, när testamentet skrivs, vet att båda barnen ska dödas. Det är så fruktansvärt obehagligt att inse att det måste ha varit på det sättet. Att det blev fel årtal beror nog på ovana att skriva det nya årtalet. Det var ju bara tre dagar in på 2018.

Om bara en av föräldrarna hade dött så hade det aktuella testamentet varit ogiltigt. Då ärver den efterlevande allt oavsett. Man kan förmodligen inte heller skriva ett testamente som en "tvåstegsraket". Det går bara att ärva i ett steg och sedan måste den efterlevande i sin tur testamentera vidare. Ett testamente som sträcker sig över bådas död skulle inverka på den kvarvarandes äganderätt.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-06-08 kl. 13:50.
Citera
2018-06-08, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Om HB och OH skriver ner slutraderna gemensamt - är det troligt att båda två är så ouppmärksamma att de missar att ett "att" ska bort ur texten? Övrigt innehåll i testamentet är felfritt.
Sådana missar brukar det bli när man klipper och klistrar text. Det kan vara så att man utgick ifrån en mall och att det blev fel när man anpassade den till sina önskemål. Det är lätt att missa.
Citera
2018-06-08, 13:59
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Ja visst är det obehagligt men det var så det var, föräldrarna var överens om att avsluta barnens och sina egna liv. Det var planerat sedan i höstas och inget som skedde i plötsligt vredesmod.
Citera
2018-06-08, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja visst är det obehagligt men det var så det var, föräldrarna var överens om att avsluta barnens och sina egna liv. Det var planerat sedan i höstas och inget som skedde i plötsligt vredesmod.

Ja, fruktansvärt. Man undrar vad vittnena fick veta om varför testamentet skulle skrivas. Känns som att O och H på något sätt borde ha pratat kring dokumentet även om man dolde det exakta innehållet. Det är ju liksom inget man gör särskilt ofta, både att skriva testamente och att bevittna det. Har jag förstått det rätt att detta testamente enbart hade gällt om båda föräldrarna dog samtidigt? Sen tycker jag det är märkligt att vara så mån om vem som skulle ärva. Varför öht bry sig om det? Har inte fått uppfattningen, egen ej underbyggd, teori, att någon av familjerna hade det knapert ekonomiskt.

Med tanke på hur makabert endast detta testamente är ur flera perspektiv anar jag att den samlade bilden av vad som hänt innehåller mycket hemska detaljer. Jag tror det är därför polisen lagt locket på, för att info som kommer ut kommer leda till stor uppmärksamhet. Hade det varit inom vad vi vanligtvis kan föreställa oss kring mord och självmord tror jag mer info kommit ut snabbt, så att familjerna sen kunde gå vidare. Tror absolut att journalister är redo att börja skriva om fallet. Ev kanske det dyker upp artiklar och fler läckor i höst tänker jag.
Citera
2018-06-08, 14:18
Medlem
Citat:
När man har såväl namn som personnummer på personerna är det oftast ingen som helst svårighet att hitta både bostadsadress och telefonnummer. I detta fall är det hur enkelt som helst.

Som du säkert förstår är det inte det som är problemet. Det knepiga är hur du ska få dessa personer att berätta om något som säkert är mycket obehagligt? För en vilt främmande människa?

Själv skulle jag omedelbart "lägga på luren" om jag blev uppringd i ett sådant ärende. Och överväga att ringa polisen om någon okänd trängde sig på mig i hemmet med sådana frågor.

Så jag får nog fortsätta att undra! Om inte någon journalist tar sig an frågan. För de brukar ju inte ha några betänkligheter.

Var de grannar?
Citera
2018-06-08, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Var de grannar?

Några kvarter från varandra om man kollar kartan. Kan inte föreställa mig hur svikna detta par måste känna sig över att ha blivit så manipulerade (som jag tror) och lurade av H och O. Undrar också var barnen A och M var när undertecknadet skedde? Vad kan de ha uppfattat och hur har de tolkat mötet?
Citera
2018-06-08, 14:44
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Rockkungen!

Jag förstår om du inte vill svara på detta och det respekterar jag i så fall.

Är tacksam för allt du delgett.

Fanns det ingen inspelad video?
Var H sjuk? Varit sjuk?
Videoövervakade O sin familj och styrde med järnhand?
Förfalskade O intyg?
Rensade O bort sig från internet innan?
Var någon i familjen psykiskt sjuk? Sjuk i något annat?
Sålde O sin bil men anmälde den som stulen?
Tillrättavisade (slog) O, H ibland?
Var barnen friska?
Var A dödligt sjuk?
Hade barnen inte långt kvar?
Var M verkligen sjuk?
Hade O spelskulder? Spelberoende?
Lämnade H och O något annat till nära anhöriga där de förklarar varför de mördat?
Var de verkligen överens om detta beslut?
Varför fick H:s mamma inte träffa henne och flickorna?
Var det nåt infekterat mellan de båda släkterna?
Behövde båda flickorna ha hemundervisning, egentligen?
Skulle H börja på en kurs nu i januari?
Var flickorna någonsin ute i friska luften?
Träffade de varandras släkt?
Var flickan/flickorna sängliggande? Palliativ vård för nån av dem?
Mycket sjukhusbesök?
Var familjen aldrig ute tillsammans?

Det bubblar bara upp fler frågor hela tiden. För hela den här händelsen är liksom svårsmält. Förstår ju att det är mer svårsmält för er anhöriga såklart. Får be om ursäkt för alla min frågor känner jag.
Citera
2018-06-08, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kindness
Några kvarter från varandra om man kollar kartan. Kan inte föreställa mig hur svikna detta par måste känna sig över att ha blivit så manipulerade (som jag tror) och lurade av H och O. Undrar också var barnen A och M var när undertecknadet skedde? Vad kan de ha uppfattat och hur har de tolkat mötet?
På vilket sätt blev dom manipulerade? Om man bevittnar ett testamente så är det väl för att någon kommer att dö? Det är syftet med ett testamente. Om man känner sig lurad av det så bör man inte skriva under några papper.
Citera
2018-06-08, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ort och datum har Oskar med all säkerhet fyllt i, en udda handstil som kan observeras i momssagan.

Man kan utgå ifrån att de som bevittnat testamentet ej heller har fått se dess innehåll, endast texten ovanför deras egna namnunderskrifter.
Ang. HB finns ingen uppgift om "senast sedd" (två oberoende vittnen krävs). Gissar därför på besök av bevittnarna hemma i bostaden den 3´e; HB bjuder på kaffe medan OH tar fram testamentet, lägger fram det på köksbordet och täcker för den övre delen av innehållet. HB skriver under först i närvaro av vittnen, sedan OH för att avsluta med ort och datum.

Kan papperet legat över texten, till viss del i alla fall, när H, o O, skrev under i vittnens närvaro? Spelar roll?
Citera
2018-06-08, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
På vilket sätt blev dom manipulerade? Om man bevittnar ett testamente så är det väl för att någon kommer att dö? Det är syftet med ett testamente. Om man känner sig lurad av det så bör man inte skriva under några papper.

Fick dem att tro att syftet var något helt annat än det faktiskt var, tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in