Citat:
Inte bara det.
Läs texten som kommer under Ort och Datum:
"Undertecknade särskilt anmodade testamentsvittnen intygar härmed att Hanna Brenton och Oskar Henkow, denna dag vid sina sinnens fulla bruk och av egen fri vilja i vår samtidiga närvaro förklarat för oss att ovanstående förordnande är Hanna Brentons och Oskar Henkows yttersta vilja och att testamente samt egenhändigt undertecknat testamentet."
Obs. det fetade: känns som texten är inte färdigredigerad.
Fyra siffror i syskonens/testamenttagarnas personnummer saknas. Inte för att allt detta spelar ngn roll längre men känns lite som ett hastverk.
Inte ett ord om barnen.
Om man har minderåriga barn brukar föräldrarna skriva på vilket sätt familjens kvarlåtenskap ska förvaltas fram tills barnen når myndighetsåldern.
Detta testamente är skrivet ad hoc, med mord i sinnet. Riktigt läbbigt!..
Läs texten som kommer under Ort och Datum:
"Undertecknade särskilt anmodade testamentsvittnen intygar härmed att Hanna Brenton och Oskar Henkow, denna dag vid sina sinnens fulla bruk och av egen fri vilja i vår samtidiga närvaro förklarat för oss att ovanstående förordnande är Hanna Brentons och Oskar Henkows yttersta vilja och att testamente samt egenhändigt undertecknat testamentet."
Obs. det fetade: känns som texten är inte färdigredigerad.
Fyra siffror i syskonens/testamenttagarnas personnummer saknas. Inte för att allt detta spelar ngn roll längre men känns lite som ett hastverk.
Inte ett ord om barnen.
Om man har minderåriga barn brukar föräldrarna skriva på vilket sätt familjens kvarlåtenskap ska förvaltas fram tills barnen når myndighetsåldern.
Detta testamente är skrivet ad hoc, med mord i sinnet. Riktigt läbbigt!..
Jag har gjort samma iakttagelser och får liknande tankar.
Testamentet ger ett slarvigt intryck. Det verkar ha varit bråttom. Eftersom det först skrevs fel årtal 2017 skulle man nog annars ha gjort en ny utskrift i stället för att kladda dit en 8:a över 7:an. Det är också konstigt att sista meningen inte har rättats. Den har ju blivit helt obegriplig för alla andra än de som vet vad som borde stå där. Vittnena borde därför ha undrat över den (om de inte är jurister eller av annan erfarenhet vet vad som menas). Det enda i testamentet som måste visas för vittnena är ju det som står där.
Den övriga texten i testamentet var troligtvis övertäckt. Det är normalt att göra så och det ska man förklara för vittnena innan så att det inte blir problem med det.
Jag undrar över hur vittnena, Anna och Jonas Hansson uppfattade situationen. Förklarades det för vittnena varför det var så bråttom? Paret Hansson måste ha varit bland de sista (de sista?) att möta HB/OH tillsammans i livet. Föreföll HB/OH "normala"? Var det något som verkade konstigt? Kände de sig tillfreds med att intyga att de båda två var vid sina sinnes fulla bruk?
Om man inte jobbar på bank eller i juridisk verksamhet är det ju inte varje dag som man blir ombedd bevittna testamenten. Den som får en sådan fråga vill nog veta vad det gäller och få det hela ordentligt förklarat för sig.
När jag och min sambo skrev vårt senaste testamente bevittnades det av våra grannar. Vi ville ha det hela ordnat snabbt inför en resa, annars hade vi gått till banken där de är vana vid att sköta sådant. Grannarna kände vi bara ytligt. Vi frågade dem och efter att de fått saken förklarad sa de ja. Utan att vi hade förklarat i förväg är jag osäker på att de hade ställt upp. Man ska ju vara försiktig med att sätta sitt namn under något som man inte vet vad det är.
Därför undrar jag över hur paret Hansson kom att bli vittnen och hur de bedömde situationen.