2018-06-08, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Inte bara det.
Läs texten som kommer under Ort och Datum:

"Undertecknade särskilt anmodade testamentsvittnen intygar härmed att Hanna Brenton och Oskar Henkow, denna dag vid sina sinnens fulla bruk och av egen fri vilja i vår samtidiga närvaro förklarat för oss att ovanstående förordnande är Hanna Brentons och Oskar Henkows yttersta vilja och att testamente samt egenhändigt undertecknat testamentet."

Obs. det fetade: känns som texten är inte färdigredigerad.
Fyra siffror i syskonens/testamenttagarnas personnummer saknas. Inte för att allt detta spelar ngn roll längre men känns lite som ett hastverk.
Inte ett ord om barnen.
Om man har minderåriga barn brukar föräldrarna skriva på vilket sätt familjens kvarlåtenskap ska förvaltas fram tills barnen når myndighetsåldern.
Detta testamente är skrivet ad hoc, med mord i sinnet. Riktigt läbbigt!..

Jag har gjort samma iakttagelser och får liknande tankar.

Testamentet ger ett slarvigt intryck. Det verkar ha varit bråttom. Eftersom det först skrevs fel årtal 2017 skulle man nog annars ha gjort en ny utskrift i stället för att kladda dit en 8:a över 7:an. Det är också konstigt att sista meningen inte har rättats. Den har ju blivit helt obegriplig för alla andra än de som vet vad som borde stå där. Vittnena borde därför ha undrat över den (om de inte är jurister eller av annan erfarenhet vet vad som menas). Det enda i testamentet som måste visas för vittnena är ju det som står där.

Den övriga texten i testamentet var troligtvis övertäckt. Det är normalt att göra så och det ska man förklara för vittnena innan så att det inte blir problem med det.

Jag undrar över hur vittnena, Anna och Jonas Hansson uppfattade situationen. Förklarades det för vittnena varför det var så bråttom? Paret Hansson måste ha varit bland de sista (de sista?) att möta HB/OH tillsammans i livet. Föreföll HB/OH "normala"? Var det något som verkade konstigt? Kände de sig tillfreds med att intyga att de båda två var vid sina sinnes fulla bruk?

Om man inte jobbar på bank eller i juridisk verksamhet är det ju inte varje dag som man blir ombedd bevittna testamenten. Den som får en sådan fråga vill nog veta vad det gäller och få det hela ordentligt förklarat för sig.

När jag och min sambo skrev vårt senaste testamente bevittnades det av våra grannar. Vi ville ha det hela ordnat snabbt inför en resa, annars hade vi gått till banken där de är vana vid att sköta sådant. Grannarna kände vi bara ytligt. Vi frågade dem och efter att de fått saken förklarad sa de ja. Utan att vi hade förklarat i förväg är jag osäker på att de hade ställt upp. Man ska ju vara försiktig med att sätta sitt namn under något som man inte vet vad det är.

Därför undrar jag över hur paret Hansson kom att bli vittnen och hur de bedömde situationen.
Citera
2018-06-08, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
- Hemskt ledsen som du mf behandlat mej-
- med sorg lägger ja ut testamentet -
- för jag inte ljuget som andra -
- mer kommer ja inte dela här -
( Glöm aldrig 😰Moa ❤️ Agnes😰 ❤️ )
( Vila i frid älskade Moa Agnes Hanna)

- Testamentet- daterat 3 Januari 18 -

https://minfil.com/T2LbM2e2be/73462957-7871-4632-87A5-FCE7A41EF54E.png

Tack! Fruktansvärd att läsa detta. Jag är bedrövad.
Citera
2018-06-08, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched

Testamentet ger ett slarvigt intryck. Det verkar ha varit bråttom. Eftersom det först skrevs fel årtal 2017 skulle man nog annars ha gjort en ny utskrift i stället för att kladda dit en 8:a över 7:an. Det är också konstigt att sista meningen inte har rättats. Den har ju blivit helt obegriplig för alla andra än de som vet vad som borde stå där. Vittnena borde därför ha undrat över den (om de inte är jurister eller av annan erfarenhet vet vad som menas). Det enda i testamentet som måste visas för vittnena är ju det som står där.

Den övriga texten i testamentet var troligtvis övertäckt. Det är normalt att göra så och det ska man förklara för vittnena innan så att det inte blir problem med det.

Jag undrar över hur vittnena, Anna och Jonas Hansson uppfattade situationen. Förklarades det för vittnena varför det var så bråttom? Paret Hansson måste ha varit bland de sista (de sista?) att möta HB/OH tillsammans i livet. Föreföll HB/OH "normala"? Var det något som verkade konstigt? Kände de sig tillfreds med att intyga att de båda två var vid sina sinnes fulla bruk?

Om man inte jobbar på bank eller i juridisk verksamhet är det ju inte varje dag som man blir ombedd bevittna testamenten. Den som får en sådan fråga vill nog veta vad det gäller och få det hela ordentligt förklarat för sig.

När jag och min sambo skrev vårt senaste testamente bevittnades det av våra grannar. Vi ville ha det hela ordnat snabbt inför en resa, annars hade vi gått till banken där de är vana vid att sköta sådant. Grannarna kände vi bara ytligt. Vi frågade dem och efter att de fått saken förklarad sa de ja. Utan att vi hade förklarat i förväg är jag osäker på att de hade ställt upp. Man ska ju vara försiktig med att sätta sitt namn under något som man inte vet vad det är.

Därför undrar jag över hur paret Hansson kom att bli vittnen och hur de bedömde situationen.

Tack för ditt inlägg. Det förklarar en del för mig hur det kan gå till. Helt säkert har paret Hansson kontaktats av polisen. Och då har de också kunnat berätta vilken förklaring de fick och om de såg texten eller inte.
Citera
2018-06-08, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
- ””14 maj””” när ja berättade om testamentet-
- då va det inte ens en almän handling-
- gör nog ont i någons Arm att Far O skrivit-
Det publicerade intyget från O.H;s far har en vidimering från Skatteverket, på det står även en anteckning att originalet förvaras i O.H;s bouppteckning. Det bör betyda att någon har begärt ut en kopia från Skatteverket på H.B;s bouppteckning sedan den inkom och blev en allmän handling.
Du skrev att testamentet hittades tillsammans med avskedsbrevet. Berätta gärna mer om det och om Agnes sjukdom.
Citera
2018-06-08, 10:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Inte bara det.
Läs texten som kommer under Ort och Datum:

"Undertecknade särskilt anmodade testamentsvittnen intygar härmed att Hanna Brenton och Oskar Henkow, denna dag vid sina sinnens fulla bruk och av egen fri vilja i vår samtidiga närvaro förklarat för oss att ovanstående förordnande är Hanna Brentons och Oskar Henkows yttersta vilja och att testamente samt egenhändigt undertecknat testamentet."

Obs. det fetade: känns som texten är inte färdigredigerad.
Fyra siffror i syskonens/testamenttagarnas personnummer saknas. Inte för att allt detta spelar ngn roll längre men känns lite som ett hastverk.
Inte ett ord om barnen.
Om man har minderåriga barn brukar föräldrarna skriva på vilket sätt familjens kvarlåtenskap ska förvaltas fram tills barnen når myndighetsåldern.
Detta testamente är skrivet ad hoc, med mord i sinnet. Riktigt läbbigt!..

Om du tar bort ”att” så blir lydelsen invändningsfri. Det lär inte förändra ngnting.
Citera
2018-06-08, 10:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Ring o fråga. De borde gå att hitta i telefonkatalogen.
Citera
2018-06-08, 11:44
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, så verkar det. Om föräldrarna inte skulle ha bedömts som sjuka (psykiskt) och om de planerade morden genom att bland annat ordna med testamente alldeles innan - i så fall bör de båda två ha varit ovanliga som personer? De verkar ha haft ett annorlunda sätt att tänka jämfört med andra. Två udda personer som funnit varandra?

Ja de verkar onekligen ganska udda.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Hur kan testamentet vara bevittnat i mars 2018?

Jag tror att det är kopian som är vidimerad, inte själva testamentet i sig. Antar att de två som vidimerat kopian är poliser eller myndighetspersoner.

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det som genomgående kommer först är H.B, vad säger det om vem som mest troligt har skrivit dokumentet?

Ganska säker på att den som fyllt i ort och datum är en man och dessutom brukar man ofta skriva den andra personens namn först när man skriver ett gemensamt brev eller liknande ("min man och jag...") för att det är mer artigt. Så att Hannas namn står först kan man lika gärna tolka som att dokumentet är skrivet av Oskar.

Oavsett så har de båda skrivit på i närvaro av vittnen så det spelar ju ingen större roll.
Citera
2018-06-08, 11:44
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Ja och det viktigaste kommer alltid först. Inte är det några sjuka barn som gjort att hans liv föll samman så man kan undra över vem som egentligen varit drivande.

Här trodde man att föräldrarna satt och grät i sin förtvivlan innan de tog livet av sina barn men nix, de tänkte på hämnd och pengar in i döden.

Vid den tidpunkten kanske dom inte hade några tårar kvar och brydde sej heller inte om vad andra ev.skulle tycka om testamentets utformning.
Citera
2018-06-08, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ring o fråga. De borde gå att hitta i telefonkatalogen.

När man har såväl namn som personnummer på personerna är det oftast ingen som helst svårighet att hitta både bostadsadress och telefonnummer. I detta fall är det hur enkelt som helst.

Som du säkert förstår är det inte det som är problemet. Det knepiga är hur du ska få dessa personer att berätta om något som säkert är mycket obehagligt? För en vilt främmande människa?

Själv skulle jag omedelbart "lägga på luren" om jag blev uppringd i ett sådant ärende. Och överväga att ringa polisen om någon okänd trängde sig på mig i hemmet med sådana frågor.

Så jag får nog fortsätta att undra! Om inte någon journalist tar sig an frågan. För de brukar ju inte ha några betänkligheter.
Citera
2018-06-08, 12:45
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

Citat:
Ganska säker på att den som fyllt i ort och datum är en man och dessutom brukar man ofta skriva den andra personens namn först när man skriver ett gemensamt brev eller liknande ("min man och jag...") för att det är mer artigt. Så att Hannas namn står först kan man lika gärna tolka som att dokumentet är skrivet av Oskar.

Oavsett så har de båda skrivit på i närvaro av vittnen så det spelar ju ingen större roll.
Ort och datum har Oskar med all säkerhet fyllt i, en udda handstil som kan observeras i momssagan.

Man kan utgå ifrån att de som bevittnat testamentet ej heller har fått se dess innehåll, endast texten ovanför deras egna namnunderskrifter.
Ang. HB finns ingen uppgift om "senast sedd" (två oberoende vittnen krävs). Gissar därför på besök av bevittnarna hemma i bostaden den 3´e; HB bjuder på kaffe medan OH tar fram testamentet, lägger fram det på köksbordet och täcker för den övre delen av innehållet. HB skriver under först i närvaro av vittnen, sedan OH för att avsluta med ort och datum.
Citera
2018-06-08, 12:46
Medlem
Citat:

kan det vara så att testamentet faktiskt är skrivet 2017 , någon ville kanske ha det klart? Och med motiveringen att barnen ändå iaf ärver hälften så ville man fördela övriga tillgångar. Sen blev det brottom i januari och man ändrade datum. Lite konstigt annars att dom tycks varit så iskalla o oberörda ett par dagar innan dom raderar hela familje och att vittnena inte anat oråd?!
Citera
2018-06-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
kan det vara så att testamentet faktiskt är skrivet 2017 , någon ville kanske ha det klart? Och med motiveringen att barnen ändå iaf ärver hälften så ville man fördela övriga tillgångar. Sen blev det brottom i januari och man ändrade datum. Lite konstigt annars att dom tycks varit så iskalla o oberörda ett par dagar innan dom raderar hela familje och att vittnena inte anat oråd?!
Den 3 januari 2018 var det med all säkerhet fler som skrev fel årtal. Det brukar ta ett tag innan man vänjer sig. Det kändes kanske inte så jätteviktigt i sammanhanget att det råkade bli fel. Man korrigerade och skrev under. Annars har man planerat sedan 3 januari 2017, det verkar inte troligt. Dom var nog iskalla och oberörda eftersom dom bestämt sig. Det finns några inlägg i tråden som beskriver att självmordskandidater kan bli det när man tagit beslutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in