2018-06-08, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
TV4 lyckades undvika att berätta om resultatet från Novus i gårdagens nyhetssändningar.
Men de lyckades inte undvika att berätta om resultatet från Novus i december 2015 när det låg på 22%. Vad kan denna skillnad bero på? Jesus, ni kan ju hitta konspirationer i en ask russin.

2015 var det TV4 som betalade för Novus mätningar. Numera snikar de och låter alla andra betala och sedan gör de en sammanvägning där alla inklusive Novus är med. Följaktligen kommer gårdagens Novusmätning att ligga med i nästa sammanvägning. Men att göra nyhetsinslag enskilt om Novusmätningar fastän fakturorna nu går till SVT skulle vara lite väl magstarkt.
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Afs kan ha en plats i den svenska politiken, men inte idag. SD bör bli så starka som möjligt för att konkurrera med 7-klöverpartierna. Dessutom borde AfS skapats av annat än leftovers och tokskallar som inte passat in i SD. AfD i Tyskland bildades av personer av helt annan kaliber.
Jag tyckte ändå att det såg bra ut från början, åtminstone vad gäller presentationen. AfS hade fått till en helt okej hemsida som såg typ gammelmoderat ut, de hade ett någorlunda genomarbetat partiprogram osv. Men schysst yta hjälper ju inte om man inte har styrsel på fotfolket. Deras tråd här är ett haveri. Som en krog med 50 dörrvakter och 5 förskräckta gäster som stämplas som troll och motas ut för att diskuterar punkter i partiprogrammet. ’Alltså det här med plattskatt vet jag inte...’ ’Hörrödu, du ska inte snoka i det där med plattskatt, varför vill du prata om det? Trollvarning, stick.’ En mer exkluderande rörelse har nog inte setts sedan KPMLr.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-06-08 kl. 11:12.
2018-06-08, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Men de lyckades inte undvika att berätta om resultatet från Novus i december 2015 när det låg på 22%. Vad kan denna skillnad bero på? Jesus, ni kan ju hitta konspirationer i en ask russin.

2015 var det TV4 som betalade för Novus mätningar. Numera snikar de och låter alla andra betala och sedan gör de en sammanvägning där alla inklusive Novus är med. Följaktligen kommer gårdagens Novusmätning att ligga med i nästa sammanvägningen. Men att göra nyhetsinslag enskilt om Novusmätningar fastän fakturorna nu går till SVT skulle vara lite väl magstarkt.

Vem har pratat om konspirationer? Det är nog dags att söka för dina spöken som du dessutom upprepar hela tiden. En del får det för femtio kronor, tror dock att du får det gratis. Uppmärksammade endast att ett av de stora nyhetsbolagen inte ens nämnde en av dagens händelser.
2018-06-08, 11:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
I Stockholms kommun tror jag inte Sd överglänser riskresultatet någonstans. Antingen är de Södermalms miljöpartister & feminister, Östermalms moderater eller utanförskapets Sossar.
Däremot skulle jag tro att Sd kan var stora i vissa kranskommuner. Spontant kommer jag att tänka på Nykvarns kommun som är en utbrytning ur Södertälje för de som fick nog av multikultur för några år sedan och blev en egen typisk white flight kommun.
Nykvarn är huvudsakligen ett stort villaområde, inga hyreskaserner att placera invandrare i och de valde inte moderaterna, i stället blev de tidigt varnade av kaoset i Södertälje och lade sin röst på Sd.
https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/kommun/01/40/index.html

En annan skillnad är att Nykvarn är arbetarklass. Det var inte en exklusiv förort med dyra hus som Lidingö och andra M-kommuner intill Stockholms kommun. SD har inte brutit igenom bland de som ser sig som medelklass och överklass, även om många SDare i Nykvarn är i praktiken (Inkomstmässigt och levnadsstandardsmässigt) medelklass så identifierar de sig som arbetarklass.
2018-06-08, 11:26
Medlem
Citat:
Vem har pratat om konspirationer? Det är nog dags att söka för dina spöken som du dessutom upprepar hela tiden. En del får det för femtio kronor, tror dock att du får det gratis. Uppmärksammade endast att ett av de stora nyhetsbolagen inte ens nämnde en av dagens händelser.
Ja, du uppmärksammade det för att du ville antyda att de mörkar. Eller du kanske inte hade något budskap alls? Du kanske har för vana att lista alla nyheter som inte tas upp av nyhetskanal X varje dag, bara som allmän kuriosa sådär? OK! Imorse 6:36 var det en lastbilskrock på E6. Aftonbladet, Expressen, GP, SVT skriver om det, men TV4 har ingenting. Bara så att alla vet tänkte jag.
2018-06-08, 11:27
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Vi har ju alla våra egna uppfattningar om eventuella konspirationer.

Om det nu stämmer det du skriver kan det nog finnas rimliga förklaringar. I TV4's ögon var det väl i det närmaste en freakshow att man 2015 uppnådde höga opninionssiffror.

Nu, 3 månader innan valet, är det i högsta grad ett skrämmande faktum att "Freakpartiet" SD kan bli det största. Violà! helt utan konspirationsbaktanke. Bara vanligt MSM ryggmärgstänk.

Snälla Krispan. Du är fan lika enögd som Powergirl!
2018-06-08, 11:30
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Verkar vara en relevant rekommendation i högsta grad!

Trots att det går utomordentligt bra för SD, med eller utan ”hjälp” av egendomliga motståndare...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-06-08 kl. 11:39.
2018-06-08, 11:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Ny artiklel av Torbjörn Nilsson i Expressen: https://www.expressen.se/nyheter/statsminister-akesson--ingen-omojlighet/
Frågan är om artikeln är tänkt att skrämma de som proteströstar på (SD) med att deras röst riskerar att få konsekvenser? Eller handlar det bara om att börja vänja folk vid tanken?
Antar att tanken är att skrämma men det går inte riktigt hem tycker jag.
Kanske är Torbjörn Nilsson en smyg-SDare. Med ett SD på 25+ % så måste det ju finnas många av dem där ute IRL.

Han borde nämna att SD och FP är så olika. FP i regeringsställning var ett fogligt etablissemangsparti. SD är mycket mer osvenskt konfrontatoriskt och aktivistiskt. De kommer hota med extra val, de kommer göra stora driver i sociala medier när de andra partierna motarbetar dem. De kommer utse nya myndighetschefer och lägga ned hela myndigheter. De kommer stoppa utbetalningar till olika vänsterliberala påverkansgrupper och muslimer. De kommer att vara mycket aktiva och var gång sjupartiet stoppar något så kommer SD sprida att det är deras fel på sociala medier, SD kan behålla offerkoftan i regeringsställning!
2018-06-08, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vägen ligger vidöppen för SD. Landets mest klenbegåvade människa, Veronica Palm (S), analyserade just sossarnas kris i SVT Nyhetsmorgon. Veronica tycktes ha åldrats fem år för varje opinionsundersökning den senaste månaden -- trött, sliten, grå. Såg ut att ha sovit med kläderna på de senaste nätterna. Var inte hon hyggligt snygg för några år sen?

Veronica menade att orsaken till sosse-raset är den allt striktare invandringspolitiken. "Folk bryr sig inte om gränskontroller" ansåg Palm. Om hennes världsfrånvända analys har spridning i ledningen i partiet kan vi mycket snart se ett S rejält under 20%.

Ett ovanligt fånigt inlägg. Om du hade postat en bild av Veronica Palm, gärna tagen under dagens sändning av Nyhetsmorgon, och låtit folk som inte känner till henne rösta anonymt om de ansåg att hon bäst kunde beskrivas som "snygg" eller som "trött, sliten, grå", vad tor du att de flesta hade svarat?

Men det där nyhetsinslaget med Veronica Palm och Vidar Andersson var sevärt. Jag älskade närVidar Andersson sa att det handlar inte om att välja asylpolitiken (när det gäller vad Socialdemokraterna bör prata om), för "den saken är redan vald". Just det, Veronica Palm!

Ännu bättre var det faktiskt när Vidar Andersson sa: "Jag tror du blandar samman dig själv med folket här, Veronica, och det är ett stort problem för Socialdemokraterna att du tror att det du har för dig är det allra viktigaste är också viktigast för folket. Det är inte så."
2018-06-08, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej och det skrev jag inte heller. Däremot skulle Åkesson som gäst på Putlers konferens ge vatten på S propagandakvarn att SD är ryssvänliga. Även om det vore en flagrant lögn.
I detta håller jag med dig om, speciellt i detta känsliga (före valet-) läge. Men AfS är inte SD, de har ju gjort det till sin sak att göra precis det som MSM ser som förkastligt. Rätt eller fel, tja vem vet i detta läge.
2018-06-08, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag vill minas att månaderna efter att Ulf Adelsohn gick ut och berättade att åtskilliga av deras vänner röstar SD så blev SD inbjudna till Ulla Winbladh eller något liknande av 50-100 tunga företrädare i näringslivet. Redan på AKB tid hade näringslivet täta kontakter med SD. Antingen vill man gardera sig eller trodde man inte längre på M
Må så vara, men är detta vad SD lovat sina väljare? Jag vill minnas att SD lovade att sätta stopp för vinster i välfärden inför det senaste valet. Dessutom har SDs toppar försökt hålla sina kontakter med riskkapitalisterna hemliga, vilket talar sitt tydliga språk.
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
I stort sett ledarskiktet. Just att de blev utkickade var väl betyg gott nog. Du resonerar som "Undrande87". Era "ögon" har nog någon speciell sorts filter när det gäller begåvningar i partistartarbranschen, gud bevare oss.
Sen' vare ju de här med deras framgång i OU. De simmar runt i övriga-soppan som Fi. Samma kompetens men annan skruv. Nog illa om de ens tar enstaka tiondelar av röstgrundlaget för SD.

jag tycker AfS fyller en roll som opinionsbildare och aktivister. De vrider samhälls-samtalet i nationalistisk riktning. De kan gå först med att såga "obehagliga" saker som att minst en miljon behöver återvandra. De får också SD att framstå som det mindre extrema partiet. Men jag hoppas att de får högst 1 % i valet då SD kan göra mer med rösterna än vad de kan göra. Jag tror också de flesta som stödjer AfS kommer taktikrösta på SD för de tror deras röst gör mer nytta där. Liksom SvP försvann för att deras väljare gick till SD trots att de var mer extrema; SD var ett mer realistiskt alternativ.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kanske är Torbjörn Nilsson en smyg-SDare. Med ett SD på 25+ % så måste det ju finnas många av dem där ute IRL.

Han borde nämna att SD och FP är så olika. FP i regeringsställning var ett fogligt etablissemangsparti. SD är mycket mer osvenskt konfrontatoriskt och aktivistiskt. De kommer hota med extra val, de kommer göra stora driver i sociala medier när de andra partierna motarbetar dem. De kommer utse nya myndighetschefer och lägga ned hela myndigheter. De kommer stoppa utbetalningar till olika vänsterliberala påverkansgrupper och muslimer. De kommer att vara mycket aktiva och var gång sjupartiet stoppar något så kommer SD sprida att det är deras fel på sociala medier, SD kan behålla offerkoftan i regeringsställning!

Nu är jag egentligen (M) sympatisör (och har varit så hela livet mer eller mindre) men jag kan direkt säga att just det: att lägga ner myndigheter och strypa bidrag till halv-statliga kampanj organisationer, är en av de stora förhoppningarna jag har på (SD). Tycker (M) har varit allt för fega här.

Exempelvis den där Centrum mot Rasism som körde Nogger-Black kampanjen för några år sedan. Varför skall vi ens ha en sådan? Och statlig finansiering till Expo?

Tycker egentligen samma sak om allt stöd till vuxna människors fritidsaktiviteter och sportande. Stryk och sänk skatten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in