2018-06-07, 18:13
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Uppenbarligen har du aldrig hört talas om geopolitik. Om Ryssland tvingas välja mellan Israel och Assadregimen kommer de välja Israel utan att blinka. Länderna har för många gemensamma intressen och är för starka för att direkt konfrontera varandra.

Lieberman och Putin har en mycket mer tätare relation både på en diplomatisk och personlig nivå.

I teorin tror jag att Ryssland föredrar Israel på ideologisk och samhällsgrund där engagemanget för Assadregimens fortlevnad bara är en produkt av ett historiskt arv från kalla kriget tiden. Assadregimen var formellt allierad med Ryssland tidigare och sedan sovjetunionens kollaps har Ryssland hållit motvilligt fast vid en av sina allierade i brist på kamrater i midöst då majoriteten av aktörerna i regionen varit amerikanska lydstater i större eller mindre avseende. geopolitisk motivation exklusivt driver Ryssland in i Syrien. De verkar inte heller ha så mycket övers för Iran.

Ett fredsavtal mellan Syrien och Israel är nog något som ryssarna kommer verka för när kriget lugnar ner sig.

Persetan verkar inte heller komma ihåg att Israel var en av få länder som kringgick Säkerhetsrådets vapenembargo på Bosnien med att förse JNA med krigsmateriel. Israel fördömde också NATO-bombingen av Serbien 99 och försökte sätta press på USA att upphöra kampanjen.
Senast redigerad av chimpsky666 2018-06-07 kl. 18:16.
Citera
2018-06-07, 18:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Lieberman och Putin har en mycket mer tätare relation både på en diplomatisk och personlig nivå.

I teorin tror jag att Ryssland föredrar Israel på ideologisk och samhällsgrund där engagemanget för Assadregimens fortlevnad bara är en produkt av ett historiskt arv från kalla kriget tiden. Assadregimen var formellt allierad med Ryssland tidigare och sedan sovjetunionens kollaps har Ryssland hållit motvilligt fast vid en av sina allierade i brist på kamrater i midöst då majoriteten av aktörerna i regionen varit amerikanska lydstater i större eller mindre avseende. geopolitisk motivation exklusivt driver Ryssland in i Syrien. De verkar inte heller ha så mycket övers för Iran.

Ett fredsavtal mellan Syrien och Israel är nog något som ryssarna kommer verka för när kriget lugnar ner sig.
Ja, det är dags att återgå till normalitet och ta upp de trådarna som finns sedan före kriget när förhandlingar mellan Netanyahu och Assad var tämligen framgångsrika med tanke på frågan.
Citat:
Syria regime ‘no longer immune’ from retaliation — Netanyahu
Netanyahu on Syria: "Assad has to consider this: when they waged this horrific civil war Israel did not intervene. Now the war is nearly over he invites Iran in? He is no longer immune. If he fires, we'll destroy his forces."
https://syria.liveuamap.com/en/2018/7-june-netanyahu-on-syria-assad-has-to-consider-this-when
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/syria-regime-no-longer-immune-from-retaliation-netanyahu/

Hur går det för Bibi? På hemmafronten menar jag med åtal och allt.
Citera
2018-06-07, 18:20
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, det är dags att återgå till normalitet och ta upp de trådarna som finns sedan före kriget när förhandlingar mellan Netanyahu och Assad var tämligen framgångsrika med tanke på frågan.

Med ryssland som medlare tror jag att Israel till och med kan bli pressade till att överge Golanhöjderna som en fredsgest. USA:s i allians med AIPAC och dylikt villkorslösa stöd till Israel har spätt på hybrisen där rejektion varit norm från Israels sida.

Så som jag uppfattat det så är korruption en genomsyrande aspekt av hela det politiska etablissemanget i Israel. Något som förväntas av en politisk tjänst där tydligen.
Citera
2018-06-07, 18:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Med ryssland som medlare tror jag att Israel till och med kan bli pressade till att överge Golanhöjderna som en fredsgest. USA:s i allians med AIPAC och dylikt villkorslösa stöd till Israel har spätt på hybrisen där rejektion varit norm från Israels sida.
Putin verkar stiga fram som en fredsängel i MÖ. Håller du inte med?

Citat:
Så som jag uppfattat det så är korruption en genomsyrande aspekt av hela det politiska etablissemanget i Israel. Något som förväntas av en politisk tjänst där tydligen.
Ja, han är inte den förste och knappast inte den siste i Israel att bli föremål för sådana anklagelser. Man bör dock se hans senaste utrikespolitiska uttalande i ljuset av det, menar jag.
Citera
2018-06-07, 18:49
Medlem
Memestars avatar
Citat:

Förhoppningsvis snart, bara Assad inte begår några fler misstag (Iran).

Nu är han inte längre misstänkt för mutbrott, utan bara bristande förtroende - om bevisen räcker till så åker han. Som du kanske vet har Israels Högsta Domstol redan fängslat en ex-premiärminister och en ex-president. https://www.timesofisrael.com/prosecution-eyeing-netanyahu-indictment-in-gifts-probe-report/
Citat:

Nej, Golanhöjderna kommer stanna hos Israel oavsett vad. De är bara för strategiska.

Snarare är rättsystemet ovanligt effektivt i Israel. Korruption "förväntas" i hela världen.
Senast redigerad av Memestar 2018-06-07 kl. 18:53.
Citera
2018-06-07, 19:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Förhoppningsvis snart, bara Assad inte begår några fler misstag (Iran).

Nu är han inte längre misstänkt för mutbrott, utan bara bristande förtroende - om bevisen räcker till så åker han. Som du kanske vet har Israels Högsta Domstol redan fängslat en ex-premiärminister och en ex-president. https://www.timesofisrael.com/prosecution-eyeing-netanyahu-indictment-in-gifts-probe-report/

Nej, Golanhöjderna kommer stanna hos Israel oavsett vad. De är bara för strategiska.

Snarare är rättsystemet ovanligt effektivt i Israel. Korruption "förväntas" i hela världen.
Den militära tekniken har utvecklats nu så att Golanhöjderna inte har lika stor strategisk betydelse. Så vill verkligen Israel bidra till fred i MÖ så vore den gesten extremt betydelsefull.
Citera
2018-06-07, 19:17
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Den militära tekniken har utvecklats nu så att Golanhöjderna inte har lika stor strategisk betydelse. Så vill verkligen Israel bidra till fred i MÖ så vore den gesten extremt betydelsefull.
Möjligt. Men städer som Tiberias, Safed och Shemona kommer att hotas av berg som är högre än Kebnekaise. Dessutom skulle man behöva evakuera tiotusentals judar och druser som accepterat medborgarskap, samt möjligen resten som har permanent residensstatus.
Citera
2018-06-07, 20:29
Medlem
Citat:
Är du dum i huvudet på riktigt? De redovisar exakta siffror men sätter fel etiketter på dem som 800 regeringssoldater döda och 600 civila utan att specificera att i de civila räknas "rebellerna" in. Jag har också sagt att det är mycket anmärkningsvärt att de på sista tiden faktiskt t.o.m. rapporterat saker som går emot det som sägs i MSM som att det inte har varit någon kemattack utan att offren har drabbats av rökgasförgiftning, samma som SAA säger. Man redovisar också ett stort antal nerskjutna kryssningsmissiler trots att Tripartitets uppgifter har varit att alla har träffat sina mål. Till detta har jag dock ingen förklaring alls så alla spekulationer är välkomna.
Nej, det är du som är dum i huvudet på riktigt! Du har nu hitta ny information på nätet och ändrat åsikt. Sluta upprepa dig, jag har läst vad du skrev först. När du tror på en jävla konspirationsteori då blir allt komplicerat. SOHR har egna informatörer och MSM har egna, därför kan det hända att det blir motsatsen.

Citat:
Här är lite omdömen om SOHR som jag hittade på nätet:
SOHR is not a pure propaganda operation like the White Helmets are. It is relatively truthful in its reporting of events and casualties in Syria. The total casualty count of the war SOHR gives is likely too high due to some estimates it uses in its bottom numbers. But an early check of its detailed accounts showed that its reports from incidents on the ground were mostly correct.

SOHR's numbers have been quoted by about every news outlet in the world, usually in pro-rebel propaganda pieces. But it is not the observatory that turns the information it collects into propaganda. The media do that when they quote SOHR without the necessary caveats or when they disregard it where its information contradicts the official story. The examples below show that this is now often the case.

One of the first descriptions of the one man who allegedly runs SOHR is in a Reuters portrait from late 2011:
With only a few hours sleep, a phone glued to his ear and another two ringing, the fast-talking director of arguably Syria’s most high-profile human rights group is a very busy man.

“Are there clashes? How did he die? Ah, he was shot,” said Rami Abdulrahman into a phone, the talk of gunfire and death incongruous with his two bedroom terraced home in Coventry, from where he runs the Syrian Observatory for Human Rights.

When he isn’t fielding calls from international media, Abdulrahman is a few minutes down the road at his clothes shop, which he runs with his wife.
The idea that one man alone could keep track of all casualties in Syria, or stay in contact with so many local contacts on the ground, never made sense. It is simply too much work for one man who also runs a shop and cares for a family. It was obvious that there was more behind it.

SOHR's main function was to keep a current casualty count of the war in Syria. The Reuters piece noted:
According to the observatory’s latest figures, 3,441 civilians and 1,280 security forces have been killed.
The overall number in the casualty count SOHR gave did make sense. The categorization of the numbers did not. The numbers led casual readers assume that only one side of the war in Syria was armed. The numbers could not explained how the security forces were killed. It took a while before people woke up to that mismatch and asked SOHR. It willingly answered the question. But only few reports, like this one from June 2012, used the answer and explained the mismatch to their readers:
Those killed since March last year comprised 9,862 civilians, 3,470 soldiers and 783 army deserters, the Syrian Observatory for Human Rights said.

The Britain-based watchdog counts rebel fighters who are not deserters from the army as civilians.
This was a technical correct but crude mislabeling of killed "civilians", most of which were in fact anti-government fighters. But SOHR did not hide its dubious categorization. Anyone who asked was provided with the caveat above. But only few journalist asked despite the obvious mismatch in the casualty numbers and even fewer put the caveat into print. You will hardly find it in any current news piece that uses SOHR numbers.

Patrick Lang, a trained military spy and former Middle East chief of the U.S. Defense Intelligence Agency, asserted several times that the "Syrian Observatory for Human Rights" is run by MI6, Britain's foreign intelligence service.

Peter Hitchens recently reported that SOHR is at least partially financed by the British Foreign Office:
Talking of war, and Syria, many of you may have noticed frequent references in the media to a body called the ‘Syrian Observatory for Human Rights’, often quoted as if it is an impartial source of information about that complicated conflict, in which the British government clearly takes sides. The ‘Observatory’ says on its website that it is ‘not associated or linked to any political body.’

To which I reply: Is Boris Johnson’s Foreign Office not a political body? Because the FO just confirmed to me that ‘the UK funded a project worth £194,769.60 to provide the Syrian Observatory for Human Rights with communications equipment and cameras.’ That’s quite a lot, isn’t it? I love the precision of that 60p. Your taxes, impartially, at work.
MI6 is subordinated to the British Foreign Office. The paltry sum of £195,000 pounds was surely not the only money Rami Abdulrahman received for more than seven years of daily work. There must be a rather large organization behind the dozens of news items and tweets the observatory puts out each and every day.

The SOHR reports often contain valuable information.
Källan till dina senaste åsikter om SOHR http://www.moonofalabama.org/2018/05/sohr.html Bra forum! Men du måste skilja på sanning och konspirationsteorier.

Kan inte vara lätt att skilja på civila och rebeller när bomben har fallit över dem. han raporterar det info som kommer till honom. Men du vänder kappan efter vinden, jag citerar dig igen: "SOHR är en liten propagandanisse som have been sent to Coventry* på riktigt. Riktigt skrattretande att du använder honom som källa. Inte trovärdiga någonstans."
Citera
2018-06-07, 21:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tfalken
Nej, det är du som är dum i huvudet på riktigt! Du har nu hitta ny information på nätet och ändrat åsikt. Sluta upprepa dig, jag har läst vad du skrev först. När du tror på en jävla konspirationsteori då blir allt komplicerat. SOHR har egna informatörer och MSM har egna, därför kan det hända att det blir motsatsen.

Källan till dina senaste åsikter om SOHR http://www.moonofalabama.org/2018/05/sohr.html Bra forum! Men du måste skilja på sanning och konspirationsteorier.

Kan inte vara lätt att skilja på civila och rebeller när bomben har fallit över dem. han raporterar det info som kommer till honom. Men du vänder kappan efter vinden, jag citerar dig igen: "SOHR är en liten propagandanisse som have been sent to Coventry* på riktigt. Riktigt skrattretande att du använder honom som källa. Inte trovärdiga någonstans."
Jag tog det för att han använder samma källa som mig:
Patrick Lang, a trained military spy and former Middle East chief of the U.S. Defense Intelligence Agency, asserted several times that the "Syrian Observatory for Human Rights" is run by MI6, Britain's foreign intelligence service.
https://en.wikipedia.org/wiki/W._Patrick_Lang

http://turcopolier.typepad.com/

Och varför skriva ned något som är redan skrivet om man är fullt upptagen med annat än att förklara basala saker för idioter på Flashback, Pucko! Jag har ett jobb att sköta också till skillnad mot dagdrivare som dig.
Senast redigerad av arbetet 2018-06-07 kl. 21:30.
Citera
2018-06-07, 21:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Möjligt. Men städer som Tiberias, Safed och Shemona kommer att hotas av berg som är högre än Kebnekaise. Dessutom skulle man behöva evakuera tiotusentals judar och druser som accepterat medborgarskap, samt möjligen resten som har permanent residensstatus.
Netanyahu var inte helt mot tanken före kriget så jag är ganska säker på att det går att få till en överenskommelse idag. En bättre väg att gå än att hoppas på losern den fege MBS.
Citera
2018-06-07, 22:27
Medlem
Citat:
Jag tog det för att han använder samma källa som mig:
https://en.wikipedia.org/wiki/W._Patrick_Lang

http://turcopolier.typepad.com/

Och varför skriva ned något som är redan skrivet om man är fullt upptagen med annat än att förklara basala saker för idioter på Flashback, Pucko! Jag har ett jobb att sköta också till skillnad mot dagdrivare som dig.
Totalt intetsägande inlägg! Du skriver jämnt i tråden så jag tvivlar på att du har ett jobb, eller ens är duktig på att sköta det om du nu har ett jobb. När man har bevisat ditt hyckleri är du "för upptagen för att skriva" trots att du jämnt är här, eller att du kör med personliga påhopp. Har sett många gånger.

En till citat från dig om SOHR:
Citat:
Du hänvisar alltså till SOHR. En enmansoperation i Coventry. Bara för att vederbörande säger saker som vissa vill höra så betyder det inte att det är sant det som sägs.
Men Patrick Lang är din man, han visar vägen. Enligt Patrick Lang är det MI6 som styr Trump. Tydligen försökte MI6 förstöra Trumps presidentskap, de kanske fortsätter med det än
Citera
2018-06-07, 22:50
Medlem
smaug20017s avatar
Citat:
Ni judar kommer inte släppa Golan så jävla lätt. För att få bort er därifrån krävs ett krig, ett krig som den alawitiska zigenaren inte kan vinna. Den jäkla trashanks armén med deras billigt uppköpta amerikanska BDU uniformer, kängor från gamla ÖstTyskland, T-55 från 1895 och ryskt flyg från 1922 har inte en jalle mot Israel. Sedan ska vi inte ens prata om militär personal som gamnacken inte har. Jo kanske om iran flyttar in runt 900000 shia jihadister i landet.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in