2018-06-07, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Precis.

Jag tror att Jimmie Åkesson måste bli mer aggressiv mot småpartierna i debatter och andra sammanhang. Just nu fokuserar han alldeles för mycket på S och M.

Visst är det trevligt att SD sannolikt kommer att bli största parti, men det hjälper inte så mycket om S+MP+C+L+V får majoritet.
Dock en långsiktig omöjlig regering. Stekt från start, och de gäller även de partier som involverar sig.
2018-06-07, 18:56
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 770723
Novus majmätning gjordes 16 april – 13 maj.
Junimätningen 14 maj-6 juni.

Är en kraftig ökning på bara några få veckor, undra vad vi kommer att få se från övriga institut och speciellt mätningarna som kommer i juli när man lyckas fånga in beslutet av afghanerna.

Sedan brukar inte Novus släppas runt 20-25 varje månad?

Nu är det valår så misstänker att några fler släpper OU i juli än vanligt. Men juli är normalt en pausmånad där endast Yougov och någon till mäter. Varav Yougov inte släpper siffrorna för juli förens i augusti i samband med augustimätningen.

Inrikespolitik är HETT just nu. Inte bara för att det är valår. Det sker stora förändringar just nu och all media vill vara med på klicktåget.
2018-06-07, 19:00
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
När man inte konkurrerar om samma väljare kan man inte göra så mycket. Testa vända på det och fråga dig om MP hade kunnat göra nåt för att pressa ner SD under 4 på den tiden MP var större än SD. Det är som att försöka nå FM-radiolyssnare via AM-bandet.

Att sätta spotlighten på MP är bara kontraproduktivt eftersom man då ger SD-motståndare tips om vilka man ska rösta på för att irritera SD maximalt. Det är bättre att låtsas som MP inte finns, som att de är en insekt på marken. MP är visserligen användbara för att visa vilken skit man får på köpet om man röstar på S, men samtidigt är det så att om man påminner om allt MP ställt till med inklusive afghanamnestin så riskerar det bli MP-reklam i ögonen på väljare som redan lämnat MP för V.
Jag förstår hur du menar.

Mitt inlägg skall nog ses som frustration över att SD, trots att de troligtvis har kapat åt sig 25-27 procent av väljarna, fortfarande inte har lyckats få ett enda sketet småparti att trilla ur riksdagen. Dessa skitpartier har i princip legat och skvalpat på 4-7 procent sedan 1990-talet.

Jag vet att de inte konkurrerar om samma väljare, men lik förbannat så är det irriterande.
2018-06-07, 19:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Precis.

Jag tror att Jimmie Åkesson måste bli mer aggressiv mot småpartierna i debatter och andra sammanhang. Just nu fokuserar han alldeles för mycket på S och M.

Visst är det trevligt att SD sannolikt kommer att bli största parti, men det hjälper inte så mycket om S+MP+C+L+V får majoritet.

Inte för att jag har mycket till övers för C och L men att tro att de ska regera ihop med kommunisterna är aningen magstarkt även för dem.
2018-06-07, 19:04
Medlem
NaZdravis avatar
Hittade ingen generell tråd om SD men undrar ifall någon vet ungefär hur lång tid det tar att få medlemskort från det att man betalt fakturan?
2018-06-07, 19:14
Medlem
Citat:
Jag förstår hur du menar.

Mitt inlägg skall nog ses som frustration över att SD, trots att de troligtvis har kapat åt sig 25-27 procent av väljarna, fortfarande inte har lyckats få ett enda sketet småparti att trilla ur riksdagen. Dessa skitpartier har i princip legat och skvalpat på 4-7 procent sedan 1990-talet.

Jag vet att de inte konkurrerar om samma väljare, men lik förbannat så är det irriterande.
MP är som sagt utom räckhåll för SD men när det gäller KD och L är det ju mycket SD man kan tacka för att de ligger risigt till.

KD är som S, de har 2/3 verklighetsförankrade pragmatiker och 1/3 lallande asylkramare. Men till skillnad från S har KD ingen säkerhetsmarginal att hantera det eventuella väljartapp det skulle innebära att göra ett tydligt vägval. När man har 3% kan man inte säga till 1/3 av dem att de kan dra någon annanstans. Därför blir politiken en märklig halvmesyr som en del konservativa tröttnat på och gått till SD. Det har visserligen gått långsamt som en pyspunka men nu är däcket äntligen så gott som tomt.

När det gäller L så har de levt på konstgjord andning under många år. De var nära spärren redan 2002, det var då förslaget om språktester kom som en panikåtgärd. Genom att SD (och sedermera M och S) nu täcker in den marknaden så är den vägen stängd för Björklund. Han kan föreslå språktester, burkaförbud eller vad han vill... det skulle tas emot med världens längsta gäspning av den enda journalist som orkar gå till pressträffen.

Så jag skulle nog hävda att om KD, L eller båda åker ut så är det åtminstone delvis SD:s förtjänst, men mestadels pga långsamt självmord.
2018-06-07, 19:16
Medlem
Väldigt starkt att gå upp 2.7%-enheter efter att ha gått upp en hel %-enhet förra månaden. Inget brus här inte .
Det betyder också att SD har ökat i 5 Novus-mätningar i rad, samt är bara 0.1%-enheter ifrån sitt rekord på 22.0% som sattes i December 2015.
2018-06-07, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tack för en utmärkt analys. Det som förvånar mig är att det går så snabbt. Nu kommer väl inte ens Sossarnas valarbete och fusk att lyckas.

Tack själv…

Nej, det finns ingen strategi som kan ta Stefan Löfven ur det här. Det handlar som sagt inte bara om de här 9000 illegala invandrarna men ett svek som har pågått långt tillbaka i tiden. Människor delar en historisk gemenskap. Det är därför S har kunnat överleva så länge. De odlade en kultur kring själva och de borgerliga partierna har inte på något sätt gjort något åt detta utan snarare bidragit till detta. Trovärdigheten försvinner efter ett tag. Detta hände moderaterna i början av 1900-talet. Kapitalismen som sådant gav inte upphov till bättre levnadsstandard. Istället var människor tvungna att flytta till USA och Kanada.

Man kan säga att den gamla tidens kapitalister precis som aristokratin före dem avskaffade sig själv. Hur som helst. SAP kan inte använda triangulära metoder heller. De gamla metoderna fungerar inte. Precis som Pasok är de sinnesbilden av ett parti som svek. Pasok lades ned i mars i år och blev ett nytt parti vid namn KINEL (tror jag det heter) som knappt får 7 procent i mätningarna. PASOK vägrade att förbättra situationen för miljontals greker och de bestraffades hårt. New Democracy (NA) som motsvarar moderaterna låg däremot lågt under den grekiska krisen. De förlorade stort under ett par val men är idag på återväxt.

De svenska socialdemokraterna går i samma fälla. De tittar tillbaka i tiden och ser ett stort förtroende och sedan har de stöd av den omgivande eliten. För SAP handlar det om främst LO men stödet bland eliterna för SAP är villkorat. Det är deras storlek som har givit dem makten och inte tvärtom. Idag faller S i mätningarna och allt fler överger skeppet. Arbetarna i maskin har stuckit, officerarna på kanondäck lägger ut livbåtarna och amiralen smyger ut i en livbåt i aktern. Kvar står kapten (Stefan Löfven) och förstår inte varför alla flyr. Trots allt, allt är fortfarande väldigt fint, lugnt och trevligt i hans hytt. Detta slut är liksom inget ovanligt. Det har att göra med rätt normala social-psykologiska mekanismer.

Det har inte gått snabbt. Det har tagit ett par generationer. Du ser bara slutet på en politisk epok. SAP har minskat i valen sedan 1968 men de har också haft en del uppgångar. Den större trenden är dock så att de faller. Du ser detta när du tittar på en graf, tidslinje eller trendlinje. Svårt att göra visuellt liksom men detta kan göras matematiskt. Man tänker inte på det. Det tog Romarriket (ett av historiens största riken) drygt 300 år att falla och det tog 700-800 år att återta Spanien från muslimerna. Mycket vatten (eller snarare blod) under broarna.

Detta val innebär som sagt inte att S inte kommer sitta i riksdagen. Det innebär bara att vi kommer se ett snabbt drastiskt fall där partier justeras efter vad folket har tyckt sedan 1950-talet men aldrig riktigt har agerat på.

Spännande tider eller hur?
2018-06-07, 19:18
Medlem
Jag HOPPAS, Verkligen HOPPAS att SD når 30% och att detta är ett spel för gallerierna. Vill sen höra stöveltramp, rensning, fängelse för vissa journalister och dylikt.
2018-06-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det här är större än att bara gälla sossarna, det är grundvalarna som skakar nu, det är ett helt förljuget politiskt och medialt etablissemang som med stor sannolikhet kommer att svepas bort. Men kommer att lägga samma dignitet (och symbolvärde) på 2018 som 1968 (om det inte skiter sig helt här på slutet).

Ja, jag är helt överens med dig. Tror jag har skrivit att alla partier förutom C och V är i trubbel. Detta är helt klart en epok. Det är ingen tvekan om att vi är på väg att få en ny elit eller i alla fall en elit som byter kurs. Du kan jämföra det med 1968. Det är dock inte 1945 års brytpunkt men det är en brytpunkt när spelplanen förändras och vi rör oss mot en konservativ/nationalistisk/populistisk värld.
2018-06-07, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tack som fan.

(nu skulle vi haft den där signalen ikväll)

Jag gillar verkligen idén. Däremot är det tveksamt om luftfartsverket skulle uppskatta +2 miljoner laserpekare plötsligt upp i tomma luften.

Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Novus är på telefon? Ganska bra resultat iom det. SD lär redan vara det största partiet.

Garanterat. Det blir intressant att se just hur mycket större de blir än S och M.

Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
Löfven såg i gårdagens nationaldagsfirande ut som han vore på begravning, härdsmältan är ett faktum. SD blir största parti med råge till september, klart som korvspad !🇸🇪 🇸🇪 🇸🇪

Det är snart dags för examen och betyg för Löfven efter en mandatperiod. Ska vi gissa på underkänt och avsked? Jag är lite hård mot honom kanske. Han är bara en lakej för den riktiga makten. Nåja, han sålde sig och tog pengarna då får han tåla det som kommer.

Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Ungefär vad jag befarade. Det är dock långt kvar till valet och många mätningar kvar.

Skönt att höra. Vad befarar du innerst inne, 30%?

Citat:
Ursprungligen postat av great123
Problemet är att inte småpartierna åker ur riksdagen. Det gör att det blir svårt att glädjas åt resultaten i övrigt...

"Just wait for it..."
2018-06-07, 19:25
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag har aldrig varit en vän av SD. Men jag har lovat att gratta er på valdagen om det går bra, men jag kan redan göra det nu. Trots att det ju bara är valresultatet som räknas, är Novus-mätningen näst intill historisk. Den mätning där SD går om S blir den historiska. Det är bara att gratulera.

Ska jag gratulera SD:s riksdagsledamöter, valarbetare och sympatisörerna här på FB för ett gott jobb? Nja, jobbet har först och främst den sittande och tidigare regeringar gjort. De senaste riksdagarna. Ett långvarigt icke-agerande. Jag tror att den största anledningen till framgångarna är den allt eskalerande våldsspiralen. Och om alla Brå-siffror händelsevis visar att allt är precis som vanligt, upplever i vart fall folk att så inte är fallet.

Förra veckan inträffade en av alla dessa skjutningar. Denna gång utanför det hus jag bodde i med en nyfödd för snart 20 år sedan. Den då nyfödda bor idag ett par stenkast därifrån. Mitt på dagen en vanlig vardag utanför en förskola i ett studentområde sköts två personer ned. En av hundratals liknande händelser de senaste åren.
Vänners och bekantas barn blir rånade, inkluderat påtvingat SMS-lån, på blanka eftermiddagen innanför Stockholms tullar. Men det räcker inte för förövarna som ändå slår offren så illa att de måste till sjukhuset. Händelser som inte leder till en rad i pressen längre. Hur många väljare är inte ständig oroliga när deras barn är ute? Inte ute på kvällar och nätter, och på vissa känsliga platser, utan just utanför huset, på väg till eller från skola, träning mm under dagen?

Att SD ökar kraftigt bekommer mig inte ett dugg längre. Inte ett jävla dugg.
Vettigt inlägg tycker jag. Väljarna har länge försökt berätta för de etablerade partierna att de måste adressera vissa problem, och att de helst inte ser att SD gör det. Detta genom att ge SD större stöd i frågan om vilket parti de skulle rösta på än om frågan är vilket parti de tycker bäst om. De etablerade partierna har haft så lång tid på sig att göra det men negligerat. Felet är deras eget. Och då det fortgått så länge har väljarna tröttnat och visar nu till slut att de inte litar på omvändelser under galgen. Det är för sent för dem.

Omsvängningar i opinionen är också rätt långa processer, jag tror inte att S på när hinner vända om med trovärdighet. Det blir som sagts tidigare kanske tom en kamp om att klara 20% på valdagen. 25 tror jag inte de når upp till.

Även om de sk etablerade OI:s har gjort vissa justeringar i sina metoder så ser jag egentligen ingen anledning att misstro de webbaserade undersökningarnas estimat på SD i någon större utsträckning. Även om de underskattar S med någon eller två procentenheter så kan SD redan nu vara förbi, och som sagt är vågorna i rullning och tidsmässigt ter det sig rätt osannolikt att de hinner vända till valet. Tiden är nog för knapp för det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in