2018-06-07, 00:54
Medlem
Hej!
Tanken är att jag nu i sommar/höst skall slipa och måla mitt betonggolv i garaget med epoxyfärg. Golvytan är cirka 40m2, men en golvbrunn på vardera halva. Vill förbättra den lutning som är mot golvbrunnarna i dagsläget en aning så att vatten som töar från bilen under vintertid snabbare rinner dit.

Någon som har erfarenhet av att slipa betonggolv? Är det sanslöst drygt att köpa en diamatslipskiva och gå lös med rondellen, eller ska man kosta på och hyra en golvslip? Är dessa svår att hantera?

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/kapskivor-och-rondeller/sliprondeller/diamantslipskiva-016001/#tab04
Citera
2018-06-07, 04:57
Medlem
Ska du slipa 40 kvadratmeter golv med en handslip?
Ja du....det lät effektivt.
Hur ska du få det jämt hade du tänkt dig?

Hyr in en stor jävla maskin istället.
Eller ännu bättre, låt en firma göra skiten om du ska ha lut på det.

Om det är svårt o köra? Nej inte när du kan det.
Du lär se ut som Karl-Alfred när du är färdig, alternativ så har dina armar gått av.
Citera
2018-06-07, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Hej!
Tanken är att jag nu i sommar/höst skall slipa och måla mitt betonggolv i garaget med epoxyfärg. Golvytan är cirka 40m2, men en golvbrunn på vardera halva. Vill förbättra den lutning som är mot golvbrunnarna i dagsläget en aning så att vatten som töar från bilen under vintertid snabbare rinner dit.

Någon som har erfarenhet av att slipa betonggolv? Är det sanslöst drygt att köpa en diamatslipskiva och gå lös med rondellen, eller ska man kosta på och hyra en golvslip? Är dessa svår att hantera?

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/kapskivor-och-rondeller/sliprondeller/diamantslipskiva-016001/#tab04

Jag använde en sån skiva till att ta av topparna när jag fallspacklat badrum och inte riktigt fått det bra, ca 5 m2. Det gick åt en skiva till den ytan, så skall du slipa hela dina yta så lär det gå åt ett antal skivor.
Inte lätt att få det jämt heller med en vinkelslip.

Skall du få bättre fall så behöver du nog spackla golvet också.

Ta in en offert från en firma vad det skall ha för slipa/spackla golvet, och jämför med vad det skulle kosta dig att hyra maskin och göra det själv.
Citera
2018-06-07, 07:49
Medlem
Bluebeast72s avatar
en sån här ts så gör du det själv enkelt, kolla tuben o hyr maskinen.

https://www.klaravik.se/auction/product/betongslip-golv-280mm/
Citera
2018-06-07, 17:05
Medlem
JEBUS-666s avatar
Citat:
Hej!

Ett alternativ är att använda skivor för Sten till kapmaskinen..... Dom tuggar betong som det är smör. Dock går det åt en del skivor. Och dammar som helvetet gör det också.
Citera
2018-06-07, 17:26
Medlem
Bongomans avatar
Proffsen gör det snabbt med rätt maskiner. Det finns ju flera aspekter av detta. Dels att få golvet rent och fritt från beläggningar och olja. Dels att få ett fall till brunnarna. Mest sannolikt behövs även lite spackling i kanterna. Vad är den egna tiden värd? Ta in offerter på hela jobbet och du får dessutom garanti så länge du inte kör in med dubbdäck.
Citera
2018-06-07, 17:36
Medlem
PsychoChillers avatar
Nu vet jag inte hur mycket du måste slipa för att få rätt fall till brunnen, men för bara slipning inför målning (då det räcker med att rugga upp ytan) räcker det helt klart med en flex. Visst får du spendera någon timme på knä, men jag tycker att det vore overkill att hyra in en HTC för att rugga upp fyrtio kvadrat.
Citera
2018-06-07, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Nu vet jag inte hur mycket du måste slipa för att få rätt fall till brunnen, men för bara slipning inför målning (då det räcker med att rugga upp ytan) räcker det helt klart med en flex. Visst får du spendera någon timme på knä, men jag tycker att det vore overkill att hyra in en HTC för att rugga upp fyrtio kvadrat.
En flex?
Citera
2018-06-08, 13:48
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
En flex?

Handhållen slip. Exempel:

https://www.hilti.se/kapning-sågning-%26-slipning/kapning-%26-slipning/diamantslipning/r2654

https://sandbergsjarn.se/produkter/elverktyg/slipmaskiner/diamantslipmaskiner/festool-dsg-ag-125-plus/
Citera
2018-06-08, 13:53
Medlem
199702042s avatar
Du ska slipa 40 kvm betonggolv med vinkelslip? Det minst intressanta här är dammet, vilket kommer vara förjävligt mycket hursomhelst vilket är ditt minsta problem. Glöm det!
Hyr en golvslip!!!
Citera
2018-06-08, 14:12
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Du ska slipa 40 kvm betonggolv med vinkelslip? Det minst intressanta här är dammet, vilket kommer vara förjävligt mycket hursomhelst vilket är ditt minsta problem. Glöm det!
Hyr en golvslip!!!

Medhåll, det måste finnas ett utsug för damm. Flexar och golvslipar tar hand om dammet på samma sätt, via extern dammsugare, skillnaden är hur kraftig dammsugare som krävs.
Citera
2018-06-08, 14:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Hyr en golvslip!!!
Detta! Hyr en slip. Du betalar för hur många millimeter av diamantslipskivan du sliter ner. Arbetsinsatsen blir bara en tiondel om man har rätt grejor.

Jag gjorde detta själv nyligen, visserligen bara på ca 5 kvadrat. Det gick fort som fan & jag lämnade tillbaka maskinen efter ett par timmar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in