2018-06-07, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teamaniac
Ingen av dem är yrkeskriminell och då mördar man inte så lätt en människa. Det krävs en hög grad av nöd, ångest, förtvivlan för att man går så långt. Att riskera att förlora sin familj och därmed sitt känslomässiga livsinnehåll/meningen med livet är en typisk sådan desperat situation. LW har genomgående beskrivits som en stark och orädd person. Därför är jag bergsäker på att hon hotade med att avslöja något som GM på inga villkor ville skulle komma fram. Då såg GM mordet som den enda vägen att få tyst på henne. Kanske kände han att hans liv skulle ändå förstöras, antingen av det hon hotade med att avslöja eller av att bli avslöjad som mördare. Som mördare såg han åtminstone en liten, liten chans för att det skulle gå bra ändå och han skulle kunna komma undan. Hade hon avslöjat det hon hotade med att avslöja, hade det varit kört för honom (och hans liv) i samma sekund. Det är bara spekulation från min sida, men maktstrukturerna säger mig detta. Jag tror tanken att mörda henne kom för GM i samma stund som hon hotade med avslöjandena, när än det kan ha varit.
Så har jag också tänkt, att LW kan ha vetat något om SD (som inte har med förhållanden att göra) och rotat i det och kanske hotat med att avslöja.
Citera
2018-06-07, 14:09
Medlem
sommarljums avatar
http://www.na.se/orebro-lan/orebro/lenas-wesstroms-misstankte-mordare-i-nya-forhor-jag-kan-absolut-inte-saga-nagot-om-vad-det-gar-ut-pa ?referrer=app
Citera
2018-06-07, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell

Nej, det kan inte stämma att ett av barnen skulle gå i förskoleklass, jag läste i någons gästbok på dykforumet och då skrev SD om sina 2 barn. Han skrev när dom var födda, minns inte vilka år men jag räknade snabbt ut att dom borde vara 12-14 år någonting. Inget jag lade någon större vikt på. Det spelar egentligen ingen roll, det bästa är att hålla hans barn utanför den här tråden, tycker jag.
Fast det sista där skrev inte jag, felcitering - klamrar som tappats bort antagligen - och sedan följer det med till nästa.

Vet inte om något yngre tredje barn men det kan ju finnas, någon i tråden skrev det för ett tag sedan men den personen kan ha förstått fel. Vet ej.
Citera
2018-06-07, 14:11
Medlem
sommarljums avatar
Ur artikeln i NA:

– Det stämmer att det hålls ett förhör med den misstänkte idag. Det är polisen som håller i förhöret. Jag kan absolut inte säga något om vad förhöret går ut på, säger Åsa Hiding, åklagare och förundersökningsledare i fallet.

Åklagaren har fram till och med fredag på sig att få fram nya bevis mot mannen. Han är häktad som skäligen misstänkt, vilket är den lägre misstankegraden.

– Jag kan inte svara på om jag kommer att begära honom häktad på sannolika skäl just nu. Jag kommer att avvakta innan jag lämnar in en häktningsframställan. Jag har fram till imorgon på mig att ta ett beslut och det kommer jag att ta under fredagsmorgonen.

Om en person häktas som skäligen misstänkt måste en ny häktningsförhandling alltid hållas inom en vecka från det första beslutet. Om misstankegraden vid den nya häktningsförhandlingen vid det laget inte har stärkts ska häktningen hävas och den misstänkte försättas på fri fot.

Har ni fått fram någon ny bevisning?

– Det är ingenting som jag svarar på i nuläget. Det kommer ni att få veta under morgondagen.

Under torsdagen har alltså nya förhör med den misstänkte planerats in. Det finns ännu inga uppgifter om vad som hittills kommit fram i förhöret.

Mannen är misstänkt för att ha mördat Lena Wesström någon gång på kvällen 14 maj eller på natten 15 maj. Polisen utredde till en början människorov.

Den 44-årige mannen satt en tid anhållen misstänkt för brottet men släpptes fri. När Lena Wesström hittades död bakom ett bullerplank ett hundratal meter från sin bostad startade polisen en mordutredning.

Den 19 maj anhölls mannen på nytt – denna gång misstänkt för att ha mördat Lena Wesström. Mannen har tidigare polisanmälts för ofredande och misshandel av kvinnan. Misstankarna i de fallen lades ned.
Citera
2018-06-07, 14:14
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Fast det sista där skrev inte jag, felcitering - klamrar som tappats bort antagligen - och sedan följer det med till nästa.

Vet inte om något yngre tredje barn men det kan ju finnas, någon i tråden skrev det för ett tag sedan men den personen kan ha förstått fel. Vet ej.

2 döttrar. 12 och 14 år.
Citera
2018-06-07, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legenda77
De antaganden jag har idag är så klart rena spekulationer men det är väl det som Flashback är till för och kanske för att få olika människors synfallsvinklar.

Jag kan redogöra för mina tankegångar och intuition i fallet till dags datum:
Man har tidigt, redan vid försvinnandet av BO antagit att det handlar om svartsjuka/triangeldrama och därefter har det kommit uppgifter om att SD och BO har haft en relation, troligen av sexuell karaktär.
Givetvis blir då ett tänkbart triangeldrama mellan SD, HD och BO som man först fokuserar på men det kanske även finns möjligt triangeldrama av annan art och det är där JG (=GG) kommer in i bilden i mina tankar.
JG och BO har ju vad man kan få fram spenderat en hel del tid tillsammans på tu man hand, liksom de har umgåtts tillsammans båda två med SD (och säkert också en del andra personer i olika konstellationer)

Efter anmälan om misshandeln av SD mot BO förra året så upphör kontakten med BO och SD på Facebook, den upphör även mellan JG och BO i samma tidsperiod vilket talar för att JG har tagit ett parti i saken ELLER så har han också haft någon form av relation eller i alla fall förhoppning om att kunna få det med BO men för att det inte ska vara märkligt så tar han också bort BO på sin Facebook (trots att han ju uppenbarligen haft en egen om än så vänskaplig eller annan typ av relation med BO) och vuxna människor bör väl inte behöva ta någons parti om två vuxna människor har olika åsikter om saker. Eller så har han helt enkelt blivit sur, svartsjuk och arg för att det kommer fram att BO och SD har haft en relation som han själv inte visste om (och kanske hoppades på att få ha relationen själv med BO)

Både SD och JG kan så klart ha haft en fortsatt kommunikation med BO, det finns ju fler sätt än FB och med tanke på att HD också enligt utsago ska ha förbjudit SD att ha vidare kontakt med BO så är väl -ta bort vän- knappen ganska logisk att använda sig av.

JG har observerats skjutsa SD på Fredagen veckan innan han blev anhållen och häktad, alltså efter USA-resan eller försök till denna resa...
OM JG nu som person är av den art att han tagit parti för SD när BO anmälde honom för misshandel och därmed avslutade vänskapsrelation på Facebook på grund av detta så borde han väl i nu i det här fallet ha tagit ett parti i att inte ha kontakt och framförallt inte hjälpa SD med något när det vid den tidpunkten i alla fall såg ut som att det var han som kunde anses som MGM med spekulationerna som gick (beslag av SD's bil osv)
Varför ställer JG upp på SD i den milda grad att man nästan kan börja fundera över om han gör det för att han har någon form av skuldkänslor?
Han hade ju givetvis kunnat meddela SD att han inte ville skjutsa honom, eventuellt förse honom med tak över huvudet (obekräftade uppgifter vad jag vet) om han enkelt kan ta bort människor från Facebook på grund av saker som inte direkt berör honom i person.

HD kan ju anses ha motiv men är ju ganska uppenbarligen avfärdad som MGM, SD är idag MGM i och med häktningen men det känns oroväckande att man inte fått fram mer när klockan tickar på.

Något säger mig att JG vet saker i alla fall.

ML har ju haft kontakt och umgänge med BO sedan långt innan JG och SD kom in i bilden har jag uppfattning om, sedan kan han ju givetvis ha brukats som en spelpjäs i ett spel för att framkalla någon form av svartsjuka också.
Finns flera tänkbara senario på att olika personer haft en vilja att framkalla svartsjuka hos någon annan, ibland när det är denna typ av draman med flera personer inblandade kan det ju lätt också gå över till ett maktspel där ingen vill vara den sårade som står övergiven och därför tar till alla tänkbara medel för att jävlas med motparten.

Att BO skulle vara så rädd för SD efter att hon uppgett att hon blivit misshandlad av SD att hon därför inte skulle våga träffa honom på natten när hon försvann ser jag inte heller som särskilt sannolikt, det är snarare ofta precis tvärtom att en misshandlad kvinna inte helt ovanligt står med skuldkänslor om det förekommer i nära relationer och om den misshandlande då tar kontakt för att reda ut saker så kanske ett hopp om försoning föddes, det urartade och BO hotade med att berätta allting för HD och bägaren rann över.

I min bok pekar det mesta på SD men jag skulle absolut granska JG och hans förehavanden den natten då BO försvann samt följande dagar om jag satt med utredningen framför mig med den information jag har framför mig idag.
Det var ett intressant inlägg!
Kan JG vara inblandad tro? Alla har lagt krutet på SD hittills men din teori skulle kunna stämma. Hmmm.....undrar om polisen tänker i dom banorna också? Dom jobbar ju brett säger dom så dom borde/bör haft med detta. Han bör väl vara förhörd? I morgon får vi veta mer...
Citera
2018-06-07, 14:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teamaniac
Ingen av dem är yrkeskriminell och då mördar man inte så lätt en människa. Det krävs en hög grad av nöd, ångest, förtvivlan för att man går så långt. Att riskera att förlora sin familj och därmed sitt känslomässiga livsinnehåll/meningen med livet är en typisk sådan desperat situation. LW har genomgående beskrivits som en stark och orädd person. Därför är jag bergsäker på att hon hotade med att avslöja något som GM på inga villkor ville skulle komma fram. Då såg GM mordet som den enda vägen att få tyst på henne. Kanske kände han att hans liv skulle ändå förstöras, antingen av det hon hotade med att avslöja eller av att bli avslöjad som mördare. Som mördare såg han åtminstone en liten, liten chans för att det skulle gå bra ändå och han skulle kunna komma undan. Hade hon avslöjat det hon hotade med att avslöja, hade det varit kört för honom (och hans liv) i samma sekund. Det är bara spekulation från min sida, men maktstrukturerna säger mig detta. Jag tror tanken att mörda henne kom för GM i samma stund som hon hotade med avslöjandena, när än det kan ha varit.

Jag har också resonerat så och tror det borde stämma. Det finns naturligtvis möjl. att GM hunnit gå och hetsa upp sig ett tag över någon form av svek eller kränkning eller partnerbyte från LW:s sida, som gjort honom rasande, men de flesta skulle nog planera en aning ”bättre” då, och riktigt så sur blir man nog bara i denna sättning om man synbart redan förlorat sina barn (vilket annars omvänt borde verka hämmande på mördarambitionerna).

Om LW tänkt berätta för HD vilket kräk han är och hur länge de vänstrat, så är väl motivbilden i det närmaste klockren. Då är det inte heller så lustigt att de bor nära varandra längre.

Om LW rent av dominerar SD och fortsatt vill utnyttja honom och därför vill förstöra hans faniljeförhoppningar så blir det väl ännu bättre. Utpressning är ju alltid en möjlighet. Men det kanske man inte ska sitta och hoppas på.

Annars är det svårt att se vad som skulle resultera i ett ”passionsmord” här.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-06-07 kl. 14:29.
Citera
2018-06-07, 14:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinzimara
Det var ett intressant inlägg!
Kan JG vara inblandad tro? Alla har lagt krutet på SD hittills men din teori skulle kunna stämma. Hmmm.....undrar om polisen tänker i dom banorna också? Dom jobbar ju brett säger dom så dom borde/bör haft med detta. Han bör väl vara förhörd? I morgon får vi veta mer...

LW och JG hade väl bara avföljt varandra på Facebook men inte på instagram. Så det kan väl möjligt vara att JG vet något som han berättat om i förhör också. Om det inte är ett slags triangeldrama kan det väl hända att han försökt att medla efter någon tid? Om nu SD var så avvisande mot LW att han inte ens hälsade på egna kompisar ifall de händelsevis råkade på honom om de var i LWs sällskap?
Har han försökt medla och talat med bägge så har han kanske fått berättat till sig om det varit mer som hänt och sagts än det som varit i samband med just anmälningarna.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-06-07 kl. 14:30.
Citera
2018-06-07, 14:42
Medlem
Lonnrots avatar
Polisen tittar väl i allsköns register efter aktuella vårdnadstvister, separationer, orosanmälningar o.a. legala mellanhavanden tänker jag.

Annars kan det ju vara något tidigare okänt som utlöst mordet.
Citera
2018-06-07, 14:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Visserligen. Men, detta förfaringssätt brukar lämna följdfrågor. Vanligtvis brukar it avd upptäcka att personen ifråga avviker från sitt normala mönster. Det blir så att säga en lucka i användandet. En lucka som måste fyllas med en lögn, som föder en annan lögn osv.

Om man sover använder man ju ändå inte telefonen. Det var ju sent en vardag kväll.
Citera
2018-06-07, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Sista meningen..."SD:s relationer med andra kvinnor, relationer som inte var avslutade..."

Låter som du känner väl till detta; S hade alltså pågående relationer med andra kvinnor trots
att en som säger sig känna vederbörande, att S hade för avsikt att försöka lappa ihop äktenskapet
med H igen? Vet du hur många relationer det rör sig om?

Jag har ingen som helst relation till någon i detta sammanhang.

Mitt antagande är helt baserat på information som kommit fram i tråden.
Citera
2018-06-07, 14:53
Medlem
Legenda77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Tusen tack för att du delger dina tankar och funderingar eftersom du känner till de inblandade!

Verkar i mina ögon också underligt att JG verkar ha tagit parti för S och skjutsat honom och
H efter USA-resan. Har ju även skrivits att J lånat ut sin sommarstuga till (ex)paret.

J och L har spenderat mycket tid tillsammans skriver du, kanske som du säger också att han
hoppats på en djupare relation med L och blivit upprörd över S och L:s relation - om han nu
inte kände till den. Men varför tror du att J ev skulle ha skuldkänslor gentemot S?

Att det är ett svartsjukedrama med flera personer inblandade verkar helt klart. Verkar inte
heller orimligt att någon person används som spelpjäs för att framkalla svartsjuka hos tredje
person, som du skriver. Något säger dig att JG känner till saker och ting - polisen har
förmodligen hört honom om vad han har för kännedom om de inbladade, mycket intressant
kan komma fram där.

Jag tror inte heller att L var rädd för S och inte vågade träffa honom. Ja, det är synnerligen
oroväckande att inte mer kommit fram, tiden börjar rinna ut.

Tack än en gång för ett mycket informativt och givande inlägg!

Tack!
Givande inlägg är intressanta att läsa och just därför försöker jag hålla mig saklig när jag väl skriver något

OM JG skulle vara inblandad på ett eller annat sätt så kan det kanske framkalla någon form av skuldkänslor gentemot SD för att:
1. SD får skulden för någonting han möjligen kanske inte gjort och detta vet JG.
2. JG uppger information till polisen gällande SD som gör att han idag är MGM.

Jag antar också att JG är hörd av polisen men sedan är ju frågan i vilken form, är det för att redogöra vad han själv har varit och gjort eller för att redogöra för vad han vet om SD och BO's förhållanden med varandra.
Mycket beror väl på vilken strategi polisen har med sina frågeställningar med tanke på vilken person de har framför sig inbillar jag mig i alla fall. De hör ju inte alla personer som MGM om de inte har något belägg för det i kartläggningen när de arbetar.

Nu är det ju möjligt att JG har ett vattentätt alibi och inte alls är aktuell men om man inte får frågan -vad gjorde du den natten?- så behöver man ju inte heller tala om det tänker jag i mitt stilla sinne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in