2018-06-06, 22:44
Medlem
TheStifmeisters avatar
Om jag har utbildning på 2-3 år på högskolan och får ett jobb som CAD-konstruktör vad kan min startlön ligga på då? Och hur kan lönen se ut efter cirka 5-6 år?
Citera
2018-06-06, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStifmeister
Om jag har utbildning på 2-3 år på högskolan och får ett jobb som CAD-konstruktör vad kan min startlön ligga på då? Och hur kan lönen se ut efter cirka 5-6 år?

Har förstått att CAD-ritare har ingångslön på 28-33 KSEK. Vet dock inte om det finns olika typer av CAD-ritare, och om det ser olika ut för dessa vad gäller lön. Har också förstått att behovet av erfarna CAD-ritare är hög just nu, så räkna med en hyfsad lönestegring över tid.
Citera
2018-06-06, 23:28
Medlem
jipeesss avatar
finns inget som heter cadkonstruktör, lika lite som att man är papperskonstruktör whiteboardkonstruktör, servettkonstruktör etc,

det som gör dig värdefull är hur konstruktörsinnad du är, vad du ritar på/i är underordnat, såvida du inte är anställd som ritbiträde/cadslav och då är löneförhandlingsläget begränsat
Citera
2018-06-07, 05:07
Medlem
Det beror på vilken stad du är i och vilken firma som anställt dig.
Även inom vilken avdelning på samma firma kan göra att lönen varierar med flera tusen i månaden.

En viss stor teknikkonsultfirma betalar till exempel bara 25 000 kr i månaden i ingångslön för en byggingenjör.
En annan firma kanske ger dig 30 000 kr.
Citera
2018-06-07, 06:22
Medlem
ForTheApess avatar
Beroende på ort och anställning.
Ingång ca 30k säg sedan ökning på ca 1k per år.
Citera
2018-06-07, 08:08
Medlem
Bulkninjas avatar
Vad är en CAD konstruktör?
Vill du separera på begreppen kan man möjligtvis skilja på ritslav och konstruktör.
För att rita CA behövs ingen 3år högskola. Medans konstruktörer normalt har minst är högskoleingenjörer, vanligtvis i maskin.

Cad betyder computer aided design. Jag tror det är relativt få företag som idag inte använder datorer.

En konstruktör konstruerar saker.
En ritslav kopierar ritningar.

Medellönen för en konstruktör är kanske 40-45k
Medellönen för en outbildad ritslav är kanske 20-25k ?
Citera
2018-06-07, 08:45
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Vill du separera på begreppen kan man möjligtvis skilja på ritslav och konstruktör.
För att rita CA behövs ingen 3år högskola. Medans konstruktörer normalt har minst är högskoleingenjörer, vanligtvis i maskin.

Cad betyder computer aided design. Jag tror det är relativt få företag som idag inte använder datorer.

precis,
har också reagerat på att så många tycks tro att man automatiskt blir konstruktör för att man kan använda ett cadprogram

att jag kan använda alla funktioner i ms word gör mig knappast till författare..
Citera
2018-06-07, 18:11
Medlem
Zebogevos avatar
Högskoleingenjör i maskinteknik .
Har strax under 40 000 kr efter ca 11 år i yrket.
Ingångslön 2007 på 26 000kr.
Anställd på en av de stora konsultbolagen . Bor och verksam i Skåne .
Senast redigerad av Zebogevo 2018-06-07 kl. 18:14.
Citera
2018-06-07, 21:21
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja

Tror att en CAD-konstruktör konstruerar CADdar på samma sätt som en verktygskonstruktör (mitt gebit) konstruerar verktyg.
Citera
2018-06-07, 21:26
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Tror att en CAD-konstruktör konstruerar CADdar på samma sätt som en verktygskonstruktör (mitt gebit) konstruerar verktyg.

Jag stör mig på begreppet CAD.
Sist jag såg ett ritbord på en konstruktionsavdelning var 1998 och då användes det som prydnad.
Det är 20år sedan, jag tror vi kan släppa begreppet CAD idag och ta det som självklart.
Citera
2018-06-07, 21:30
Medlem
Där jag jobbar går CAD-ritarna (el) in på 23-26 000 kronor i månadslön. Kanske ett bra instegsjobb men det anställs mer och mer indier för att enbart rita. Inte ett bra tecken om du vill göra karriär senare eftersom det inte leder till så mycket mer än att möjligtvis bli projektansvarig.
Citera
2018-06-08, 07:57
Medlem
Helst skall man ha arbetslivsfarenhet från den praktiska delen också. Finns allt förmånga kids som läser på Högskola som därefter sedan ställer till oreda ute på byggena pga okunskap i det praktiska delarna.

Förr blev ju dem duktiga snickarna, rörläggare osv arbetsledare. Man visste hur man skulle tänka, lägga upp och kordinera jobben så man inte gick på alla nybörjarfel.

Vilken idiot som helst kan väl lära sig CAD på youtube i dagens läge. Det är personer med praktiska erfarenheter som skiljer agnarna från vete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in