2018-06-06, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
EBT och några till inser det men medlemmarna är frireligiösa humanister som han som sjöng i riksdagen nyligen. EBT, SS och han journalisten kan inte vända partiet för de har inte medlemmarna med sig. Precis som S.

Kristdemokraterna består av drygt fyra falanger. Dessa är;

1. Evangeliska kristna (hatar abort och HBTQ och likgiltiga till invandring)
2. Liberala kristna (älskar abort, HBTQ och invandring)
3. Allmänborgerliga (moderater som inte av någon anledning inte är moderater)
4. Konservativa (som det låter)

Det som sker i Kd är att alla de här grupperna flyr partiet eftersom Ebba Busch Thor inte ger dem någonting. Hon säger till QX att hon älskar homosexäktenskap och sedan en annan sak till tidningen Dagen eller om det var världen idag. Så här höll Göran Hägglund också på medan Alf Svensson var mer tydlig i sin ideologiska övertygelse. Således, eftersom Ebba vill vara vän med alla går det åt helvete. En normal funtad person hade naturligtvis dumpat de liberala kristna men det vågar hon inte eftersom eliterna är liberala. Ingen kan vända Kristdemokraterna till rätt håll. Det är en omöjlig uppgift. Partiet är ett mesigt stödparti till det idag liberala (det smärtar mig) Moderaterna. Egentligen är de här diskussionerna rätt meningslösa. Liberalismen är på väg att dö och Kd är bara ett av flera liberala partier som kommer gå under och sannolikheten är stor att detta obehagliga parti åker ur riksdagen.
2018-06-06, 23:43
Medlem
fostroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Satan vilken intressant utveckling vi är mitt inne i... Ingenting tidigare i svensk politik kommer i närheten av detta.

Man bör nog hålla huvudet kallt, men mycket tyder på att valvakan 2018 blir en synnerligen trivsam tilldragelse. Vi kan enligt vissa prognoser förvänta oss en kollaps av sjuklövern och en oöverträffad triumf för SD, vilket följaktligen lär rendera underhållande krumbukter hos MSM och kaxiga kulturprofiler. Stämmer prognoserna, eller rent av överträffas, kommer såväl kommentatorer som inbjudna gäster i TV-studion att se ut som härjade fågelholkar. Ett event som har alla förutsättningar att bli århundradets fest! Jag kommer andaktsfullt avnjuta evenemanget med kalla öl inom räckhåll.
2018-06-06, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
Kollapsar MP,FI och C kommer debatten att gå tillbaka till en höger-vänster skala och SD får utkämpa ett tvåfrontskrig.
Intressant poäng, men höger-vänsterkonflikten kommer inte tillbaka på 30-40 år. Allt nu kommer att handla om hur vi ska göra fisk av fisksoppa. Det låter svårt men det måste gå.
2018-06-06, 23:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Tror att du har rätt. De interna opinionsundersökningar som partierna gör har säkert signalerat att läget varit långt allvarligare än vad som hittills framkommit. I synnerhet S har senaste tiden stundtals uppträtt i ren panikångest. Helt klart är att de internt känt till hur allvarligt läget är.
Att sedan SD går fram så som de nu gör i opinionen gör ju att panikångesten bara förvärras än mer. Hur ska SD stoppas? Vilka metoder krävs? Hur mycket valfläsk behövs egentligen då?
Satan vilken intressant utveckling vi är mitt inne i... Ingenting tidigare i svensk politik kommer i närheten av detta.
Ja inte var paniken och krisen för att S kunde få 28 % och SD 21 %. De hade varit överlyckliga för 28 %. Det måste ha varit dessa Sentio-siffror de såg i sina hemliga mätningar som fått tidningarnas politiska journalister att säga upprepat att "SD kan bli största parti".
2018-06-06, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Nobelfesten blir lite knepig. Statsminister Åkesson och hans ministrar bannlysta och fortsatt portade.

Gissar att Nobelstiftelsen mer än de flesta fruktar ett succéval för rasistpartiet.

Jag hoppas kommande regeringar tar och "gör något åt" medlemmarna i den där stiftelsen.

Undrar om Per Westerberg, idiot tillika talman kommer ta JÅ i handen den här gången eller om han kommer fortsätta bete sig som en barnunge?
2018-06-06, 23:49
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag tror inte på att L har dubblat sitt väljarstöd på en månad. Hur skulle det ha gått till?

Håller med om att den siffran känns minst sagt knepig. Kan "Reinfeldtmoderater" ha tröttnat på Kristersson och lämnat för flyktingvänligare L? Ren spekulation från min sida...
2018-06-06, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Sentio juni 2018
1. Sverigedemokraterna, 26,1
2. Socialdemokraterna, 21,7
3. Moderaterna, 17,1
4. Vänsterpartiet, 9,7
5. Centerpartiet, 7,2
6. Liberalerna, 7,0
7. Miljöpartiet, 4,8
8. Kristdemokraterna, 3,3

Sentio juni 2014
1. Socialdemokraterna, 34,0 (överskattning med 3,99)
2. Moderaterna, 23,0 (överskattning med 0,33)
3. Sverigedemokraterna, 12,5 (underskattning med 0,36)
4. Miljöpartiet, 9,7 (överskattning med 2,81)
5. Vänsterpartiet, 6,3 (överskattning med 0,58)
6. Liberalerna, 5,6 (överskattning med 0,18)
7. Centerpartiet, 4,8 (underskattning med 1,31)
8. Kristdemokraterna 3,6 (underskattning med 0,97)

Var Sentios mätning i juni 2014 träffsäker? Tja, allt över en procent är rätt dåligt och Sentio misslyckades totalt med S, Mp, C och var nära att misslyckas med Kd. Hur troligt är det att L ligger på 7 procent? Det motsvarar det resultat de fick i riksdagsvalet 2010. Jag tror att Sentio har överskattat Liberalerna i det grövsta. En realistisk siffra är nog någonstans mellan 4-5 procent. Samtidigt tror jag att de har underskattat Centerpartiet denna gång igen. Sverigedemokraterna ligger antagligen på 25-26 procent. Mäta var SD ligger är fan i mig det enda Sentio är bra på.

Det här med FI, PP och MED skall vi inte tala om. Det finns ingen chans i helvetet att PP som mer eller mindre har upphört som parti får 1,2 procent i valet. MED finns bara med eftersom Nyheter Idag ägs av MED:s ordförande och FI? Tja, vad vet jag...

Ju mindre partiet är desto mer spretar Sentio (som dessutom bara intervjuar runt 1000 pers vilket ger än mer fluktuation) då man inte verkar använda glidande medelvärde (alls?). Så L är mestadels brus här.
2018-06-06, 23:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Kristdemokraterna består av drygt fyra falanger. Dessa är;

1. Evangeliska kristna (hatar abort och HBTQ och likgiltiga till invandring)
2. Liberala kristna (älskar abort, HBTQ och invandring)
3. Allmänborgerliga (moderater som inte av någon anledning inte är moderater)
4. Konservativa (som det låter)

Det som sker i Kd är att alla de här grupperna flyr partiet eftersom Ebba Busch Thor inte ger dem någonting. Hon säger till QX att hon älskar homosexäktenskap och sedan en annan sak till tidningen Dagen eller om det var världen idag. Så här höll Göran Hägglund också på medan Alf Svensson var mer tydlig i sin ideologiska övertygelse. Således, eftersom Ebba vill vara vän med alla går det åt helvete. En normal funtad person hade naturligtvis dumpat de liberala kristna men det vågar hon inte eftersom eliterna är liberala. Ingen kan vända Kristdemokraterna till rätt håll. Det är en omöjlig uppgift. Partiet är ett mesigt stödparti till det idag liberala (det smärtar mig) Moderaterna. Egentligen är de här diskussionerna rätt meningslösa. Liberalismen är på väg att dö och Kd är bara ett av flera liberala partier som kommer gå under och sannolikheten är stor att detta obehagliga parti åker ur riksdagen.

Det är inte min poäng. Jag säger att EBT har inte makten att göra det. Hon har inte deras "kongress" eller vad de nu kallar det med sig, hon har inte partiledningen med sig, hon har inte medlemmarna med sig. Vad hon vill eller tycker spelar inte så stor roll för hon kan inte göra det. Precis som Löfven som efter flera år förstått att S måste gå tillbaka till rötterna, åtminstone till Ingvar Carlssons dagar. Men han kan inte. han har inte den makten över partiet. KD och S är inte som SD som sparkar ungdomsförbund och tvingar in partiet efter partiledningens vilja. Åkesson är mycket starkare och mäktigare internt i partiet än EBT och Löfven.
2018-06-06, 23:58
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men asylinvandrarna har rösträtt i kommunalvalet. S kommer bli rena invandrarpartier i dessa orter; alla svenskar och arbetskraftsinvandrare kommer gå över till SD.
Tack och lov är röstningsbenägenheten i dessa grupper mycket låg.
2018-06-07, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
”Förväntat”? Jaaaaaaså, det låter så nu?

Ni ”uppkorrigerings”-foliehattar svor ju på att SD egentligen har legat stilla i månader på typ 23 och att uppgångarna i Ipsos, Sifo etc var iscensatta av instituten för att ligga bättre till inför valet. Nu ökar SD lika mycket i Sentio som i Ipsos, innebär det att Sentio har hållit SD nere artificiellt tills nu?

Den tesen har jag fört fram tidigare Att Sentio/Yougov viktat ned SD för att inte sticka ut mot råsållen allt för mkt. Du skrev ju själv tidigare idag eller igår att Sentio viktat ned SD vid nåt tillfälle (vilket visade sig stämma. Från 29,6 till 27,2). https://nyheteridag.se/sentio-efter-terrordadet-nytt-sd-rekord-pa-272-procent/

2018-06-07, 00:08
Medlem
psflaxs avatar
Scannade precis svt.se och kvällsposten/expressen, inte ett knyst om Sentio´s
resultat i dag. Har dom rapporterat tidigare, men nyheten har fallit ner?
2018-06-07, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Den tesen har jag fört fram tidigare Att Sentio/Yougov viktat ned SD för att inte sticka ut mot råsållen allt för mkt. Du skrev ju själv tidigare idag eller igår att Sentio viktat ned SD vid nåt tillfälle (vilket visade sig stämma. Från 29,6 till 27,2). https://nyheteridag.se/sentio-efter-terrordadet-nytt-sd-rekord-pa-272-procent/

Jag tänkte argumentera emot här men du kommer undan för den här gången SCB-oraklet

Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Scannade precis svt.se och kvällsposten/expressen, inte ett knyst om Sentio´s
resultat i dag. Har dom rapporterat tidigare, men nyheten har fallit ner?

De rapporterar aldrig Sentio

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in