2018-06-06, 22:13
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Det är idiotiskt. Istället för att bötfälla och ge påståendet en aura av legitimitet, så borde man ta bort den fullständigt vansinniga lagen om Hets mot Folkgrupp och låtit påståendet förblivit det rena trams det är.
Citera
2018-06-06, 22:19
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Annars är det väl uppenbart hets mot folkgrupp i.o.m. talet om "raser".
Nej, "kasta ut de svarta" eller "skjut dem" vore hets.

Ett enkelt konstaterande om egenskaper konstituerar inte hets, inte ens om det vore felaktigt.

Lagar som defintionsmässigt är språkliga missfoster kan vi inte ha, det är ett förfall vi bevittnar.

Om sedan gärningsmannen är en rasistisk mupp spelar mindre roll i sammanhanget. Vill man hantera sådana får man tillgripa bättre verktyg än godtyckliga felkonstruktioner.
Citera
2018-06-06, 22:26
Medlem
Tydligen så är det så att fakta är hatbrott.
Citera
2018-06-06, 22:27
Medlem
Kulturmammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Det är idiotiskt. Istället för att bötfälla och ge påståendet en aura av legitimitet, så borde man ta bort den fullständigt vansinniga lagen om Hets mot Folkgrupp och låtit påståendet förblivit det rena trams det är.

På vilket sätt är påståendet trams?
Citera
2018-06-06, 22:29
Medlem
Hulkapulkas avatar
Kommer domen överklagas till Hovrätten?
Citera
2018-06-06, 22:31
Medlem
Hulkapulkas avatar
PS vänligen korrigera det störande stavfelet i trådrubriken. Eller är det en medveten felstavning för att undkomma HMF?
Citera
2018-06-06, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Ja, det var lågt, I Stand corrected.

Jag tror inte vi behöver blanda in neandertalare. Faktum kvarstår de finns hyfsat stora iq skillnader mellan folkgrupper.

Det kan ju ha ett antal olika förklaringar, men att bli fälld för hets mot folkgrupp för att påtala detta är sjukt. Men mönstret går inte att ignorera, kausaliteten kan ha andra orsaker (läs radiolicenser och mentalsjukdom i uk) osv. Occams rakkniv ger vid handen att det finns stora skillnader och dessa är en del i att förklara diskreptans som observeras.

Yes, det finns skillnader. Men, jag tror att dessa har med andra faktorer att göra än det ögat möter. Det är min uppfattning. Let's agree to disagree?

Jag håller förövrigt med om att hen inte borde bli fälld för hets mot folkgrupp. Det sagt, jag är för lagen hets mot folkgrupp, den bör dock inte appliceras på detta sätt.
Citera
2018-06-06, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Truthseeker
Yes, det finns skillnader. Men, jag tror att dessa har med andra faktorer att göra än det ögat möter. Det är min uppfattning. Let's agree to disagree?

Jag håller förövrigt med om att hen inte borde bli fälld för hets mot folkgrupp. Det sagt, jag är för lagen hets mot folkgrupp, den bör dock inte appliceras på detta sätt.

Men det är det blir svårt. Varför fixar japaner testerna bättre, varför är test resultaten så samstämmiga.
Citera
2018-06-06, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Men min poäng är att svartas eventuella sämre prestationsförmpga när det gäller tråkiga och svåra saker som iq-tester, det kan bero på andra saker än gener, tex värmeslag och uttorkning.

Även om man presterar sämre när det är väldigt varmt, så tappar man inte plötsligt 20 IQ poäng.

Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Vad svamlar du om? IQ har inte ett jota med utbildning att göra

Utbildning verkar påverka IQ. Frågan är bara i vilken utsträckning.
Citera
2018-06-06, 22:55
Avstängd
PK-befriads avatar
Citat:
Men det är det blir svårt. Varför fixar japaner testerna bättre, varför är test resultaten så samstämmiga.
Det kan verka vara enkla frågor, men vad du egentligen gör här är att du ber en medlem i PK-sekten förkasta den heliga trosbekännelsen om Jämlikhet. Det är som att be en troende förkasta gud. Allt du kan förvänta dig av den svarande är förnekelse av de mest uppenbara fenomen, för att tron på Jämlikheten ska hållas intakt.
Senast redigerad av PK-befriad 2018-06-06 kl. 23:06.
Citera
2018-06-06, 23:10
Medlem
Citat:

Jag tror att det är tack vare deras kultur. I Sverige skulle de flesta japaner klassas som asociala och få någon diagnos. I själva verket är det kulturen som har format dem till att vara tillbakadragna. Exempelvis tog samurajerna självmord, för att försvara sin heder (seppuku). Asiater överlag har extremt bra disciplin, det påverkar inlärningen och i sin tur intellektet. Alltså, deras kultur är den bakomligande orsaken till ett högre genomsnitts IQ.

Om det nu finns något genetiskt bakom deras högre IQ vill jag ha bevis på det.
Citera
2018-06-06, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Även om man presterar sämre när det är väldigt varmt, så tappar man inte plötsligt 20 IQ poäng.

Utbildning verkar påverka IQ. Frågan är bara i vilken utsträckning.

Jag syftar inte på något plötsligt värmeslag som har sänkt svartas iq, utan om en långvarig överhettning och uttorkning sen födseln (och eventuellt sen fosterlivet), som kanske också har påverkat hjärnans utveckling och tillväxt. Tänk vattenskalle...

Och sen brist på utbildning, som är vanligt i Afrika, leder kanske också till en generell atrofiering av hjärnan och sänkning av iq.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in