2018-06-06, 17:19
Medlem
Jag köpte nyligen i5 8600k och tänkte att jag skulle överclocka den. Men det verkar som om det högsta man kan gå är 4.3ghz. Jag har testat att överclocka i både biosen och i intel extreme tuning utility. Ingen verkar ha ett svar och det verkar som om jag är den ända som har detta problemet.
Citera
2018-06-06, 17:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin5718
Jag köpte nyligen i5 8600k och tänkte att jag skulle överclocka den. Men det verkar som om det högsta man kan gå är 4.3ghz. Jag har testat att överclocka i både biosen och i intel extreme tuning utility. Ingen verkar ha ett svar och det verkar som om jag är den ända som har detta problemet.

4,3 GHz är ju standardklocktalet. Sedan är det ju som så att olika exemplar har olika överklockningskapacitet. Du kanske råkat haft otur? Sedan ska man inte köra med standardkylare om man ska överklocka.
Citera
2018-06-06, 18:18
Medlem
Kiingdomofheavens avatar
Vad har du för moderkort?
Är det så att du inte kan ändra över 4.3 i bios alls eller återställs den vid reboot till 4.3?
Citera
2018-06-06, 18:51
Bannlyst
Pilla inte med volten om du inte är kunnig läs på ordentligt innan du börjar klocka.
Citera
2018-06-06, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiingdomofheaven
Vad har du för moderkort?
Är det så att du inte kan ändra över 4.3 i bios alls eller återställs den vid reboot till 4.3?
Det är msi mortar B360
Citera
2018-06-06, 19:38
Medlem
Citat:
Det är msi mortar B360

Är det inte så att det krävs ett Z370-moderkort för att överklocka?
Citera
2018-06-06, 19:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Är det inte så att det krävs ett Z370-moderkort för att överklocka?

Det här tolkar jag som att det går att överklocka:
Founded on experience and with a long history of creating the best performing motherboards packed with smart features, you can count on this motherboard to deliver the best performance under the most extreme conditions. Countless system tuning and troubleshooting tools are at your disposal to push your system to new heights and satisfy even the most demanding tweaker.
https://www.msi.com/Motherboard/B360M-MORTAR
Citera
2018-06-06, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det här tolkar jag som att det går att överklocka:
Founded on experience and with a long history of creating the best performing motherboards packed with smart features, you can count on this motherboard to deliver the best performance under the most extreme conditions. Countless system tuning and troubleshooting tools are at your disposal to push your system to new heights and satisfy even the most demanding tweaker.
https://www.msi.com/Motherboard/B360M-MORTAR
Okej... jag kollade upp det och man kan tydligen inte överklocka moderkortet jag köpte. Hur fan kan man göra ett sådant misstag.. tack för hjälpen iaf
Senast redigerad av Martin5718 2018-06-06 kl. 20:47.
Citera
2018-06-06, 20:24
Medlem
Kiingdomofheavens avatar
Borde väl gå att skicka tillbaka? Eller hur länge har du haft det?

Men som ovan, krävs Z moderkort för att överklocka
Citera
2018-06-06, 20:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Okej... jag kollade upp det och man kan tydligen inte överklocka moderkortet jag köpte. Hur fan kan man göra ett sådant misstag.. tack för hjälpen iaf

Överklockning gör inte så där jättestora under, så misströsta inte.
Citera
2018-06-13, 00:25
Medlem
Trillskes avatar
Får man av nyfikenhet fråga vad i hela fridens namn du tänkte förbättra genom att klocka, som är värt att klocka för (tid + energikostnad + risk/livslängd) - men inte värt att lägga några kronor till för en bättre CPU out of the box?

Alltid varit nyfiken. Jag menar du är ju uppenbarligen inte speciellt "intresserad", annars kan ju vissa göra det lite som hobby.
Citera
2018-06-14, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Får man av nyfikenhet fråga vad i hela fridens namn du tänkte förbättra genom att klocka, som är värt att klocka för (tid + energikostnad + risk/livslängd) - men inte värt att lägga några kronor till för en bättre CPU out of the box?

Alltid varit nyfiken. Jag menar du är ju uppenbarligen inte speciellt "intresserad", annars kan ju vissa göra det lite som hobby.

Slitaget på cpu vid normal OC är så litet att du hinner nog byta cpu innan det är dags att skrota den.

Många spel vill ha en hög singlecore prestanda för att fungera bra, även en del tungdrivna programvaror,
så istället för att punga ut med en tusing till så lägger man 5-10 minuter av sin tid i BIOS för överklockning.

Det du sätter inom parentes är försumbart
Senast redigerad av peckapecan 2018-06-14 kl. 16:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in