2018-06-06, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Min fråga gäller när deklarationen redan är utskickad.

Alltså: Deklarationen skickas ut, och personen ser att den ska få tillbaka 1.000 kr, men har skulder hos Kfm, så pengarna försvinner. Kfm skickar då ett brev där de informerar att pengarna går till dem direkt. Skickar Kfm detta brev endast när deklarationen är underskriven och godkänd av personen ifråga? Eller kan de skicka ut informationen när som under tiden man har på sig att deklarera? Går Kfm och Skatteverket vidare utan underskrift trots att tiden inte har gått ut?

10 mars: Anders får reda på sin slutgiltiga skatt, och han ska få tillbaka 1.000 kr.
22 mars: Anders deklarerar genom att godkänna och elektroniskt skriva under den förtryckta blanketten.
5 april: Anders får ett brev från Kfm där de informerar om att Kfm har tagit hans skatt eftersom han har skulder.

Hade det fortfarande gått till som ovan från Kfm:s sida om Anders inte hade skrivit under den förtryckta deklarationen? (mellan den 20 och 28 mars som man hade på sig 2018 om man ville ha pengarna i början av april)

Såhär skriver Kfm på sin webbplats:
”Har du skulder hos oss kommer Skatteverket i första hand överföra pengarna till oss för att betala dina skulder.

Eventuell återbäring på skatten ska i första hand ska gå till dina skulder. Överskott från skattekontot berörs inte av de så kallade beneficiereglerna och är därför inte skyddat från utmätning eller avräkning.

Det innebär att du först får ett besked om överskottet från Skatteverket. Därefter får du ett brev från oss. Det dröjer några dagar mellan dessa båda brev och anledningen är att pengarna måste bokföras hos oss innan vi kan skicka ett brev till dig.”

Skatteverket måste alltså först fatta beslutet. Det besked som kommer den 10 mars i ditt exempel är bara preliminärt, baserat på de kontrolluppgifter Skatteverket fått. Beslutet om slutlig skatt har i ditt exempel fattats i början av april och det är väl det som orsakar att kfm kan skicka brev till Anders den 5 april.

Om Anders inte hade skickat in sin deklaration skulle först ingenting hänt. Han har ju ingen skyldighet att skicka in förrän 2 maj. Efter den 2 maj påbörjas deklarationsgranskningen av de som inte redan fått sitt slutskattebesked. Nån gång fram tills i december kommer Skatteverket att fatta beslut om slutlig skatt (vilket kan ske även utan en inkommen deklaration) och då kan det bli aktuellt att pengar förs till fogden och därmed brev från kfm om att skatten överförts dit.
Citera
2018-06-06, 12:17
Medlem
Saloths avatar
Fick restskatt på 30.000.
Gjorde reseavdrag på 15.000.
Har inte hört någonting, betyder det att reseavdraget har gått igenom?
Får man en " räkning " på återstoden eller hur funkar det?
Citera
2018-06-06, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth

Hade du resekostnader för 26000 eller för 15000?

Man får ju bara dra av för kostnader över 11000 kronor, så i ditt fall är det kanske 4000 i avdrag och därmed runt 1200 tillbaka för det?

Det bör framgå av slutskattebeskedet hur du ska betala med kontonummer och OCR-nummer.
Senast redigerad av just-in-i-anus 2018-06-06 kl. 12:28.
Citera
2018-06-06, 12:37
Medlem
Saloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Hade du resekostnader för 26000 eller för 15000?

Man får ju bara dra av för kostnader över 11000 kronor, så i ditt fall är det kanske 4000 i avdrag och därmed runt 1200 tillbaka för det?

Det bör framgå av slutskattebeskedet hur du ska betala med kontonummer och OCR-nummer.

Kanske förklarade dåligt.
Om mina reseavdrag går igenom så har jag en restskatt på 15.000 kr.
Jag vet skatteverkets konto och OCR -nummer.
Men, eftersom jag inte hört något, har det gått igenom?
Får man en betalningsavi eller?
Citera
2018-06-06, 12:40
Bannlyst
Citat:
Kanske förklarade dåligt.
Om mina reseavdrag går igenom så har jag en restskatt på 15.000 kr.
Jag vet skatteverkets konto och OCR -nummer.
Men, eftersom jag inte hört något, har det gått igenom?
Får man en betalningsavi eller?
Hur ser det ut på ditt skattekonto? Logga in på Skatteverket med bankid och kolla om det gjorts någon utbetalning därifrån till din bank.
Citera
2018-06-06, 12:42
Medlem
Saloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Hur ser det ut på ditt skattekonto? Logga in på Skatteverket med bankid och kolla om det gjorts någon utbetalning därifrån till din bank.

Jag får kvarskatt!!
Hur tänkte du nu?
Citera
2018-06-06, 12:42
Bannlyst
Citat:
Jag får kvarskatt!!
Hur tänkte du nu?
Inte alls
Citera
2018-06-06, 13:59
Medlem
Citat:

Om du inte fått nåt slutligt skattebeslut så är avdraget inte beviljat än.
Citera
2018-06-06, 14:21
Medlem
Saloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Om du inte fått nåt slutligt skattebeslut så är avdraget inte beviljat än.
Tack för svar.
När är det klart då?
När får man besked?
Citera
2018-06-06, 14:40
Medlem
Citat:
Tack för svar.
När är det klart då?
När får man besked?

Senast i december.
Citera
2018-06-06, 14:43
Medlem
Saloths avatar
Citat:
Senast i december.
Ok, fan vår man våndas ett tag till då.
Citera
2018-06-06, 14:55
Avslutad
Citat:
Såhär skriver Kfm på sin webbplats:
”Har du skulder hos oss kommer Skatteverket i första hand överföra pengarna till oss för att betala dina skulder.

Eventuell återbäring på skatten ska i första hand ska gå till dina skulder. Överskott från skattekontot berörs inte av de så kallade beneficiereglerna och är därför inte skyddat från utmätning eller avräkning.

Det innebär att du först får ett besked om överskottet från Skatteverket. Därefter får du ett brev från oss. Det dröjer några dagar mellan dessa båda brev och anledningen är att pengarna måste bokföras hos oss innan vi kan skicka ett brev till dig.”

Skatteverket måste alltså först fatta beslutet. Det besked som kommer den 10 mars i ditt exempel är bara preliminärt, baserat på de kontrolluppgifter Skatteverket fått. Beslutet om slutlig skatt har i ditt exempel fattats i början av april och det är väl det som orsakar att kfm kan skicka brev till Anders den 5 april.

Om Anders inte hade skickat in sin deklaration skulle först ingenting hänt. Han har ju ingen skyldighet att skicka in förrän 2 maj. Efter den 2 maj påbörjas deklarationsgranskningen av de som inte redan fått sitt slutskattebesked. Nån gång fram tills i december kommer Skatteverket att fatta beslut om slutlig skatt (vilket kan ske även utan en inkommen deklaration) och då kan det bli aktuellt att pengar förs till fogden och därmed brev från kfm om att skatten överförts dit.

Så om Anders hade deklarerat den 15 april, hade brevet från Kfm kommit efter det datumet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in